Dé ultieme springtip

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IncelloAndMe

Re: Dé ultieme springtip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:50

Ik zou eerst gewoon beginnen met bijvoorbeeld balkjes op de grond of cavaletti werk. Zo kan je je timing verbeteren zonder de hoogte in te gaan :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:08

pol013 schreef:
En in de SGW zie je ruiters vaak juist in verlichte zit rijden.
Die liggen er heus niet bij iedere stop naast.

Mijn ervaring is echt heel anders. Maar dan moet je niet als een vaatdoek voorover duiken natuurlijk. Dan moet je in balans 'staan'. Echt een goede verlichte zit hebben.

En springruiters zitten niet op hun gat omdat ze bang zijn dat ze er van af vallen. Die zitten op hun gat omdat ze dan ook met hun zit kunnen inwerken op hun paard om hem passend bij de sprong te krijgen.
Dat lijkt mij bij ts nog niet echt het geval. Die moet vooral nog proberen om haar paard niet te hinderen.

Tijdens SGW ga ik ook vlak voor de sprong zitten.

En dat klopt inderdaad, maar ook omdat ze er niet naast hoeven te liggen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:17

Ervoor zorgen dat je beugels kort genoeg zijn. Met te lange beugels lukt het mij ook niet om goed mee te gaan met de beweging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:37

Tellen! Gewoon in de lijn naar de hindernis toe meetellen met de galopsprongen. Een twee drie, een twee drie... Je hoeft niet ingewikkeld alles uit te meten, als je bij twee springt kan dat ook prima, gaat puur om het ritme.

Ik had daar ook vrij lang moeite mee en het tellen heeft me toen echt geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:12

Wij leerden ook altijd om in verlichte zit aan te komen rijden. Dat waren dan geen hindernissen van een meter, maar 20/30 cm hoog. En ook ging je niet zo hard dat als een paard stopt, dat jij er op de kop af ligt.
Door alvast verlichte zit aan te nemen, leer je beter het afzetmoment te voelen. Daarna ga je wat meer zitten, nog wel het bovenlichaam naar voren, en als dat goed gaat, vanuit de normale zit aanrijden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 15:43

Bedankt voor alle tips en om jullie ervaringen te delen! Er zitten er hele goede tussen die ik zeker kan gebruiken!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:47

Gewoon wanneer je pony springt beetje mee gaan. Hoeft ook niet heel overdreven zoals je altijd op foto's ziet, denk namelijk niet dat je op een manege 1 meter of hoger gaat. Of het is echt oefenen of je voelt het gewoon aan denk ik..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 15:49

Ok, bedankt! Ik behoorlijk tot de categorie "echt oefenen" denk ik... :o :D

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:51

MoppieFilou schreef:

Is toch helemaal niet erg! Zolang je er maar plezier aan beleeft :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:51

MoppieFilou schreef:

Voel je het niet aan? Wanneer je paard omhoog komt om de sprong te maken? Je hoeft echt maar lichtjes te gaan staan dan is het al prima.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:06

Ik denk gewoon oefenen met de verlichte zit zodat dat een stevige, in balans zijnde zit wordt, die je rondjes makkelijk vol kan houden. En ja , dat kan zwaar zijn, heb ik ook wel eens moeten doen in mijn privelessen. Maar dan kan je dus ook gewoon in verlichte zit blijven en wordt het ook een zit waarin je niet voorover kukelt maar je paard ontlast. Is later ook handig voor een leuke rengalop buiten ;-)

En als het gewoon op de hoefslag goed gaat met je verlichte zit rondjes lang, leg er dan balkjes onder.

En als je dit echt goed wil oplossen ; neem een keer privéles / zitles op de manege. Les om je zit te verbeteren is iedere investering waard en heb je je hele ruitercarriére profijt van!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:31

Ik begin gewoon een beetje te stressen en er te hard over na te denken en dan loopt het mis :D .

Daydream: Bedankt!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:26

MoppieFilou schreef:
Ik begin gewoon een beetje te stressen en er te hard over na te denken en dan loopt het mis :D .

Daydream: Bedankt!

Gewoon genieten van het moment! Paardrijden is leuk, het is een hobby, vergeet dat zeker niet!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 21:13

Dat doe ik zeker hoor! :D Ik ben gewoon bang om slecht (bv. op de balkje)s te vallen. ;)

Gido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:05

Heeel veel oefenen en veel controle hebben over je paard in de dressuur helpt ook! :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:08

Bedankt! :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:18

Oefenen TS! Ik ga er vanuit dat je op brave pony's springt en niet hoog, dus die zullen echt niet bij ieder dingetje wat je fout doet in de ankers gaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vanuit draf springen ook erg moeilijk vind. Springen gaat allemaal best goed, tot ik een keer uit draf ga. Dus dat ligt zeker niet alleen aan jou.

Ik weet niet of je in galop mag/durft aan te rijden? Als je een paard hebt die op een rustig sukkel tempo naar de hindernis hobbelt, kan je daar goed op oefenen. Tel hard op 1, 2 1, 2. Dit helpt je in het ritme te komen van de stappen die je paard zet. Klinkt misschien heel stom om te doen, maar het helpt echt :)
De truc is om aan te voelen wanneer je paard afzet, en dan in de verlichte zit te gaan.

Oefen de verlichte zit ook in draf. Vraag aan je instructrice of ze dit met jullie wil doen. Verlichte zit is lastiger dan je denkt, wil je jezelf en je paard goed in balans houden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 18:50

Bedankt! In galop aanrijden durf ik wel, als het niet met een pony is die echt niet makkelijk galoppeert tenminste ;) , dus dat ga ik ook eens proberen :) .

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:56

Het makkelijkst is met een draf- of galopbalk voor de hindernis. Een drafbalk leg je ongeveer 2.20-2.50 voor de sprong, een galopbalk ongeveer 3m (afhankelijk van hoe groot de draf- of galoppas van je pony/paard is).
Op die manier kan je paard goed de afstand tot de sprong inschatten en weet jij ook dat als je paard over de balk gaat, zijn volgende pas de sprong zal zijn. Op die manier zal je veel minder achter of voor de beweging van je paard zijn.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:20

Bedankt voor de tip! Die kan ik zeker gebruiken! Donderdag ga ik weer springen dus zal het mss eens vragen aan de instructeur ;) .

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:36

Ga pas in verlichte zit zitten als je voelt dat je paard afzet ("omhoog komt"). Toen ik op de manege een aantal sprongetjes ging rijden mochten we al ver vanaf de sprong in verlichte zit zitten. Dit is zeer fijn voor de beginnende springer :)

Op een gegeven moment gaat het vanzelf en heb je "het gevoel". O ja je beugels een gaatje korter doen helpt ook heel erg bij het springen!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 17:44

Bedankt!