maar je verlegt dan alleen het punt naar voren, want je moet dus passend uitkomen bij je checkpoint.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 12-04-17 13:09
Niet perse toch? je moet gewoon in een zo regelmatig mogelijk tempo uit komen bij je chekcpoint. Als je dan bv nog 9 meter hebt en je paard maakt gemiddeld en sprong van 3 meter moet ie vanaf daar nog 3 sprongen maken... Als je dan merkt dat jouw paard grotere sprongen maakt, dan tel je er 2 vanaf daar. Dat is dan terug ruiter gevoel. Niet meer dieptezicht... Die afweging moet een ruiter met dieptezicht ook maken. Het gaat puur om een punt kiezen dat TS weet "vanaf hier heb ik nog zoveel meter." omdat ze dat zelf niet kan inschatten. Als ze dan weet dat ze van daar X aantal meter heeft, komt het terug op ruitergevoel om te anticiperen hoeveel sprongen ze "moet rijden" tot de afzet.
Mijn ogen werken ook niet goed samen en zie daardoor verminderd diepte (en rij daarom bijvoorbeeld liever geen auto).
Heb mijn twee paarden zelf opgeleid in het springen (tot B/L niveau). Belangrijkste was om niet te veel te willen tellen/regelen, maar gewoon af te wachten. Basis tempo en dan wachten, wachten, wachten en gevoel krijgen voor wanneer de afzet is om voldoende mee te gaan.
Lielle
Geplaatst: 12-04-17 13:25
het maakt toch niet of je dan nog drie sprongen moet maken? het gaat erom dat je op een acceptabele afstand komt om af te zetten. En als je op een halve afstand bij je checkpoint zit, en je rijdt dan nog 'gewoon' die drie galopsprongen kom je ook op een halve afstand bij de hindernis.
Ik heb een redelijk oog voor de hindernis maar je moet mij echt niet vragen hoeveel galopsprongen ik nog ga maken voor de afzet, tenzij ik het afgepast heb te voet. Het enige wat ik wil zien is of ik te groot of te klein bij de hindernis ga komen en op basis van ruitergevoel en ervaring ga je dan corrigeren. Maar zoals mijn instructeur 20 jaar geleden al zei 'wat je niet ziet moet je niet oplossen' en zo lang je niets ziet blijf je dus concentreren op ritme en impuls.
Ik denk niet in meters of aantal galopsprongen in het parcours (een combinatie of een lijntje tot ca 20 meter even uitgezonderd), veel te moeilijk.
@macavityL, dat bedoel ik dus precies.
pol013
Geplaatst: 14-04-17 08:28
Knakker schreef:
1 troost: heel veel mensen met 100% gezonde ogen zien de afstand ook niet
Bij het lezen van alle tips dacht ik dit ook al steeds.
Ik schijn wel íets te zien want ik doe wel iets...soms....en soms heeft dat een bijdrage. Maar soms ook niet echt. Maar meestal is het allerbeste wat ik kan doen voor mijn paard is hem een ritme laten aannemen waarbij hij nog kan verkleinen en vergroten (ergens precies in het midden voor dát paard) en dan niet in de weg zitten richting de hindernis. Dan nog het parcours onthouden en de wendingen op de juiste manier rijden, met voldoende balans en vanaf de juiste plek. Allemaal dingen waar ik geen diepte voor hoef te zien.
Nu ben ik inderdaad nooit M geweest. Maar Albert Voorn zegt ook zoiets: Die paarden zien echt wel waar die hindernis staat en weten hoe ze dat moeten aanpakken. En die man is wel het M doorgekomen
Gaandeweg zul je er wel achter komen toch? En dan kun je nog besluiten dat het vanaf het B/L beter is om je paard even over te geven aan een betere ruiter. Die springruiters zijn vaak zo handig dat ze een paard wat het kan, zo zo ver hebben.