Paard dat bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:06

SilverS schreef:
Marit_P schreef:
Kan het niet zo zijn dat je paard denkt dat dat bokken een gewenste reactie is? Aangezien je aangeeft altijd bij het aansporen een tik te geven en dat hij daardoor ging bokken. Het zou best kunnen dat hij dat bokken in eerste instantie deed vanwege een blokkade, maar aangezien het niet gecorrigeerd werd hij nu denkt 'aansporen=bokken', dus dan kan het aangeleerd gedrag zijn.
Ik weet niet 100% of dit zo werkt en zou ook niet weten hoe je dit aan zou kunnen pakken.

Succes in ieder geval!

Aan de longe raak ik mijn paden zelden aan met de zweep. Als hij wat stilvalt jaag ik er gewoon wat achter met de zweep dus ik raak hem dan niet aan. Het was een keer dat hij stil viel en ik snel wou reageren en dan zo wat wat stampte met mijn voeten zo van alee vooruit en dan bokte hij ook een keer. Ik gebruikte mijn zweep op die moment niet. Hij bokt nooit echt hoog maar zwiert zo toch eens met zijn hoofd en een bokje geven

Doet hij dat alleen van draf naar galop, zoals je dat in de OP aangeeft?
En wat ik bedoelde was dat het niet per sé gerelateerd hoeft te zijn aan de zweep. Ik was meer richting klassieke conditionering aan het kijken. Voorbeeld van de hond: Elke keer als de hond een belletje hoort krijgt hij eten. Van dat eten gaat hij kwijlen. Later wordt er weer met het belletje gerinkeld maar wordt er geen eten gegeven. Toch kwijlt de hond, omdat hij het belletje wel nog associeert met eten. Dus in jouw geval: Jij spoort je paard aan om in galop te gaan. Hij reageert niet dus geef je een tik. Als reactie op die tik geeft je paard een bok. Als je dit zo vaak hebt gedaan dat je paard dit automatisch doet, kan het zijn dat hij elke keer als jij aanspoort om de overgang naar galop te maken (of dit nou is als je erop zit of ernaast staan) dat hij een tik verwacht dus gaat bokken. Snappie? :)

Misschien wat vergezocht, maar dit was het eerste wat er bij mij binnenschoot en ik ben ook wel benieuwd of anderen hier ook iets in zien.

Verder denk ik ook aan evenwichtsproblemen. Bokt je paard beiden kanten op of alleen op bijvoorbeeld de rechterhand?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:13

SilverS schreef:
Ikben toch al een ervaren ruiter en zit al goed vast om mijn paard. In het begin heft hij alleen zijn achterhand op en dan kan ik me erop houden maar om de moment dat hij eerst vandoor en dan vanachter opheft wordt het al een stuk moeilijker om mij erop te houden.
Hij is medisch in orde, en loopt dag en nacht op de wei dus beweging genoeg

Nog een vraagje, wat zie jij als een ervaren ruiter?
Want bij mij is een ervaren ruiter iemand die heel wat verschillende paarden heeft beleerd, of iemand die meerdere paarden naar het Z heeft gereden.

Waarbij beide voorbeeld totaal verschillend zijn en zéker niet alleen te maken hebben met het rijden... Want er komt meer bij kijken om een paard te beleren of naar het Z kijken dan alles het er op zitten.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:14

Bij het aanspringen doet hij het niet niet. Het is gewoon tijdens de galop zowel link als rechts.
Ik liet hem deze week nog los in de piste. Ale soort van piste want er loopt een geitje bij en wanneer deze geit passeert bokt hij ook, dit doet hij volledig uit vrije wil. Gewoon uit zottigheid denk ik dan. Hij is dan volledig vrij

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:17

Janine1990 schreef:
SilverS schreef:
Ikben toch al een ervaren ruiter en zit al goed vast om mijn paard. In het begin heft hij alleen zijn achterhand op en dan kan ik me erop houden maar om de moment dat hij eerst vandoor en dan vanachter opheft wordt het al een stuk moeilijker om mij erop te houden.
Hij is medisch in orde, en loopt dag en nacht op de wei dus beweging genoeg

Nog een vraagje, wat zie jij als een ervaren ruiter?
Want bij mij is een ervaren ruiter iemand die heel wat verschillende paarden heeft beleerd, of iemand die meerdere paarden naar het Z heeft gereden.

Waarbij beide voorbeeld totaal verschillend zijn en zéker niet alleen te maken hebben met het rijden... Want er komt meer bij kijken om een paard te beleren of naar het Z kijken dan alles het er op zitten.

Dit heeft er toch niets mee te maken.
Ik wou gewoon benadrukken dat ik redelijk vast op mijn paard zit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:19

SilverS schreef:
Dit heeft er toch niets mee te maken.
Ik wou gewoon benadrukken dat ik redelijk vast op mijn paard zit

Nou, we kunnen zo moeilijk inschatten wat precies jouw ervaring is. Voor hetzelfde geld heb jij al heel wat ervaring op zak en zitten we je onterecht te veroordelen als zijnde een manegeruiter die geen idee heeft wat er bij het hebben van een paard komt kijken.

Dat zou toch niet eerlijk zijn? Ik begrijp dat jij aangeeft dat je vast op je paard zit, dat is heel fijn als een paard Bokt. Maar je wekt niet de indruk te weten waarom een paard zou bokken, omdat je alle tips eigenlijk wegwuift... Niet dat je daar zelf wat aan hebt, want over 2 maanden wil je toch wel weer op je paard klimmen lijkt me.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:20

SilverS schreef:
Mabotje schreef:
Je wilt graag bijleren en dat is heel goed. Maar wel zeg je zelf al steeds: dit kan het niet zijn en dat kan het niet zijn.... hij heeft geen zadel meer op dus daarom kan hij niet bokken.... nee idd, niet vanwege het zadel maar wel vanwege wat het zadel veroorzaakt heeft. De zadelpasser is dus pas ná de zwelling gekomen, anders had hij geen zwelling gehad. Dat is hartstikke goed omdat je dan in de toekomst in ieder geval wél met een passend zadel zult rijden, maar voor nu heb je nog steeds met de gevolgen van een slecht passend zadel te maken.
Dat kun je vergelijken met een paar slecht passende schoenen bij een mens, als je lang met te kleine schoenen rondloopt, dan gaan je voeten daar naar staan (vergroeien) en dat is niet zomaar opgelost als je dan ineens wél passende schoenen aantrekt.

Stel dat hij dan wel zeer, wat moet ik dan nu doen, tandarts, zadelpasser en da zijn geweest. De DA zei dat ik mocht longeren zolang er niets op zijn rug lag...

Een DA is geen osteopaat, dat is een ander beroep. Ik zou toch adviseren er een GOEDE osteopaat of fysiotherapeut bij te halen en je paard na te laten kijken. Is alles in orde, dan weet je dat tenminste zeker, maar zoals je het nu allemaal omschrijft denk ik toch echt dat je paardje last heeft en dat wil je natuurlijk niet. Hij kan niet praten net zoals mensen hè? Jij moet goed naar hem kijken wat hij aangeeft en een paard geeft echt veel signalen af. Je moet het alleen wel leren zien en willen zien.
Natuurlijk kan een paard ook bokken uit zottigheid als hij vrij loopt, maar dat is iets heel anders dan wanneer jij hem oplegt wat hij moet doen.
Wat als je straks met je nieuwe, passende zadel gaat rijden en hij heeft nog steeds last en bokt je er ongelukkig af? Dat wil je toch ook niet? En als later dan blijkt dat hij het gedaan heeft vanwege pijn, dan heb je spijt als haren op je hoofd dat je er niet naar hebt laten kijken. Het paard heeft dan vaak de schuld al gekregen terwijl het beestje er helemaal niets aan kon doen.

Longeren is prima, maar je kunt met longeren wel degelijk dingen fout doen, het is niet simpelweg een paard in de ronde slingeren en laten lopen. Harder laten draven of galopperen is niet per definitie beter. Je kunt met longeren ook spiertraining doen, tempocontrole op je stem, dat is de uitdaging en ook beter voor het paard. Je kunt zelfs spiertraining in stap doen aan de hand. Je zult verbaasd zijn hoeveel effect dat heeft.
Heb je les? Is er iemand met ervaring die je hierbij kan helpen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:23

SilverS schreef:
Bij het aanspringen doet hij het niet niet. Het is gewoon tijdens de galop zowel link als rechts.
Ik liet hem deze week nog los in de piste. Ale soort van piste want er loopt een geitje bij en wanneer deze geit passeert bokt hij ook, dit doet hij volledig uit vrije wil. Gewoon uit zottigheid denk ik dan. Hij is dan volledig vrij

Uit zottigheid? Het kan ook zijn dat hij de lichaamstaal van de geit niet begrijpt (hoewel er wel succes verhalen zijn van paard-geit combinaties, al is het niet mijn voorkeur om een ander dier erbij te zetten structureel) en zich vooral eenzaam 'voelt' en de geit liever kwijt dan rijk is. Voelen tussen aanhalingstekens omdat dit een beetje verkeerd beschrijft wat ik bedoel. Het gaat er om dat het paard kennelijk niet zijn natuurlijke behoeftes kan voldoen. Zou het paard dat wel kunnen, is het onlogisch als hij de hele dag door zou willen ouwehoeren met z'n maatje.

Als hij het elk moment van de dag doet, zou ik daar meer aan gaan denken, dan aan vrolijkheid... Hoe reageert hij op een soortgenootje?

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:23

Nou, we kunnen zo moeilijk inschatten wat precies jouw ervaring is. Voor hetzelfde geld heb jij al heel wat ervaring op zak en zitten we je onterecht te veroordelen als zijnde een manegeruiter die geen idee heeft wat er bij het hebben van een paard komt kijken.

Dat zou toch niet eerlijk zijn? Ik begrijp dat jij aangeeft dat je vast op je paard zit, dat is heel fijn als een paard Bokt. Maar je wekt niet de indruk te weten waarom een paard zou bokken, omdat je alle tips eigenlijk wegwuift... Niet dat je daar zelf wat aan hebt, want over 2 maanden wil je toch wel weer op je paard klimmen lijkt me.[/quote]

Ah oké ja
Ik rijd parcours 1m10 en heb al enkele gelopen van 1m20. Ik zeg dat ik toch rraring heb omdat ik rijd met de niet al te gemakkelijkste paarden. Paarden waar zelfs toch al wat gevorderden geen weg mee kunnen. Vooral bloedpaarden.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:27

Janine1990 schreef:
SilverS schreef:

Uit zottigheid? Het kan ook zijn dat hij de lichaamstaal van de geit niet begrijpt (hoewel er wel succes verhalen zijn van paard-geit combinaties, al is het niet mijn voorkeur om een ander dier erbij te zetten structureel) en zich vooral eenzaam 'voelt' en de geit liever kwijt dan rijk is. Voelen tussen aanhalingstekens omdat dit een beetje verkeerd beschrijft wat ik bedoel. Het gaat er om dat het paard kennelijk niet zijn natuurlijke behoeftes kan voldoen. Zou het paard dat wel kunnen, is het onlogisch als hij de hele dag door zou willen ouwehoeren met z'n maatje.

Als hij het elk moment van de dag doet, zou ik daar meer aan gaan denken, dan aan vrolijkheid... Hoe reageert hij op een soortgenootje?

Voor alle duidelijkheid, dit is in de piste!!!
Hij loopt 24 op 24 op een wei naast andere paarden dus heeft zeker compagnie. Naar andere paarden is hij heel vriendelijk. Die geit loopt op een apart stukje grond wat zowat mijn piste is en daar rijd ik ook.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:31

Geef je niet gewoon teveel been?
Zeker als je zegt bloedpaarden te rijden. Daar is denken aan de galop bijna al genoeg om te galopperen.

Mijn vorige paard was ook een bloedpaard, die bokte als een maf met longeren, uit zottigheid zoals jij dat zou noemen. met rijden alleen als ik zelf te lomp zou rijden, dus teveel been geven.
En ik kan je zeggen teveel been is bij andere al erg weinig.
Bij hem was eigenlijk denken aan wat je wilde bijna genoeg omdat je dan ook wat met je lijf doet. Dat pikte hij al op. Hulpen waren dus altijd erg mini-minimaal.
Ik vond het heerlijk rijden maar er zijn echt een heleboel mensen die daar niet mee weg konden rijden.

Zo heb ik precies hetzelfde soort paard in training gehad. Eigenaresse had ook steeds een paard die de staart in de kont trok en dan weg bokte.
Niets medisch, gewoon te veel been.

Later nog weer zo'n paard, waar de eigenaresse zelfs haar man is gaan halen: hij kan wel braaf galopperen.
Allemaal mensen die denken dat ze kleine hulpen geven maar dat zeer zeker niet doen voor sommige paarden.

jetwii

Re: Paard dat bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:32

ik denk toch dat dit wat medisch is, 2 zwellingen op de rug is niet niks dan is de kans heel groot dat er wat in de rug vast zit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:34

laat gewoon even een goeie osteo komen.
is er niets aan de hand,dan weet je dat het gedragsmatig is.
is er wel iets aan de hand,dan kan het opgelost worden en moet je niet verder achter de reden zoeken.

hem bv afstraffen of eender wat zou toch te gek voor woorden zijn zolang je niet 300% weet dat er niets medisch aan de hand is?(en neen,een DA kan dit niet zien of voelen,daar heb je echt een osteo voor nodig)

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:38

bruintje123 schreef:
Geef je niet gewoon teveel been?
Zeker als je zegt bloedpaarden te rijden. Daar is denken aan de galop bijna al genoeg om te galopperen.

Mijn vorige paard was ook een bloedpaard, die bokte als een maf met longeren, uit zottigheid zoals jij dat zou noemen. met rijden alleen als ik zelf te lomp zou rijden, dus teveel been geven.
En ik kan je zeggen teveel been is bij andere al erg weinig.
Bij hem was eigenlijk denken aan wat je wilde bijna genoeg omdat je dan ook wat met je lijf doet. Dat pikte hij al op. Hulpen waren dus altijd erg mini-minimaal.
Ik vond het heerlijk rijden maar er zijn echt een heleboel mensen die daar niet mee weg konden rijden.

Zo heb ik precies hetzelfde soort paard in training gehad. Eigenaresse had ook steeds een paard die de staart in de kont trok en dan weg bokte.
Niets medisch, gewoon te veel been.

Later nog weer zo'n paard, waar de eigenaresse zelfs haar man is gaan halen: hij kan wel braaf galopperen.
Allemaal mensen die denken dat ze kleine hulpen geven maar dat zeer zeker niet doen voor sommige paarden.

Dit is geen bloedpaard. Ik heb altijd al op bloedpaarden geredenen dit is men eerste niet bloedpaard. Maar dit kan niet wan hij bokt ook tijdens het longeren en bij longren kan ik geen been geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:43

Je zegt dit heeft er niets mee te maken. Eigenlijk heeft dit echt wel met dit alles te maken, bijleren en echt beter worden leer je echt niet door hier op een forum een vraag te stellen, dat kan alleen door echt les te nemen.
Les in het rijden op zich.
Les in het algemeen omgaan en het leiden van je paard, trailerladen is daar onder andere een onderdeel van.
Les in het opleren en corrigeren van ongewenst gedrag, jij zegt dat hij nu bokt tijdens het longe-werk, en je zegt zelf dat je dit deels een beetje accepteert maar dat je een beetje angst begint te krijgen dat hij het ook zal doen wanneer je er op zit binnenkort ?????? Ook aan de longe dient jouw paard braaf en gewillig mee te werken, geen excuses. Dus les in het alg.omgaan en leiden van het paard , is ook het longe-werk, je weet dus niet precies hoe te longeren en vooral niet hoe te corrigeren en wanneer juist te belonen.
Zoek dus les, investeer in jezelf, dat zal je heel veel winst met je paard opleveren.

SilverS schreef:
cowboy7 schreef:
Ervaren ruiter....???
Als ik je trailerprobleem ook lees heb ik wel mn twijfels.

Bij trailerproblemen ben ik ook geen ruiter hè. Ik leer ook nog elke dag bij hoor. Ik stel mije vragen omdat ik wil bij leren. Dit heeft hier trouwens niets mee te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:45

Citaat:
Mijn vorige paard was ook een bloedpaard, die bokte als een maf met longeren, uit zottigheid zoals jij dat zou noeme

Dat stond er ook.

Voor jou om uit te vinden waarom hij bokt. Ja dat kan een keer uit frissigheid zijn. Maar niet elke keer.
Dan is er meer aan de hand. Dat kan pijn zijn, zeker in jou geval met en paard dat last van de rug heeft, ja ook aan de longeerlijn.
Dat kan jou manier van longeren en rijden zijn.
Een paard doet alles vanuit een reden, dat kan een onschuldige reden zijn daar kan meer achter liggen.
Aan de ruiter de kunst uit te vinden waarom.

Jou paard zou ik eerst eens helemaal beter laten worden, dus nu ook niet longeren of vrij laten springen.
Dan de osteopaat en de zadelmaker er eens bij.
En dan met een goede instructrice weer gaan rijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:50

Ik ga ten eerste mee met wat al gezegd is, het bokken kan ook nu nog wel degelijk een gevolg zijn van het slecht passende zadel en van last die het paard daarvan had. Ook is een zwelling op de rug toch al een vrij heftige reactie en bestaat daarbij de kans dat er meer schade is dan zichtbaar (verkrampte spieren of blokkades). Ik zou daarin zelf altijd het zekere voor het onzekere willen nemen en dat goed na laten kijken.

Wat ik verder totaal mis in het verhaal is of het bokken uberhaupt wel gecorrigeerd wordt? Wat ik veel zie is dat paarden aan de longe maar een beetje mogen uitrazen en rondscheuren, dat heeft niets maar dan ook niets met longeren te maken. Longeren is gewoon werk waarbij de aandacht bij jou is en de basis gedragsregels (waaronder benen aan de grond houden imo toch wel valt) gelden. Ik heb veel verschillende paarden, waarvan een groot deel ook met veel bloed erin, maar die hebben allemaal netjes geleerd dat er niet gebokt wordt aan de longe. Net zoals ze bijvoorbeeld hebben geleerd dat we ook met longeren gewoon beginnen met rustig instappen en niet met wegsprinten (niet dat ik wil zeggen dat de jouwe dat doet maar het is wel iets dat ik heel veel zie gebeuren). Kortom, eerst zorgen dat je weet dat je paard echt geen verdere schade heeft en dan dus gericht aan de slag met het gedrag. Vanzelf zal het sowieso niet overgaan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:57

Nog een vraagje... paard is nu 5 zeg je he, hoelang heb je dit paard al? En sinds wanneer is dit gedrag begonnen? Hoe was zijn gedrag voor die tijd?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:59

@0000: mee eens, ook aan de longe hoort er niet gebokt te worden. Maar als betreffend paard dit nu doet door aan te geven dat er iets niet goed zit, is het niet helemaal terecht hem daarop te corrigeren nu? TS zal eerst uit moeten sluiten dat de reactie door pijn wordt veroorzaakt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:09

SilverS schreef:
Dit is geen bloedpaard. Ik heb altijd al op bloedpaarden geredenen dit is men eerste niet bloedpaard. Maar dit kan niet wan hij bokt ook tijdens het longeren en bij longren kan ik geen been geven.

Ook tijdens het longeren kun je te grote hulpen geven, zowel met je lichaamstaal (dreigend op het paard afrennen, als voorbeeld van een hele grote hulp) als met je zweep (veel geluid maken, de zweep flink naar het paard toe zwiepen (ook zonder aanraken)).

Voorbeeld: mijn paard kan ik op twee manieren aan laten galopperen
1) dmv lichaamstaal. Stel, we gaan linksom. Hierbij loop ik in een positie die iets schuin-achter het paard is is; als ik een denkbeeldige lijn trek vanuit de singelplek naar het midden van de longeercirkel, loop ik iets achter die denkbeeldige lijn. Dat is het drijvende gebied van mijn paard (van elk paard, maar het ene paard is gevoeliger dan het andere paard).
Als ik wil aangalopperen, kijk en wijs ik in de richting waarin het paard gaat (naar links dus); met mijn rechterhand geef ik een drijvende hulp, ik doe alsof ik een tennisballetje laag over de grond naar hem toe sla met een denkbeeldig tennisracket. Hiermee 'veeg' ik als het ware zijn achterhand naar voren en galoppeert hij aan.
Als ik een te grote hulp geef, bijvoorbeeld het uiteinde van de longeerlijn naar hem toe slinger, sprint hij weg, gaat hij hard draven of bokt hij. Hij vertelt mij dat ik een veel kleinere hulp had kunnen geven, en dat hij daar ook veel rustiger op had gereageerd. Natuurlijk kan ik deze hulpen best gebruiken als mijn paard niet reageert op mijn kleine, subtiele tennisballetjes-hulp.

2) stemcommando; omdat ik weet welke lichaamstaal-hulpen ik mijn paard kan geven, kan ik hem ook leren aangalopperen op commando. Ik geef de lichaamstaalhulp, en op het moment dat hij nét in galop springt zeg ik "koekie, galop!"
Inmiddels zijn we al wat verder in onze training en hoef ik de lichaamstaal-hulpen niet meer zo overduidelijk te geven. Ik zorg dat ik op de goede plek sta, zorg dat mijn paard naar voren kan (niet geblokkeerd wordt door mijn lichaamstaal) en geef het stemcommando dat ik hem geleerd heb. Hij galoppeert aan. Reageert hij niet, dan kan ik mijn stemcommando ondersteunen met de lichaamstaal-hulpen die we eerder ook gebruikten. Mijn stemcommando is het liefst heel rustig; ik wil een normaal stemvolume kunnen gebruiken. Ik zeg "koekie, galop!" en daar moet hij het op doen.
Echter kan ik ook hier een te grote hulp geven, namelijk door "KOEKIIIEE!!!! GAAAALOPPP!!!!" te roepen, een beetje agressief of boos. Zijn reactie zal veel groter zijn (wegsprinten, hard draven, bokken) dan als ik mijn rustige stemhulpje had gegeven.