Help! Paard schiet uit het niets weg..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:12

Als ie het bij je ene instructrice niet doet, mss es aan haar vragen waaraan het volgens haar ligt? Als ie blijft wegschieten bij die vriendin van jou, zou ik eerder de instructrice laten rijden dan haar.

Het idee dat een paard teveel energie krijgt door te weinig bereden te worden, is een fabeltje: ze krijgen juist meer conditie door te werken, en kunnen dat sneller tegen de ruiter gebruiken. Ga ook zeker niet 5x per week zwaar gaan trainen (maar dat doe je denk ik niet), of gun hem op zijn minst 1 of 2 rustdagen achteraf. Spierpijn kan ook schrikreacties veroorzaken.

Ligt het probleem niet vooral aan het verminderen van de weidegang? Is er mogelijkheid tot meer weidegang in de zomer (eventueel zelfs 24/7)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:15

Sizzle schreef:
Met Jolien eens.
Hoe laat jij spanning afvloeien, of bouw je het juist onbewust op.

Nou en dat is eigenlijk de volgende stap, wat doet de pony, en hoe reageert de ruiter hierop.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:21

Sizzle schreef:
Ik zou beginnen met de brok eruit gooien.
L niveau is geen presteren.
Verder vermoed ik dat het begonnen is omdat je hem aan het werk gezet hebt en hij dus met zijn gedachten bij jou was ipv omgeving. Hij is dan gewoon een keer geschrokken en ipv dat jij hem kon opvangen en steun bieden ben je eraf gekegeld.
Mijn eerste gevoel is dat de pony het vertrouwen in jou mist.

Kuch, confronterend maar dankje. Dat zou kunnen, ben er overigens nooit vanaf gevallen nog. Gaat vast wel gebeuren als het zo door gaat maar ik heb een fijn zadel. Ach, weet ik ook weer ff hoe de baan erbij ligt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:24

Als mijn paard (of willekurig jong paard) verschiet dan laat ik in principe de hand los, maak me lang en zwaar en vloek een beetje. Dan blijft het in principe bij een hups.
Als je uit je evenwicht komt dan land je achterin je zadel en als daarbij ook je gewicht in teugel legt dan is de meest logische reactie voor een paard vaak heel hard wegrennen.
Ik zou voorlopig met een touwtje om de hals rijden en jezelf aanwennen om bij schrikken de teugel losser te laten en je steun bij het touwtje te zoeken.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:25

Joolien schreef:
Een paard die L1 loopt, functioneert prima op een handje basisbrok. Vooral als ie af en toe zo vlug is.

Vaak gaat er al genoeg aan vooraf wanneer een paard er vandoor vliegt. Dan bouwt er spanning op. Het is eens interessant om iemand mee te laten kijken vanaf de grond, en ook zelf goed je pony in de gaten te houden of je verandering ziet. Gebeurd er iets met het hoofd? Gaat de staart omhoog? Of gaat ie juist klemmen met zijn staart? Gaat hij anders ademen?
Hoe is je paard als je opstapt? Is hij dan wel gewoon ontspannen? Ook even gekeken naar de dingen die ik hierboven noem?

Super, heb net een ton vol met gemengde basisbrok en de muesli! Ik ga kijken of ik er vanaf kom, anders wacht ik het nog even af en zodra de ton leeg is stap ik over op de basis brok. Dat lijkt me wel een goede stap. Helemaal geen brok lijkt me niet fijn voor een paard terwijl de rest van stal wel krijgt en hij niet.

Wanneer hij vervelend is, dan gaat zijn hoofd omhoog en schiet hij gecontroleerd weg. Ik kan hem dan terugnemen en doorrijden. Wanneer hij weg schiet, dan is het net alsof hij door een wesp wordt gestoken. Het gebeurt te snel, te plots en ik kan er m'n vinger niet op leggen wat er vooraf speelt. Mijn stalgenoot rijdt nu dus en hij doet het in verschillende gangen, verschillende oefeningen. Waar hij de kans krijgt denk ik.

Met opstappen is hij trouwens heel braaf, rustig, staat stil tot ik aangeef dat hij mag stappen. Een vriendin van me springt weleens met hem omdat ik dat niet durf (shocker..) en hij er echt dol op is. Hij is dan ontzettend braaf. Zij vraagt dressuurmatig eigenlijk niks van zijn lijf dus kan hij een beetje rondhobbelen zoals hij dat graag doet. Hij kan het lichamelijk wel aan om rond te lopen en na te geven, dat kan hij op wedstrijd, dat kan hij op goede dagen, dat kon hij op de vorige stalling, alleen hij heeft er.. naar mijn gevoel een spelletje van gemaakt omdat ik er zovaak mee gestopt ben als hij dan weg schoot.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:28

Sizzle schreef:
Als mijn paard (of willekurig jong paard) verschiet dan laat ik in principe de hand los, maak me lang en zwaar en vloek een beetje. Dan blijft het in principe bij een hups.
Als je uit je evenwicht komt dan land je achterin je zadel en als daarbij ook je gewicht in teugel legt dan is de meest logische reactie voor een paard vaak heel hard wegrennen.
Ik zou voorlopig met een touwtje om de hals rijden en jezelf aanwennen om bij schrikken de teugel losser te laten en je steun bij het touwtje te zoeken.

Goeie tip! dankje, bedoel je een halstertouw oid?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:34

hwn schreef:
Als ie het bij je ene instructrice niet doet, mss es aan haar vragen waaraan het volgens haar ligt? Als ie blijft wegschieten bij die vriendin van jou, zou ik eerder de instructrice laten rijden dan haar.

Het idee dat een paard teveel energie krijgt door te weinig bereden te worden, is een fabeltje: ze krijgen juist meer conditie door te werken, en kunnen dat sneller tegen de ruiter gebruiken. Ga ook zeker niet 5x per week zwaar gaan trainen (maar dat doe je denk ik niet), of gun hem op zijn minst 1 of 2 rustdagen achteraf. Spierpijn kan ook schrikreacties veroorzaken.

Ligt het probleem niet vooral aan het verminderen van de weidegang? Is er mogelijkheid tot meer weidegang in de zomer (eventueel zelfs 24/7)?

Nou ja, als je 't ene paard Inter A rijdt, de anderen Z2 en Z1 en je geeft lest dan neem ik aan dat je goed kunt rijden en zoon beestje prima in controle hebt. Zij is niet onder de indruk van een kleine e pony. En mijn instructrice laten rijden doe ik al weleens tijdens de les. Vergeet ook niet dat hij het de ene keer wel doet, dan een week niet, dan twee dagen achter elkaar.. Ik gun hem vaak 1 of 2 dagen vrij na training of zet hem dan kort en licht aan het werk!

In de zomer geen 24/7 maar wel van vroeg tot laat de weide op.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:37

Het eerste wat in mij opkomt is verveling...
5 a 6 uur buiten per dag en waarschijnlijk regelmatig hetzelfde "kunstje" qua dressuur, incl een muesli waar volgens mij haver in zit...et voilà!
Ik zou het krachtvoer laten varen, touwtje om zijn nek en doorzetten ts. Beetje assertief.
Daarnaast flink gaan afwisselen, pittige longeersessies, vrijspringen, buitenritten met flinke stukken draf en galop etc.
Focus je wat minder op je dressuurproef! Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:40

Je gewoon een halstertouw of vergelijkbaar zonder gesp. Gewoon zo'n jonge paarden balans touwtje.

Ik zou voor de zekerheid ook buigproeven doen. Soms komt verschieten ook van artrose in de knie of spat. Dan hebben ze nog niet echt last, behalve bij een specifieke beweging of houding.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:48

Wildgirl schreef:
Het eerste wat in mij opkomt is verveling...
5 a 6 uur buiten per dag en waarschijnlijk regelmatig hetzelfde "kunstje" qua dressuur, incl een muesli waar volgens mij haver in zit...et voilà!
Ik zou het krachtvoer laten varen, touwtje om zijn nek en doorzetten ts. Beetje assertief.
Daarnaast flink gaan afwisselen, pittige longeersessies, vrijspringen, buitenritten met flinke stukken draf en galop etc.
Focus je wat minder op je dressuurproef! Succes!

Hmm, niet om vervelend te doen maar ik dacht dat dit juist in mijn verhaal stond! Ik wissel juist echt heel veel af! We hebben les, twee keer per maand wedstrijd en daarnaast wissel ik het rijden af met springen, vrijspringen, losgooien, bijgezet longeren of wandelen. We trainen 2x hard, 1x lang laag en relaxed (zoalang hij dat toe laat) het enige dat ik helaas nog niet durf is op buitenrit omdat zelf zijn vorige eigenaar, die niks anders deed dan buitenrijden moeite had om hem bij haar te houden, hij wil dan enkel in galop naar huis. Zo erg dat ze er zelfs een pelham in moest doen om hem daarin te corrigeren. Ik kon op mijn vorige stalling gewoon weer op trens naar buiten, alleen dan wel rustige ritjes met weinig of geen galop en enkel stappen op de terugweg. Op de nieuwe stal zijn we daar nog niet aan toe gekomen, tis net pas lekker weer!

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:53

Citaat:
et opstappen is hij trouwens heel braaf, rustig, staat stil tot ik aangeef dat hij mag stappen. Een vriendin van me springt weleens met hem omdat ik dat niet durf (shocker..) en hij er echt dol op is. Hij is dan ontzettend braaf. Zij vraagt dressuurmatig eigenlijk niks van zijn lijf dus kan hij een beetje rondhobbelen zoals hij dat graag doet. Hij kan het lichamelijk wel aan om rond te lopen en na te geven, dat kan hij op wedstrijd, dat kan hij op goede dagen, dat kon hij op de vorige stalling, alleen hij heeft er.. naar mijn gevoel een spelletje van gemaakt omdat ik er zovaak mee gestopt ben als hij dan weg schoot.

Hier heb ik nog van gehoord... paard werd dressuur na een tijd zo zat dat hij avonturen in zijn hoofd begon te maken en niet meer te rijden was. Toen zijn ze andere dingen met hem gaan doen en hup probleem opgelost! Misschien is dit eens een optie om naar te kijken :j

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 22:59

Jazzie03 schreef:
Citaat:
et opstappen is hij trouwens heel braaf, rustig, staat stil tot ik aangeef dat hij mag stappen. Een vriendin van me springt weleens met hem omdat ik dat niet durf (shocker..) en hij er echt dol op is. Hij is dan ontzettend braaf. Zij vraagt dressuurmatig eigenlijk niks van zijn lijf dus kan hij een beetje rondhobbelen zoals hij dat graag doet. Hij kan het lichamelijk wel aan om rond te lopen en na te geven, dat kan hij op wedstrijd, dat kan hij op goede dagen, dat kon hij op de vorige stalling, alleen hij heeft er.. naar mijn gevoel een spelletje van gemaakt omdat ik er zovaak mee gestopt ben als hij dan weg schoot.

Hier heb ik nog van gehoord... paard werd dressuur na een tijd zo zat dat hij avonturen in zijn hoofd begon te maken en niet meer te rijden was. Toen zijn ze andere dingen met hem gaan doen en hup probleem opgelost! Misschien is dit eens een optie om naar te kijken :j

Maar dat is 1 keer rijden in de zoveel tijd en dan mag hij doen wat hij graag doet: springen, de hindernis staat dan al klaar. Ik snap je punt, alleen hij is heel erg werkwillig en heeft geen problemen met het werk. Daarnaast zorg ik voor heel veel afwisseling!

Jazzie03

Re: Help! Paard schiet uit het niets weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:05

Als dat is wat hij graag doet is er dan geen mogelijkheid om het vaker te doen?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 23:21

Jazzie03 schreef:
Als dat is wat hij graag doet is er dan geen mogelijkheid om het vaker te doen?

Uhm, jawel. Alleen als hij zonder hindernis niet normaal kan doen ga ik er niet mee springen, hij is dan dan wel braaf maar wel heet en overfanatiek. Ben zelf niet zo'n springer dus laat hem dan vaak los springen!

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:28

Vrijspringen is ook goed! En nee ik zou er zelf pas op gaan als je er vertrouwen in hebt, maar mss dat je vriendin dat wel kan/wilt ;)

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 23:35

Jazzie03 schreef:
Vrijspringen is ook goed! En nee ik zou er zelf pas op gaan als je er vertrouwen in hebt, maar mss dat je vriendin dat wel kan/wilt ;)

Jaa! Dat doe ik vaak zat. Bedankt voor alle tips, mis alleen nog wat suggesties over het corrigeren van dit gedrag. Hij zal het ongetwijfeld weer gaan doen, hoe kan ik er het beste mee om gaan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 06:28

Doorrijden alsof er niets aan de hand is, op een volte zetten, tempo weer jou tempo maken. Hij bokt er niet bij, daar heb je mazzel mee.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 16:03

Ineke2 schreef:
Doorrijden alsof er niets aan de hand is, op een volte zetten, tempo weer jou tempo maken. Hij bokt er niet bij, daar heb je mazzel mee.

Bedankt voor de tip!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:52

Ik noem het altijd "Go with the flow ....".
Als je aanvoelt komen dat je paard gaat schrikken, kijkerig, groter maken, snuiven noem maar op dan kun je nog iets doen met zelf ontspannen ademen en rustig blijven rijden en de aandacht van je paard bij jou vragen, terwijl jij de aandacht bij je eigen (ontspannen) lichaam houdt.
Op het moment dat je paard er ineens, voor jouw gevoel vanuit het niets, vandoor schiet kun je alleen maar "go with de flow" mee met je paard. En als je, met Centered Riding :), vanuit je centrum in verbinding met je paard verbinding rijdt is ga je daarna weer door met waar je mee bezig was.
Als je vanuit je hoofd rijdt, en steeds bezig bent met wat er fout kan gaan is dat lastiger.

Maar dat is dus wel een kwestie van vertrouwen, in de verbinding met je paard, en vertrouwen in je zit. En daar kan allebei aan gewerkt worden.

wiekeanthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:38

heeyy! ik heb dus het zelfde probleem.. mijn paard schiet ook weg en zelfs dat ik er af viel en daaarna over het weiland hek sprong van 1.50. heb jij nu tips voor mij? ik ben ook bang geworden...

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 00:37

wiekeanthar schreef:
heeyy! ik heb dus het zelfde probleem.. mijn paard schiet ook weg en zelfs dat ik er af viel en daaarna over het weiland hek sprong van 1.50. heb jij nu tips voor mij? ik ben ook bang geworden...

Dat is heel heavy zeg! Het is een hele tijd goed gegaan, heel goed zelfs. Maar ik zit momenteel niet goed in mijn vel. Wilde dinsdag de deur amper uit en het ging gewoon niet goed. Mijn paard was twee dagen vrij geweest na een wedstrijd en dinsdag hadden we dan les. Hij is er sinds weken in 10 minuten tijd twee keer vandoor gegaan waarbij hij 1x zelfs een bok gegeven heeft (nooit meegemaakt) daarna deed ie het nog een keer en daarna durfde ik pas eindelijk actie te ondernemen.

Blijkbaar ga ik bij deze actie zelf in verlichte zit zitten en geef ik hem zo alle ruimte. Ik verstijf en pas na een paar seconden onderneem ik actie. Anyway. Ik heb de laatSte keer DIRECT actie ondernomen door een flinke ophouding te maken met beide teugels zodat meneer ff een toontje lager ging zingen. Ik ging daarnaast achterover en diep zitten. Binnen enkele passen was hij terug, dat was me niet eerder gelukt. Normaal ga ik eerst de hele bak door.. ik voel me er zelf wel rot om, dat het na zoon periode van goed gaan zo mis kan gaan. Maar ik probeer te relativeren. Twee dagen vrij, wat fris gecombineerd met mijn spanning. Dat is ook mijn advies aan jou. Probeer in plaats van angstig te zijn hem voor te zijn, ga tempowisselingen rijden in galop. En mocht ie wegschieten dan zet je hem op een hele kleine volte of je bent erg duidelijk. Ik zal nu ook wel moeten aangezien hij er tijdens die sprint nu ook ineens een bok bij geeft. Ga het probleem niet uit de weg, dan wordt het alleen maar erger. Het blijven paarden en die blijven onvoorspelbaar.

Heb je enig idee wat de reden is dat hij het doet?

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:43

ik vraag me af of je je paard eens na hebt laten kijken door een dierenarts? het zou me namelijk niks verbazen als dit een uiting van pijn is.

het speelt ongetwijfeld mee als een ruiter onzeker is, verhuizing en voeding hebben ook invloed.
een paard is een vlucht dier en gaat er dus ook vandoor als hij een pijnscheut krijgt of constant pijnlijk is onder het zadel.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:44

Hoe gaat het nu?