Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damduns schreef:Hoi,
Ik gooi het er maar eens even in: Ik ben 120 kilo.
Persoonlijk merk ik dat als een paard moeite met mij heeft dat het de rug wegdrukt, hoofd hoog in de lucht. Niet makkelijk zonder te slingeren van de bakrand af loopt. Kortere passen maakt. Snel moe tijdens een lichte training.
Wanneer dit aanwezig is, stap ik niet meer op dat paard. Heel simpel.
Op dit moment rij ik een aantal paarden die geen moeite hebben met mijn gewicht en ik niet met hun. Ik weet van mezelf dat mijn gewicht in de weg zit als een paard veel schwung heeft.
Ninx schreef:damduns schreef:Hoi,
Ik gooi het er maar eens even in: Ik ben 120 kilo.
Persoonlijk merk ik dat als een paard moeite met mij heeft dat het de rug wegdrukt, hoofd hoog in de lucht. Niet makkelijk zonder te slingeren van de bakrand af loopt. Kortere passen maakt. Snel moe tijdens een lichte training.
Wanneer dit aanwezig is, stap ik niet meer op dat paard. Heel simpel.
Op dit moment rij ik een aantal paarden die geen moeite hebben met mijn gewicht en ik niet met hun. Ik weet van mezelf dat mijn gewicht in de weg zit als een paard veel schwung heeft.
Waarom zou je met dit gewicht willen rijden? Dat kan niet heilzaam zijn voor de paarden.
Bovendien is het, mag ik aannemen, geen gezond gewicht..... tenzij je 3 meter lang bent.
Zou het in jouw belang en dat van het paard niet beter zijn een gezonder gewicht na te streven?
Ik vind dit grenzen aan mishandeling en ben bang dat ik je er vanaf zou trekken...
@ ts: ik zie zelf dat de rug doorzakt bij zwaardere ruiters. Paard kan de achterbenen ook niet goed onder de massa krijgen.
Vet zit bij vrouwen meestal met name op de benen en billen, regelmatig zie je dan dat het zadel te krap is voor de ruiter. Meer dan eens zie je vlak voor het lendengebied plekken waar het zadel altijd teveel achterin de rug drukt.
Uit eerdere onderzoeken, internationaal, is al wel gebleken dat dieren moeilijker herstellen na arbeid, een hogere hartslag hebben, en stress-signalen afgeven.
Een paard is NIET gemaakt om op te zitten, het is fragiele hangbrug tussen 4 pootjes. Als we dan toch met alle geweld erop willen zitten, laten we dan zorgen dat we onszelf net zo kritisch in vorm houden als we van ons paard verwachten.