Mijn verzorg-Fries Thiemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:14

sorrysorry alvast ik wil echt niet zeuren of je vervelen, maar die stiek trekt alleen maar haar kin naar haar borst omdat ze erop terug lijkt te trekken, terwijl haar hele hals moet zakken. Heb je haar al eens met martingaal proberen te rijden?
Nogmaals, no offence en proficiat met je verzorgpaard Knipoog

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:15

leuk jildau leuk beessie maak je ook enekeer foto's van de rest van de knollies?jody enz?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:58

Bij voorbaat sorry voor alle schrijffouten (en de lang lap tekst), ik ben hartstikke dislectisch.

Ik vind dat je een heel leuk paardje hebt gevonden OK dan! . Een met veel uitdaging als ik het zo zie. Je hebt nog een hoop om te gaan verbeteren aan hem. Ik hoop niet dat je het vervelend vind dat ik commentaar geef op hoe hij loopt en hoe je hem rijd. Tis goed bedoeld. Lachen

Hij loopt erg opgekropt en gebruikt z'n achterhand erg slecht. Hij drukt z'n rug weg. Hij komt tegen de hand en het elastiek in, of hij kruipt achter de teugel. Het totaalplaatje ziet er niet zo lekker uit. Scheve mond

Nu weer even een heel positief punt. De foto's waarop je aan het uitstappen bent loopt hij netjes Pling . Probeer toch de achterhand meer te activeren zodat hij zijn benen beter onder zijn lijf gaat zetten en z'n rug nog beter gaat gebruiken. De rug en achterhand zijn vaak ook de moeilijke punten om goed voor elkaar te krijgen bij het friesche paard dus train daar goed op.

Wat ik zou doen is het volgende:
Ik zou hem meer teugellengte geven zoals je bij het uitstappen doet. Ook als hij sneller gaat lopen. Probeer niet de teugels als handrem te gebruiken, maar op je zit terug te rijden door je zwaar te maken en langzamer te gaan lichtrijden. Dit vind het paard niet lekker lopen en zal zich waarschijnlijk aan jou tempo aanpassen. Wees niet verbaast als het na de eerste 10 meter niet gelijk lukt. Het enige moment waarop je de handrem (dmv. een ophouding en altijd ondersteunt door de zit en been) inschakelt is het moment dat hij in gallop valt. Letterlijk denken dat je langszamer wil en gebruik maken van buikademhaling wil vaak ook wel helpen. Loopt hij op jou tempo, ga je dat tempo ondersteunen met je benen.

Waar ik naartoe wil is dat je paard aanleuning gaat zoeken. Dat wil niet zeggen dat hij in de bekende mooie houding gaat lopen. Aanleuning is niets anders dan een ontspanne inspanning en akseptatie van het bit in een neerwaardse, voorwaardse beweging. In simpel nederlands: zijn hoofd en hals moeten naar benede, zijn rug boller, z'n achterbenen meer onder het lijf plaatsen en een licht contact met de mond.

Loopt hij in aanleuning, ga je hem rond (aan de teugel) rijden. Je gaat hem tegen de hand aan rijden. Je gaat dus meer drijven, maar hij mag niet harder gaan lopen of tact verliezen dus geeft meer druk op de teugel en rijd hem terug op je zit. Niet te veel been want dan ontsnapt hij naar voren, niet te veel druk op de teugel want dan valt hij terug in tempo. Je sluit hem alsware op tussen je been, je zit en je hand. De enige weg om aan die opsluiting te ontsnappen is overgave en ontspanning in mond, kaak en hals met juist gebruik van de rug en achterhand. Dus zodra hij zich overgeeft en ontspant vermindert de druk op de teugel en werk je minder in met je been.

Ik hoop dat ik m'n commentaar zo voldoende heb onderbouwd en dat je hier iets aan hebt.

Groetjes en veel plezier met je verzorgpaardje!! Knipoog

Suzanne

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:12

Gaat helemaal mee met Suzanne, perfect uitgelegt OK dan!

Verder leuk paardje hoor, en hij is jong had ik gelezen en tsja dan meot je nog veel leren he.

Succes ermee en we wachten alweer op de volgende foto's.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:17

Hé Jildau, dat is in elk geval geen luie Fries!!! Zal mijn instructeur verbazen Haha! Natuurlijk moet je rijden zoals de eigenaar het wil, toch is voor het verhaal hierboven wel heel nuttig voor je... Dit kun je ook met halsverlenger echt wel toepassen.
Heeft je klasgenootje ook les? Misschien is er wat te regelen dat jij ook (op eigen kosten) kunt lessen? Want niet alleen door vaker te rijden leer je bij met een verzorgpaard, maar vooral ook door goed les te nemen alleen of in een klein groepje!
Veel plezier met rijden, en met zo'n paard kun jij een hele tijd toe!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:11

gefeliciteerd, succes met het rijden en dat je dat ding snel weg mag slingeren! OK dan!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:31

Mooi paardje zeg OK dan! ! Ik snap helemaal dat je in luv bent!
Veel plezier met elkaar Lachen !

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 09:05

Hee Jil! Wat een mooie Fries Kwijl Dat koppie ook...
Thiemen was na het rijden wel helemaal bezweet zeg!
Idd, succes met rijden verder Lachen
En dat rood in je haar is leuk Knipoog

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:36

Zoals je Fries op de uitstapfoto's loopt, is het netjes ... elastiek ervan af halen ... ga maar lekker met een los teugeltje aan de gang ... denk dat je dan ook geen last meer hebt dat de fries niet stil wil staan of dat hij een loopje met je neemt ...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:52

Wauwie Kwijl
Leuke fries zeg !! Kwijl

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 12:13

Suzanne_18: Hardstikke bedankt!!!...Daar heb ik tenminste wat aan i.p.v dat gezeik dat het elastiek eraf moet terwijl het niet mijn paard is en ik hem ook nog niet kwijt wil als verzorgpaard.

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 12:14

Amanniej schreef:
Hee Jil! Wat een mooie Fries Kwijl Dat koppie ook...
Thiemen was na het rijden wel helemaal bezweet zeg!
Idd, succes met rijden verder Lachen
En dat rood in je haar is leuk Knipoog

Bedankt! EN vind je het vreemd dat ie bezweet was?... Hij maakt zichzelf gek Tong uitsteken

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:20

Graag gedaan!! Knipoog

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 13:56

Suzanne_18 schreef:
Graag gedaan!! Knipoog

Als het beter gaat zal ik weer eens foto's laten maken en naar je sturen via pb ok?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:42

Ja, lijkt me leuk!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:31

RodeoGirl schreef:
Suzanne_18: Hardstikke bedankt!!!...Daar heb ik tenminste wat aan i.p.v dat gezeik dat het elastiek eraf moet terwijl het niet mijn paard is en ik hem ook nog niet kwijt wil als verzorgpaard.

eh nou sorry hoor maar dat gezeik is om je te helpen

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 15:35

Lenn"]
[quote="RodeoGirl schreef:

eh nou sorry hoor maar dat gezeik is om je te helpen
[/quote]

Niet als ik al 20 keer heb gezegd dat de eigenaar het zo wil en jullie steeds weer zeggen dat dat elastiek eraf moet.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:41

Dat heb je nergens gezegd, alleen hier, dat je je paard niet kwijt wil.
RodeoGirl"]
[quote="Vanillia schreef:
[
Nee dat niet, maar ik vind dat hij op de uitstapfoto's wel beter (nog steeds niet goed) loopt dan op de gewone rijfoto's..
[/quote]

Krijgen jullie een superopgefokt paard dat steeds als je ietjse teugel geeft gaat galoperen enz dan wel netjes te lopen? Ik ben er nu ook wel achter dat je een paard afbeult door zo'n elastiek maar ik wil mijn verzorgpaard niet kwijt... Scheve mond

En als je echt denkt dat je het paard ermee afbeult vind ik dat je je prioriteiten verkeerd hebt liggen. Heb je wel al eens gevraagd of je een martingaal ofzo mag gebruiken ipv dit?

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 16:21

Lenn"]
Dat heb je nergens gezegd, alleen hier, dat je je paard niet kwijt wil.
[quote="RodeoGirl"]
[quote="Vanillia schreef:
[
Nee dat niet, maar ik vind dat hij op de uitstapfoto's wel beter (nog steeds niet goed) loopt dan op de gewone rijfoto's..
[/quote]

Krijgen jullie een superopgefokt paard dat steeds als je ietjse teugel geeft gaat galoperen enz dan wel netjes te lopen? Ik ben er nu ook wel achter dat je een paard afbeult door zo'n elastiek maar ik wil mijn verzorgpaard niet kwijt... Scheve mond

En als je echt denkt dat je het paard ermee afbeult vind ik dat je je prioriteiten verkeerd hebt liggen. Heb je wel al eens gevraagd of je een martingaal ofzo mag gebruiken ipv dit?
[/quote]

Ik ben er nog maar 3 keer geweest en heb nog niet gevraagd.

Meisje over de msn: We hebben aan een instructrice van de ponyclub gevraagd wat het beste hulpteugel voor hem was omdat hij verkortte in de nek. Hun hebben ons dit aangeraden.

Wat moet ik nu geloven? Ik denk zelf dat een elastiek best kan helpen als je het goed gebruikt...Ik gebruik het nog niet goed maar heb dus hier ook al tips gekregen die ik voortaan ga proberen en dankijken of het beter gaat...In stap gaat het best goed en loopt ie heel mooi nageelijk enz maar zodra ik ga draven begint het... Scheve mond

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 16:23

joyce B schreef:
Hé Jildau, dat is in elk geval geen luie Fries!!! Zal mijn instructeur verbazen Haha! Natuurlijk moet je rijden zoals de eigenaar het wil, toch is voor het verhaal hierboven wel heel nuttig voor je... Dit kun je ook met halsverlenger echt wel toepassen.
Heeft je klasgenootje ook les? Misschien is er wat te regelen dat jij ook (op eigen kosten) kunt lessen? Want niet alleen door vaker te rijden leer je bij met een verzorgpaard, maar vooral ook door goed les te nemen alleen of in een klein groepje!
Veel plezier met rijden, en met zo'n paard kun jij een hele tijd toe!

Ja...Ik les nu bij een manege en dat gaat heel goed...Misschien dat ik af en toe THiemen mee kan nemen daar naar toe? Niet elke keer maar af en toe ff? ...Want bij de manege rijd ik op allemaal verschillende paarden met eigen karakter en dat vind ik ook erg leuk maar toch wil ik ook graag met Thiemen lessen maar mams heeft het geld niet op de rug groeien helaas.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:44

jammer hoor dat je geen lessen kunt nemen!

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:35

Heyhey,
Leuk paard zeg Knipoog je hebt het echt getroffen!!
Maar 1 tip---» op de laatste foto zijn zijn teugels gedraaid en dat verpest de foto een beetjuh *LOL* opletten!!!

Verder rij je netjes!!

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 18:42

Myrz schreef:
Heyhey,
Leuk paard zeg Knipoog je hebt het echt getroffen!!
Maar 1 tip---» op de laatste foto zijn zijn teugels gedraaid en dat verpest de foto een beetjuh *LOL* opletten!!!

Verder rij je netjes!!

Bedankt! ...Jep de teugel zit gedraait die moet ik eens los maken end an weer goed vastmaken!...

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:57

cool beestje beter dat hij wat gehaast is als sloom! longeren helpt ook veel om hem nageefelijk te maken! bijvoorbeeld met een dubbele longe of een chabon ( ik weet niet hoe je het schrijft) veel plezier er mee!

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:20

wat een gave foto´s maar zo te zien is het wel een lekkere jonge fries als ik het zo bekijk is ie net onder het zadel?
Dat bij de paar laatste foto´s zie je wel dat die eindelijk ontspannen gaat lopen Knipoog