Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:58

Koper ik snap eerlijk gezegd echt niet dat mensen willen rijden met een notenkraker wat dat is een enkel gebroken trens.
Het midden prikt in het gehemelte en de zijkanten geven druk op de lagen en de mondhoeken.
Een paard wat gaat hangen in je handen probeert de pijn te ontlopen door de meeste druk op de mondhoeken en lagen op te vangen.
De tong wordt genepen tussen de 2 delen.

Geen idee waar het idee vandaan komt dat een trens een vriendelijk bit is, dat is het helemaal niet.

tennan

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:02

Maar spatter, een trens is niet standaard enkelgebroken. Ze zijn er ook ongebroken, of dubbelgebroken, of met een roterend mondstuk, of... -O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:50

tennan klopt maar meestal als er over een trens gesproken wordt zonder iets er bij vermeld , gaat het over een enkel gebroken .

En dan blijf ik bij mijn verhaal dat een paard wat graag gaat hangen op een bit , beter gereden kan worden op een klein schaartje en dat kan minimaal zijn.
Het effect van zo'n bit werkt veel beter waardoor je veel lichter kan inwerken, zachter met de handen kan zijn en waardoor je ook netter zit .

De training moet komen uit de achterhand zodat het paard voor lichter wordt en zich beter kan dragen.
Bij een trens gaat een paard vaak in het bit drammen en is helemaal niet meer bezig met zijn achterhand.
Ruiter krijgt lamme armen en gevoelloze vingers waardoor goede inwerking niet meer lukt.

tennan

Re: Tips/Oefeningen voor paard wat eigen hoofd niet wil dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:54

Je hebt het over 'zachter inwerken' maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Het voelt als minder gewicht in je handen, maar de druk die je geeft komt veel harder aan in de mond door de hefboomwerking. Je trekt ze dus net zo hard naar beneden als bij een trens.
Ik zou dat nooit zomaar adviseren op internet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:16

Eens met Tennan.
Twee opmerkingen ten aanzien van een enkel gebroken trens.
Ten eerste: er zijn mooie anatomisch gevormde enkelgebroken trensen die zo in de mond liggen dat de druk heel gelijkmatig verdeeld wordt.
Ten tweede: het notenkrakerseffect treedt alleen op bij een sterk terugwerkende en neerwaarts gedrukte hand. Bij een zacht, gelijkmatig teugelcontact knijpt het bit niet samen en als de ruiter zijn hand correct draagt, wordt bij het sluiten van de hand de druk verdeeld over tong, lagen en mondhoeken en wijst de punt van het bit eerder naar voren dan naar boven en prikt dus niet in het verhemelte.
Bij een paard dat hangt geef je opwaarts gerichte ophoudingen, die vooral inwerken in de mondhoeken. Bij een sterrenkijker die gereden wordt met een naar beneden gedrukte hand krijg je misschien een notenkrakerseffect, maar zeker niet bij een paard dat hangt, dan moet je wel hele rare dingen doen met je handen. Een goed passend enkelgebroken bit lijkt mij bij dit paard dus geen probleem.