Weer eens aan het werk met Aranca!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:40

Ts, ik vermoed dat de uitleg van Oji jou echt verder kan helpen. Misschien is het een idee om deze posten te bespreken met de eigenaresse/instructeur.
Succes!

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:42

Ayasha schreef:
bontejames schreef:
Even om een voorbeeld te geven: mijn pony liep altijd veelste diep, binnen 4 maanden heb ik dit opgelost dmv een goede instructeur en hard werken en het is gelukt zie het onderstaande plaatje O:)

Verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar

]

Wil niet vervelend doen maar op foto twee loopt ie ook te diep en dat vind ik niet eens zo'n ramp want eentje die graag op krult er uit rijden is niet makkelijk maar deze is ontzettend strak in zijn/haar lijf.. Op de foto's van TS is een paard te zien met mooie ruime passen ... Ben het geheel met Oji eens betreffende TS.. :) misschien heb jij ook wat aan Oji haar uitleg? Die is nl, echt heel goed. :)
En echt, neem het niet verkeerd op want ik weet dat een paard dat graag op krult erg moeilijk is om terug correct te rijden. :)

Ann99 wat een snert-reactie. :n

Onderste foto is een paar maanden terug en de bovenste hoe hij nu loopt. Zie je het verschil? Toch een hoop vooruitgang zoals ik het zie..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:45

Ja, het zou alleen nog mooier zijn als ie ook ruim in de passen bleef en ruimer in de hals. Dus niet alleen neusje op de loodlijn maar ook weer terug naar die lengte! Nu lijkt ie in het proces van op de loodlijn komen wat strak geworden in de rug waardoor ie niet meer fijn door treed. :)
En daar geeft Oji IMO een hele mooie uitleg rond. :)

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:49

Ayasha schreef:
Ja, het zou alleen nog mooier zijn als ie ook ruim in de passen bleef en ruimer in de hals. Dus niet alleen neusje op de loodlijn maar ook weer terug naar die lengte! Nu lijkt ie in het proces van op de loodlijn komen wat strak geworden in de rug waardoor ie niet meer fijn door treed. :)
En daar geeft Oji IMO een hele mooie uitleg rond. :)

Perfectie krijg je niet binnen een paar maanden, Teminste niet met een pony die in het begin zowat op zijn plaats liep. Zijn hoofd hals houding is de goede kant op en dat heb ik liever dan dat hij diep loopt. We zijn immers nog niet uitgeleerd zoals niemand dat is. En ik ben blij dat er nog zat te verbeteren valt want zo blijven we bezig. Verder ben ik net zoals TS als sprongen vooruit gegaan als je het vergelijkt met waar we vandaan komen en ik vind dat je daar trots op mag zijn. Zolang je goed begeleid wordt en weet waar je mee bezig bent ben je op de goede weg is mijn mening.

Ik ben het echter eens met het commentaar van Ouij. Dit leer ik ook tijdens mijn lessen en ik zie elke keer al verbetering. Mijn reactie en foto ging puur om het lopen op de loodlijn. Hij zit nu netjes op de loodlijn maar er mag leer lengte in de hals, wat vanuit de schoft moet komen en niet halverwege de hals zoals nu. Door meer lengte zal hij ook ruimer worden in zijn gangen.
Laatst bijgewerkt door bontejames op 08-03-17 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:57

leuk beest:)
Houd je niet zo bezig met dat hoofd. Netjes zitten, langere teugel, handen bij elkaar en naar voren zodat ze meer ruimte heeft (maar wel contact houden!) en drijven. Probeer met je zit te voelen hoe de achterbenen bewegen.
Een paard hoort met de neus wat voor de loodlijn en hoger te lopen. Niet diep rijden! Het is niet erg als je paard eens zijn neus in de lucht steekt!
Ben je er van bewust dat over het algemeen natuurlijk iedereen hier een andere mening heeft.
Ik zou je aanraden te gaan lessen bij een instructeur die niet alleen bezig is met het hoofd van het paard.
Succes:)

GJ9

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:42

Hee daar hebben wie die leuke (half) Gelderse merrie weer :D
Ze gaat goed vooruit hoor! Al veel minder op de voorhand, en veel actiever dan je vorige topic.
Lekker blijven schakelen, goed aan je been houden, dan wordt ze van voren vanzelf makkelijker en gaat ze minder diep lopen. Probeer haar hoofd echt mooi voor je uit te rijden.
Misschien heb je nog iets aan dit artikel: http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... rget-about

nps

Re: Weer eens aan het werk met Aranca!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:51

Ann99 wat een nare reactie, nergens voor nodig om een combinatie zo af te branden.

Had jullie vorige topic ook gezien, heel leuk! Mijn paard is iets vergelijkbaar qua bouw - vrij lang in het lijf en iets neerwaarts en stuwt ook erg (tuigpaard) en kan daarbij best loperig zijn. Het is echt lastig om dat heel netjes te krijgen, mijne loopt ook heel snel veel te diep, al helemaal wanneer ze wat lager ingesteld is. dan viel ze ook terug in tempo en ging ze een beetje koppeltjeduiken. Probeer haar eens een wat langere teugel te geven als ze losser is, waarbij je haar goed aan je been houdt zonder dat ze heel hard (of juist te langzaam) gaat lopen. Ze moet je hand gaan volgen zonder achter het bit tr komen. Je voelt het wanneer ze haar rug beter begint te gebruiken. Ik ben niet de meest handige ruiter en vind het zelf heel moeilijk, heb haar nu zo anderhalf jaar (vanaf zadelmak) en pas sinds een aantal maanden kan ze het echt beter bolwerken. Ik vind trouwens te diep zoals nu ook veel minder erg dan sterrenkijken - als je hiermee aan de slag gaat komt het echt wel goed.

Ik vind jullie een hele leuke combi verder, jullie hebben er duidelijk plezier in, ben benieuwd naar het volgende topic!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:07

Je hebt haar goed aan het lopen hoor Marjo. Dat neusje komt vanzelf wel, zou wel proberen haar lager in te stellen maar wel rond houden zodat ze goed haar rug kan opbollen en sterk maken. Ze is natuurlijk al wat ouder dus duurt het allemaal wat langer maar dat is geen probleem.
Die rug moet alleen eerst goed rond kunnen worden voor ze hem kan gebruiken om haar neus voor de loodlijn te houden. Zie het maar als een soort warming up, rekken/strekken, iets wat iedere sporter doet voor ze aan hun echte training/wedstrijd beginnen. En trainen ziet er niet altijd mooi uit en is niet altijd wat je wilt zien als jury of in dit geval mensen aan de zijlijn, maar het is wel nodig om een goede basis te leggen voor straks als alles wel op kracht is.

Afwisseling in houding is heel belangrijk, dus lager en ronder, van daaruit kun je wat gaan oprijden tegen je hand aan. Niet vergeten dat ze al graag erg hoog staat met haar hals vanuit haar bouw, dus soms ook wat hoger instellen. Wat je kunt doen als je haar hoger in stelt is wat meer met je been in komen om zo het neusje eruit te duwen, dit kan natuurlijk ook in het lang en laag rijden. Rustig schakelen is goed voor haar achterhand (en om haar lengte te geven van voor), klein beetje vooruit (doe dit langzaam en in etappes) en weer rustig opvangen, steeds wat verder terug rijden en dan weer langzaam naar voren probeer daarbij rustig haar hals wat uit te schuiven zonder dat ze eruit drukt van voren want dan ben je de aanspanning in haar rug weer kwijt. Ook voor je tempo controle kan het goed zijn alleen ze kunnen er ook heet van worden als je te snel schakelt. Wees maar blij met haar voorwaartse drang, dat komt straks goed van pas. Kom snel weer eens bij je kijken :)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:25

Ayasha schreef:
bontejames schreef:
Even om een voorbeeld te geven: mijn pony liep altijd veelste diep, binnen 4 maanden heb ik dit opgelost dmv een goede instructeur en hard werken en het is gelukt zie het onderstaande plaatje O:)

Verder ga ik mee met het bovenstaande commentaar

]

Wil niet vervelend doen maar op foto twee loopt ie ook te diep en dat vind ik niet eens zo'n ramp want eentje die graag op krult er uit rijden is niet makkelijk maar deze is ontzettend strak in zijn/haar lijf.. Op de foto's van TS is een paard te zien met mooie ruime passen ... Ben het geheel met Oji eens betreffende TS.. :) misschien heb jij ook wat aan Oji haar uitleg? Die is nl, echt heel goed. :)
En echt, neem het niet verkeerd op want ik weet dat een paard dat graag op krult erg moeilijk is om terug correct te rijden. :)

Ann99 wat een snert-reactie. :n

Ja beetje te hard. Het was ook niet zo boos bedoeld. Het paard zou zou ook niet de makkelijkste zijn gezien haar bouw en stijfheid.