Jonge pony stuurt moeilijk --> Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:15

Waarschijnlijk moet je echt beter begrenzen met je buitenteugel. Ik heb ook een jong paard en heb dit echt beter leren doen. Oefen eens in stap een wending en probeer de hulp ook goed met je buitenteugel te geven.

Springen zou ik nog niet aan beginnen, eerst de basis er goed in.

Succes!

LinsxDot

Re: Jonge pony stuurt moeilijk --> Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:43

Sowieso vraag ik me af als jij al niet weet wat de pony mankeert hoe je dan ponys klaar kan maken voor de verkoop! Dan hoop ik niet dat mijn gekochte pony ooit door zo iemand word ingereden :')

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:50

LinsxDot schreef:
Sowieso vraag ik me af als jij al niet weet wat de pony mankeert hoe je dan ponys klaar kan maken voor de verkoop! Dan hoop ik niet dat mijn gekochte pony ooit door zo iemand word ingereden :')

Dat is niet erg vriendelijk? Ik vraag maar gewoon tips om het op te lossen, da's toch een goed teken lijkt mij? Ik heb hem trouwens niet ingereden, ik moet hem nu gewoon meer dingen leren en veel ervaring laten opdoen. Ik doe maar gewoon mijn best, ik wil en kan nog veel leren en sta hier absoluut voor open! Ik heb trouwens het afgelopen half jaar van een 5-jarige pony die altijd bang en gestresseerd was en niks kon en nooit ontspannen was, met veel geduld en een zachte hand een super zachte en fijne rustige pony gemaakt. Dus ben geen beginner voor degene onder die jullie die mss dat beeld hebben van mij. Heb vandaag aan de hand geprobeerd of hij het bit snapt sturen en dat snapt hij en buigt netjes mee als je druk zet op een bepaalde teugel. Ook erop ging het al een beetje beter, heb ook extra hard met m'n benen geduwd in de bochten. Nu een ander probleem, hij snapt ophouding niet en gaat in protest. Hij maakt zich dus sterk, hoofd de lucht in en schudden. Volgens mij is dit hem gewoon nooit correct aangeleerd (hij is sinds augustus onder het zadel) en blijkbaar reed er voor mij een meisje mee die kei hard aan de teugels ging rukken vanaf hij iets te snel ging. Hebben jullie nog tips voor ophouding te verbeteren. Heb nu gewoon heel veel overgangen gemaakt zacht van stap naar draf en omgekeerd. Zadel past goed, bit ook, neusriem alles zit goed en pony is onlangs gecontroleerd door dierenarts. Ik vraag gewoon hulp, hou het ajb vriendelijk zonder mij direct verwijten toe te smijten...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:32

Rustig blijven en verder voorwaarts rijden. Is hij al bij de tandarts en osteopaat geweest? Past zijn zadel wel?

Kun je niet aan de eigenaren vragen of je goede begeleiding kunt krijgen. Zonder dat verpest je zo'n groene pony heel snel (onbewust), ook al bedoel je het zo goed.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:25

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 18:24

Ik krijg wel les, maar van springruiters (Patrik Spits en Jeroen de Winter) dus die concentreren zich iets minder op die dressuur. We gaan overleggen of hij evt een maand of 2 bij mij op de wei mag komen zodat ik er meer naartoe kan (nu moet ik een half uur in de auto) en rustig op mijn gemak en onder begeleiding hem goed die basis aanleren.