Bruintje,
Als je (opnieuw) inrijden zo ziet kan dat inderdaad niet, je kan niet de tijd terug draaien nee. Ik zie het ook niet als tijd terug draaien maar als een soort van revalidatie

Dat is ook hoe ik "opnieuw inrijden" en "starten bij 0" zie. Net zoals mensen soms na bijvoorbeeld een ongeluk opnieuw moeten leren lopen, of opnieuw moeten leren praten. Betekent niet dat het de eerste keer is dat je dit leert

Alles gaat vaak wel versneld. Verwende paarden hebben bijvoorbeeld al veel meer vertrouwen in mensen dan een wild paard, dus daar hoef je al minder aan te werken. Dus je kan je meer focussen op de dingen die ze wel echt opnieuw moeten leren, vaak is wijken voor druk en respect voor persoonlijke ruimte iets waar je met dit soort paarden veel mee bezig bent.
Mijn ervaring is zeker wel dat je een paard heel ver kan krijgen op een redelijk veilige manier op de grond. Roundpenning is een belangrijk onderdeel. Genoeg paarden gehad met de typische bok, steiger, ren problemen. Maar die hebben dan nooit meer zoiets gedaan na de revalidatie op de grond
Mogelijk is het zeker. En ja, wanneer ze zo verwend zijn geweest zouden ze altijd weer terug kunnen vallen naar het oude patroon, als de ruiter het gedrag niet begrijpt. Daarom is het zo belangrijk dat óók TS leert. Maar dat is voor elk paard zo trouwens.
Oh en ik ben niet eens een proffesional trouwens, was gewoon een trainer assistent en (her)train paarden voor (nu nog) de lol.
Maar, je moet inderdaad afwegen of je het er voor over hebt. Het gaat geld, tijd en energie kosten TS. Want JIJ moet het namelijk net zo goed leren, 90% vd keer is de ruiter het probleem/ houdt het probleem in stand. Als jij niet verandert, zit je binnen no time terug bij af.
Als je het er niet voor over hebt kan je inderdaad beter om paard te verkopen en er een nieuwe voor in de plaats te komen.