Hier staan een paar leuke weetjes:
http://www.quest.nl/artikel/waarom-kunn ... -onthoudenhttps://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... chts-bovenIk haal dit er even uit:
Citaat:
Moeite hebben met het verschil tussen links en rechts kan met je manier van denken te maken hebben. Globaal gezien zijn er twee manieren van denken: beelddenken en taaldenken. Als jij beelddenkt, bestaat een groot deel van je gedachten uit beelden. Bij taaldenken bestaan je gedachten grotendeels uit woorden. Beelddenkers hebben bepaalde eigenschappen waar je ze aan kunt herkennen. Het verschil tussen links en rechts niet kunnen onthouden, is een belangrijk kenmerk van beelddenken.
Dan denk ik dat een dyslectisch persoon vermoedelijk ook een beelddenker is, en geen taaldenker.
Voor het brein is boven (hoofd) duidelijk anders dan beneden (benen). Maar de handen zijn weliswaar spiegelbeeld, maar wel gelijk. Om het ene rechts en het andere links te noemen, is een afspraak die wij als mensen onderling gemaakt hebben. Je brein weet automatisch wat onder en boven is, maar links/rechts is iets dat je moet aanleren. En ik kan mij voorstellen dat dit voor een taaldenker eenvoudiger is. Want als je van hand veranderd is het beeld van buiten ineens verandert van links naar rechts of andersom.
De tip om te werken met het beeld (kant van het hek/muur) vind ik dan ook een hele goede.
M.b.t. werken met kleuren sokken/handschoenen oid. Ik zou dan adviseren om rood en wit te gebruiken. Kies je een andere combinatie, maar wel met rood, doe dan altijd
Rood
Rechts (en dat is gelijk mijn ezelsbruggetje

). Dit komt namelijk ook overeen met de kleuren vlaggetjes die op hindernissen gebruikt worden om aan te geven wat de linker- en rechterzijde van de hindernis is. En dus vanaf welke kant het obstakel gesprongen moet worden. Als je die methodiek nu gelijk ook kan aanleren, heeft je zoon daar later ook profijt van.