achterwaarts, waarom benen naar achteren leggen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:29

Citaat:
Ik begrijp dat andere mensen dit anders doen, maar het voordeel van je been naar achteren leggen vind ik dat het paard op een gegeven moment begrijpt dat hij op die hulp naar achteren moet, zonder dat je aan de voorkant hoeft te zitten.

Wat ik dus ook niet snap, maar misschien doe jij dat wel anders. is dat (tenminste bij mij) de hulp voor stoppen is dat je je bekken iets naar voren kantelt (etc.) . Stop is hetzelfde als achteruit eigenlijk. Het lijkt me daarom niet logisch om , als je je bekken naar voren kanteld je benen naar achteren te doen...Of ben ik nu zo raar Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:48

Bekken naar voren kantelen in het halthouden lijkt mij eerder een ongewenste reactie van iemand die niet beschikt over een onafhankelijke zit.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:12

Wat is volgens jouw dan de zithulp voor halthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:28

memory schreef:
Wat is volgens jouw dan de zithulp voor halthouden?

waarom moet je een zithulp geven voor halthouden Verward
Gewoon stil op je kont zitten zonder je paard te hinderen. In het achterwaarts gaat dat hetzelfde. Daar krijg je ook een veel mooier rustiger beeld van en dat is ook prettiger voor je paard.

Halthouden is been er af hand sluiten en boem halt [wel timen] en meteen! hand openen wanneer je paard stil staat.
Bij het halthouden geef je weerstand met je hand [zelf aanvoelen hoeveel], op die druk gaat je paard achterwaarts, zo simpel is het.
Bij het voorwaarts rijden open je je hand en geef je been.
Als je been en hand tegelijk gebruikt gaat je paard de lucht in, heel logisch allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:30

Voor het aanleren gebruik ik wel been.
Dit om ze tegen je hand aan te laten lopen, alleen maar hand is dan vaak net niet voldoende.
Uiteraard wel gedoseerd.

Bij sommige blijf ik wat beendruk houden, bij Kawa bv niet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:40

PFFF ik geef het op ! Haha!
Leggen jullie mij nu maar eens uit waarom ik het NIET zou doen.
Ik sta open voor alle reacties ... Schijnheilig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:42

toevallig had ik het erover met mijn instructrice. Die zei juist, ik wil dat ze achtewaarts gaan op alleen de kuithulp (die dus verder naar achteren ligt) zodat je straks ook aan een lange teugel achterwaarts kunt.

Meerdere wegen naar rome?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:51

Ja, daar kom ik uiteindelijk ook op uit. Je legt je been naar achteren, en je hoeft niet meer aan de voorkant te komen (heb ik hierboven ook al ergens vermeld).
Maar ik ben toch altijd benieuwd naar die andere wegen ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:23

ik ook, vandaar dat ik blijf meelezen *LOL*

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:27

Citaat:
waarom moet je een zithulp geven voor halthouden
Gewoon stil op je kont zitten zonder je paard te hinderen. In het achterwaarts gaat dat hetzelfde. Daar krijg je ook een veel mooier rustiger beeld van en dat is ook prettiger voor je paard.

Als ik stil op mijn kont zit dan loopt ie gewoon door hoor. Ik neem aan dat je ook niet de hele tijd aan zit te sporen als je vooruit gaat. Wat is dan het verschil tussen stil op je kont zitten terwijl je stapt/draaft/galoppeerd en stil op je kont zitten voor stoppen/achteruit?

Citaat:
toevallig had ik het erover met mijn instructrice. Die zei juist, ik wil dat ze achtewaarts gaan op alleen de kuithulp (die dus verder naar achteren ligt) zodat je straks ook aan een lange teugel achterwaarts kunt.

Misschien had ik dat erbij moeten zetten trouwens ,ik rij western. Ik wil ook op alleen mijn zit/beendruk achteruit. Maar ipv je benen achteruit te doen doe ik mijn benen een beetje naar voren (eerst mijn bekken naar voren kantellen) en dan geef ik druk met mijn benen. Gaat ie niet dan pak ik mijn teugels op, zodra die een pasje achterwaarts zet laat ik ze weer los, maar hou wel kuitdruk (licht) en dan blijft ie naar achteren gaan.

Maar ik snap nog steeds niet waarom jullie je kuiten naar achteren doen? Eigenlijk dezelfde vraag als Sonja. Er wordt gezegd dat het is om te begrenzen, maar doe je dat bij voorwaarts gaan dan ook?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:30

ik wil verschil maken in de kuithulp voor voor- en achterwaarts; jij doet in feite hetzelfde maar legt juist je benen iets naar voren.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-01-04 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:40

Achterwaarts via de mond?? Nee bedankt, ik probeer juist om daar vanaf te blijven, met de bedoeling om het achterwaarts gaan te verbeteren.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:50

Ik leg ook mijn benen iets naar achteren voor het achterwaarts.
Ik regel dus niets met mijn handen en kan indien nodig daarmee de aanleuning controleren/herstellen.
Hij kruipt echter zeker niet achter mijn been, de voorwaartse drang blijft altijd aanwezig!
Geeft voor mijn idee een rustiger beeld
Ik kan dan ook met lange teugel, achterwaarts gaan.
En komt goed van pas als ik voorover over mijn paard hang met het hek in 1 hand wat open moet. Dan moet hij wel op mijn been naar achteren gaan, anders krijg ik het hek nooit open. Haha!
Bovendien is mijn ervaring (die dus heel anders kan zijn dan de ervaringen van anderen!! dat het AW meer tactzuiver blijft dan bij ruiters die de hand inbrengen, omdat het dan makkelijker is de rug vast te zetten. Nogmaals, dit geldt niet voor iedereen. Als jouw paard het fijn doet op jouw hulpen, waarom dan veranderen?
Doe ik ook niet Haha! Ik ben ook wel tevreden met de 8en die ik voor dit onderdeel meestal scoor. *LOL*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:50

heel duidelijk twee stijlen dus hier: achterwaarts (vrijwel uitsluitend) op het been en achterwaarts (vrijwel uitsluitend) op de hand.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:51

Maar hier kan ik dus op antwoorden: waarom doe jij je benen naar voren ?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:08

Das wel logisch. Punt 1..ik kantel mijn heupen naar voren voor een stop (je rug bolt dan een beetje, eigenlijk doe je met je eigen lijf wat het paard ook met zijn lijf moet doen) Stoppen is eigenlijk achteruit gaan dus ook daar kantel ik mijn heupen waardoor je benen als een beetje naar voren gaan. Mij lijkt dus als je je benen naar achteren legt je bovenlichaam naar voren gaat, er komt dan meer gewicht op de voorhand dat het paard zal willen opvangen door onder het gewicht te stappen (naar voren te gaan). Dit is aannemend dat je het, om aan te leren, de hulpen overdrijft. Het lijkt me dus helemaal niet logisch om je benen naar achteren te doen en ik heb nog steeds niet duidelijk waarom jullie daarvoor kiezen?

Bovendien bestaat een paard uit twee delen, je hebt de drijflijn (loopt over zijn schoft en ) alles daarvoor is remmend voor een paard en alles achter de drijflijn is drijfend. Iedereen heeft dit verhaaltje waarschijnlijk wel eens gehoord van bv Emiel Voest zijn methode. Je drijft bij de achterhand en laat het paard snelheid verminderen door naar zijn voorhand te lopen (bij grondwerk)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:16

Volgens mij is het "engelse"idee juist dat je door je benen naar voren te doen, meer gewicht op zijn rug drukt, en zijn rug ontlast door je benen wat naar achteren te leggen, waardoor hij gemakkelijker naar achteren kan lopen ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 12:53

Hoi, ben ik weer, wat een reacties zeg!
Goed, maar ik begrijp dat jullie ook niet allemaal een pasklaar antwoord hebben en dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Zolang het maar voor je werkt maakt het niet uit, als het er dan ook nog netjes uitziet voor een jury dan is het helemaal goed.
Ik zie ook al dat heupen kantelen ook zo'n ding is waar iedereen een andere interpretatie over heeft. Heupen naar voren kantelen is dat de onderkant of de bovenkant van je heup? Ik zeg altijd op je broekzak gaan zitten of op je rits, dan kantel je dus de bovenkant van je heup naar achteren of naar voren.
Mijn paard is inmiddels zo ver dat ik achterwaarts kan gaan zonder teugelhulp puur alleen op zit (overigens ook wel op alleen lichte tegeldruk) en dan heup kantelen naar achteren, op je broekzakken gaan zitten dus. Niet overdreven zodat iedereen ziet wat je doet maar heel subtiel. Zodra ik weer rechtop ga zitten en licht been geef gaat ze weer voorwaarts. Erg grappig om dan een soort dansje te maken met je armen over elkaar. Vaak raken toeschouwers dan in de war en vragen of dat beest soms moeite heeft met stilstaan, dan stop ik met rijden en blijf gewoon zitten en mn paard gewoon staan en dan staan ze met van die schoteltjes ogen te kijken, hahaha, erg leuk!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:01

Citaat:
Heupen naar voren kantelen is dat de onderkant of de bovenkant van je heup? Ik zeg altijd op je broekzak gaan zitten of op je rits, dan kantel je dus de bovenkant van je heup naar achteren of naar voren.
Mijn paard is inmiddels zo ver dat ik achterwaarts kan gaan zonder teugelhulp puur alleen op zit (overigens ook wel op alleen lichte tegeldruk) en dan heup kantelen naar achteren, op je broekzakken gaan zitten dus

onderkant van je heup kantel je naar voren, wat jij noemt op je broekzakken gaan zitten, en ik zeg je heupen naar voren kantellen (om spraakverwaring te voorkomen Haha! ). Dit is ook mijn zithulp om naar achteren te gaan. Maar aan de andere kant heeft Dandy ook wel een punt, als dat het "engelse" idee erachter is om je benen naar achteren te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 13:09

Ik heb dus ook al eens gehoord dat mensen hun rug hol maakten, dus op hun rits gaan zitten, om achterwaarts te leren (bij een westerntrainingsstal notabene!) Toen ik een 'waarom'-vraag stelde ging de halve kantine daar uit zn dak! Wie of dat ik wel niet was dat ik die vraag stelde! Nou, gewoon omdat ik wilde weten waarom ze die hulp op die manier geven omdat ik wil leren en niet omdat ik mensen aanval op hun rijstijl. Nou, je had ze moeten horen!
Een maand later toen de hoofd'trainster' naar een clinic van Graig Johnson was geweest was ineens de manier van achterwaarts gaan veranderd naar op je broekzakken gaan zitten. Dus ik weer eigenwijs als ik ben gevraagd waarom het ineens veranderd was? Tja, uh... ja de trainster probeert het nu gewoon op een andere manier...
Ik heb me kunnen inhouden... Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:35

Ik heb ff goed geanaliseerd wat ik nu echt doe Knipoog
Op Stan probeer ik twee verschillende dingen te doen voor een overgang terug. En tot nu toe werkt dat heel goed.
Als ik een overgang terug wil of tempo terug strek ik mezelf uit. Hierdoor wordt ik iets lichter en Stan maakt een overgang terug. Ik houd wel been uiteraard.
Als ik een sliding wil dan ga ik echt zitten en Stan plant dan meteen zijn achterbenen in de grond. Zodoende kun je een goede stop maken als je dat wilt, maar krijgt je niet een abrupte overgang. Als je namelijk gaat ook diep gaat zitten als je een overgang van bv draf naar stap wilt krijg je een abrupte overgang omdat je paard "STOP" denkt.

Wat gebeurt er nu met halthouden en achterwaarts? Doordat ik mezelf lichter maak gaat mijn paard terug en houdt kalm halt. Zodra hij stilstaat ga ik terug naar mijn rustgewicht. Niets doen dus Tong uitsteken

Wil ik nu achterwaarts, dan doe ik net of ik een overgang terug wil maken. Dat is dus jezelf lichter maken met been bij. En het werkt Lachen
Als hij toch de drang naar voren krijgt neem ik druk op de teugels, maar ga er NIET aan trekken. Druk nemen en hand stil houden. Gaat hij terug, dan direct je hand onstpannen, maar wel op dezelfde manier blijven zitten.

Met lichter maken bedoel ik niet dat je moet gaan staan ofzo, je ziet als toeschouwer geen verschil. Althans, zo weinig mogelijk Knipoog

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:48

Maar hoe gaat dat lichter maken dan in zijn werk (probeerde het net ff uit op mijn bureaustoel Haha!). Je zegt dat je jezelf uitstrekt, als ik dat doe dan voel ik mijn heup naar voren kantellen, dan haal je het gewicht als het ware van de rug af en kan ie dus achteruit, beetje zoals Dandy zegt of?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:51

Nee, want zij spreekt over benen naar achter leggen. Maar het been blijft op de plaats.
Je zelf lichter maken kun je op je stoel proberen door je billen samen te knijpen Clown

Dat is ongeveer het gevoel Haha!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:02

dus eigenlijk knijp je voor een downward transition je billen samen...voelt niet echt ontspannen. Bovendien gebruik ik die hulp eigenlijk voor vooruit...PNH fase 2 voor vooruit. Fase 1 is life up=actief gaan zitten als het ware, fase 2 = smile with all four cheeks...(juist ja Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:39

Wat ik doe, lijkt wel wat op wat Rom doet, voor het achterwaarts haal ik wat gewicht van mijn zitbeenknobbels, eigenlijk vooral omdat het paard bij het achterwaarts gaan zijn achterhand moet laten zakken en daar geef ik dus ruimte voor.