Spanning opbouwen, paard ontploft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Spanning opbouwen, paard ontploft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:39

Lastig hoor Enjoyx2!
Je bent hartstikke beperkt in je mogelijkheden!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 18:41

Klopt.... :/

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:45

Je kan best tegen instructeur aangeven dat je voorlopig niet wil gallopperen... het is niet veilig... niet voor jou en niet voor het paard... over aantal maanden heeft paardje vast meer balans en gaat het een stuk beter. Waarom dat dier steeds weer met beide angst door de bak jagen.... ik snap dat niet zo goed van de manege.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 18:48

Evelijn schreef:
Je kan best tegen instructeur aangeven dat je voorlopig niet wil gallopperen... het is niet veilig... niet voor jou en niet voor het paard... over aantal maanden heeft paardje vast meer balans en gaat het een stuk beter. Waarom dat dier steeds weer met beide angst door de bak jagen.... ik snap dat niet zo goed van de manege.

Nou, ik ben het helemaal met je eens! Ik snap er dus ook niks van :/ Maar dit ligt aan mijn instructeur. Ik wilde sws al uit deze les, maar dan kan ik helemaal niet meer paardrijden (privéomstandigheden). Dus ik heb geen keuze :/

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:11

Wat jammer dat een 3 jarig groen paard al word ingezet als manege paard. Rijden er naast jou nog meer lesklanten op dat paard?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:13

Nerootje schreef:
Wat jammer dat een 3 jarig groen paard al word ingezet als manege paard. Rijden er naast jou nog meer lesklanten op dat paard?

Pfff dit zou niet mogen..!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:14

met een 3,5 jarige een halbe tritte? :x

als je bedoelt dat je ze wat vlugger aan het been zou willen, maybe. Maar zo te lezen is dat allemaal nog niet aan de orde.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:32

Janneke2 schreef:
En als dat goed gaat, ga je haar foppen. (In de officiële duitse dressuur literatuur heet dit 'halbe tritte'.) Je geeft in stap de hulpen voor halt, als het dier vertraagt, "bedenk jij je" en drijft voorwaarts. Bij een voorwaartse reactie ruim belonen! !! (Het is fysiek zwaar, en psychisch is het ook ingewikkeld "wat wil mijn ruiter toch?" -maar juist manegepaarden moeten hiermee leren dealen....)
Als het goed gaat in stap, dan doe je het na een paar weken ook in draf.

Het beest is 3, kan zo'n belasting nog helemaal niet aan....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:00

Een paard is paarde-sterk!
Maar ik ben het met je eens dat overgangen rijden zwaar is, en Halbe Tritte is een soort dubbele overgang.

Zoals laten we zeggen Isabel Werth haar toppaarden Halbe Tritte laat doen, dat kan dit dier niet. Maar dat gaat over intensiteit - en mogelijk doet Isabel Werth het 10x achter elkaar. Of 50x want het dier moet de overgang piaffe - passage - piaffe kunnen uitvoeren, etc.

Maar spierballen kweken kan een paard van drie erg goed.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:08

Janneke2 schreef:
Maar spierballen kweken kan een paard van drie erg goed.

Ja... trainen... maar een drie jarige die manegelessen loopt en daarbij zo moet worden aangepakt door de instructeur dat heeft niks te maken met trainen. (En eigenlijk ook niet zoveel met paardrijden)
TS kan weinig aan de situatie doen maar voor haar eigen veiligheid wel de situatie vermijden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:20

Ja, oma is blij niet in TS haar rijlaarzen te staan.
Weten dat een paard gaat bokken en dan moeten aangalopperen - ik bedank vriendelijk voor de eer, oma houdt haar botten liever heel op haar leeftijd.

Maar zou TS in een andere les kunnen rijden, toestemming krijgen om een tijdje niet te galopperen en op zit en gewicht wat "schakeltjes rijden" (richting halbe tritte) wordt het hopelijk alsnog leuk.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:21

Oef erg link dat ze zo'n paard in de lessen mee laten draaien, dit paard mist gewoon een stuk basis.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:23

Ja hoor, het kan heel leuk worden als je een driejarige structureel gaat overvragen... _-:(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:34

Ik ken wel meerdere maneges waar een jong paard die in feite nog niet eens de basis heeft al vrij flink gewoon moet meedraaien tijdens de lesjes. Dit is geen goede manier om een paard te beleren, en is eigenlijk vragen om moeilijkheden.
Dit is niet veilig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:46

Ander paard vragen ! Deze kent zijn job nog niet.

Als het jouw paard zou zijn lijkt 'de galop in de koelkast stoppen' zoals iemand al zei me de beste oplossing. Bij een 3-jarige is er nog meer dan genoeg werk aan de stap en de draf om je een hele poos niet te vervelen. Dan krijgt het paard ook de tijd om te vergeten dat hij galop heel spannend vond. Op het moment dat hij in draf mooi ontspannen loopt en je kan zonder hem te hinderen enkele pasjes doorzitten, dan kan je terug aan de galop beginnen denken. Op het moment dat hij echt zijn rug begint te gebruiken in draf is het juiste moment gekomen om eens aan te galopperen (op zijn makkelijkste kant). Een rondje rustig galopperen en voor het paard door heeft dat hij iets spannends aan het doen is, terug overgaan in draf, stap, belonen en uitstappen.
Wat ook wel al eens vergeten wordt is dat je na galop terug naar draf moet en als je dan telkens je paard hindert (wat normaal is wanneer het paard heel gek doet in galop) onthoudt hij dat ook en wordt de galop hoe langer hoe spannender voor het paard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:14

aeolusnr1 schreef:
Ik ken wel meerdere maneges waar een jong paard die in feite nog niet eens de basis heeft al vrij flink gewoon moet meedraaien tijdens de lesjes. Dit is geen goede manier om een paard te beleren, en is eigenlijk vragen om moeilijkheden.
Dit is niet veilig.

Wat doen ze het op onze manege dan goed met de jonkies. Jonkies (lees 4, 5, 6 jaar) worden eerst door personeel gereden. Een aantal keer per week, half uurtje of zo. (Verder los, aan de hand stappen, longeren etc.) Steeds door dezelfde ruiter. Dan met die ruiter eens een halve groepsles meelopen. Dan wat langer de groepsles in. Dan pas door ervaren manege ruiters de lessen in. Heeft het paard het "spelletje" na een maand door? Dan wordt hij na een maand ingezet in de lessen. Duurt het drie maanden, nou, dan duurt het drie maanden. Ze noemen dit "de opleiding tot manege paard". En die duurt zo lang als hij duurt, en heeft nodig wat hij nodig heeft. Dus ook als het nodig is: tandarts, osteopaat, zadelmaker.
Het kan dus wel; goed zijn voor je manege paarden.

De paarden gaan er lang mee, worden over het algemeen gezond oud. Lopen tot op hoge leeftijd (in het werk aangepast een de leeftijd) in de lessen.

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:16

3,5j is wel heel jong voor manegepaard

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:17

Underscore1 schreef:

Welnee met 3 lopen ze regelmatig al mee om hun voer te verdienen hoor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 07:29

Azmay schreef:
Underscore1 schreef:

Welnee met 3 lopen ze regelmatig al mee om hun voer te verdienen hoor.

Belachelijk!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:22

Ik denk ook dat het een balans probleem
is. Paard is nog te jong om dit te kunnen handelen.

Jammer dat het al op een manege loopt. Maar daar kan jij niks aan doen. Dus er maar het beste van proberen te maken.

Ik zou even de galop laten liggen. En terug naar de basis gaan. Stap aan, dan halt houden en gelijk achterwaarts. En dat op zit en niet op de teugel en in de mond hangen. Zo train je makkelijk zijn achterhand. Dat kan je dan ook gaan gebruiken als hij bv te hard gaat. Dan gelijk HO, en achterwaarts en weer aan draven/stappen. Dat zou je later ook bij de galop kunnen doen. Maar dan moet eerst de balans en achterhand beter getraind zijn.

Ik snap dat het paard misschien niet achterwaarts kan. Dat zou ik dan eerst aan de hand oefenen. Grondwerk!!! In mijn ogen heel belangrijk. En DE basis voor een paard. Je kan op internet veel vinden over grondwerk. Natuurlijk ben je ook daar in beperkt omdat het een manege paard is. Maar je kan het altijd voorstellen. Tenslotte word het paard er beter van.

Maar neem de tijd en ga terug naar het begin van de basis. Train de achterhand. Geef het paard vertrouwen. En laat hem geen foute maken, dan hoef je ook niet te straffen. Jij moet hem een stapje voor zijn. En beloon het goede!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:27

Ik ga mee met Jane2, al zou ik het achterwaarts onder het zadel niet doen. Alleen maar aan de hand achterwaarts vragen, misschien eerst alleen met een snoepje of wortel, al doet hij maar 1 of 2 passen, belonen en dat later wat gaan uitbreiden. Dus niet meteen 10 passen achterwaarts.

Mijn jonkie (4.5), heeft ook wat moeite met galop de laatste weken. Dus ik heb een tijdje niet gegaloppeerd, nu weer hele kleine, korte stukjes, meestal alleen rechtuit. Hooguit 10 mtr, dan belonen en niet meer aanspringen. Zodat het niet fout kan gaan zoals Jane2 al aangeeft.

En het paard gaat echt niet denken dat hij mag bokken als je hem niet straft, dat is onzin. Gewoon voorkomen dat hij gaat bokken is een veel betere oplossing.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 08:58

Ik heb niet meer op haar kunnen rijden en dat ga ik voorlopig ook niet doen aangezien ik een aantal wedstrijden in het vooruitzicht heb.

Een tijdje geleden heb ik mijn antwoord op deze vraag al gekregen, dus meer reacties zijn niet meer nodig!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:58

Galop kan je het fijnste en rustigste aan leren in het bos. Stukje galopperen en dan weer een tijd stappen. Zo heb je alleen maar rechte paden. Maakt niet uit of hij links of rechts aanspringt en zijn vaak voorwaartser dan in de bak. Je zult merken dat ze langzaam meer balans krijgen.

Maar de basis blijft het aller belangrijkste. En grondwerk is daar bij erg belangrijk. In mijn ogen dan.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:00

Dan zijn we klaar en kan er een slotje op.

Succes.