Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:Je kan best tegen instructeur aangeven dat je voorlopig niet wil gallopperen... het is niet veilig... niet voor jou en niet voor het paard... over aantal maanden heeft paardje vast meer balans en gaat het een stuk beter. Waarom dat dier steeds weer met beide angst door de bak jagen.... ik snap dat niet zo goed van de manege.
Janneke2 schreef:En als dat goed gaat, ga je haar foppen. (In de officiële duitse dressuur literatuur heet dit 'halbe tritte'.) Je geeft in stap de hulpen voor halt, als het dier vertraagt, "bedenk jij je" en drijft voorwaarts. Bij een voorwaartse reactie ruim belonen! !! (Het is fysiek zwaar, en psychisch is het ook ingewikkeld "wat wil mijn ruiter toch?" -maar juist manegepaarden moeten hiermee leren dealen....)
Als het goed gaat in stap, dan doe je het na een paar weken ook in draf.
Janneke2 schreef:Maar spierballen kweken kan een paard van drie erg goed.
aeolusnr1 schreef:Ik ken wel meerdere maneges waar een jong paard die in feite nog niet eens de basis heeft al vrij flink gewoon moet meedraaien tijdens de lesjes. Dit is geen goede manier om een paard te beleren, en is eigenlijk vragen om moeilijkheden.
Dit is niet veilig.