Los laten! Geen gehang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 18:07

Nirvana_ schreef:
Niks doen is idd een kreet die ik met regelmaat voorbij hoor komen :D Maar soms zo lastig.

Anyway, ik heb een paar keer mensen met hun teugels gekruist zien rijden, als oefening. Die waren onbewust sterker in 1 hand, en door de teugels te kruisen ben je op dat moment dan alles kwijt. Ik denk dat het voor jou ook wel eens leuk/nuttig zou kunnen zijn om te proberen! Probeer je paard dan maar eens de bak door te sturen, dan een paar figuren, en op den duur misschien zelfs wat stelling.
Wat ik bedoel is dus de teugel op normale wijze naar je handen toe, maar net voor je handen kruisen. Je rechterhand heeft dus je linkerteugel vast en vice versa.

die tip kende ik nog niet.. ga het morgen uit proberen :D

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:39

Goed dat je er zo bewust mee bezig bent en rechtrichten kan daar idd goed bij helpen.
Is hij duidelijk sterker op één teugel ?

Zelf gecentreerd blijven zitten en zorgen dat je teugellengte klopt (dus niet met je armen naar voren of achteren blijven zitten maar dan de teugellengte aanpassen)
Jouw centrum is je "powerhouse" en niet je armen.

Een mooie Centered Riding tip :)
Rijden met een losse bandage om je armen en je middel
Dat maakt je heel bewust van waar je armen zijn en wat je ermee doet.

Een hele stomme opmerking maar wel waar: als jij niet (terug)trekt valt er voor je paard niets te trekken.

Met werken aan de hand kan je je paard ook helpen zijn balans te vinden en het geeft jezelf ook een andere kijk :)

floorsil

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:45

Ik ken het ook erg. Ik rij een paard ook in Maarssen en krijg les van Yacinta Feringa van www.allin1forhorses.nl zij komt op lokatie. Ik heb van haar nu de tip om dan even terug te rijden of even halt te houden omdat het dus ook met evenwicht te maken heeft. zelf heb ik ook erg de nijging om vast te houden. Maar juist los laten dat er niks te hangen valt is juist goed.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 11:56

floorsil schreef:
Ik ken het ook erg. Ik rij een paard ook in Maarssen en krijg les van Yacinta Feringa van http://www.allin1forhorses.nl zij komt op lokatie. Ik heb van haar nu de tip om dan even terug te rijden of even halt te houden omdat het dus ook met evenwicht te maken heeft. zelf heb ik ook erg de nijging om vast te houden. Maar juist los laten dat er niks te hangen valt is juist goed.

Van Yacintha heb ik ind ook les gehad. Heb nu ook les van een centred riding, rechtrichten instrucice we gaan vooruit echt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:28

jetm schreef:
Goed dat je er zo bewust mee bezig bent en rechtrichten kan daar idd goed bij helpen.
Is hij duidelijk sterker op één teugel ?

Recht stellen!
Recht richten is een rijunstig begrip dat staat voor het gelijkmatig versterken en versoepelen van het lichaam.
Het wordt pas later in de africhting van belang, het is een noodzakelijkheid voor de verdere verzameling.
Het overgrote merendeel van de "rechtricht" instructeurs is "slechts" bezig met de eerste fase van de africhting, de losgelatenheid en het recht stellen.
De belangrijkste fase in de africhting van een paard!
Een fout gebruik van de term rechtrichten dus en dat kan aalleen maar tot verkeerde inzichten leiden, niet op de laatste plaats bij de "rechtricht" instructeurs zélf.....

Recht stellen kan alleen met een losgelaten paard en is daarom ook een eerste fase in de africhting.
Een paard dat zich vast houdt uit angst, onzekerheid, onbegrip of pijn kan niet recht gesteld worden.

Uit het Skala der Ausbildung:

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden.

In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal.
Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.
De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.