Paard te voorwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:14

theadora99 schreef:
theelepel91 schreef:
misschien helpt een wat strenger bit?

Ik wil eerst proberen of ik het rijtechnisch op kan lossen, hij kan nl bij anderen na een tijdje goed lopen met dit bitc heb ik gehoord

Heel goed TS! Een strenger bit is natuurlijk geen oplossing.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:19

Geen strenger bit indoen hoor!
Hij komt namelijk (tijdelijk) terug in tempo als je dat vraagt dus hij is prima te rijden. Nu nog leren je eigen hulpen te doseren en op de juiste manier / het juiste moment te geven.
Lessen en veel oefenen gaan je daarbij echt helpen, succes!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:40

Een vlug paard moet je eigen altijd juist gaan "rijden". Dat betekent heel veel (schijn)overgangen maken en daarin het paard steeds even toestaan. Door steeds toe te staan wanneer het paard heeft geremd en hem terug te vragen op het moment dat je voelt dat hij het tempo weer over wilt nemen zal het paard uiteindelijk meer op je gaan wachten. Het zal veel tijd en geduld kosten, maar het is zeker goed op te lossen.

theadora99

Re: Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 21:16

Weer even een update, ben 2 weken eerder gestart dus afgelopen donderdag geweest. Heb veel gestapt met hem, na een halfuurtje ging het echt enorm goed en voelde ik hem ontspannen, ik kon beenhulpen geven voor stelling of afwenden zonder dat hij meteen aandraafde en dit kon ik ook een stukje in draf doorzetten totdat er ineens een deur een heel harde klap gaf waar hij even van schrok en hierdoor aangalloppeerde en geen zin had om te draven, hij had ook al een tijd niet gereden naar mijn idee dus heb hem teruggenomen naar draf en toen in verlichte zit paar rondjes gegaloppeerd dat hij eventjes wat energie ook kwijt kon. Heb nog geen les kunnen regelen kon heel onverwachts eerder beginnen.

Hem bezig houden met voltes ed heb ik geprobeerd, alleen het stellen en buigen vind hij naar mijn idee heel lastig, loopt weg over z'n schouder en draaft aan. Ben wel veel van hand veranderd en zelf heel erg opgelet dat ik ontspande en merkte dat hij daardoor een stuk fijner ging lopen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 01:43

Kwam er overigens ook achter afgelopen keer dat hij momenteel al met een ander bit loopt, een d trens met koper rolletjes (puur toeval dat ik m zag hangen in de epplejeck trouwens). Zag wel dat t anders was dan de "manege bitten" maar eerste keer niet zelf z'n hoofdstel in gedaan, tweede keer niet echt op gelet.
Afgelopen donderdag weet ik niet wat hij had, maar langzamer dan draf was niet zo z'n ding. Hij was ook alweer een week niet gereden dus ben vroegtijdig afgestapt en heb nog grondwerk met m gedaan en de andere bijrijder gesproken. Op de grond bij haar kan hij van alles, verzamelen, strekken, noem maar op, maar onder t zadel vindt hij het lastig.
Ben nu nog op zoek naar goede instructie die me ook aanspreekt en die m'n portomonnee toe laat (geld groeit me ook nou eenmaal niet op de rug en sommigen vragen €50 voor een halfuur, en aangezien ik graag een uur les....)

Heeft het bit een positieve of negatieve werking hier op zijn "snelle gedrag" denken jullie? Ik ben namelijk bereid om te proberen met een gewoon bit te rijden als t vermoeden bestaat (ook bij de andere bijrijdster, Appje is onderweg) dat t daar mee te maken kan hebben?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 01:57

Hoe oud is het paard? Een paard van 1.85 kan wel tot z'n 6e/7e een balansprobleem houden (dat alleen kan worden opgelost door ze sterker te maken). Een kleine volte is voor een paard van 1.85 best lastig, voor je uit rennen is dan een makkelijke ontsnapping. Ik weet niet hoe ver het paard is afgericht, maar ik zou om 'em sterker te maken vooral veel (schijn)overgangen rijden en wachtoefeningen doen.
Zo'n paard een week stilzetten lijkt me sowieso onhandig, misschien een trainingsschema maken inclusief longeren/grondwerk?
En dan natuurlijk nog de standaardvraag: kan het paard z'n energie kwijt, loopt ie in de paddock/wei?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 11:23

Hij staat de hele dag buiten!
Hij is voor de kar beleerd in eerste instantie, de staleigenaar denkt dat het daaruit voort komt omdat dat neerkwam op heel veel kracht en zo snel mogelijk naar voren. Volgende week heb ik waarschijnlijk een les. Ben benieuwd.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:12

Het zou niet aan het mennen mogen liggen. Genoeg paarden gezien die ingereden werden nadat er mee gemend was en dat waren meestal ook de makkelijkste.

Dat rolletjesbit is ook niet zo veel sterker dan een gewone, al heeft ieder paard wel een voorkeur qua bit dus eens testen kan nooit kwaad ;)

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:13

Ik ga wel even kijken of ik wat kan proberen. Het ging vandaag al een stukje beter, maar heb gelezen dat het stroomschotjes geeft in de mond van het paard? Dat is niet helemaal hoe ik mijn paard wil rijden haha.