Ervaring met ophaaltrens bij sterk paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:16

Ik ga hier helemaal mee in wat jij hier verteld "Eileen".
Ieder paard is anders, maar dit paard is geworden wat het nu is net door de manier waarop het behandeld werd door de ruiter/ts.
Om dit weer tot een goed en betrouwbaar meewerkend paard om te buigen is het heel belangrijk dat vooral jijzelf tot een heel andere manier van kijken komt. Het probleem zit echt niet bij het paard.

Eileen_ schreef:
KPet schreef:
Ik begrijp nog niet helemaal wat er is gebeurd tijdens de genoemde incidenten, maar als ik het goed begrijp gaat het nu al drie maanden goed toch? Ligt het 'probleem' bij het paard of bij jouw angst na wat er gebeurd is? Volgens mij praten we daar in de paardenwereld soms te weinig over. Zoals het klinkt, lijkt het alsof jij je met de slof veilig voelt en je daardoor weer ontspannen bent gaan rijden. Ligt de oplossing dan in de slof of in jouw hoofd? Het is belangrijk dat je problemen voorwaarts kunt oplossen en als een hulpteugel of bitje ervoor zorgt dat je dát kan komt het goed.
Zoek iets dat minder zwaar is dan de slof of begin eens met uitstappen zonder hulpmiddel bijvoorbeeld. Zolang jij je er fijn blijft voelen. Zo kan je tegelijkertijd hulpmiddelen afbouwen en juliie vertrouwen weer opbouwen

Het is 9 vd 10 keer de ruiter. Of in ieder geval ooit een keer "door" een mens gebeurd, het kan ook heel goed (onbewust) aangeleerd gedrag zijn. In dit geval is het beide denk ik. Er is iets fout gegaan bij de basis/ training, paard deed iets verkeerds, ruiter werd (onbewust?) Angstig en dan gaat t van kwaad tot erger.
Het is je eigen paard ts dus ik zeg verder niks over je keuzes.
Maar ik kan je nog wel vertellen dat je de oorzaak van het probleem niet gaat aanpakken op deze manier. Ja je kan je paard uiteindelijk stoppen omdat het MOET. Anders krijgt hij zoveel druk in zn mond en dat doer natuurlijk pijn. Niet dat hij leert te ontspannen en de kracht uit zn lichaam kan laten vloeien. Je doet juist het omgekeerde; die kracht, die energie zit er nog steeds in. Dus wanneer jij hem tot stil stand hebt gekregen; in zijn hoofd rent hij nog steeds. Op een gegeven moment ga jij een paard krijgen die omhoog komt als je nier voorzichtig bent of misschien bokken oid, let maar op.
Iets met symptoombestrijding :)
Maar nogmaals, jouw paard. Jouw keus. Kies her wijze zou ik zeggen ;)

Janneke2

Re: Ervaring met ophaaltrens bij sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:31

....dat is op zich niet eens wat de DA zei - ('dat het paard geen problemen zou hebben') - de DA sprak van training. Wat een manier is om problemen op te lossen.

En met alle respect, rijden is een "zeer intensieve vorm van voelen", en soms voelt een ruiter net iets meer dan de DA in een consult.

En de combinatie van jong paard, problemen rond de knie en dan opeens het gewicht zeer radicaal naar voren gooien doet mij denken aan de optie "deze training is net een beetje te zwaar geweest".

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:42

Zadel niet te strak op de schouders/schoft?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:53

Zelfs met een gewoon bit is gaan hangen eraan en ze uit je handen trekken een pijnlijke ervaring voor het paard. Het paard doet dit niet met plezier. Velen hier geven de raad om TEGEN het paard te gaan werken. Ik raad aan een stapje terug te zetten in de training en te kijken waar de problemen vandaan komen. Als je dat weet kan je voort. 1 ding kan ik zeggen. Een paard dat het zichzelf zo moeilijk maakt, klopt iets niet mee. Normaal moet een paard alles kunnen met zeer lichte druk (zonder bit, laat staan met bit). Bekijk of het paard alles goed begrijpt, of het paard lichamelijk in staat is om het te doen en bekijk zeer goed wat je zelf doet.
Nog harder tegentrekken, of naar voor schoppen is geen oplossing. In het beste geval kan het tijdelijk enkele symptomen wegnemen. Het probleem blijft, het aangeven dat er een probleem is wordt afgestraft en een zogenaamd probleempaard komt tot ontstaan. Vaak zijn dit paarden die zich ineens zeer hard misdragen. Elk paard kan je op korte tijd zeer licht laten reageren op druk als er lichamelijk geen problemen zijn. Als het paard volledig gezond is en dit lukt niet, is er maar 1 iemand fout, dat is de persoon die het paard traint. Steek dat niet weg met 'hulp'middelen, maar leer de juiste manier aan van hoe je een paard leert wijken voor druk.

ckj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 23:22

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb dit weekend met een thiedemann gereden, hem op het lostste gezet en had een zeer goed gevoel tijdens het rijden.
Doordat ik nu nog maar één teugel in de hand heb, kan ik fijner rijden...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:44

Mijn paard is opgeleerd met slof en ophaaltrens omdat hij te veel vooruit was en de teugels uit de ruiter zijn handen sleurde. Ik heb nu het paard gekocht en moet van mijn trainer (die er wel durft op kruipen en goed weet tot wat mijn paard in staat is!) mijn paard naar voor drijven als hij dit doet.

Paard is letterlijk zijn levensvreugde en drang naar voor kwijt door de slof en ophaaltrens.... Hopelijk stop je tijdig zodanig dat je paard dit niet afleert.

Nu ben ik al weken aan het trainen om de ingebouwde muur die in mijn paard zijn hoofd zit steen voor steen te verwijderen. En ik zweer het je, het is geen cadeau.

Mijn tip: Geen hulpteugels, paard naar voor drijven en op zijn eigen benen leren lopen.

Succes en het is echt niet evident, dat weet ik maar het zal lonen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:15

Ik begrijp uit je verhaal dat je paard je het bit uit de handen trekt.
Ik ga er van uit dat je slim bent en diverse andere voor de hand liggende problemen al hebt afgecheckt, tanden, wangen, hoofdstel, goed liggend niet te dik bit, oormijt, en dat je je paard nooit achter de loodlijn rijdt.
Een paard is geen robot, hij begrijpt binnen zijn kaders heel goed wat er gebeurt en wat hij doet.
Het is communicatie, het is een uitdrukking van je paard.
Hij vertelt je dus iets over hoe hij jouw cummunicatie met het bit vindt, wat hij vindt van wat jij van hem eist met het bit.
Hij is vriendelijk, hij mept je niet met één bok van zijn rug, dat kan hij ook, maar hij vertelt je precies waar hij wil dat je verandering aanbrengt.

Het zou een goed idee kunnen zijn om even opnieuw te beginnen.
Rijdt je paard een paar maanden aan een contactteugel, jij volgt alle bewegingen van het paarden hoofd, licht, zacht, soepel, teder, gevend.
Je communiceert je wendingen en ophoudingen slechts met zachte vragen ondersteund door je stem.
Boort hij naar beneden, dan laat je gewoon de teugels doorglijden om die meteen weer op maat te maken als hij omhoog komt, je houdt je zachte contact.
Je prijst hem voortdurend voor goed gedrag en je berispt hem, met je stem, voor minder gewenst.

Je neemt er de tijd voor om je slappe paard sterker te laten worden zodat wanneer je later, veel later met het bit vraagt om de bewegingen wat meer verheven en dus dragender af te laten rollen hij daar de kracht voor heeft opgebouwd.

1000 Km stappen aan een lange teugel, in uitjes springen aan een contactteugel, heuveltje op heuveltje af, cavaletti, een flink galopje op de rechte lijn.
Zo maak je een jong paard langzamerhand sterker.
Met het bit kun je gemakkelijk een paard vernietigen, met eerlijk en natuurlijk werk buiten nauwelijks.
Het zal je na een paar maanden verbazen hoe fijn een paard te rijden is aan een contactteugel, je kunt er zelfs mee passageren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:22

Heerlijk! Als we Simpelman niet hadden! Pure liefde voor het paard spreekt hieruit!