Paard schrikt -> ik bang.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Re: Paard schrikt -> ik bang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:01

Minimaal 3 uur. Niet elke dag, wij regelen alles onderling qua binnen en buiten zetten.

Het rare is, het is alleen in de bak! In de longeercirkel is er niks aan de hand, durf ik zo op te stappen. Vandaag heb ik dus met een vriendin in de bak gelongeerd, misschien dat het een periode is of zo? Had hij ook een tijdje in de longeercirkel, daat schrok hij steeds in een hoek en durfde er niet langs, merk ik nu niks meer van...

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:35

Staan er meer ‘enge dingen’ naast de bakrand? Als er veel rotzooi langs de bakrand ligt zoals bakstenen, zeiltjes enzovoort, is mijn paard ook veel kijkeriger. Misschien is het een goed idee om je paard voordat je gaat rijden ff aan de longe te gooien zodat hij zijn ei kwijt kan. Deed ik ook veel met mijn paard, zeker toen hij nog jong was. Voor mijzelf was het idee dat hij zijn energie aan de longe eruit gooide in plaats van met mij erop al fijn. Misschien geeft dat jou ook een wat veiliger gevoel.

Is jouw paard geschoren trouwens? want daar kunnen ze ook een stuk frisser van worden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 03:06

Hoi als hij een bloedinkje heeft gehad kan er wel degelijk schade zijn ontstaan waardoor hij bv eerder schrikt zich net iets anders gedraagt als wat hij deed voor dat dat gebeurde. Het enige waar je dat aan kan merken is zijn gedrag dat is moeilijk te meten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 06:18

Doef schreef:
Met 'uit het niets' bedoel ik vooral dat hij de hele tijd rustig was, en we lekker aan het rijden waren. En hij onverwachts uit de 'relax-modus' schiet en schrikt van iets kleins.

Qua spanning hebben jullie zeker een punt, alhoewel ik wel probeer rustig en ontspannen te blijven, zal dit inderdaad niet volledig lukken. Maar ook andere ruiters die op hem gereden hebben, die zijn er niet bang voor maar vond dat hij daar wel heftiger schrok. Bokken heeft hij hiervoor nog nooit gedaan, buiten een vreugdebokje of aan de longe oid. Dit hebben meerdere voormalige eigenaren mij verteld en zo heb ik zijn karakter ook zeker ervaren. In de paddock schrikt hij inderdasd niet, heel af en toe bij het longeren, denk dat het dan bij mij vandaan komt, aangezien ik dan met hem bezig ben maar banger ben als ik erop zit dan er naast, maar het er naast ook nog steeds in mijn achterhoofd spookt... Waarschijnlijk is dat de reden dat hij onder het zadel vaker schrikt?

Je schrijft over; meerdere eigenaren! Waarom is het paard Door meerdere handen gegaan?? Hij is dus vaker verkocht geweest..
Het 3 uur naar buiten gaan is echt een no go! Word elk paard mesjokke van! Verdiep je in het natuurlijke gedrag van een paard en je komt tot dezelfde conclusie!
Zou een controle ct scan uitsluitsel kunnen geven of er schade in zijn hoofd zit?
Hoe gaat het nu ts?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:39

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor dit paard zo snel schrikt. Soms heeft een paard maagproblemen of andere lichamelijke ongemakken waardoor de stressgevoeligheid toeneemt. Ook zijn er paarden die sneller schrikken dan andere paarden, die zijn wat sensibeler.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:52

Mijn merrie wordt knettergek door (oa) pavo. Hier zit collageen in, daar kunnen sommige paarden op reageren. Ik zou hem een poosje van de Pavo afhalen en kijken of dat effect heeft. Als dat effect heeft zou ik op zoek gaan naar een andere brok. Mijn merrie reageert heel goed op de Gastro plus van Havens.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:04

Ook ik heb vraagtekens bij het ongeluk en dan vervolgens ander gedrag. Zou hier zeker niet te licht over denken.

Verder heb ik ook een erg braaf paard, ben ook een angstige ruiter (geworden door een ongeluk). De eerste winter op onze nieuwe stal, waarbij hij 24/7 buiten staat in een kudde, werd hij ook erg schrikkerig en angstig, wat mij ook weer angstig maakte en zo zaten we in een negatieve cirkel. Mijn paard bleek leiding nodig te hebben, iets wat ik hem niet voldoende gaf, want hij was toch braaf. Na 2 grondwerk lessen was het dan ook weer helemaal voor elkaar en kon ik weer zonder problemen rijden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:34

Hier ook een onzekere ruiter met een braaf paard. Vorig jaar winter zonder duidelijke reden ben ik zelf opeens heel bang geworden. (Achteraf mss door stress van mijn nieuwe werk? Ben ook minder gaan werken sindsdien). Enfin - paard pikte dat op en rijden werd voor mij niet leuk meer. Ze bokte of steigerde niet, maar kon wel niet door een hoek willen en een sprintje willen trekken. Ze had de leiding een beetje over genomen. Nu is mevrouw liever lui dan moe dus als ze onder het werk uit kan komen is dat natuurlijk top in haar ogen!
Via een stalgenoot iemand in de arm genomen om mijn paardje eens in de week te trainen voor mij. En die kan alles met haar! Langs de 'engste' dingen, windkracht 6, noem maar op! Paard geeft geen kik. Maar mijn paard is ook helemaal niet gauw bang.
Ik mocht die meid ook altijd bellen als het niet goed ging, dan kon ze er vaak met een kwartier zijn! Dan ging zij eerst er op of ze bleef in de bak er bij.
Nu gaat het al een stuk beter! Ik kan me heel goed vinden in onderstaande tips:

Dreamybol schreef:
Wat ik kan doen als ik onzeker ben:
1. Eerst mijn man erop zien, is Paard braaf, neem ik hem over (nog nooit gebeurd dat ik hem niet over heb genomen). Ik word er rustiger van als ik het eerst even heb kunnen zien.
2. Samen rijden met iemand anders, zodat ik een 'zen-paard' in mijn buurt heb. Paarden zijn vaak net wat makkelijker als ze niet alleen in de bak hoeven te zijn. Daar word ik zelf ook rustiger van.
3. Rijden met mijn instructeur erbij, want zij geeft mij vertrouwen en daar word ik rustiger van.
4. Liedje zingen in mijn hoofd, dan is mijn ademhaling mooi regelmatig en ben ik rustiger.
5. Paard eerst even losgooien, zodat ie overtollige energie kwijt kan raken. Vind ik ook mooi om te zien, dus word ik rustig van.
6. Opstappen en Paard goed aan het werk zetten, aandacht bij mij en niet bij alles wat hij verder nog interessant vindt. Desnoods gewoon op een volte, die bouw ik dan vanzelf wel verder uit, als hij én ik rustiger aanvoelen.

Verder helpt het om wat grondwerk te gaan doen wanneer ik mij onzeker voel. Dan zadel ik op en doe het touwhalster aan bij paardlief. Ik doe wat oefeningen met haar en dan zie ik vaak al hoe rustig ze is. Ik word zelf ook rustig er van. Als ik weer vertrouwen heb doe ik het hoofdstel in en ga ik rijden.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:37

Houd je je aan de dosering van de magnesium? Teveel is ook niet goed. Hypermagnesie heet dat.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:14

Nogmaals: Minimaal 3 uur! Meestal staat hij wel de hele ochtend + middag buiten. Maar een enkele keer gaat hij iets eerder naar binnen. We moeten dit allemaal onderling regelen. Wat betreft meerdere eigenaren, de eerste is zijn fokker, maar die heeft al een redelijk aantal paarden, heeft hem 4 jaar gehad en toen verkocht aan een vriendin, die heeft hem 11 jaar gehad, zij had wedstrijd ambitie maar voor het hoge werk is hij niet geschikt, dus is hij verkocht naar een moeder en een dochter, hadden 2 paarden aan huis. Moeder kreeg lichamelijke klachten en kon niks meer met haar paard, die is dus verkocht, hij stond toen alleen, en aangezien dat meisje over een jaar ging studeren hadden ze besloten hem ook te verkopen. Wij kennen ze dan ook alle drie en zijn goede mensen die zeeer begaan zijn, dus dat vertrouw ik wel.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat meerdere paarden in de zelfde hoek schrikken, bokken en wegrennen etc... En die zijn normaal ook doodbraaf. Dan valt die van mij nog mee vergeleken de andere. Hij heeft het ook alleen in de bak, dus hersenschade of iets met zijn zicht betwijfel ik. Verder kan je met hem langs trekkers, zeilen, plastic tasjes, langs de weg, noem maar op, is allemaal geen probleem. Maar alleen achterin de (buiten)bak.

Naar Pavo zal ik eens kijken! Is dat alleen in het brok? Want geef hem ook een summerfit koek van oa Pavo.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:17

Fijn dat je zijn geschiedenis weet!!
Ook hier zijn een aantal paarden schrikkerig ( hier achterin de bak).. Maar vind tussen schrikken en bokken wel een heel verschil zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:49

Ik heb zelf vroeger ook zo'n paard gereden dat nogal spooky was. Wel rot, want je wordt er zelf vervolgens ook erg gespannen van en dat helpt niet echt. Dan schrok hij van een kabouter, dan schrok ik vervolgens omdat hij schrok en dan schrok hij weer van mijn gespannen reactie.... :')

Zijn schrikken is nooit over gegaan. Dat deed hij op z'n 20ste nog. Maar toen ik leerde er rustiger op te reageren (buikademhaling, niet meer onbewust m'n spieren aanspannen, niet meteen in de krampen schieten als hij schrok) werd het wel veel beter te doen. Hij schrok daarna veel minder vaak en minder heftig. Als ik heel gespannen was ging ik zacht een rustig liedje zingen. Zingen zorgt dat je ademhaling onder controle blijft, het ontspant en het leidt je gedachten af. Hielp geweldig. :D

Misschien heb je hier nog wat aan? http://www.bitmagazine.nl/artikelen/ove ... gst/27513/

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:41

Ik zou even alles van pavo achterwege laten. De koeken zijn sowieso al een grote suikerbom.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:53

Jezelf dwingen om elke dag gewoon te rijden, zelf niet reageren op schrikreacties. Je paard goed aan het werk houden en eventuele enge dingen een beetje opzoeken. Expres een jasje over de badrand of een uitgeklapt paraplu. Ga vooral geen situaties ontwijken want echt, je hebt alleen jezelf ermee. Je moet je paard laten zien dat jij niet bang bent dan zal hij jou vanzelf gaan vertrouwen en minder schrikken.

Gaat hij bijvoorbeeld rennen? Dan doe je net of je ook juist wou versnellen, probeer gewoon rechtop te blijven zitten in balans en hem een paar rondjes lekker door te laten draven of galopperen. Draait hij weg? Dan gewoon mee de wending in en na 5 meter weer eens andere kant opsturen. Hij moet geen voordeel van zijn geschikt ervaren maar juist extra werk, dan is het vaak snel gedaan met het schrikken. Meestal is het gewoon een beetje uittesten en niet echte angst. Geloof me als een paard echt bang is dan hou je er zowiezo niks aan dus is het allemaal flauwekul van hem.

Wat voor jezelf kan helpen is veel aan de hand oefenen met enge dingen. Of even longeren voor je opstapt maar overdrijf dit niet want vaak wordt je alleen maar angstiger door uitstellen. Wat ook helpt is om niet alleen te rijden in de bak maar samen met anderen.
Veel succes TS je kan het!! Je moet het zelf ook gaan geloven.