Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Doef schreef:Met 'uit het niets' bedoel ik vooral dat hij de hele tijd rustig was, en we lekker aan het rijden waren. En hij onverwachts uit de 'relax-modus' schiet en schrikt van iets kleins.
Qua spanning hebben jullie zeker een punt, alhoewel ik wel probeer rustig en ontspannen te blijven, zal dit inderdaad niet volledig lukken. Maar ook andere ruiters die op hem gereden hebben, die zijn er niet bang voor maar vond dat hij daar wel heftiger schrok. Bokken heeft hij hiervoor nog nooit gedaan, buiten een vreugdebokje of aan de longe oid. Dit hebben meerdere voormalige eigenaren mij verteld en zo heb ik zijn karakter ook zeker ervaren. In de paddock schrikt hij inderdasd niet, heel af en toe bij het longeren, denk dat het dan bij mij vandaan komt, aangezien ik dan met hem bezig ben maar banger ben als ik erop zit dan er naast, maar het er naast ook nog steeds in mijn achterhoofd spookt... Waarschijnlijk is dat de reden dat hij onder het zadel vaker schrikt?
Dreamybol schreef:Wat ik kan doen als ik onzeker ben:
1. Eerst mijn man erop zien, is Paard braaf, neem ik hem over (nog nooit gebeurd dat ik hem niet over heb genomen). Ik word er rustiger van als ik het eerst even heb kunnen zien.
2. Samen rijden met iemand anders, zodat ik een 'zen-paard' in mijn buurt heb. Paarden zijn vaak net wat makkelijker als ze niet alleen in de bak hoeven te zijn. Daar word ik zelf ook rustiger van.
3. Rijden met mijn instructeur erbij, want zij geeft mij vertrouwen en daar word ik rustiger van.
4. Liedje zingen in mijn hoofd, dan is mijn ademhaling mooi regelmatig en ben ik rustiger.
5. Paard eerst even losgooien, zodat ie overtollige energie kwijt kan raken. Vind ik ook mooi om te zien, dus word ik rustig van.
6. Opstappen en Paard goed aan het werk zetten, aandacht bij mij en niet bij alles wat hij verder nog interessant vindt. Desnoods gewoon op een volte, die bouw ik dan vanzelf wel verder uit, als hij én ik rustiger aanvoelen.