Paardrij Manieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:50

uiteindelijk blijft het een topsport. een gehandicapt person kan, naar mijn weten, niet het zelfde presteren als een geheel gezond person. in de breedste zin van het word. uiteindelijk is een limiet. het zelfde dat niet iedereen op hoog niveau kan presteren. daarmee bedoel ik oplympisch.

ik druf dan best te stellen dat het paralymisch niveau lager ligt dan het olympisch niveau. dit zijn de beste van wereld op beide wedstrijden. ik doe het ze niet na! uiteindelijk mist een gehandicaps person iets dat essentieel kan zijn om de sport tot op het reguliere olympisch niveau te komen. Hiermee discrimineer ik niet maar benoem ik een feit. er is niks mis, zoals eerder gezegd, ik zal geen niveau ooit bereiken van olympische noch paralympische sporters.

http://nieuwsredactie.fhj.nl/index.php/ ... -verschil/

ik kan helaas bitter weinig vinden over de dressuur en het verschil tussen olympisch en paralympisch

http://nos.nl/ps2016/artikel/2132583-go ... voets.html

de score voor goud ligt significant lager dan bij olympisch goud.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 12-12-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:52

#Kadankovitch,
Ik veronderstel dat U in de door U geplaatste foto's van Uzelf een poging deed iets te tonen dat binnen een bepaalde rijkunstige cultuur valt.
Het is die rijkunstige cultuur waar men het hier over heeft, de Europese klassieke dressuur van vandaag.
We heben het niet over paso's, rennen, IJslanders, we hoeven het antwoord niet oneindig gecompliceerd te maken.
Niemand is gediend met een antwoord als "alles is goed en alles mag".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:55

SinneJ schreef:
Simpelman schreef:
Je vergelijkt kunstjes met rijkunst, we moeten ons dus afvragen waar we het over hebben binnen dit topic.

Maar Simpelman, wat dan met de invalide ruiters die bv een been verloren zijn, die vervangende hulpen aanbrengen (bv aan het linkeroor trekken ;) )? Is dat dan geen rijkunst? Dat grenst toch wel echt aan discriminatie...

Ik vind dit erg uitgaan van rijden dat gebaseerd is op krachtinwerking van de ruiter. Ik geloof niet in de mechanische inwerking van 50kg op 600kg.

Ik geloof ook echt in wat koper hierboven beschrijft, het is wat kadankovitch in het andere topic beschrijf als 'wilsoverdracht'.

Ik denk dat als je als invalide op een paard gaat rijden, je ook dergelijke "kunstjes" of "trucjes" moet gaan uitvogelen om het voor je paard duidelijk te maken wat je wilt, ik zou dat los zien van de traditionele hulpen die een paard in de basis aangeleerd krijgt.

En ik denk dat er zeker een set basis hulpen zijn, want anders moet je alle hulpen opnieuw leren als je op een nieuw paard stapt. "Ehh, hoe galoppeert deze aan?" zulke situaties krijg je dan :P

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:28

Heer Simpelman, voor zover ik weet, bepaalt niet u waar wij het al dan niet over hebben. Ik geef slecht antwoord op de vraag van de topic starter.
Ik zie helemaal niet de relevantie van foto's die ik geplaatst heb in een totaal ander topic. Naast de kwestie en dus misplaatst.
En ook de topicstarter kan zelf wel uitmaken of zij met een bepaald antwoord gediend is.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 12-12-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:34

foutje
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 12-12-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:42

DarkoFoitzik schreef:
uiteindelijk blijft het een topsport. een gehandicapt person kan, naar mijn weten, niet het zelfde presteren als een geheel gezond person. in de breedste zin van het word. uiteindelijk is een limiet. het zelfde dat niet iedereen op hoog niveau kan presteren. daarmee bedoel ik oplympisch.

ik druf dan best te stellen dat het paralymisch niveau lager ligt dan het olympisch niveau. dit zijn de beste van wereld op beide wedstrijden. ik doe het ze niet na! uiteindelijk mist een gehandicaps person iets dat essentieel kan zijn om de sport tot op het reguliere olympisch niveau te komen. Hiermee discrimineer ik niet maar benoem ik een feit. er is niks mis, zoals eerder gezegd, ik zal geen niveau ooit bereiken van olympische noch paralympische sporters.

ik kan helaas bitter weinig vinden over de dressuur en het verschil tussen olympisch en paralympisch

Nu is het woord discriminatie zwaar beladen. Ik ben ook zeker niet van mening dat u daar iets negatiefs mee bedoeld. Ik heb geen reden om daarvan uit te gaan. U tracht tot een objectieve vergelijking te komen. waarbij we, wat mij betreft ongewild, direct bij de paralympische sport zijn beland.
Maar Ik vraag mij of u nu bedoeld dat indien een gehandicapte ruiter tot hetzelfde niveau komt als valide ruiters, bijvoorbeeld Grand Prix, deze dat dan per definitie bereikt moet hebben met een onorthodoxe werkwijze?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:31

Kadankovitch schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Nu is het woord discriminatie zwaar beladen. Ik ben ook zeker niet van mening dat u daar iets negatiefs mee bedoeld. Ik heb geen reden om daarvan uit te gaan. U tracht tot een objectieve vergelijking te komen. waarbij we, wat mij betreft ongewild, direct bij de paralympische sport zijn beland.
Maar Ik vraag mij of u nu bedoeld dat indien een gehandicapte ruiter tot hetzelfde niveau komt als valide ruiters, bijvoorbeeld Grand Prix, deze dat dan per definitie bereikt moet hebben met een onorthodoxe werkwijze?

Ik neem aan dat uw 'stilzwijgen' betekend dat u of, geen goed tegenargument hebt gevonden? Of dat u het toch met mij eens bent geworden, waarvoor dank.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:23

Pff wat een zware discussie dit := :')
Ik denk dat er meer wegen naar Rome leiden... Natuurlijk zijn er wel essentiële dingen die de meeste mensen toepassen, maar toch is iedere combinatie uniek met een unieke manier van rijden.
En dat van 'kunst' en 'kunstje', volgens mij is dat subjectief: wat de kunst vind, vind de ander (slechts) een kunstje.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:08

_Mar3 schreef:
Pff wat een zware discussie dit := :')
Ik denk dat er meer wegen naar Rome leiden... Natuurlijk zijn er wel essentiële dingen die de meeste mensen toepassen, maar toch is iedere combinatie uniek met een unieke manier van rijden.
En dat van 'kunst' en 'kunstje', volgens mij is dat subjectief: wat de kunst vind, vind de ander (slechts) een kunstje.

Nou daar kan ik het geheel mee eens zijn.

DarkoFoitzik

Re: Paardrij Manieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:36

nee hoor, ik heb hier niet meer gereageerd omdat ik het simple weg vergeten ben. Ik ben inderdaad van mening dat als je fysiek ene handicap hebt waardoor je dus de biomechanische hulpen niet kunt geven je per definitie andere manieren moet zoeken om het zelfde te realiseren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:04

Mooi maar dat is niet een antwoord op mijn vraag.
Is zo'n resultaat dan bereikt op een onorthodoxe wijze, in de zin van niet 'klassiek' [ik heb eigenlijk een bezwaar tegen dat woord], of 'onjuist' bereikt, waardoor het van mindere waarde zou zijn.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 01:19

Marjoow schreef:
En ik denk dat er zeker een set basis hulpen zijn, want anders moet je alle hulpen opnieuw leren als je op een nieuw paard stapt. "Ehh, hoe galoppeert deze aan?" zulke situaties krijg je dan :P

Hier benoem je iets essentieels en dat is ook de reden dat men naar een logische (voor paard & ruiter) manier zoekt die 'overal' gelijk is, of nagenoeg gelijk. Tegenwoordig is dit lastiger door het internet en er veel te lezen valt (men gaat daardoor ook dingen uitproberen) vroeger ging het om de gebruiken binnen een bepaalde regio, discipline etc. Die je leerde op de plaatselijke vereniging.

Van origine zijn er door de verschillende regio's en disciplines (was maar net waar de paarden destijds voor werden ingezet in die regio) bepaalde logische hulpen ontstaan. Men heeft geleerd dat een paard op een bepaalde hulp een gewenste reactie geeft, een reactie waarbij het paard datgene doet wat de mens voor ogen heeft. Voor westernpaarden zijn dat bv. andere reacties dan voor jachtpaarden. Er zullen dus ook verschillen in de hulpen zijn voor westernpaarden en jachtpaarden.

Men is dingen uitgaan proberen en kwam zo achter dingen waaruit een bepaald gebruik is gegroeid, vervolgens leerde men die gebruiken aan de jongere generatie die het ook weer toepaste. Die het ook weer aan de jongere generatie leerde en voila een 'rijmanier' werd geboren. Maar tegenwoordig is er via het internet zoveel informatie te verkrijgen over alle verschillende rijmanieren, dat je ook veel verschillende rijmanieren in een regio toegepast ziet worden. Kijk alleen maar is op een willekeurige pensionstal. ;)

Natuurlijk bestaan er meerdere wegen naar rome, alleen doordat veel gebruiken zo in elkaar over zijn gaan lopen, leid dit ook tot verwarring voor zowel ruiter als paard. Op 1 pensionstal kun je namelijk al zo 10 verschillende disciplines met verschillende hulpen (uit de basis!!) tegen komen. Vroeger had je ruiters die paarden omschoolde, dat waren ruiters die geleerd hadden hoe het paard op de hulpen reageerde maar die ook wisten wat nu gewenst werd hoe het paard op de hulpen moest gaan reageren, of hoe het paard op nieuwe hulpen moest gaan reageren. Dat waren ruiters die over veel kennis beschikte, maar die er ook heel wat ervaring in hadden, maar tegenwoordig moet haast bijna iedereen (of je nou veel kennis en ervaring hebt of niet) zijn/haar nieuw aangekochte paard 'omscholen', bij wijze van.

En dan heb ik het nog niet eens over de verschillen per regio in 1 en dezelfde discipline, in de klassieke rijkunst zie je bv. al een verschil tussen Duitsers, Fransen en Engelsen. Het was maar net wat er gewenst en gebruikelijk was in die regio en de problemen waar de ruiters en paarden tegen aan liepen. :j Is het 1 dan beter dan het ander? Nope..

TS ik raad je aan om te zoeken naar een manier waar jij je prettig bij voelt, probeer de verschillen te ontdekken maar blijf objectief en open staan voor nieuwe dingen, ga kijken bij verschillende ruiters en trainers die op een bepaalde manier rijden en opleiden. Ga kijken op wedstrijden waar er zo gereden word. Ga de lessen bijwonen en oordeel dan zelf wat voor jou werkt, waar jij achter staat, wat voor jou goed voelt. Want als het voor jou werkt kun je elk paard zo rijden, al vergt het wel geduld, kennis, kunde en ervaring. En dan maakt het weinig meer uit of je nou links gaat door links te roepen naar je paard, aan z'n oor te trekken of door je hand uit te steken. :P Voor jou is dat dan de goede manier. ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:23

Nu wil ik de eerste nog zien die een paard dat nog nooit iets geleerd heeft, op het paard kan stappen en achterwaarts kan gaan op lichte druk. Dat is toch echt iets dat het paard even moet leren (een paar minuten is meestal al genoeg om het paard dit te leren). Dus niet elke hulp is voor het paard super logisch. Maar de juiste hulpen, mits op de juiste manier aangeleerd kosten echt maar een paar minuten tijd en zeer weinig druk (minder dan de meeste mensen gebruiken tijdens het rijden op hun paarden).