Bit voor paard dat kaak niet ontspant.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 02:17

Is je bit niet te dik?
Mijn pony loopt het fijnst op een onderlegtrens van harry's horse, met smal tussenstukje en 14 mm dik.
Dat is echt zijn bitje, de rest is niet echt zijn ding, niet waar hij blij van wordt.
Niet dat hij niet op wat anders kan lopen, maar hij is zeer duidelijk in zijn mening.

Cemlys

Re: Bit voor paard dat kaak niet ontspant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 04:22

Ik zou denk ik eerst eens laten kijken of hij hals en rug kan loslaten, als dit al moeilijk gaat dan komt de kaak ook niet. Dan blijf je een paard houden wat moeilijk doet met aanleuning. Dus osteopaat of derg erbij. Als hij daarna nog problemen heeft kun je kijken naar optoming. Mijne liep bv fijner op een anatomisch gevormd hoofdstel, bitje heb ik een heel flexibel kunststof ongebroken trensje, dat gaat erg fijn, maar ik hou zn rug en derg ook goed bij.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:15

Een mondprobleem is vrijwel altijd een probleem in de achterhand of de rug.
Tijdens het rijden vraag je je paard de rug te ontspannen en de achterhand te buigen.
Wanneer je paard daar een probleem heeft dan zet hij zich vast in de mond zodat je hem niet in die specifieke positie kunt manipuleren.
Het kan ook het gevolg zijn van een algemeen gebrek aan vertrouwen in de ruiter, dit ontstaat wanneer de ruiter teveel vraagt, onbegrepen zaken van het paard vraagt of te ruw/dwingend is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:26

Simpelman schreef:
Een mondprobleem is vrijwel altijd een probleem in de achterhand of de rug.
Tijdens het rijden vraag je je paard de rug te ontspannen en de achterhand te buigen.
Wanneer je paard daar een probleem heeft dan zet hij zich vast in de mond zodat je hem niet in die specifieke positie kunt manipuleren.
Het kan ook het gevolg zijn van een algemeen gebrek aan vertrouwen in de ruiter, dit ontstaat wanneer de ruiter teveel vraagt, onbegrepen zaken van het paard vraagt of te ruw/dwingend is.

Eens. Als je paard bitloos tegen dezelfde problemen aanloopt, dan ligt het dus niet aan het bit :-)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:19

Heb me van de week nog laten vertellen door een professional dat heel veel problemen in het rijden (rug- en achterbeengebruik) sterk samenhangen met gebitsproblemen. Ja, ook als je bitloos rijdt!

Alle lichamelijke ongemakken moet je dus uitsluiten. Dus als je het juiste bit/optoming hebt, het juiste zadel en de juiste rijkunsten, maar je loopt nog steeds tegen problemen aan: dan zou er wel eens sprake kunnen zijn van lichamelijk ongemak.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:51

Een bit is iets wat van nature niet echt in de paardenmond thuis hoort, en het paard heeft er dan ook echt wel een mening over of wat erin gelegd wordt wel of niet past. De vorm (recht, gebogen), de dikte, tongvrijheid en de manier van scharnieren maken hierin veel uit.

Mijn eigen paard loopt het fijnste op een dun bit met een tongboogje, in ons geval de myler level 2. De dubbelgebroken onderleg watertrens accepteert hij ook, maar in mindere mate (is af en toe wel nodig ivm gelijke optoming voor carrousel kampioenschappen).

Het ene paard heeft van nature meer plek in de mond als het andere paard. Hoe minder ruimte in de mond hoe sneller het paard ongemak zal hebben van een niet optimale pasvorm. Dan kan onrust in de mond dus ook echt voortkomen uit het bit.

Het is echter niet altijd zo, vaak zijn rijtechnische problemen de oorzaak van onrust in de mond, en daar gaat geen enkel bit verschil maken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:56

Laat een bitfitter langs komen, dan weet je zeker wat past. Vaak als ze de mond open houden is dat een teken dat het bit te dik is voor het paard.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:58

En zorg er natuurlijk voor dat je neusriem niet te strak zit!
Anders een x kijken zonder?

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:13

Inderdaad een bitfitter, is zeker de moeite waard als het gebit verder goed is
Ik heb ook van alles geprobeerd en kwam uit op een kunststof ongebroken bustrens. Loopt er nu zo dankbaar mee weg
Dit hadden we veel eerder moeten doen

Pura_Pasion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:31

Een ander bit is symptoombestrijding, zoek naar de oorzaak.

Brendabeumer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:04

Een bit zorgt niet voor ontspanning van de kaak lijkt mij. Goede instructie en allereerst fysieke problemen uitsluiten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 07:16

Je kan proberen om zelf ontspanning te brengen in het kaakgewricht.
https://youtu.be/a-gR-teihMI

Let op dat je het heel zacht doet, bijna niet aanraken. dit helpt het paard om het kaakgewricht te ontspannen.

Een goede osteopaat of crznio sacraal therapeut kan jouw paard helpen verderdespanning in de kaken en nek te ontspannen

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:47

Je hebt PB van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:01

Ik zou sowieso niet kiezen voor een watertrens bij een paard dat onrustig met de mond is. Eerder een D trens.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:31

Osteopaat en bitloos zou ik zeggen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:27

Zeker een bitfitter laten komen! En laat dan ook even kijken naar het kopstuk. Mijn paard heeft door een nieuw, anatomisch kopstuk (dat past bij zijn hoofd) echt behoorlijke veranderingen ondergaan. Bit was weinig mis mee, maar toch een dunner bit genomen. Maakt echt veel uit.

Daarnaast moet je je realiseren dat veel dingen voornamelijk veroorzaakt en opgelost dienen te worden door de ruiter.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:02

[quote="TurdusMerula"]Ik ken eerlijk gezegd geen paarden die bitloos niet fijn lopen.

Nou die van mij loopt bitloos echt niet fijn en met een bitje super fijn. Dus ben t hier niet mee eens. Niet voor ieder paard is bitloos geschikt

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:06

Mijn paard had precies hetzelfde en heeft nu een dunne ongebroken trens. Echt een wereld van verschil!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:29

karelien schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik ken eerlijk gezegd geen paarden die bitloos niet fijn lopen.

Nou die van mij loopt bitloos echt niet fijn en met een bitje super fijn. Dus ben t hier niet mee eens. Niet voor ieder paard is bitloos geschikt

Dan ben ik heel benieuwd naar jouw verhaal. Maar is misschien niet voor dit topic.