bakwerk met Wainonia

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Re: bakwerk met Wainonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:19

Net zoals veel van mijn voorgangers vind ik het beeld ook niet fijn.

Ze duikt op de voorhand, ik vind haar onderbespierd in zowel hals als achterhand, en dat zure gezicht.. Heb meerdere topics van je bekeken maar nooit gereageerd, maar ik zou ook adviseren om haar eerst eens ergens goed na te laten kijken.

Probeer zelf ook meer te gaan zitten in het zadel ipv staan en je benen op de plek te houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:36

Ik heb net gemaild naar Annemyke Kingma. Ik hoop snel van haar te horen of ze ons kan helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:48

Murosch schreef:
Babootje, ik wil kijken of er iets in haar rug vast zit, want dat is waar ik aan denk. Kreupel is ze niet en ik weet dat jij daar anders over denkt, zoals we over meer dingen van mening verschillen.

Je paard loopt kreupel Murosch. Het kan best zijn dat ze kreupel loopt door een probleem in de rug, maar het kan ook zijn dat ze zich vast zet (compenseert) in de rug, omdat ze kreupel is.
Hoe kun je nou zeker weten dat ze niet kreupel is, als je dat nooit hebt laten onderzoeken? Gewoon een degelijk kreupelheidsonderzoek bij een kliniek, waar ze ook verder kijken dan alleen de benen?
Als het in de benen zit, dan kun je geld naar fysio's en osteo's blijven brengen, maar zal het niet helpen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:55

Ik heb er niet veel trek in om hier een welles-nietes discussie te gaan voeren, maar nogmaals, onze meningen verschillen. Jij vindt mijn paard kreupel, ik vind dat niet. Ik zeg niet dat er niet iets moet gebeuren omdat ik ook van mening ben dat er "iets" moet zijn waardoor ze haar achterhand niet goed genoeg gebruikt en ik denk dat het een blokkade in haar rug (bekken/lendenengebied) is, waarschijnlijk veroorzaakt tijdens de bevalling omdat het probleem daarna is ontstaan. En daar ga ik naar handelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:15

Murosch schreef:
Ik heb er niet veel trek in om hier een welles-nietes discussie te gaan voeren, maar nogmaals, onze meningen verschillen. Jij vindt mijn paard kreupel, ik vind dat niet.

Jij vindt zelf ook dat er "iets" is waardoor je paard haar achterhand niet goed gebruikt. Ik noem het kreupel, omdat ik in de filmpjes een onregelmatigheid zie bij je paard (ook in het oude filmpje van voor de bevalling en met name juist in dat filmpje) Lood om oud ijzer, niet goed is niet goed. Kun je dan niet beter een professional laten uitzoeken waar het probleem zit, zonder een voorschotje te nemen op de diagnose (die wij als niet professional toch niet kunnen stellen)?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-09-16 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:15

Wat mij vooral opvalt is dat ze haar rug totaal niet ontspand.
Met name bij de galopfoto's bolt ze haar rug helemaal op.
Verder lijkt het of jou zadel voor jou niet lekker zit, waardoor jij ook minder lekker zit.
ik zou toch eens kijken of jou zadel wel goed is en zoals meerdere boven mij zeggen iemand er naar laten kijken. (zie dat je wel al wacht op reactie van iemand)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:18

Ik vind het goed dat je er iemand bij haalt Murosch, maar zeg nou eerlijk; zie jij een paard dat haar lijf op de juiste manier gebruikt op de foto's? Dat was in het "studeren verder" topic echt beter dan hier. Ik geloof niet dat je je paard met rijden op deze manier een plezier doet

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:21

Ik zie geen onregelmatigheid Babootje, dat heb ik nu al een aantal keren gezegd, ik vind mijn paard niet kreupel. Ik vind dat ze haar achterhand niet goed (genoeg) gebruikt. Ze buigt niet genoeg af. En dat is niet onregelmatig, maar met de hele achterhand (dus beide achterbenen). Omdat ik op dat gebied niet professioneel ben, schakel ik dus nu een professional daarvoor in. Ik geloof niet dat ik daarmee een voorschotje neem op een diagnose. Ik begrijp niet waarom je je mening zo probeert door te drukken.

justmexx, ik zat net voor de tweede keer op dit zadel, aangezien hij nieuw is en ik moet er even aan wennen dat hij nogal wat beenwrong heeft, dat ben ik niet gewend. Verder zit hij prima. Een bollende rug is trouwens niet verkeerd hoor.

Liselot, ze floot mij zelf terug na dat topic waardoor ik een stapje terug moest doen. Ik vind dat ze hier nu haar lichaam beter gebruikt dan in het eerste topic, maar minder goed dan in het tweede topic, alleen was ze daar nog niet helemaal aantoe, dus moeten we daar iets langer over doen. Wellicht dat het straks toch wat anders gaat worden als de osteopaat er is geweest, ik ben benieuwd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:28

@Murosch ik heb sowieso veel respect voor je omdat je een bepaalde manier van rijden volgt, dit ook langere tijd blijft proberen en kritisch naar jezelf kijkt en je training weer aanpast wanneer je dat nodig vindt. Je paard heeft zeker meer bespiering in de hals gekregen en op de oude foto is heel duidelijk te zien dat dat zeker niet de juiste weg was. Ik had alleen ondertussen wat meer verbetering verwacht in je paard op deze manier. De standfoto laat mij zien dat de bovenlijn en dan vooral de lendenen/achterhand niet klopt. En ik zou dat als ik jou was toch eerst willen weten voordat je verder gaat. Wat dat zuur kijken betreft: sommige merries doen dat nu eenmaal maar het kan ook wat betekenen. Het lijkt op de foto's dat het voornamelijk in de galop is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:32

Murosch schreef:
Jannepauli, die foto is een hele oude.. [ knip] En wat voor ruiter ik ben.. stel je die vraag uit interesse of om een andere reden?

1. Dan is tussen oud en nieuw qua zit niets veranderd.... :o

2. De vraag stel ik uit interesse.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:41

Dat zou kunnen, dat zei ik ook nergens.

Ik ben van origine dressuuramazone, eigenlijk al 25 jaar. Tot 2006 met een aantal paarden op aardig niveau gereden (3 in Z2 en 1 in ZZ-L volgens het oude kader) maar daarna een tijd er tussenuit geweest. Sinds 2012 weer opnieuw begonnen maar veel last gehad van faalangst en daardoor in 2014 gestopt met wedstrijden en sinds vorig jaar het roer omgegooid van modern naar klassiek. Ik ben me ervan bewust dat ik niet meer de amazone ben van vroeger (daar heb ik zelf ook teveel lichamelijke problemen voor inmiddels) en ook dat dit geen paard is voor het hogere werk. Ik heb dit paard sinds haar geboorte en ik heb zo'n enorme klik met haar dat ik mijn doelen heb bijgesteld en gewoon samen met haar wil kijken wat we kunnen doen. Dat hoeven niet per sé meer wedstrijden te zijn, maar wel thuis het beste eruit proberen te halen voor ons samen, dus niet doelloos rondrijden of alleen in het bos rondrijden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:47

Mursoch heb je les?

Waarom deze vraag omdat ik het idee heb dat je zelf ook geen flauw idee meer hebt wat je moet doen welke weg te volgen Dit maakt het voor jezelf en je paard echt niet gemakkelijk

Het lijkt me dat als je regelmatig les hebt je niet aan bokt hoeft te vragen wat beter is

Verder ben ik het er wel mee eens dat er iets niet lekker zit bij het paard Een bloedonderzoek icm een kreupelheidsonderzoek lijkt me geen overbodige luxe

Misschien kun je haar zelf eens op het harde longeren kijken of je verschil ziet

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:51

Vala, het is ook in het begin met aandraven. Als ik doorrij dan is het over, zo ook in galop. Ik hoop ook snel te horen wanneer ze langs kan komen.

Joolien, ik las er net overheen, maar ze volgt zeker wel de hand wanneer ik ga stretchen. Dat was vroeger niet zo (toen liep ze achter de teugel en onder de druk uit) maar nu juist wel. Dat punt is echt heel goed verbeterd.

dresjoepie, ik heb les, alleen niet wekelijks maar een keer per maand. Ik probeer alleen zelf mee te denken in wat ik doe en wanneer ik hier tips krijg, dan probeer ik, waarvan ik denk dat ik er wat aan heb, ook uit om te kijken wat het doet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:52

dresjoepie schreef:
Mursoch heb je les?

Waarom deze vraag omdat ik het idee heb dat je zelf ook geen flauw idee meer hebt wat je moet doen welke weg te volgen Dit maakt het voor jezelf en je paard echt niet gemakkelijk

Het lijkt me dat als je regelmatig les hebt je niet aan bokt hoeft te vragen wat beter is

Verder ben ik het er wel mee eens dat er iets niet lekker zit bij het paard Een bloedonderzoek icm een kreupelheidsonderzoek lijkt me geen overbodige luxe

Misschien kun je haar zelf eens op het harde longeren kijken of je verschil ziet

Bij mijn merrie met atrose in het si was heel duidelijk te zien dat ze bij longeren op het harde erg naar binnen kwam vallen en moeite had om het achterbeen er bij te houden. Het was meer krabbelen dan draven. Ook reageerde ze op de buigproef. Je zou dus ook nog kunnen kiezen voor een algemeen onderzoek, dat heb ik toen ook gedaan. De dierenarts zag gelijk wat ik bedoelde en we kwamen samen bij het SI uit. Mijn merrie had ook wat moeite met de galop aan de longe, sprong dan heel vaak achter over of met 2 benen te gelijk van achter.

Wat betreft je omschakeling na je faalangst, echt super goed dat je gewoon je gevoel volgt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:53

Murosch schreef:
Ik begrijp niet waarom je je mening zo probeert door te drukken.

Het is maar een advies. Van iemand met genoeg ervaring op de lat om dat te kunnen geven.
Dat kun je ter harte nemen of niet. Aan jou de keuze.

De enige reden waarom ik dit blijf zeggen is de volgende.

Ik heb nu heel wat topics van jou voorbij zien komen met foto's van een paard dat met dat alle vezels in haar lijf uitstraalt dat ze het niet naar haar zin heeft. Het hele lichaam, spanning, hoofd, oren in de nek.
De filmpjes idem dito.
En je bent nu al zo lang bezig - met alle goede bedoelingen - maar zonder het gewenste resultaat.
Ik zie nog steeds foto's voorbij komen van een paard dat jou duidelijk iets wil vertellen.
De enige foto met een andere uitstraling, is de foto waar ze - onbelast - in de camera kijkt.
En de foto in het bos (wat ze mogelijk zo leuk vindt dat ze door pijn heen loopt).

En dat raakt me. Voor het paard. Betrokkenheid dus. Geen mening doordrukken.
Succes ermee verder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:55

Aan de longe merk ik eigenlijk niks aan haar (ik heb trouwens geen verharde plek hier om te longeren, alleen de bak). Ze springt niet in de verkeerde galop, springt niet over. Ik ga nu eerst even dit afwachten en heb in de e-mail al een hoop uitgelegd.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:57

Babootje schreef:
Murosch schreef:

Het is maar een advies. Van iemand met genoeg ervaring op de lat om dat te kunnen geven.

Ik heb nu heel wat topics van jou voorbij zien komen met foto's van een paard dat met dat alle vezels in haar lijf uitstraalt dat ze het niet naar haar zin heeft. Het hele lichaam, spanning, hoofd, oren in de nek.
De filmpjes idem dito.
En je bent nu al zo lang bezig - met alle goede bedoelingen - maar zonder het gewenste resultaat.
Ik zie nog steeds foto's voorbij komen van een paard dat jou duidelijk iets wil vertellen.
De enige foto met een andere uitstraling, is de foto waar ze - onbelast - in de camera kijkt.
En de foto in het bos (wat ze mogelijk zo leuk vindt dat ze door pijn heen loopt).

Succes ermee verder.

Ik ben het met je eens Babootje :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:07

Babootje schreef:
Murosch schreef:

De filmpjes idem dito.

Succes ermee verder.

Bij het zien van de foto's dacht ik, dit paard is kreupel die mankeert wat. Of dat uit de voeten of rug lenden / SI komt is een tweede. Ik ben het met Babootje eens. Ik zou ook bij het begin beginnen en niet halverwege. Een gedegen onderzoek voordat je iemand laat komen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:09

De manier van rijden zelf vind ik trouwens wel heel veel beter. Wat doe je aan oefeningetjes met haar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:15

Hm eerlijk gezegd geloof ik niet dat het paard wat mankeert..maar het rijden wel {no offence TS}en dat je dat ziet aan het paard.
Dat heb ik al vaak genoeg gezien in mijn omgeving maar een check kan nooit kwaad.

Persoonlijk zou ik haar meer gaan longeren {en dan echt trainen aan de longe} voor een beter lichaam en spiergebruik en om haar recht te maken en te leren van achteruit naar voren te lopen en het bit aan te nemen. Daarbij is het helemaal niet erg als ze er in eerste instantie wat achter kruipt maar ze moet gewoon leren haar lijf en hals op de goede manier te gebruiken. Op die manier word dat onder het zadel ook makkelijker..dit paard moet eerst actief worden achter en de achterbenen meer gaan buigen vanuit het spronggewricht. {dat doet ze nu niet, daarom word de rug ook vastgehouden} en daarnaast leren om de aanspanning van achter uit aan de voorkant aan te nemen.
TS heeft nu geen contact aan de voorkant en paard loopt totaal uit elkaar. Denk dat het voor TS goed is om op een fijn geschoold paard te leren hoe het contact hoort te voelen aan de voorkant. {lichtjes zonder geruk of gepluk, maar hand stil houden en paard naar de hand toe rijden}

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:33

Kijk eens naar de foto's in dit topic. (Heb ik het nog niet over de filmpjes in de andere topics) Ik zie een verschil in achterbeengebruik tussen links en rechts. Ben ik de enige die dat ziet?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 15:44

Elisa2 wat maakt dat je denkt dat ik niet weet hoe aanleuning en contact horen te voelen? Dat weet ik namelijk wel. Ook weet ik dat ik nu een veel fijner contact heb dan voorheen en dat mijn paard mijn hand durft te volgen zonder onder de druk uit te willen komen en erachter te duiken. Ik vind het wel degelijk erg als het paard erachter kruipt, dat is niet de manier waarop ik het wil gaan bereiken, sorry.

Babootje, ik vind het erg knap van je dat je dit kan zien op de foto's in de OP. Ik zie het namelijk niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:47

Murosch schreef:
Babootje, ik vind het erg knap van je dat je dit kan zien op de foto's in de OP. Ik zie het namelijk niet.

Ik wel. Ik wacht nog even (met zeggen wat) of er meer zijn die dit zien.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:51

Als ik al wat zie op basis van heel snel kijken is dat linksachter minder naar voren komt en wat recht gehouden wordt, maar dat kan ook scheefheid zijn of moment van het nemen van de foto.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:59

Ik zie het ook, maar denk dat het scheefheid is.

Sorry Murosch..maar de beelden vertellen dat..er achter kruipen is ook iets tijdelijks..paard moet gewoon leren de hals te laten vallen vanuit de schoft en daarbij mag ze er iets achter kruipen mits de ruiter daarna het paard naar de hand rijdt en de neus er uit komt. Simpel voorwaarts/ neerwaarts.
Met een goed contact heb je ook geen druk..