Recht op zitten.. Hoe?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marinke182

Re: Recht op zitten.. Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:41

Wat mij altijd hielp vroeger was als mijn instructrice mij vertelde dat ik voor mijn gevoel te ver naar achter moest leunen. Dat voelde heel onnatuurlijk, maar als ik dan in de spiegel keek, zat ik juist rechtop.
Het is misschien niet de beste manieren het aan te leren, maar mij heeft het heel erg geholpen.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:09

Simpelman schreef:
Het ziet er naar uit dat je sterk geconcentreerd bent op alles dat je doet met je paard en jezelf.
Dat heeft als gevolg dat je overal "bezig" bent met doen.

Hoe gek het ook klinkt een goede zit is voornamelijk "niets doen".
Je zoekt je ontspannen evenwicht bovenop je zitbeen knobbels, alert maar totaal ontspannen, als een jongleur.
Je hoofd, als een bal op een stok, op je hals, je armen hangen ontspannen af en vangen je paard slechts op.

Je geeft je over aan je paard, je gaat mee in zijn evenwicht en zorgt dat je hem hierin niet stoort.

Je hoeft helemaal niets te doen met je handen, wanneer je in het ritme van de bewegingen en het evenwicht zakt, dan wordt je één en dan heb je slechts je zit en been hulpen nodig om de houding van je paard te beinvloeden.
Je doet dat nu vrijwel totaal met je handen waardoor je je paard belet zijn eigen evenwicht te vinden.
Het is essentieel dat een paard eerst zijn eigen evenwicht onder de ruiter hervindt.

Vergeet het te voldoen aan "het plaatje", het plaatje kun je niet doen, "het plaatje" ontstaat vanuit ontspanning en evenwicht en kan pas volmaakt zijn als het paard een volmaakt eigen evenwicht heeft bereikt na jaren van training.
Het is een eveolutie.

Dit dus.

itsjustmexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:41

Ik heb voor mn houding lang voltige beoeffend

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:29

Heb geen nieuwe tips voor je TS, want het is een herkenbaar probleem. Loop je in het dagelijks leven wel goed rechtop? Heb je er alleen bij het paardrijden last van?

_mjwb schreef:
Om mijn houding te verbeteren rij ik best wel vaak met een zweepje achter mijn rug en dan het begin van het zweepje en het einde voor mijn armen. Het helpt bij mij echt!

Ik kan het niet visualiseren, hoe moet ik dit voor me zien? Klinkt als een handig trucje :D

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 09:11

Bedankt allemaal voor de toevoegingen. Ik ben er nog steeds hard mee bezig maar het begint beter en beter te gaan!

In het dagelijks leven loop en zit ik ook niet recht. Ook altijd met mijn schouders krom.

Met een zweepje horizontaal tegen je rug en dan met je ellebogen het zweepje op zijn plek houden. Eeeeerg pijnlijk, en ik persoonlijk vind het een beetje gevaarlijk. Ik rij niet de allerliefste paardjes namelijk haha.

Vuono

Re: Recht op zitten.. Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:17

Denken dat al je ribben boven elkaar moeten zitten. Misschien moet je voor jou idee zelfs vrij overdreven je rug beetje moet hollen. Natuurlijk niet verkrampt. En denken dat er een touwtje aan je hoofd zit die je naar boven trekt. Maak je lang.
Je gaat in ieder geval heel erg vooruit. Succes

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:30

Joliieeenn schreef:
In het dagelijks leven loop en zit ik ook niet recht. Ook altijd met mijn schouders krom.

Oké, herkenbaar. Mij heeft heel erg geholpen om vooral in het dagelijks leven aan mijn houding te werken. Dan zijn er een aantal trucjes om rechtop te gaan lopen: nadrukkelijk diep en in- en uitademen tijdens het lopen, tietjes vooruit :D en nog meer van zulks.

Dit wijkt af van je vraag, maar ik merkte zelf na 3 maanden wel verschil in zowel het lopen als het paardrijden. Daarom wil ik het je wel meegeven.