Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Simpelman schreef:Het ziet er naar uit dat je sterk geconcentreerd bent op alles dat je doet met je paard en jezelf.
Dat heeft als gevolg dat je overal "bezig" bent met doen.
Hoe gek het ook klinkt een goede zit is voornamelijk "niets doen".
Je zoekt je ontspannen evenwicht bovenop je zitbeen knobbels, alert maar totaal ontspannen, als een jongleur.
Je hoofd, als een bal op een stok, op je hals, je armen hangen ontspannen af en vangen je paard slechts op.
Je geeft je over aan je paard, je gaat mee in zijn evenwicht en zorgt dat je hem hierin niet stoort.
Je hoeft helemaal niets te doen met je handen, wanneer je in het ritme van de bewegingen en het evenwicht zakt, dan wordt je één en dan heb je slechts je zit en been hulpen nodig om de houding van je paard te beinvloeden.
Je doet dat nu vrijwel totaal met je handen waardoor je je paard belet zijn eigen evenwicht te vinden.
Het is essentieel dat een paard eerst zijn eigen evenwicht onder de ruiter hervindt.
Vergeet het te voldoen aan "het plaatje", het plaatje kun je niet doen, "het plaatje" ontstaat vanuit ontspanning en evenwicht en kan pas volmaakt zijn als het paard een volmaakt eigen evenwicht heeft bereikt na jaren van training.
Het is een eveolutie.
_mjwb schreef:Om mijn houding te verbeteren rij ik best wel vaak met een zweepje achter mijn rug en dan het begin van het zweepje en het einde voor mijn armen. Het helpt bij mij echt!
Joliieeenn schreef:In het dagelijks leven loop en zit ik ook niet recht. Ook altijd met mijn schouders krom.