Iemand anders op mijn pony?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:43

Ellebel123 schreef:
Zij rijdt ook b dressuur met haar nieuwe paard die zij even lang heeft als mij. Het enige verschil is dat haar paard wel meer evaring heeft dan mijn paard.
Het paard is verkocht aan ons (ouders) als goed opgeleid paard dat netjes een b proefje kan lopen, dit is dus nooit waar geweest. Ik kon bij het voorrijden ook niet galoperen, want zij zeiden dat de bak te klein was. Daar zijn mijn ouders mooi ingetuimd.
Ik heb deze pony niet gewild, ik wou een opgeleid paard die al wat ouder was. Maar nu ik haar heb wil ik het beste voor haar.

Te dik (dus lijf zit zichzelf in de weg) + weinig km's onder het zadel = moeite met galopperen in een bak omdat voor het constante buigen voor de bochten spierkracht en balans nodig is die paard nog niet heeft.

Naar buiten met paard en rechtuit km's maken. Daar kan ze in galop (en draf ook ondanks dat dat in de bak wel lukt) ritme en balans vinden, spieren opbouwen en vetjes kwijt raken. Daarna galop aan de longe (zonder ruiter) in de bak goed krijgen voordat je weer in de bak galop gaat vragen onder het zadel.

Je instructrice of jouw pony verkopen (er op rijden wil ze kennelijk maar al te graag) of wegsturen.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:45

Ik vind het best om les van haar te krijgen. Maar dat ze 2-3 keer in de week op haar wil vind ik gewoon niet fijn. Over niveau, ze zegt zelf dat ze b waardig is. Dus dat heb ik niet verzonnen.

onbarefeet

Re: Iemand anders op mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:49

Ik heb echt geen verstand van wedstrijden whatsoever, maar is b niet gewoon, nouja, niet echt super? Zou een instructice niet minstens een beetje m/l moeten kunnen?
Nogmaals: ik weet vrij weinig van wedstrijden.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:52

Ze is zeker niet dik! Ze was zelf mager toen ze aankwam. Deze foto is niet erg duidelijk maar geeft een beetje een beeld.

Afbeelding

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:54

B is echt heel basis, iedereen kan met een beetje oefenen wel een nette B proef rijden. Ik vraag me af of je instructrice wel weet waar ze mee bezig is? :?

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 19:58

Ik neem aan dat ze dat wel weet. Wat ik niet zeker weet is of ze wel papieren heeft om les te geven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:58

Op zich is het echt niet erg om een ander op je pony te laten, maar dan moet diegene wel iets nuttigs bij te dragen hebben aan haar opleiding!

Denk niet dat je instructrice uit is op een half uurtje gratis pony rijden ;) maar als ik jouw verhaal zo lees, heb je er niet veel vertrouwen in?
Overleg met je ouders dat jullie zo geen steek verder komen en dat je graag van iemand anders les zou willen krijgen.
Is ook zonde van hun geld op deze manier :(:)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:01

Iemand anders op je paard laten kan soms best behulpzaam zijn, maar ik vind wel dat diegene dan dezelfde visie en/of stijl moet hebben als jijzelf.
Iemand die gelijk begint over stout zijn komt niet op mijn paarden, omdat de kans dan groot is dat ze ze even 'op hun plek zetten' op een manier waar ik niet van gediend ben.

Ik vind het ook een beetje gek klinken dat je van iemand les hebt die evenveel kennis heeft als jij, zo kan ze je niet helpen voorkomen om fouten te maken die zij eventueel al begaan heeft. Of overschat je jezelf misschien? Aan wedstrijd niveaus hecht ik zelf weinig waarde.
In de foto's die je in een ander topic plaatste oogde je Tinker best wel klein, als ze veel langer/zwaarder is dan jijzelf dan zou ik dat ook een goede reden vinden om haar niet op je pony te laten.

Ik heb wel wat lesgegeven, ik wisselde eigenlijk alleen met mijn lesklanten als zij daarom vroegen. Dit was dan door angst van henzelf, of dat ze het paard eens vanaf de grond wilden bekijken tijdens een bepaald onderdeel van de training. In mijn ogen helpt het ook weinig om een paard even een keertje 'goed' te rijden als het baasje het vervolgens niet na kan/wil rijden, dus dan verdoe je alleen maar tijd.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:04

Laat je ouders inderdaad maar even met de instructrice praten of ze wel diploma's heeft. Ik kan me echt niet voorstellen dat een instructeur 'maar' op B niveau zit. Heeft ze de papieren niet, dan heb je meteen een goede reden om een ander te zoeken. Je bent 13, je hebt een heel goed beeld over hoe jij voor je pony wilt zorgen, maar je mag je leeftijd ook absoluut gebruiken om niet alles zelf op te lossen. Het is helemaal niet erg om je ouders te vragen om je te helpen met het vinden van een betere instructeur. Dan wordt het voor jou vast ook niet ongemakkelijk op stal.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 20:17

Als ze nou heel goed rijdt, en ze geeft ook goed les dan zou ik haar heus wel op mijn pony laten. Maar het is dus dat ik haar heb zien rijden dat ze zelf ook zegt b, maar de les is echt galop geworden weinig tijd meer voor stap of draf terwijl ik daar toch ook onderwijs in nodig heb, net zoals mijn zit. Ze weet veel basis dingen maar de dingen die ik echt leer zijn van de mensen die ik bekijk als ik tijd over heb.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:28

Ellebel123 schreef:
Ik vind het best om les van haar te krijgen. Maar dat ze 2-3 keer in de week op haar wil vind ik gewoon niet fijn. Over niveau, ze zegt zelf dat ze b waardig is. Dus dat heb ik niet verzonnen.

Volg je gevoel maar en laat haar maar mooi op haar eigen paard rijden. Jouw Tinker komt er wel, maar voor een jong paard wat nog onvoldoende spierkracht heeft en weinig balans heeft (daarom valt ze uit galop) is veel buitenrijden prima. Als ze daar wel in galop gaat; uitstekend. In de bak is stap en draf trainen best intensief als het goed gedaan wordt. Galop komt echt wel - een keer.
Merk je ook verschil in draf op de linker- en rechterhand? Want als je veel verschil voelt is ze scheef (zijn veel paarden) Ze zal waarschijnlijk ook verkeerd aanspringen in galop? Zo ja, dan zul je haar eerst moeten rechtrichten. Altijd bij het instappen ook voltes maken en veel figuren rijden.
Als ze recht is, zal ze ook betere balans gaan krijgen. Maar voordat zij en jij zover zijn ben je wel een paar maanden verder ;)
Ik denk dat je óók beter af bent met een meer ervaren instructeur. Tinkers zijn over het algemeen heel eerlijk, leren snel, en met veel beloning leren ze vlot de goede dingen.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 20:33

ja, want eerst kon ze ook geen volte en week ze steeds van de hoefslag af. Ook staat ze nu stil met opstijgen en rijden we de hoeken goed door.

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 00:52

De papieren om les te geven heeft ze niet, dat kan ik je nu al zeggen. Haar niveau is gewoonweg niet hoog genoeg om instructrice te kunnen zijn.
Ik vind dat je nog heel kalm bent gebleven toen ze zei dat het aan jouw ego ligt, ik zou echt helemaal geflipt zijn. Laat haar d'r ook zeker maar niet op, want ze komt over als iemand die waarschijnlijk alleen maar gaat zitten schoppen. Dan wordt je paard alleen maar banger en nog moeilijker.
Ik zou wat minder gaan rijden en gewoon veel longeren en wandelen. De bespiering moet je gewoon rustig opbouwen en dat vergt tijd.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 01:35

TS, hebben je ouders een beetje verstand van paarden? Anders dan zou ik ze namelijk vertellen dat je het niet fijn vindt om les te krijgen van iemand die zelf nog niet zo goed rijdt en steeds op jouw pony wil rijden. Vertel er ook bij dat je het genant/moeilijk vindt om haar te vertellen dat je geen les meer van haar wilt. Misschien willen je ouders met je mee om haar uit te leggen waarom je liever een andere instructrice zoekt.

Mag ik ook vragen hoe oud je instructrice is?

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 02:09

myk_en_shant schreef:
In het verleden heeft mijn instructrice ook op mijn haflinger gereden, maar meer met het idee om aan te voelen wat ze nou precies doet en niet om te corrigeren, was uiteindelijk wel een keer nodig.
Dus opstappen om inzicht te krijgen vind ik toch heel anders dan in jouw situatie.

Vraagje hoe oud is je instructrice ongeveer, heeft ze ook papieren voor lesgeven.

Ik ben aardig thuis in koudbloeden (met name haflingers) en voornamelijk ook in de problemen en de beperkingen die ze kunnen hebben.
En dit betekend niet dat ze het niet kunnen, maar meer tijd en begeleiding voor nodig hebben ivm te weinig kracht, balans of nog niet weten hoe het moet.

Ik heb ook veel ervaring met koudbloeden. Rijden en lesgeven.
Over de instructrice kan ik niks zeggen want die ken ik niet, dus weet niet of het aan haar ligt.
Fout ligt eigenlijk bijna altijd bij de ruiter.
Maar ik ben wel van mening dat een volgroeid paard van 8 jaar die al een jaar onder het zadel is, wel gewoon een aantal rondjes moet kunnen galopperen

En als dat niet lukt, ben ik een beetje bang dat dit niet echt de fout van het paard is, en ook niet van diegene die les geeft.
Maar dat er iets niet helemaal goed gaat bij de training van het paard.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 02:23

maxxlover schreef:
myk_en_shant schreef:
In het verleden heeft mijn instructrice ook op mijn haflinger gereden, maar meer met het idee om aan te voelen wat ze nou precies doet en niet om te corrigeren, was uiteindelijk wel een keer nodig.
Dus opstappen om inzicht te krijgen vind ik toch heel anders dan in jouw situatie.

Vraagje hoe oud is je instructrice ongeveer, heeft ze ook papieren voor lesgeven.

Ik ben aardig thuis in koudbloeden (met name haflingers) en voornamelijk ook in de problemen en de beperkingen die ze kunnen hebben.
En dit betekend niet dat ze het niet kunnen, maar meer tijd en begeleiding voor nodig hebben ivm te weinig kracht, balans of nog niet weten hoe het moet.

Ik heb ook veel ervaring met koudbloeden. Rijden en lesgeven.
Over de instructrice kan ik niks zeggen want die ken ik niet, dus weet niet of het aan haar ligt.
Fout ligt eigenlijk bijna altijd bij de ruiter.
Maar ik ben wel van mening dat een volgroeid paard van 8 jaar die al een jaar onder het zadel is, wel gewoon een aantal rondjes moet kunnen galopperen

En als dat niet lukt, ben ik een beetje bang dat dit niet echt de fout van het paard is, en ook niet van diegene die les geeft.
Maar dat er iets niet helemaal goed gaat bij de training van het paard.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 10:13

Waar zij vandaan kwam maakte ze altijd stapritjes buiten. Daarnaast werd ze maar afentoe gereden. Het gaat nu al weer beter met rijden gister even half uurtje intensief gereden en ook 4 rondjes achter elkaar gegalopeerd achter elkaar op elke hand. Daarna uit gestapt in het duin.

Ik ben gister vergeten filmpje te plaasten zou het vandaag wel doen.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 10:14

Maxxlover, ik neem les om die fouten dus te verbeteren. Want in neem aan dat les daarvoor bedoeld is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:33

Ellebel123 schreef:
Als ze nou heel goed rijdt, en ze geeft ook goed les dan zou ik haar heus wel op mijn pony laten. Maar het is dus dat ik haar heb zien rijden dat ze zelf ook zegt b, maar de les is echt galop geworden weinig tijd meer voor stap of draf terwijl ik daar toch ook onderwijs in nodig heb, net zoals mijn zit. Ze weet veel basis dingen maar de dingen die ik echt leer zijn van de mensen die ik bekijk als ik tijd over heb.

Ze gaat toch zeker niet de hele les proberen om jullie te laten galopperen? Dat is helemaal niet goed want Tinkers hebben vaak moeite met de galop omdat ze daar ook niet voor gefokt zijn. Oorspronkelijk werden deze paardjes door Ierse zigeuners gefokt om hun karren te trekken.En dat hoefde niet in galop!Ieder type paard heeft nu eenmaal zijn sterke en zwakke kanten.Laat die instrutrice er maar niet op want dan gaat ze hem forceren.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:46

Ik zou die instructrice lekker de deur wijzen als ze zulke dingen over jou en je paard zegt. De galop is gewoon een moeilijk punt voor het paard als het nog maar net onder het zadel is, dat moet je gewoon lekker langzaam opbouwen, al doet hij 1 stap meer goed belonen en dan positief afsluiten. Andere erop laten rijden moet je alleen doen als je ze vertrouwd en je weet wat ze kunnen en gaan doen op het paard.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:48

Wat denk je dat je pony er van zou vinden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:02

Ellebel123 schreef:
Zij rijdt ook b dressuur met haar nieuwe paard die zij even lang heeft als mij. Het enige verschil is dat haar paard wel meer evaring heeft dan mijn paard.

Dan is ze geen instructrice.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:02

Ellebel123 schreef:
Maxxlover, ik neem les om die fouten dus te verbeteren. Want in neem aan dat les daarvoor bedoeld is.

...Maar dat moet je wel les nemen van iemand die jou kan leren hoe je zelf dit soort problemen oplost. En gebaseerd op wat je hier schrijft, is deze 'instructrice' daar niet zo goed in. Ik begrijp dat het lastig is als je pas 13 bent en die 'instructrice' staat ook nog bij je op stal, maar als je verder wilt komen, zal je toch een goede instructeur moeten gaan regelen. Eentje met een instructeursopleiding en een berg ervaring.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 12:06

Ik denk dat pony het niet al te fijn vind, heb eigenlijk geen idee. Mijn instructrise is een stuk zwaarden en langer dan mij. Ik probeer me ook in het paard te verplaatsen, dat is nog best lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:09

Ellebel123 schreef:
Ik denk dat pony het niet al te fijn vind, heb eigenlijk geen idee. Mijn instructrise is een stuk zwaarden en langer dan mij. Ik probeer me ook in het paard te verplaatsen, dat is nog best lastig.

Ach, die pony gaat er echt niet dood van, een keer een ander op de rug. De vraag is alleen of jij er iets mee opschiet. En of jij überhaupt iets opschiet met deze instructrice.