jepsica schreef:Daarbij is het ook raar dat ze de ene dag super braaf is en de andere dag zo doet.
Ik merk het al bij binnenkomst in de binnenbak. Met opstappen of ze staat ontspannen en loopt lekker rond aan de lange teugel dan kunnen we fijn rijden of ze komt de bak binnen en kijkt al met er oren erop en der hoofd omhoog. Ze is aan de lange teugel dan al gespannen.
Wat ik me afvraag is wat jij doet als je merkt dat ze al gespannen de binnenbak binnenkomt, stap je dan op of niet ?
Ik zou dat nl. niet doen maar dan eerst ernaast werken aan jullie beider ontspanning d.m.v. ademhalingsoefeningen en lichaamsbewustzijn.
Als je zelf al een beetje een angstige ruiter bent zoals je aangeeft is de kans anders (te) groot dat je met spanning op je paard gaat zitten en dat is voor jullie allebei niet goed.
jepsica schreef:Er zit dus een hoop tussen mijn oren. Maja krijg het daar maar eens weg.
Daar is een hoop aan te doen hoor
Zoals ademhaling, werken aan de relatie met je paard (ernaast) en de mentale gedachten. Centered Riding kan ook heel goed helpen om aan ontspanning van ruiter en paard te werken.
Ik geef zelf een workshop zonder paard voor ruiters met (faal)angst en op diverse gebieden kun je een hoop verbeteren.
Het is wel fijn begeleiding te hebben van iemand die ook het psychologsiche stukje een beetje begrijpt want dat is vaak lastig voor "gewone" instructeurs en dat hoort er toch vaak wel bij.