Buitenbak kip mak binnen erg schrikkerig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:28

Muziek uit boxen in een binnenbak? Daar zou ik niet blij van worden. Daar zit je toch niet op te wachten tijdens het rijden.

Ik bedoelde inderdaad je eigen muziek met een oortje, zodat je weet wat er komt en je paard er geen last van heeft (tenzij je heel vals en hard gaat meezingen).

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:38

Misschien is grondwerk / vrijheidsdressuur een goed idee, om aan jouw angst en jullie band en vertrouwen te werken?
Mijn vroegere merrie deed dit ook. Toen wist ik er niet mee om te gaan, nu ik ouder ben en zij er niet meer is weet ik beter, heel stom, en het zou voor ons in ieder geval wel geholpen hebben, ik merk bij mijn huidige paard hoe anders het is!
Succes!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:00

jepsica schreef:
Daarbij is het ook raar dat ze de ene dag super braaf is en de andere dag zo doet.
Ik merk het al bij binnenkomst in de binnenbak. Met opstappen of ze staat ontspannen en loopt lekker rond aan de lange teugel dan kunnen we fijn rijden of ze komt de bak binnen en kijkt al met er oren erop en der hoofd omhoog. Ze is aan de lange teugel dan al gespannen.

Wat ik me afvraag is wat jij doet als je merkt dat ze al gespannen de binnenbak binnenkomt, stap je dan op of niet ?
Ik zou dat nl. niet doen maar dan eerst ernaast werken aan jullie beider ontspanning d.m.v. ademhalingsoefeningen en lichaamsbewustzijn.
Als je zelf al een beetje een angstige ruiter bent zoals je aangeeft is de kans anders (te) groot dat je met spanning op je paard gaat zitten en dat is voor jullie allebei niet goed.

jepsica schreef:
Er zit dus een hoop tussen mijn oren. Maja krijg het daar maar eens weg.

Daar is een hoop aan te doen hoor :)
Zoals ademhaling, werken aan de relatie met je paard (ernaast) en de mentale gedachten. Centered Riding kan ook heel goed helpen om aan ontspanning van ruiter en paard te werken.
Ik geef zelf een workshop zonder paard voor ruiters met (faal)angst en op diverse gebieden kun je een hoop verbeteren.

Het is wel fijn begeleiding te hebben van iemand die ook het psychologsiche stukje een beetje begrijpt want dat is vaak lastig voor "gewone" instructeurs en dat hoort er toch vaak wel bij.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:04

Soms kunnen ze ook echt bang zijn hoor.

Met die van mij kom ik al van heel ver.
Een paard die helemaal niet voorwaarts was, voor vanalles en nog wat ging ritsen.
Nu blijft enkel zijn fobie voor struiken over.
Voor de rest is die zo bomproof. Trams, tractor, vrachtwagens, het zegt hem niets.
Het is wel een paard dat moet kunnen observeren.

Met andere ruiters doet hij het ook, dus het kan niet enkel ik zijn die spanning overdraag.
Al word ik natuurlijk gespannen als hij er explosief met mij vandoor gaat.

Laat ik hem alleen in de piste, dan blijft hij in zijn veilige hoek. Alleen gaat hij echt niet naar het "onveilige" stuk.

Gisteren heb ik op de meest enge plaats zijn eten gegeven. Alleen durfde hij er niet naartoe. En ook tijdens zijn "maaltijd", is hij enkele keren weggelopen. Hetzij minder explosief als met een ruiter op die hem onder druk zet. Ik zeg onder druk, want op vrijwillige basis gaat hij daar echt niet voorbij.

Ik neem ook de tip van een netje mee, want inderdaad als er veel wind ruist, is alles nog veel enger.

Het is echt vervelend hé.

ChocooPrins

Re: Buitenbak kip mak binnen erg schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:27

Hey RebeccaC :D :D
Natuurlijk kunnen ze echt bang zijn. Maar dan niet de ene dag wel en de andere niet.
Ofwel ben je bang ofwel ben je niet bang.
Maar zoals de ts schrijft is het nogal variërend. Dus ik denk niet dat haar paard echt bang is. Er is ook geen specifiek iets waardoor het paard schrikt, enkel meer aan de open zijde, maar niet altijd.
Maar de ruiter schrikt ook al zonder dat het paard schrikt. Dus dat is gewoon opgebouwde spanning.
Erger, dat is zodanig gespannen zijn dat je zelf in vluchtmodus staat. Je kan dan ook niet verwachten dat je paard braaf blijft en jou tot rust brengt. Het zal toch omgekeerd moeten zijn.

Jetm inderdaad, ik heb het ook zo gedaan. Wel op mezelf, maar door bewust te zijn van mijn spanning en ademhaling (vroeger was ik altijd buiten adem, zonder dat ik iets had gedaan, hielt onbewust mijn adem in) en die te leren hoe ik met mijn spanning moest omgaan en te leren blijven ademen ben ik een heeeeeeeele stap verder.
Nu ik had ook wel een ideaal paard om het van te leren. Als ik echt ontspan maar toch bij mijn standpunt blijf dan heb ik in no time een meewerkend en braaf paard. :D

En TS het gaat heus niet altijd goed, het is een hele weg. Gisteren had ik bijvoorbeeld weer wat meer moeite. En raakte ik in zijn spanning weer beetje de weg kwijt, waardoor ik weer een bommetje had die in elkaar dook en op de rem liep en alles had gezien en dan weer wegliep, maar zich wel afsluit van de hulpen, heel gezellig dus :Y) .
Gelukkig wel goed kunnen afsluiten. En nu moet ik bewust zijn dat ik niet met het idee dat het niet zo goed ging opstap de volgende keer. Gewoon blanco opnieuw beginnen.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 10:42

RebeccaC Vervelend he het blijft een lastig probleem.

Mijn paard heeft het bij de verzorgster ook en ook bij hele handige ruiters. De hele handige ruiter is de spanning wel eerder kwijt hoor. Maar ook bij haar doet mijn paard het.

Maar dagen doet ze dus ook echt niks. Dus of ze echt bang is vraag ik me dan af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:48

Ben het met Chocooprins eens. Doorrijden alsof je neus bloedt en goed bezig houden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:13

TS mijn paard doet het ook bij handigere ruiters. Die doen namelijk nog meer alsof hun neus bloedt haha :+. Dat maakt hem in eerste instantie beetje pissig. Maar na hem een tijdje gereden te laten hebben door iemand anders die geen stress kent, en gewoon nooit heeft (handig is dat). En daar ging hij eerst de galopbaan mee afrennen, in de zin van ik ga niet nog een rondje, maar gewoon naar huis. Terwijl ik daar met losse teugel wel gewoon kan rondstappen. Maar dat is niet lastig, dus dat doet hij maar gewoon :7. Maar na een paar keer had hij snel door dat het gewoon geen zin heeft om alles uit de kast te halen. Dus was hij maar braaf :+. Met mij erop achteraf moest ik net hetzelfde doen, 'tralalala doe maar raar, jou probleem niet de mijne-instelling'. Want dan was alles toch weer een reden om niet te doen wat ik vroeg (een vlieg, hij moest mesten, het was moeilijk, het regende, de zon scheen, er is een ander paard in de wei, en ga zo maar door). En na gewoon voet bij stuk te houden vond hij zijn plezier terug in het werk, en haalt hij nu daar zijn voordeel uit.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:27

Gisteren was ik helemaal blij, het was lekker weer en er waren mensen in de buitenbak aan het rijden dus ik wou ook lekker buiten rijden. Nou gisteren was opeens van alles buiten ook eng. Ik het continu genegeerd. Begon met haar hoofd eruit trekken aan het eind rennen of opeens stil staan en schrikken. Paar rondjes goed afgesloten, ik stoer nog even de binnenbak in. Nou gisteren was er binnen niks aan de hand. Terwijl er vogels vlogen, mensen met kruiwagens over het land liepen en de muziek aan stond en uit de boxen kwam. Schiet mij maar lek. Dat paard verzint per dag wat anders.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:44

Dus je hebt eigenlijk lekker gereden? Gaaf toch?

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:33

Super blij voor je dat het beter gaat.

Is soms echt wel moeilijk het onderscheid te maken.
Zoeken ze spoken of zijn ze echt bang?
Lastig!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 09:15

Inmiddels ben ik er achter wat het is. Als de paarden op het land staaan vindt ze de bak niet eng als de paarden er niet staan vindt ze het wel eng. Savonds en in de winter staan de paarden niet buiten. Hoe vaak ik er ook rij ze blijft het dood eng vinden.

Iemand tips wat ik daar aan kan doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:34

Zijn het dan de geluiden die de paarden op stal maken?
Heel vervelend probleem zeker omdat het straks dus veel vaker voor gaat komen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:11

Het paard wat ik rijd liet ook dit gedrag zien. Steeds in een bepaalde hoek. Zowel bij mij als bij zijn eigenaresse.
Het beste werkt meteen aan het werk zetten en leiding nemen. Als ik merk dat hij erg gespannen is zorg ik er eerst voor dat hij ontspannen wordt. Meestal ga ik dan nog even niet de enge hoek in. Zodat hij mijn spanning niet over neemt. Ik zet hem aan het werk in het midden van de bak. Overgangen, voltes, tempowisselingen. Pas als hij los wordt, ontspannen, nageeflijk en aan het been gaan we die ene hoek in.
Dit gaat steeds beter. Meestal is dit niet meer nodig.
Soms staat hij enkele weken stil. Dan komt hij frisser van stal. Dan kies ik hier wel voor.
Regelmatig rijden en lessen helpt ook.
En vooral sturing geven. Teugels oppakken, binnenbeen lang. Gericht sturen, ook over de hoefslag. En zodra hij zijn neus omhoog wil duwen dot tegenhouden. Ik voel en zie het aankomen dus anticipeer ik al voor hij de ruimte krijgt om een rare sprong te maken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:20

Als ik je post goed begrijp TS, zijn het de geluiden die de paarden op stal maken die haar van streek maken? Zou een oornetje dan helpen? Of een paar watten of plugs zoals ze volgens mij in de rensport wel doen? Dat is natuurlijk symptoombestrijding en je zult er echt mee aan het werk moeten, maar misschien weet je hierdoor nog zekerder dat dit het is.

Om het op te lossen zou je kunnen beginnen in het midden van de bak, aannemende dat de paarden aan 1 of misschien 2 kanten op stal staan, maar in het midden zou het het minst eng moeten zijn. Je begint daar met rijden op relatief kleine voltes en maakt die steeds groter, zodat je steeds meer de hele bak gaat gebruiken.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 15:35

Nee gaat niet om de geluiden. Want de paarden staan niet dicht bij de bak. De bak is aan kant van het weiland open. Als ze paarden ziet staan gaat het goed. Als paarden op stal staan kijkt ze naar buiten en voel ik haar hart helemaal kloppen.

Wat ze zo eng vindt ik heb geen idee. Maar het gaat echt om de open kant van de bak. Langs de dichte kant is ze helemaal ontspannen. Als ze zo bang is reageert ze wel extreem gespannen op geluid. Maar als de paarden op het land staan reageert ze totaal niet op dezelfde geluiden. Zoals een piepende vogel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:07

OK, zo te lezen zou het kunnen zijn dat ze zich alleen voelt en niet voldoende vertrouwen in jou (als leider) heeft?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:32

en het is dan ook alleen als je alleen in de bak bent? Dus echt een beetje verlatingsangst?

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 08:43

Nee er lopen ook andere paarden in de bak. En toch vind ze het dan eng.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 13:20

Ik zit inmiddels echt met mijn handen in het haar. Aan de hand vind ze het eng aan de longe vind ze het eng en met rijden.
Zo gauw ze de bak binnenkomt kijkt ze al naar de open kant. Die is 60 meter lang dus echt ontwijken gaat ook niet. Ze is echt bang en ik snap er niks van. Ze vind niks eng. Maar die bak is vreselijk eng.

Ik wil haar het liefst niet verhuizen naar een andere stal.
Ik heb nu een ruiter die haar rijdt en heel handig is. Dan blijft ze wel aan het werk maar zo gauw ze even niet op let staat mijn paard stil of rent ze weg.

Iemand nog tips?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:45

Het beste wat ik kan verzinnen is die lange zijde "werkend ontwijken". Je kan kennelijk wel tot op de lange zijde komen. Dus zodra je de hoek om bent ga je een gebroken lijn rijden. Dat kan een gewone gebroken lijn zijn, je kan ook appuyeren naar X en dan weer terug wijken of appuyeren. Of heen wijken en terug appuyeren enz. Maak overgangen en tempowisselingen op die gebroken lijn. Rij vanaf X een keer naar A of C, of rij een gebroken lijn hoek-L-X-I-hoek of hoek-E of B-hoek. Gebruik je fantasie maar zodat je paard niet gaat denken, "oh, nu gaan we een gebroken lijn doen". Het moet wel van jou blijven.

Je zet dan je paard wel aan het werk, maar zoekt even de confrontatie met "het enge" niet op.
Dit doe je tot je merkt dat er geen spanning meer wordt opgebouwd. En dan ga je die gebroken lijn steeds een beetje kleiner maken. Dat doe je weer tot er geen spanning meer ontstaat, dan weer een beetje kleiner, enz enz. Net zolang tot je gewoon over de hoefslag kan rijden.

xEverred

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:21

Is ze overal wat schrikkeriger/angstiger in een binnenbak? Of is het echt alleen de bak bij waar je nu op stal staat?
De enige tip die ik zou kunnen bedenken en ik heb geen idee of het jou ook gaat helpen, maar zet haar echt goed aan het werk zodat ze zich er eigenlijk niet druk om kan maken. En inderdaad zoals hier boven genoemd de zijde niet echt ontwijken, maar ook niet direct de confrontatie opzoeken. Zet haar focus op jou en rijd dichter naar de zijde toe. En zelf doen alsof er niets aan de hand is, al als je nog op de andere zijde rijd niet denken aan: Wat zal ze zo doen of reageren? Maar juist iets bedenken wat je gaat doen, paar passen uitstrekken en verzamelen op die zijde. Jijzelf hoofd in de lucht en even heel makkelijk proberen te denken; Hup gaan, niks aan de hand.
Dit hielp mij altijd erg goed in de binnenbak in het begin. Ik hoop dat je er misschien wat aan hebt.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 20:48

xEverred ze heeft het nergens alleen op deze stal. Eerst alleen de binnenbak en nu binnen en buiten.

xEverred

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:21

jepsica schreef:
xEverred ze heeft het nergens alleen op deze stal. Eerst alleen de binnenbak en nu binnen en buiten.

Hmm, dat is inderdaad apart. In de binnenbak zou niet gek zijn, als ze dat overal wel wat had. Paarden die vaak buiten staan en veel in een buitenbak rijden zijn vaak nerveuzer en onrustiger in een binnenbak in het begin. Heel vervelend, ik snap dat je met je handen in het haar zit. Het enige dat ik kan bedenken ook na deze informatie, staat in mijn vorige post en ik ga mee in de tips die de rest geeft. Ik zou zo geen concrete oplossing voor je weten.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 23:06

Dankjewel xEverred! Ik ga het proberen. Heb vandaag naf magic besteld. Hopelijk helpt dat.