pillow schreef:Hier zijn al 188 topics over
Volgens mij 187..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
amaze schreef:Een Fjord is een sober en sterk dier .
Als jij niet overdreven zwaar bent zou ik er helemaal geen probleem van maken 3x/week een half uurtje te rijden (ook gewoon galloperen). Daar krijgt hij echt niks van hoor.
Ook een KWPNer kan dit (-mits gezond- iig lichamelijk) best aan .
Vertrouwen winnen ,zorgen dat hij enigszins de hulpen kent en dan zo mogelijk bv lekker regelmatig met een ervaren paard/pony het bos in gaan .
Ik zou je wel willen adviseren om hem in de herfst/wintermaanden rust te geven en het rijden in het voorjaar weer op te pakken .![]()
Succes!
Abacab schreef:midgie schreef:Een paard verkloten gebeurt ook altijd door de ruiter, een paard verkloot zichzelf niet, die weet echt wel wat hij wel een niet kan, Ik zou mijn paard nooit door een prof laten beleren, want daar worden ze juist verkloot, Het gaat tenslotte om de knikkers en de eigenaren willen het liefst hun paard van 3 in 1 mnd zadel mak en alle knoppen erop,
Ook een prof weet dat een 3 jarige nog niet uit gegroeid is, dus ja waar zit de fout bij de eigenaren die niet langer kunnen wachten om op het gene waar ze zo gek op zijn te gaan zitten of de prof die gewoon in opdracht werkt?
Een dier wat nog volop in de groei is en nog aan het wisselen is, ja het is niet mijn keus, maarja als je zo gek op je paard ben dat je erop wil en hem niet uit wil laten groeien, waar zit de echte liefde dan??
je hebt helemaal gelijk Midgie. verprutsen kan op iedere leeftijd.
Kijk maar eens wat er gebeurt buiten te sport om. Daar vertellen 'self proclaimed' goeroes dat je een Tinker van 16 of 18 nog best kunt leren piafferen, dat dat zelfs heilzaam is. Vervolgens zie je onwetende mensen met hun zieke, zielige, afgestompte en kreupele dieren door de rijbaan gaan. Waarbij de goeroe zich verrijkt aan de ellende van de paarden en hun eigenaren onder het genot van een glas wijn en klassieke muziek. Er lopen heel wat aasgieren rond. Het gaat allemaal om de knikkers.
Ik denk dat je een dier van 3 jaar best 1 keer per week 20 minuutjes kunt stappen. Goed kijken naar je paard is iets dat niet iedereen kan, helaas. Als je de gave niet hebt om naar je paard te luisteren gaat het mis, en da tis niet gebonden aan leeftijd.
amaze schreef:*Zucht*... weer eens iemand die heiliger wil zijn dan de paus..
Van 3x 30 min licht werk ohz krijgt geen enkel gezond paard iets !

YamaSaki schreef:@troi, dat valt ook te zeggen over de mensen die roepen dat t geen kwaad kan
Maar goed, laten we dit topic niet in een eindeloze discussie laten eindigen, zoals met de andere 186/187/188 topics hierover
midgie schreef:amaze schreef:*Zucht*... weer eens iemand die heiliger wil zijn dan de paus..
Van 3x 30 min licht werk ohz krijgt geen enkel gezond paard iets !
Dat heeft niets met heilig te maken, maar met gezond verstand.
Waarom zou je een paard niet met 6 inrijden, als hij daar lichamelijk klaar voor is?
het is gewoon een feit dat de botten nog niet uit gegroeid zijn en de groeischijven dus nog niet gesloten,
Ook 3 x 30 min is dan te veel,
En dan hebben we het nog niet over het mentale gedeelte.
Mijn vraag waarom een 3 jarige kopen als je wil rijden, waarom dan geen ouder dier??
Dan weet je zeker dat je niks kapot maakt en dat zin botten sterk genoeg zijn om aan het werk te kunnen,

) en kwam galop vanzelf. ruitje schreef:Midgie, jouw hele post is een mening die je presenteerde als een feit.
ruitje schreef:Ik vind, dat als je op Bokt moet vragen hoe je een paard moet beleren, je geen paard moet beleren. Al is hij 8, dan kun je lichamelijk en geestelijk net zoveel verkloten als bij een 3 jarige