Verzamelen in draf, gebrek aan veerkracht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:27

Als je paard het niet lang genoeg volhoud, zul je ook terug moeten naar de basis en je paard sterker maken, heb je geen instructrice die jou kan helpen, want vanaf de pc is het heel lastig te zien wat jij fout doet
Een paard wat wel opricht en niet verzameld klopt dus technisch niet
Dus hoe vraag jij verzameling??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:31

lekker naar buiten: kracht trainen heuvel op.
En buiten lekker paar passen verzamelen en weer vlot naar voren.
Maak er een spel van en niet teveel op werk laten lijken :D .
Buiten is het gemakkelijker voor een paard om impuls naar voren te houden. En voor de ruiter ook.
Gewoon op een lang bospad: schakelen. En goed belonen.
Even de druk van de dressuur eraf : rust in het hoofd. En het vooral weer leuk vinden.

Skippy01

Re: Verzamelen in draf, gebrek aan veerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:33

Is het paard recent fysiek gecheckt? Een beetje vast zitten in de lendenen of het SI gewricht, of een kniebandje dat net wat te slap is, kan al gebrek aan draagkracht geven, en ook gebrek aan impuls opleveren. Als je paard werkwillig genoeg is, merk je daar verder niet veel aan, anders dan het gevoel dat hij 'het niet volhoudt'.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 14:02

Hij verzameld dus wél maar houdt het niet vol. Om dan lang en laag rondjes te gaan draven lijkt mij op dat vlak niet zinnig. Hij is verder in orde op elk gebied. Zadel wordt morgen gecontroleerd want dat was ook weeral een klein jaar geleden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:12

Oakland1990 schreef:
Hij verzameld dus wél maar houdt het niet vol. Om dan lang en laag rondjes te gaan draven lijkt mij op dat vlak niet zinnig. Hij is verder in orde op elk gebied. Zadel wordt morgen gecontroleerd want dat was ook weeral een klein jaar geleden.

Precies daarom is een check door een fysio even goed denk ik...
(mijne deed zijn werk ook wel, maar nét niet lekker. Bleek de eerste ruggenwervel, de lendenen en het si gewricht nét niet recht te staan. Nu gaat hij weer veel beter)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 14:25

Hij is ongeveer 10 weken nog nagekeken en tanden zijn ook in april gedaan. Hij heeft niks hoor, het is gewoon een "simpel" paard met drie correcte gangen.
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 20-07-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:26

Oakland1990 schreef:
Hij is ongeveer 10 weken nog nagekeken en tanden zijn ook in april gedaan. Hij heeft niks hoor

Ah, ok, die informatie was me dan even ontgaan denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:30

Oakland1990 schreef:

mentaal is het al moeilijk genoeg om die krachtraining te MOETEN doen, afwisselen of zoals Danielle Heijkoop in de laatste hoefslag schreef:

Als je altijd in één houding traint, krijg je ook maar op één plaats spieren

Geen enkel paard wordt er beter van om alleen in de wedstrijdhouding te lopen

afwisselen levert vaak meer op.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:35

Welke leeftijd heeft jouw paard?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 14:37

MCE schreef:
Oakland1990 schreef:

mentaal is het al moeilijk genoeg om die krachtraining te MOETEN doen, afwisselen of zoals Danielle Heijkoop in de laatste hoefslag schreef:

Als je altijd in één houding traint, krijg je ook maar op één plaats spieren

Geen enkel paard wordt er beter van om alleen in de wedstrijdhouding te lopen

afwisselen levert vaak meer op.

Er staat toch niet dat ik nooit afwissel? Paard heeft best een bespierde borst, schouder en hals. Dat kreeg die niet zomaar. Wil wel eens een foto pben als mensen dit moeilijk kunnen geloven. -O-

Hij is elf jaar overigens. Op zes pas echt opgepakt en tussen achtste en negende levensjaar lang stil gestaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:53

Oakland1990 schreef:

Denk als ik al je posts lees, dat je echt wel goed opweg bent, maar dat je paard inderdaad nog een stukje kracht mist om het langer vol te houden. Gewoon lekker blijven door trainen en opletten dat je tussendoor genoeg aan een lange teugel stapt tegen het verzuren van de spieren om het daarna weer opnieuw te proberen. :) Mijn paard vind het ook lastig, gaat het steeds beter doen, maar soms word het hem gewoon te zwaar, ik geef hem zo'n 4 a 5x tussendoor een rondje stap lange teugel waar hij mag lopen zoals hij zelf wilt en dan pak ik hem weer op, en meestal na het oppakken doet hij alles net een stukje beter, omdat zijn spieren net even dat rondje hebben kunnen rusten.

Succes, gewoon lekker doorgaan en je zal merken dat hij het ineens makkelijker gaat volhouden! :j

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 19:25

Vandaag zadel aan laten passen, nieuwe lucht er bij en de afstelling net weer op punt gezet. Werd gelijk een stuk makkelijker om hem te laten veren en verzamelen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 19:28

ik ben ook wel benieuwd naar beeldmateriaal. om te zien wat hij met zijn achterbenen doet vooral tijdens het schakelen. heb je daar filmpje van?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 20:21

Niet van verzameld draven, wel zijn "gewone" draf en galop

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:20

Wil je die sturen bv via pb? En hoe is zijn achteruit?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 23:37

Je hebt pb

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:47

Ik denk dat je door het gemak waarmee het paard in de oprichting gaat lopen door de hoge aanzet van de nek het valse idee krijgt dat hij voldoende fysieke mogelijkheden heeft. Een logisch gevolg van voldoende bespiering en kracht is een mooie oprichting en bijhorende krachtige adruk en achterhand. Maar bij jouw paard ontbreekt die kracht dus nog wat, ook al loopt hij al netjes opgericht. Probeer veel kleine voltes te rijden en steeds wat te verruimen bij het verlaten van de volte. Zo train je goed de achterhand en komt de kracht echt verticaal uit de afdruk en niet horizontaal stuwend. Na een aantal dagen zal het steeds makkelijker schakelen worden en na een aantal weken zou je toch al wat verschil moeten voelen in het geheel. Ook ik ben benieuwd naar beeldmateriaal, daar kan je toch steeds net iets meer mee.