Ebony @ work

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 15:51

Geryon schreef:
TS, ik snap dat je haar tegen wilt houden. Wat je hier echter mee creeert is dat ze alleen maar harder wordt in de mond. Probeer te werken met ophoudingen en geen constante harde druk op je teugels. Het zal vast mee vallen hoe loperig ze wordt. In tegendeel, met loperige paarden helpt het vaak juist om te ontspannen.
En het klinkt misschien gek maar blijf haar ook met je been rijden. Het is niet erg als ze wat harder loopt dan op het filmpje. :)

Er staat niet echt constante druk op hoor, ik probeer zo veel mogelijk na te geven maar ik houd af en toe wel iets te lang druk inderdaad :o hier wordt aan gewerkt! Ze liep voor mijn gevoel ook vééél harder en ik was er van verschoten hoe "traag" het is op het filmpje dus ik probeer ook actiever te rijden al moet ik dat nog leren aanvoelen.. Bedankt voor je tips!

Peelie

Re: Ebony @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:18

Wat ik vooral zie is een paard wat echt vooruit gereden moet worden. Dat je je teugels korter hebt met je nieuwe paard stoor ik mij niet aan. Jou houding vind ik ook helemaal niet zo slecht, maar het langzame tempo, daar krijg ik echt jeukende handen van.

Juist gas op de plank. Die benen in beweging. Voltes rijden. Knalt ze er vandoor? Gelijk op de volte en door knallen. Eerst een controle krijgen en dan kan alleen door met tempo te rijden.

Het gevoel van controle wat je nu hebt is niks meer dan schone schein en ze wordt er uiteindelijk alleen maar hard en stug van.

Als ze gaat rennen moet je echt gas der op rijden. Op een gegeven moment kan ze gewoon niet harder. Dan moet ze wel luisteren.

Snap je?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:29

IlBuono schreef:
wil94 schreef:
Probeer je paard eens van achter naar voren te rijden en gas d'r op. Als ze onder je weg schiet, zet d'r dan stil en beloon daarna. Verder zie ik een mooi paard. Succes!

Helaas krijg ik d'r echt niet stil als ze eenmaal vertrekt.. ze is echt heel sterk & dan duurt het toch wel makkelijk 5 toeren eer ik d'r stil kan krijgen

Dan zou ik me hier eens eerst op focussen :) even goed de hulpen hebben en het respect van je paard. Op het internet zijn al een hoop goede tips te vinden. Zwaar stuk waar je dan doorheen moet maar zodra je het hebt zal je zwaar opgelucht zijn :D

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:30

Peelie schreef:
Wat ik vooral zie is een paard wat echt vooruit gereden moet worden. Dat je je teugels korter hebt met je nieuwe paard stoor ik mij niet aan. Jou houding vind ik ook helemaal niet zo slecht, maar het langzame tempo, daar krijg ik echt jeukende handen van.

Juist gas op de plank. Die benen in beweging. Voltes rijden. Knalt ze er vandoor? Gelijk op de volte en door knallen. Eerst een controle krijgen en dan kan alleen door met tempo te rijden.

Het gevoel van controle wat je nu hebt is niks meer dan schone schein en ze wordt er uiteindelijk alleen maar hard en stug van.

Als ze gaat rennen moet je echt gas der op rijden. Op een gegeven moment kan ze gewoon niet harder. Dan moet ze wel luisteren.

Snap je?

Bedankt voor je tip! Ik geef eerlijk toe dat ik dat nog niet echt aandurf :o vooral omdat het zoveel sneller voelt dan het eigenlijk is :+ Ik verschoot er ook van dat het eigenlijk traag was. Ik hoop vanavond in de les daar een beter besef van te krijgen omdat ik nog geen les gehad heb & dus ook geen ogen van op de grond

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:33

JudArthos schreef:
Dan zou ik me hier eens eerst op focussen :) even goed de hulpen hebben en het respect van je paard. Op het internet zijn al een hoop goede tips te vinden. Zwaar stuk waar je dan doorheen moet maar zodra je het hebt zal je zwaar opgelucht zijn :D

Ik snap dat je dit zegt hoor, maar ik vind dat behoorlijk eng omdat ik er ook nog maar 7x opgezeten heb sinds april :o vanavond in de les zal ik wel al wat meer durf hebben ;) bedankt voor het meedenken!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:36

IlBuono schreef:
JudArthos schreef:

Ik snap dat je dit zegt hoor, maar ik vind dat behoorlijk eng omdat ik er ook nog maar 7x opgezeten heb sinds april :o vanavond in de les zal ik wel al wat meer durf hebben ;) bedankt voor het meedenken!

Kan ik me heel goed voorstellen! Dat je weet welke kant je op moet is al een begin, het durven komt stapsgewijs wel :)

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:40

Veel plezier met je les. Zelf heb ik ook een loperig paard en ben daar ook altijd voorzichtig in geweest. Effect was helaas averechts paard kon haar ei niet kwijt. Nu gooi ik haar voor ik op stap op de drukke dagen eerst even aan de longe. Kan ze lekker even uitrazen zonder dat ik haar constant op der huid zit. Wellicht zou dat ook iets voor jouw kunnen zijn totdat je zeker genoeg bent om de pit er zelf uit te rijden.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:50

JudArthos schreef:
IlBuono schreef:

Kan ik me heel goed voorstellen! Dat je weet welke kant je op moet is al een begin, het durven komt stapsgewijs wel :)

Dankjewel voor de tips alvast!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:51

HarryM schreef:
Veel plezier met je les. Zelf heb ik ook een loperig paard en ben daar ook altijd voorzichtig in geweest. Effect was helaas averechts paard kon haar ei niet kwijt. Nu gooi ik haar voor ik op stap op de drukke dagen eerst even aan de longe. Kan ze lekker even uitrazen zonder dat ik haar constant op der huid zit. Wellicht zou dat ook iets voor jouw kunnen zijn totdat je zeker genoeg bent om de pit er zelf uit te rijden.

Dankjewel! :D En inderdaad een heel goede tip! Helaas ben ik nog een beetje zoekende om te weten of ze een drukkere dag heeft of niet :o het begint te beteren maar ze loopt inderdaad al vaak aan de longe (waar ze even mag uitrazen!) en ze komt lekker veel buiten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:52

Ademen.. Ik weet niet hoe vaak of hoe je les krijgt maar de merrie mag veel meer lucht van voren krijgen.
Elke pas zaag je haar naar beneden voor mijn gevoel en dit merk je dus in haar scheeflopen, niet de hand willen volgen, boos zwiepen met haar staart..
Ik snap dat jullie een nieuwe combinatie zijn, maar als je er schrik van hebt om op een loperig paard te rijden, is het dan wel een juiste match?
Op 3;49 tot 4;00 zie je dat ze geen idee heeft wat je bedoelt en ze staat haast stil, je hulp is hier echt het tegenover gestelde van wat zij verlangt van jou volgens mij...

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 17:00

bobje26 schreef:
Ademen.. Ik weet niet hoe vaak of hoe je les krijgt maar de merrie mag veel meer lucht van voren krijgen.
Elke pas zaag je haar naar beneden voor mijn gevoel en dit merk je dus in haar scheeflopen, niet de hand willen volgen, boos zwiepen met haar staart..
Ik snap dat jullie een nieuwe combinatie zijn, maar als je er schrik van hebt om op een loperig paard te rijden, is het dan wel een juiste match?
Op 3;49 tot 4;00 zie je dat ze geen idee heeft wat je bedoelt en ze staat haast stil, je hulp is hier echt het tegenover gestelde van wat zij verlangt van jou volgens mij...

Als je de andere reacties las zou je kunnen zien dat ik pas vanavond mijn eerste les met haar rijd. Ik zaag haar zeker niet naar beneden, ze komt juist heel gemakkelijk rond en ik moet enkel mijn hand sluiten om mijn tempo te verlagen & niet om haar in die houding te krijgen. Het was ook maar de 3e x in de piste en de eerste x zonder ander paard, ze volgt de hand best goed (het zijn ook maar bepaalde momenten in het filmpje & in- en uitdraven zit hier niet in). Ik heb niet persé schrik op een loperig paard maar wel als zij in haar drukte bang wordt in die piste die ze nog niet kent. We zijn inderdaad nog niet goed op elkaar afgestemd maar de vorige eigenaresse gaf ook aan dat zij dezelfde problemen had in het rijden in het begin. Ik moet nog veel leren met haar & in het algemeen maar ik hoop toch dat de reacties niet zo streng blijven want het is best een moeilijke dame en dit is maar het beeld na enkele keren, in een nieuwe omgeving & met nog geen reflectie van lesgeefster gehad. Hier begin ik dus wel mee, vanavond zelfs.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:28

ik vind jullie een mooie combinatie. Laat je weten hoe je les gegaan is?
de meeste werkpunten zijn al genoemd, ik ga dus niet allemaal herhalen. op het einde van het filmje was is waarschijnlijk aan het uitdraven, dat vind ik een mooiere houding. Over het algemeen vind ik het tempo iets hoger mag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:35

Ik ben benieuwd naar je les! Heel veel plezier en leer elkaar lekker kennen :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:42

Vind het een leuk paard om te zien en ik denk dat het wel goed komt.

Meeste punten zijn al genoemd. Persoonlijk vind ik het continue inzetten van een volte geen goede manier om de stelling te behouden tempo te controleren. Ik deed het zelf ook altijd maar kreeg ik problemen mee in het recht uit rijden op het gegeven moment. Wat ze doen is zodra je weer recht uit gaat van een volte ze weer als en dolle stier naar voren gaan waardoor je niks anders blijft doen dan voltes rijden en dan hebben ze een leuk trucje ontdekt. Schakelen en overgangen maken met je zit en zorgen dat je paard voor uit denkt daar heb je heel veel gemak bij als je met haar hoger op wilt gaan werken straks. Maar je moet het durven en dat zal vanzelf komen als je meer ingespeeld raakt op je paard en het vertrouwen gaat groeien.
Maar goed geniet lekker van dit mooie paard en met les nemen ontwikkel je samen vanzelf naar een mooie combinatie! Succes!

Vind de tip van even longeren ook een goede tip, kan ze idd haar ei kwijt en stap je zelf ook wat rustiger op want het tegenhouden van een loperig paard is op het gegeven moment frustrerend voor jullie beide

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:33

Heel erg bedankt voor de laatste reacties! De les was ronduit fantastisch <3 was ook de eerste keer met deze lesgeefster en ging ontzettend fijn! Had vooraf enkel verteld dat ze het soms 'overnam' en dat ik dan de tempocontrole verloor. We zijn hier heel hard mee aan het werk gegaan, ik heb een duidelijke structuur om met haar aan het werk te gaan & ze werd er ontzettend rustig mee! Het blijkt dat het niet echt een vluchtprobleem is maar dat ze (als dominante merrie }> ) gewoon graag de baas speelt! Ik denk dat we wel 200x op de rem moesten maar zonder trekken of druk worden van haar kant en dan weer mooi in de ontspanning in dat iets hogere basistempo! Onbewust hebben we dus alle belangrijke bovengenoemde punten gewerkt :D Veel rechte lijnen meegenomen en het ging héél fijn! De oefeningen werkten echt perfect & naar het einde toe reden we ook echt als combinatie waarbij ik haar goed kon aanvoelen! Ben ontzettend blij met deze combi van paard en lesgeefster & ga zaterdag opnieuw lessen! Allemaal heel hard bedankt voor de tips ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:37

Wat fijn om te horen! heel veel plezier met lessen en zo te horen komt het helemaal goed. +:)+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:37

Toppie! Ik ben benieuwd naar een filmpje over een poosje. Jullie gaan zeker een mooie combinatie worden!)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:41

Sporen zijn niet meer verplicht toch? Alles is vrijgegeven toch? Vroeg ik mij even af.

Verder is er indd al genoeg gezegd. Vind het een heel knap paard. Hopelijk kan je snel de ontspanning vinden. :)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:45

Anne_mieke88 schreef:
Sporen zijn niet meer verplicht toch? Alles is vrijgegeven toch? Vroeg ik mij even af.

Verder is er indd al genoeg gezegd. Vind het een heel knap paard. Hopelijk kan je snel de ontspanning vinden. :)

Wij rijden in België en daar is het verplicht vanaf niveau 1 (A)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:46

Dankjewel aan iedereen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:46

IlBuono schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Wij rijden in België en daar is het verplicht vanaf niveau 1 (A)

O zo. Ik dacht meteen aan nederland. Sorry
Niveau 1 is gelijk aan...?

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 21:52

Anne_mieke88 schreef:
O zo. Ik dacht meteen aan nederland. Sorry
Niveau 1 is gelijk aan...?

Goh ik vind het altijd moeilijk om te vergelijken :P het is het 2e niveau op wedstrijd (na niveau 0 de E-proef) er komt in : achterwaarts, keertwending, middendraf, van galop naar stap..etc. Dus ik denk tussen L en M bij jullie in ongeveer? Wijken komt in onze proeven trouwens nooit voor :o

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:03

Wat grappig :)
Bedankt voor de uitleg :)

Ik wens je heel veel succes met je prachtige black beauty :)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:12

ik ben al helemaal verliefd op deze mooie afstamming van de Ferro <3

Veel plezier met je leuke mooie paard!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 22:12

Anne_mieke88 schreef:
Wat grappig :)
Bedankt voor de uitleg :)

Ik wens je heel veel succes met je prachtige black beauty :)

Dankjewel! :D