Doorzitten, lastig!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:47

croyslover schreef:
ik heb het geleerd met behulp van mijn beugels eraf te halen, het enige en beste wat hielp, succes!

Dan kan je ook gaan knijpen, en dat werkt juist tegen.
Verder lees ik even mee, ik kan ook slecht doorzitten.

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 11:59

JorineV schreef:
Tips van mij zitlesinstructrice (ik heb hetzelfde probleem):

- probeer op je paard steeds je buikspieren aan te spannen, trek je navel naar je ruggengraat (spierpijn hoort erbij)
- check regelmatig of je nog op je zitbeenknobbels zit (even wiebelen/kantelen met je bekken tot je weer echt voelt dat je gewicht daar op steunt en niet op je billen, benen of schaambeen) dat bedoelt jouw instructrice waarschijnlijk ook als ze zegt dat je "diep" moet zitten
- elke keer dat je overgaat naar draf doorzitten of galop èn zodra je voelt dat je begint te stuiteren, heel even je bovenbenen expres aanspannen en dan weer loslaten, zo kun je ze makkelijker lang maken en ontspannen
- ben je echt even de balans kwijt, even terug naar draf lichtrijden of stap en dan opnieuw proberen

Hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes!

Hier ben ik blij mee, sorry voor de late reactie. Met deze uitleg snap ik het een stuk beter! (niet dat de rest van de tips niet fijn waren hoor.)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:58

Dammie schreef:
croyslover schreef:
ik heb het geleerd met behulp van mijn beugels eraf te halen, het enige en beste wat hielp, succes!

Dan kan je ook gaan knijpen, en dat werkt juist tegen.
Verder lees ik even mee, ik kan ook slecht doorzitten.

daar heb je gelijk in!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:55

Het kan aan verschillende dingen liggen waarom je niet kan door zitten.

Paard ontspant zelf niet en maakt van zijn rug een plank.
Probeer dan ook niet door te zitten want dat lukt nooit netjes, maar rij eerst los met lichtrijden.

Het zadel past jou niet!
Daar kwam ik zelf na jaren manege rijden achter, waar ik altijd rond stuiterde , nooit kon door zitten en altijd mijn beugels kwijt was.
Ik kan gewoon niet goed zitten in een veelzeidigheidszadel.
Wat een zegen toen ik een goed dressuurzadel kocht bij mijn eigen paard.

En tenslotte, jou bekken kan ook anders van vorm zijn als gemiddeld.

Toen ik moest bevallen van mijn eerste , die verkeerd lag, en ik dus in het ziekenhuis terecht kwam, constateerde de arts dat mijn bekken niet zo zat als het hoorde.
Ik heb een stijf stug bekken, heeel stevig maar het veersysteem is zoek.

Toen wist ik eindelijk waarom ik geen spagaat met turnen kon en niet goed kon doorzitten op mijn paard.
Als een paard goed over de rug loopt kan ik redelijk netjes doorzitten maar zogauw een paard dat nog niet doet , lukt het gewoon niet.

Denk verder niet teveel aan het zitten maar probeer de kadans van je paard te voelen en daar in mee te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:45

naomi_rabe schreef:
Hoi allemaal!
Ik heb echt veel moeite met doorzitten. Het gaat een minuutje goed, maar daarna gaat het fout. Ik blijf niet meer goed zitten, en verlies soms zelfs mijn evenwicht. Mijn instructrice zegt me mijn benen lang te maken, en diep te gaan zitten. Maar zodra ik dat doe, lukt het me niet door te zitten. Dan stuiter ik alle kanten op.
Heeft iemand wat tips voor mij?

Groetjes,
Naomi

denk dat de rug van uw paard niet soepel genoeg is om door te kunnen zitten, als een paard de rug vasthoud - om wat voor reden dan ook - lukt het gewoon niet,
eerst het paard leren ontspannen, hoe............ dat kan ik op papier niet aangeven omdat ik uw paard niet ken.

Lot02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:27

Ik denk dat de rug van je paard niet helemaal goed soepel is. Misschien moet je leren aan je paard om zijn goeie spieren te gebruiken. Nou heb ik je paard natuurlijk nooit in het echt gezien dus ik kan ook niet goed oordelen zo.

xjuulsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:35

Misschien zou je eens op een westernpaard kunnen rijden?

Sennebenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:58

laat je pony zijn rug los? hierdoor ga je ook vaak stuiteren, ik weet niet of het alleen maar aan je zelf licht maar zonder zadel is inderdaad een goed idee, en als je dit niet wilt kun je ook nog zonder beugels. zorg ook dat je het rustig opbouwt, probeer je concentratie erbij te houden. :j

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 11:07

spatter schreef:
Het kan aan verschillende dingen liggen waarom je niet kan door zitten.

Paard ontspant zelf niet en maakt van zijn rug een plank.
Probeer dan ook niet door te zitten want dat lukt nooit netjes, maar rij eerst los met lichtrijden.

Het zadel past jou niet!
Daar kwam ik zelf na jaren manege rijden achter, waar ik altijd rond stuiterde , nooit kon door zitten en altijd mijn beugels kwijt was.
Ik kan gewoon niet goed zitten in een veelzeidigheidszadel.
Wat een zegen toen ik een goed dressuurzadel kocht bij mijn eigen paard.

En tenslotte, jou bekken kan ook anders van vorm zijn als gemiddeld.

Toen ik moest bevallen van mijn eerste , die verkeerd lag, en ik dus in het ziekenhuis terecht kwam, constateerde de arts dat mijn bekken niet zo zat als het hoorde.
Ik heb een stijf stug bekken, heeel stevig maar het veersysteem is zoek.

Toen wist ik eindelijk waarom ik geen spagaat met turnen kon en niet goed kon doorzitten op mijn paard.
Als een paard goed over de rug loopt kan ik redelijk netjes doorzitten maar zogauw een paard dat nog niet doet , lukt het gewoon niet.

Denk verder niet teveel aan het zitten maar probeer de kadans van je paard te voelen en daar in mee te gaan.

Bedankt! Dit zijn fijne tips. Ik heb inderdaad gemerkt, dat ik op een ander paard wel kon doorzitten. Hij had simpelweg een ander zadel. Een dressuur zadel, met een diepere zit.