Wat vinden jullie van mijn houding?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kalender7

Re: Wat vinden jullie van mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:06

Ik krijg vooral het gevoel dat je eventjes goed moet uitademen, even relaxen. In je filmpje zie je echt veel verschil met het filmpje in de OP. Je bent op sommige beelden veel minder gespannen in je lichaam. Laat los en ontspan is mijn tip. Succes!

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 00:19

Zal er de laatste dagen dan toch echt op mn ontspanning gaan richten, kijken of ik dat nog goed (genoeg) krijg, en proberen niet te zenuwachtig te worden natuurlijk :D :o

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:49

Helaas kan ik het filmpje niet bekijken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:56

Falko_v schreef:
Shenavallie schreef:
TS, ik vind je netter zitten dan de gemiddelde manegeruiter. Toch vind ik dat je nog te gespannen zit en een afhankelijke zit hebt. Als je hieraan werkt, ben je alweer een mega-stap verder. Mijn advies hiervoor is rijden zonder zadel (bijvoorbeeld met een barebackpad) of in ieder geval zonder beugels. ;)

In de winter rijden wij ongeveer elke maand een heel uur zonder zadel, als een soort traditie van onze les, dus dat is al een goeie oefening :D Volgens mij gaan we dat met aankomende zitles ook even doen. Wel grappig dat je zegt dat ik een afhankelijke zit heb, want mijn hoogste punten bij de selectie op mijn manege was voor mijn onafhankelijke zit (dit was wel op een ander paard) :')

Wat je in dit filmpje laat zien is natuurlijk een moment opname en in dit filmpje is dat juist hetgene wat mij opvalt. Maar je bent op de goede weg, dus ik zeg: vooral door blijven oefenen! Het helpt ook enorm om je bewust te zijn van de spanning in je benen (aanknijpen). Als je deze spanning wegneemt, je bekken ontspant en echt gaat 'zitten', dan scheelt dat al enorm.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:58

Nicolien schreef:
Helaas kan ik het filmpje niet bekijken.

Ik ook niet. Er staat dat het verwijderd is door de eigenaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:01

Hoe kan je ontspannen zitten op een pony die niet ontspannen loopt? Ik snap dat niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:19

MarjanB schreef:
Hoe kan je ontspannen zitten op een pony die niet ontspannen loopt? Ik snap dat niet!

Tja, manegeruiters hebben weinig keus.

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:28

MarjanB schreef:

Als er 2 dingen zijn waar je hard aan moet trainen, kan dat soms niet tegelijk..
Dit is trouwens geen manegepony maar mijn bijrijdpony, maar daar geld hetzelfde

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:29

Voor degene die het niet kunnen kijken, ik heb het inderdaad verwijderd, het was maar de bedoeling dat het er even op stond. Ik zal het na zondag weer uploaden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:32

Falko_v schreef:
MarjanB schreef:

Als er 2 dingen zijn waar je hard aan moet trainen, kan dat soms niet tegelijk..
Dit is trouwens geen manegepony maar mijn bijrijdpony, maar daar geld hetzelfde

In mijn ogen zijn deze 2 niet los van elkaar goed te doen. Manegepony of bijrijd pony...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:38

Janneke2 schreef:
Vaak ga je als mens "niet voor niets" een holle rug maken en gespannen zitten.
Vaak is dat een gebrek aan stevige buikspieren.

De truc is, dat om ontspannen te zitten je buikspieren fiks aan de bak moeten - de rest van je lichaam graag los!
Oefen zowel te paard als de rest van de dag "navel naar binnen" (bekken een beetje richting bolle rug kantelen) - en als het kan: doorzitten, teugelsin een knoop, hand aan het zadel en trek jezelf het zadel in.
...en dan geleidelijk aan overnemen met je buikspieren.

Dit is een goed advies.

Wat ook helpt is je schouderbladen laten zakken. Een oefening die je daarbij kan helpen, en die je meer bewust maakt van je schouderbladen, is de Pilates oefening Dumb Waiter:
https://ageless-pilates.com/2010/06/15/ ... umbwaiter/
Door je schouderbladen wat langs je ruggegraat naar beneden te laten glijden richt je automatisch je borstkas meer op. Je zit dan rechter, zonder dat je blokkeert in de rug, en je kan makkelijker ademhalen (verbetert de ontspanning).

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:41

MarjanB schreef:
In mijn ogen zijn deze 2 niet los van elkaar goed te doen. Manegepony of bijrijd pony...

Wat bedoel je daarmee precies? Deze pony loopt niet in lessen oid, het is een (prive)pony van een vriendin..
Laatst bijgewerkt door Falko_v op 23-06-16 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:43

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:
Vaak ga je als mens "niet voor niets" een holle rug maken en gespannen zitten.
Vaak is dat een gebrek aan stevige buikspieren.

De truc is, dat om ontspannen te zitten je buikspieren fiks aan de bak moeten - de rest van je lichaam graag los!
Oefen zowel te paard als de rest van de dag "navel naar binnen" (bekken een beetje richting bolle rug kantelen) - en als het kan: doorzitten, teugelsin een knoop, hand aan het zadel en trek jezelf het zadel in.
...en dan geleidelijk aan overnemen met je buikspieren.

Dit is een goed advies.

Wat ook helpt is je schouderbladen laten zakken. Een oefening die je daarbij kan helpen, en die je meer bewust maakt van je schouderbladen, is de Pilates oefening Dumb Waiter:
https://ageless-pilates.com/2010/06/15/ ... umbwaiter/
Door je schouderbladen wat langs je ruggegraat naar beneden te laten glijden richt je automatisch je borstkas meer op. Je zit dan rechter, zonder dat je blokkeert in de rug, en je kan makkelijker ademhalen (verbetert de ontspanning).

Dat is inderdaad ook wat ik als tips uit mijn omgeving kreeg. Maar ik krijg dan heel snel dat ik meteen mijn rug ga hollen. Weet je daar iets voor? Ik weet van het bekken terugkantelen, maar dan werkt het soms wel weer eens averechts - ik heb van mezelf al een houding dat ik mijn schouders krom heb en mn nek naar voren steek, en dat wordt dan juist alleen maar erger.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:48

Niet je bekken kantelen, maar je navel intrekken. Gaan meteen je buikspieren aan het werk.

Je zit nu vooral 'voor het plaatje', ipv voor het paard. De bewegingen van het paard hoor je in je onderrug op te vangen, waardoor je bovenrug stil blijft. Dat gebeurt bij jou niet, de beweging van het paard zie je terug tot aan je hoofd. Als ik een filmpje zou zien waarbij alles onder jouw middel weggeknipt is, zou ik nog kunnen zien in welke gang je zit.

Ik denk dat je te hard probeert en zou graag eens een filmpje van je zien waar je ontspannen aan het rijden bent en niet om je zit denkt.
En schouders naar voren maar wel goed de beweging onderin opvangen zou ik persoonlijk minder erg vinden dan schouders naar achter en onbeweeglijke rug, maar ik ben geen jury dus ik weet niet wat zij er van zouden vinden.

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:54

Lalidan schreef:
Niet je bekken kantelen, maar je navel intrekken. Gaan meteen je buikspieren aan het werk.

Je zit nu vooral 'voor het plaatje', ipv voor het paard. De bewegingen van het paard hoor je in je onderrug op te vangen, waardoor je bovenrug stil blijft. Dat gebeurt bij jou niet, de beweging van het paard zie je terug tot aan je hoofd. Als ik een filmpje zou zien waarbij alles onder jouw middel weggeknipt is, zou ik nog kunnen zien in welke gang je zit.

Ik denk dat je te hard probeert en zou graag eens een filmpje van je zien waar je ontspannen aan het rijden bent en niet om je zit denkt.
En schouders naar voren maar wel goed de beweging onderin opvangen zou ik persoonlijk minder erg vinden dan schouders naar achter en onbeweeglijke rug, maar ik ben geen jury dus ik weet niet wat zij er van zouden vinden.

Okee bedankt, zal ik eens gaan proberen vanavond. Als ik thuis ben zal ik wel even de kwartfinale uploaden van vorig jaar, volgens de jury had ik daar heel netjes gereden :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:54

Oefenen, oefenen, oefenen.

En een paar bezoekjes aan een houdingstherapeut (Mensendieck of Cesar) lijken me geen overbodige luxe. Als je zelf gaat prutsen ga je vaak verkeerde spiergroepen gebruiken om je lichaam in het gewenste sjabloon te persen. Een oefentherapeut kan je helpen dat op een correcte manier te doen. Oefentherapie wordt, als het goed is, vergoed onder fysiotherapie.

Wat je ook kan proberen is als je loopt een paar passen op je tenen te gaan lopen. Dan moet je jezelf wel in een goede houding plaatsen om in balans te blijven. Dan goed voelen welke spieren je moet aanspannen, en vervolgens in die houding verder lopen.

Je kan ook overwegen om Pilates lessen te gaan volgen bij de sportschool. Pilates versterkt je corset-spieren.

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 09:56

Roodvos schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen.

En een paar bezoekjes aan een houdingstherapeut (Mensendieck of Cesar) lijken me geen overbodige luxe. Als je zelf gaat prutsen ga je vaak verkeerde spiergroepen gebruiken om je lichaam in het gewenste sjabloon te persen. Een oefentherapeut kan je helpen dat op een correcte manier te doen. Oefentherapie wordt, als het goed is, vergoed onder fysiotherapie.

Wat je ook kan proberen is als je loopt een paar passen op je tenen te gaan lopen. Dan moet je jezelf wel in een goede houding plaatsen om in balans te blijven. Dan goed voelen welke spieren je moet aanspannen, en vervolgens in die houding verder lopen.

Je kan ook overwegen om Pilates lessen te gaan volgen bij de sportschool. Pilates versterkt je corset-spieren.

Het is inderdaad ook het plan dat ik binnenkort naar een therapeut ga, maar zo kort van tevoren heb ik al eens eerder gedaan, dat werkte niet zo goed. Ik liep ook het hele jaar bij fysio maar die hebben me uiteindelijk weggestuurd omdat ze niets meer met me konden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:38

RT-V >>> HAW

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:52

En bedenk dat je op een bewegend dier zit. Goed zitten kan daardoor nooit statisch (bewegingloos, strak, stil) zijn, goed zitten betekend altijd meebewegen. Dus spieren aanspannen en niet meer ontspannen werkt niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:02

Falko_v schreef:
MarjanB schreef:

Wat bedoel je daarmee precies? Deze pony loopt niet in lessen oid, het is een (prive)pony van een vriendin..

Ik bedoel dat als pony niet ontspannen is in de rug het heel moeilijk is om stil en ontspannen te zitten. Als je enorm loopt te stuiteren en niet ontspannen bent zal je pony ook moeilijker ontspannen en loslaten. Die 2 kunnen dus niet zonder elkaar. Het maakt daarbij niet uit of het een manege of bijrijdpony is voor beide is ontspanning en goed over de rug lopen belangrijk.

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 13:48

MarjanB schreef:
Ik bedoel dat als pony niet ontspannen is in de rug het heel moeilijk is om stil en ontspannen te zitten. Als je enorm loopt te stuiteren en niet ontspannen bent zal je pony ook moeilijker ontspannen en loslaten. Die 2 kunnen dus niet zonder elkaar. Het maakt daarbij niet uit of het een manege of bijrijdpony is voor beide is ontspanning en goed over de rug lopen belangrijk.

Oh zo, dan snap ik het. Maar zoals ik al eerder heb gezegd is het niet een pony die je even 'laat ontspannen' door je hand te openen. Het is nu of het één, of het ander

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:12

Ik vind dat je je onderbenen wat meer naar achteren mag houden. Verder is het netjes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:18

MarjanB schreef:

Een paard kan pas ontspannen lopen als de ruiter ontspannen is. Zolang er spanning is vanuit de ruiter (zowel hand als lichaam), zal een paard nooit ontspannen lopen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:22

Lalidan schreef:
En bedenk dat je op een bewegend dier zit. Goed zitten kan daardoor nooit statisch (bewegingloos, strak, stil) zijn, goed zitten betekend altijd meebewegen. Dus spieren aanspannen en niet meer ontspannen werkt niet.

Ik denk dat je 'meegaan in de beweging' bedoelt en niet meebewegen. Het paard loopt, jij volgt. Ik zie wel eens ruiters hun paard 'aanduwen' als zijnde 'meebewegen' (= spanning), maar dat is alleen maar vervelend voor het dier. Je moet volgen in de beweging en dat kan alleen bij ontspanning vanuit de ruiter.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:58

Mja, in mijn beleving is dat muggenziften over woorden. Nee, het is geenzins de bedoeling dat zij het paard gaat aanduwen, maar wel dat ze in beweging blijft. Kwestie van begrijpend lezen en dingen niet uit hun context halen.