Beugellengtes.. Ik weet het niet meer!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hikje

Re: Beugellengtes.. Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:52

Vraag me, als ik je voeten in de beugels zie, af hoe de stand van je voeten is wanneer je loopt. Draai je je voeten dan ook zover naar buiten, of loop je dan wel met je tenen vooruit? Lijkt me heel verstandig om, te beginnen in stap, te trainen met het naar binnen draaien van je benen en daarmee je voeten. Dit is een beweging die vanuit je heup moet komen en vereist, vooral in het begin, heel veel concentratie. Wanneer je merkt dat dit in stap een "gewoonte" is geworden, kun je in draf hetzelfde gaan doen. Zou daarbij je beugels wel "lang" laten. Dus voorkomen dat je in stoelzit wordt gedwongen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:10

JudArthos schreef:
Ik heb vroeger (3-4 jaar) terug op andere dressuurzadels gezeten die volgensmij 17.5" waren. De een (KN) zat fijner dan deze maar de ander (Stubben) ging ik juist weer erg snel naar de stoelzit.

Springzadels heb ik van 16" tot 18" gereden, zowel 16" en 18" geven me rugproblemen, de tussenmaten komen wel weer goed in de buurt :)

Ik heb zelf het idee dat het vooral de vorm van het zadel is waar ik mijn zit nog niet in heb gevonden, maar dat kan ik natuurlijk ook mis hebben.

Dat is wat ik bedoel met de twist is niet goed. Door de vorm van het zadel is het veel moeilijker om je been te laten afhangen zonder je been te ver naar voren te leggen of juist een te holle rug te gaan maken. Ik denk ook dat als jij je beugelophanging niet zo goed is. Als je op je zadel zit en je laat je been afhangen, dan moet je beugelhanging in het midden onder je been zitten. Te ver naar voren veroorzaakt een stoelzit en vaak ook een naar buiten gedraaide voet.

Maar goed, ik zou je toch aanraden om eerst je beenspieren te rekken. Dus thuis lekker oefenen met op je tenen lopen, op je hakken en tenen op de trap en dan hakken naar beneden drukken enz. Dan weet je zelf ook veel beter hoe ver je kan.

Overigens is er nog een truukje dat kan helpen. Het is tegenwoordig een beetje mode om heel lichte beugels te nemen. Kunstof, dun ijzer. Maar een zware beugel kan helpen om meer stabiliteit te vinden in je beugel. De zwaarte van die beugel zorgt dan dat je meer weerstand voelt bij wiebeling. Zo wordt je meer geholpen om je benen stil te houden (en dus langer).

En niet om je te sarren, maar maak je beugels nog 1 gaatje langer. Lijkt gemeen en raar. Maar je hebt nu nog te veel steun aan je beugels. Daardoor kan je je beenspieren nog te veel opspannen. Maak ze langer, dan is je balans nog rottiger. Maar het zal je wel meer dwingen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:24

Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-06-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:28

Ik zal de oefeningen zeker eens proberen, denk dat ik daar met mijn benen wel flink baat bij kan hebben :D

Zou de beugelophanging zelf naar achteren moeten of zou deze flexibeler moeten zijn in het meedraaien naar achter? Ik heb nu gruwelijk stroeve riemen :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:34

JudArthos schreef:
Ik zal de oefeningen zeker eens proberen, denk dat ik daar met mijn benen wel flink baat bij kan hebben :D

Zou de beugelophanging zelf naar achteren moeten of zou deze flexibeler moeten zijn in het meedraaien naar achter? Ik heb nu gruwelijk stroeve riemen :')

De beugelophanging zelf zou naar achteren moeten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:51

Ahh oke, altijd gedacht dat het een standaard iets was dat hij zo naar voren hangt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:54

Nee, is gewoon een productie ding, bepaalde merken kiezen daarvoor. Maar er zijn wel degelijk zadels waar ze verder naar achteren zitten. Vaak heeft het ook iets te maken met de plaats waar je volgens de fabrikant in het zadel moet zitten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:11

In je profiel vind ik je beugels wel lang genoeg hoor. Maar ik denk dat een (halve) inch groter zadel jou niet verkeerd zal doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:36

JudArthos schreef:
Ahh oke, altijd gedacht dat het een standaard iets was dat hij zo naar voren hangt?

Indien je zadelpasser echt goed was had ze dus ook hier aandacht aan besteed, dus, ik zeg niet dat ze niet goed is maar in jouw geval had het een stuk beter gekund. Soms word er ook alleen maar naar het paard gekeken en de ruiter er op de koop toe genomen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:39

Maar weet je dan al zeker dat je beugelophanging te ver naar voren zit?

Eerst eens gaan zitten in je zadel, beugels uitdoen. Been laten afhangen en kijken lijkt me!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 12:48

Kelly_ann schreef:
Maar weet je dan al zeker dat je beugelophanging te ver naar voren zit?

Eerst eens gaan zitten in je zadel, beugels uitdoen. Been laten afhangen en kijken lijkt me!

Dat weet ik inderdaad niet, dus conclusies over de kundigheid van kijn zadelpasser hoeven nog niet genomen te worden :)
Ik ga inderdaad eerst eens met de tips aan de slag en zal het probleem aankaarten bij de zadelpasser. De conclusies komen later :D

HybridFit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:55

Misschien een idee om eens even goed naar je eigen houding te gaan kijken. Hoe is de stand van je bekken, je heupen en je wervelkolom? Als er ergens in je lichaam een disbalans zit is het heel moeilijk om goed in balans op je paard te zitten. Vaak zie je bij dit soort problemen dat de heupfunctie niet helemaal optimaal is, waardoor er verkeerde spanning ontstaat. Dit kan er toe lijden dat je tenen naar buiten gaan,je je knieën optrekt of dat je benen gaan klapperen. Dit kan je vaak makkelijk trainingen met grond oefeningen en daarnaast misschien eens verstandig om balans training op het paard te volgen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:09

Ik vind het zadel gewoon niet passen.
Jij past niet maar ook op je paard past het niet lekker. In je filmpje kun je duidelijk zien dat de achterkant steeds omhoog komt als je licht rijd.

Je kan ook gewoon eens naar de ruiterzaak en daar eens zadels gaan zitten op de bok.
Kun je gewoon zonder beweging voelen en kost je ook niks.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 22:15

Cowgirl schreef:
Ik vind het zadel gewoon niet passen.
Jij past niet maar ook op je paard past het niet lekker. In je filmpje kun je duidelijk zien dat de achterkant steeds omhoog komt als je licht rijd.

Je kan ook gewoon eens naar de ruiterzaak en daar eens zadels gaan zitten op de bok.
Kun je gewoon zonder beweging voelen en kost je ook niks.

Klopt, er heeft kort daarna een tijdje een verhogingspadje aan de voorkant gelegen omdat ze arm gespierd was, intussen zijn de spieren erbij en komt het niet meer los.

Vandaag heb ik eens de tips opgevolgd en heb ik de beugels 2 gaten langer gemaakt. Ik voelde gelijk mijn buikspieren flink werken en ik steunde minder op mijn beugels. Ik onverwachte bewegingen was het even mijn evewicht zoeken omdat het een tijdje terug is dat ik zo lang gereden heb, maar ik voelde zeker verbetering.

Ik heb eigenlijk ook niet gemerkt dat het zadel te klein zou moeten zijn :n

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:28

Ik herken dit probleem wel, ik denk dat je onwijs geholpen bent met een ander zadel.
Je lijkt je benen wat naar voren te steken, en je lijkt je benen niet kwijt te kunnen in het kleine zadel met kleine zweetbladen. Ook de inch mag naar mijn idee groter.

Ik zelf deed dit eerder ook wel, heb nu een ander zadel met een vlakkere zit smalle twist en een beugel ophanging wat verder naar achteren. Ik heb een endurance zadel en die hebben vaker die beugel ophanging wat naar achter omdat het makkelijker licht rijd.
Je ziet bij mij nu ook dat hak en heup weer een mooie lijn is en me benen kan ik veel stiller houden.
De wrongen dwingen me minder maar bieden wel steun en alles bij elkaar zorgde bij mij voor een veel betere houding

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:42

Ook ik vind het zadel aan de krappe kant voor jou, 17.5 inch zou beter zijn waarschijnlijk ...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:20

JudArthos schreef:
Vandaag heb ik eens de tips opgevolgd en heb ik de beugels 2 gaten langer gemaakt. Ik voelde gelijk mijn buikspieren flink werken en ik steunde minder op mijn beugels. Ik onverwachte bewegingen was het even mijn evewicht zoeken omdat het een tijdje terug is dat ik zo lang gereden heb, maar ik voelde zeker verbetering.

+:)+ Zit je nu op de zelfde lengte als in je profiel of langer?
(Foto'tje volgende keer ;) )

Goed dat je het gewoon doet hoor.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 23:31

Veulen84 schreef:
JudArthos schreef:

+:)+ Zit je nu op de zelfde lengte als in je profiel of langer?
(Foto'tje volgende keer ;) )

Goed dat je het gewoon doet hoor.

Als ik het goed heb eentje langer dan op mijn profiel, maar het verschil voelde groot! Vooral in spiergebruik. Foto had ik graag gemaakt maar was helaas alleen haha, misschien krijg ik dit weekend iemand zo ver :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:41

Ik vind het zadel in je profiel ook te klein voor jou.. je moet jezelf er in proppen ipv te gaan zitten en de steun op de goede plekken te krijgen. wellicht kan je een foto maken dat je er gewoon inzit met afhangend been.. en 1 met hoe je zou moeten zitten?.
Vind dat er heel veel te kleine zadels worden verkocht... lengte van bovenbeen moet je wel ergens kwijt..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 15:53

De lange beugels bevallen super, maar wel pittig om te blijven zitten tijdens een flinke bokpartij en als ze met een strakke rug door de bak stuitert :+ instructrice was er overigens niet heel erg fan van, maar ik wil het toch nog een paar weekjes aankijken :) kan toch stukken beter mijn hulpen geven zo in combinatie met een fijne losse rug.

Afbeelding intussen zitten we op deze lengte

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:57

vind je wel erg lang zitten nu.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 16:04

Toch? Dan begin ik weer te twijfelen haha.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:11

kun je nu nog wel lichtrijden?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:11

Ik vind het er juist goed uitzien die lange beugels, echt zoals je op een dressuurzadel hoort te zitten :)
Ik vind het over het algemeen echt een vreselijk stom gezicht als mensen met te korte beugels op een dressuurzadel zitten.. Ik heb altijd geleerd dat je je benen helemaal lang moet laten afhangen en dan met het puntje van je tenen omhoog in je beugel moet gaan zitten op een dressuurzadel dan..

Toch ben ik het wel met de rest van de berichten eens dat je zadel wel een beetje aan de kleine kant is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 16:16

Misschien moet ik toch wat minder chips gaan eten dan :')
Ik heb zelf ook altijd geleerd dat je maar een paar vingerlengtes uit het zadel hoort te komen bij de dressuur, bij springen wel weer een stuk meer :)
Ik kom prima uit het zadel nu, maar mijn benen worden wel wat onrustig door mijn gebrek aan spieren :D