troi schreef:@janneke: Hmm nee je snapt het idd niet. Met een one-rein stop of straffen heeft het niks te maken. Tenminste zolang je niet al het trainen van paarden ziet als een systeem gebaseerd op straffen.
Het gaat om het bieden van een keuze aan je paard. In dit geval ofwel snel lopen ofwel niet.
Accoord, dat is op zichzelf een optie: "of in mijn tempo rechtuit of anders de volte op".
Gesteld dat het een keuze is ('tjonge, waar heb ik zin in, hollen of het tempo van mijn ruiter?) heeft die aanpak zin.
Citaat:Geen van beide opties worden bestraft. Ook bij het snel gaan hang je niet pijnlijk aan de teugels en je moppert niet. Maar het gevolg van die keuze is wel dat hij iets inspannends moet gaan doen, namelijk een erg kleine volte maken. Dat kost energie en zo doorgaans lopen paarden liever rechtuit. Dat mag in deze fase van die specifieke training ook, maar alleen als het op tempo van de ruiter gaat. Dat heeft het gemiddelde paard vaak met een kwartiertje door als je consequent bent.
Dat een dier het snel door heeft als jij consekwent bent, geloof ik grif.
Dat een kleine volte inspannend is, ben ik roerend met je eens - maar daarna komen dus mijn vragen.
Gesteld dat het evenwichtsverlies is, en je *zet* het dier op de volte, dan voorzie ik problemen. Van binnenteugel vastpakken tot vul maar in.
Citaat:Het maken van dressuur matig correcte voltes met ondertredend binnen achterbeen is nog helemaal niet aan de orde bij een paard waarvan het tempo nog niet onder controle is. Eerst leren lopen en dan pas leren rennen.
Zo richten wij eventers af - maar moeder natuur vindt rennen een topprioriteit....