Paard loopt onder me uit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:52

troi schreef:
@janneke: Hmm nee je snapt het idd niet. Met een one-rein stop of straffen heeft het niks te maken. Tenminste zolang je niet al het trainen van paarden ziet als een systeem gebaseerd op straffen.
Het gaat om het bieden van een keuze aan je paard. In dit geval ofwel snel lopen ofwel niet.

Accoord, dat is op zichzelf een optie: "of in mijn tempo rechtuit of anders de volte op".
Gesteld dat het een keuze is ('tjonge, waar heb ik zin in, hollen of het tempo van mijn ruiter?) heeft die aanpak zin.

Citaat:
Geen van beide opties worden bestraft. Ook bij het snel gaan hang je niet pijnlijk aan de teugels en je moppert niet. Maar het gevolg van die keuze is wel dat hij iets inspannends moet gaan doen, namelijk een erg kleine volte maken. Dat kost energie en zo doorgaans lopen paarden liever rechtuit. Dat mag in deze fase van die specifieke training ook, maar alleen als het op tempo van de ruiter gaat. Dat heeft het gemiddelde paard vaak met een kwartiertje door als je consequent bent.

Dat een dier het snel door heeft als jij consekwent bent, geloof ik grif.
Dat een kleine volte inspannend is, ben ik roerend met je eens - maar daarna komen dus mijn vragen.

Gesteld dat het evenwichtsverlies is, en je *zet* het dier op de volte, dan voorzie ik problemen. Van binnenteugel vastpakken tot vul maar in.
Citaat:
Het maken van dressuur matig correcte voltes met ondertredend binnen achterbeen is nog helemaal niet aan de orde bij een paard waarvan het tempo nog niet onder controle is. Eerst leren lopen en dan pas leren rennen.

Zo richten wij eventers af - maar moeder natuur vindt rennen een topprioriteit....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:22

Janneke2 schreef:
maar daarna komen dus mijn vragen.

Gesteld dat het evenwichtsverlies is, en je *zet* het dier op de volte, dan voorzie ik problemen. Van binnenteugel vastpakken tot vul maar in.

Dat is inherent aan het maken van een dressuurmatig correcte volte. Daarvoor moet je les nemen, via internet gaat dat niet. Maar dat wil niet zeggen dat je voordat je dat geheel correct kan geen voltes moet maken. Dan mag een groot deel van rijdend nederland geen voltes meer rijden. En dan nog kan mijn tip prima werken, ook al is het op niveau van volte techniek misschien niet perfect, tempo controle kun je er vrij gemakkelijk mee bereiken,

Janneke2 schreef:
Het maken van dressuur matig correcte voltes met ondertredend binnen achterbeen is nog helemaal niet aan de orde bij een paard waarvan het tempo nog niet onder controle is. Eerst leren lopen en dan pas leren rennen.

Zo richten wij eventers af - maar moeder natuur vindt rennen een topprioriteit....

Das een spreekwoord, zal ik dan maar zeggen 'eerst leren draven en dan leren piafferen'. Dat is misschien wat toepasselijker :)

Janneke2

Re: Paard loopt onder me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:34

Inderdaad, dit gaat niet via internet...

Bedankt voor de moeite.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:42

Volgens mij lees ik nergens hoe oud het paard is en hoe lang onder het zadel en wat is de graad van africhting? Het is in ieder geval een rijtechnisch probleem en het allerbest is om les te zoeken bij een goede instructeur. Het belangrijkste is om met je zit te gaan rijden, met je zit bepaal je het tempo. Als je goed met je zit kan rijden kan je elk voorwaarts paard (wat verder lichamelijks niks mankeert) terug rijden met je zit zodat hij de voorwaartse beweging omzet in van voor naar achter lopen met de achterhand eronder. Les nemen dus ;-) En aub les nemen van een instructeur die ook weet wat rechtrichten is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 22:21

PS.de eventuele problemen die ik kan voorzien zijn niet louter van rijkunstige aard.
Bokken, peesblessures - een paard 'op de volte zetten' dat al geen evenwicht heeft komt niet per definitie of zo in evenwicht door die boog.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:44

Aanpakken, op de volte zetten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:14

Ik ga hier helemaal mee met "troi"

troi schreef:
@janneke: Hmm nee je snapt het idd niet. Met een one-rein stop of straffen heeft het niks te maken. Tenminste zolang je niet al het trainen van paarden ziet als een systeem gebaseerd op straffen.
Het gaat om het bieden van een keuze aan je paard. In dit geval ofwel snel lopen ofwel niet. Geen van beide opties worden bestraft. Ook bij het snel gaan hang je niet pijnlijk aan de teugels en je moppert niet. Maar het gevolg van die keuze is wel dat hij iets inspannends moet gaan doen, namelijk een erg kleine volte maken. Dat kost energie en zo doorgaans lopen paarden liever rechtuit. Dat mag in deze fase van die specifieke training ook, maar alleen als het op tempo van de ruiter gaat. Dat heeft het gemiddelde paard vaak met een kwartiertje door als je consequent bent.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:19

DarkoFoitzik schreef:
veel vwnw longeren en rijden. ook veel lange bosritten maken om haar conditie te verhogen, kan gewoon in stap. berg op berg af is heel goed voor de ontwikkeling van coordinatie en spieropbouw. voor het vwnw longeren eventueel een chambon gebruiken, wle onder toezicht.

Bosrit zou ik afraden. Eerst tempo onder controle krijgen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:22

Wat bij mij hielp toen ik mijn oude pony even "recht moest zetten" (helaas verpest en rennerig geworden door leaser) is lang en saai stappen, pasje draven en weer stappen.. Gaat dat ontspannen (niet schieterig) rustig uitbouwen naar minder lang stappen en meer passen draven.
Normaal zou ik ook zeggen flink bezig houden, maar dit hielp bij deze pony erg averechts.

Ook niet meer dan een verbinding houden als het niet nodig is. Maak de release groot en de ophoudingen (als die nodig zijn) duidelijk.

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:45

Heel veel overgangen rijden heeft bij mij gewerkt! Stap, draf, stilstaan, draf etc.
En hierbij heel streng zijn en het paard niet laten gaan voordat jij de hulp hebt gegeven... Doet ie dat wel weer terug zetten!

Bij mij geldt wel dat mijn paard dit beter doet als ie bijvoorbeeld in een galopje even zijn energie kwijt heeft geraakt!

Succes!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:46

Ik heb hetzelfde probleem met mijn jong en groen paard. Bij hem heeft het temaken met onbalans en de daarbijhorende spanning. Morgen heb ik les waarbij we dit probleem gaan aanpakken :)

Mag ik vragen hoe oud dit paard is? Ervaring van jezelf en paard? Lesnemen kan echt helpen, eventueel aan eigenares vragen dat ze je wat meer begeleid in het rijden.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:41

Om hem af te remmen en bezig te houden, kun je inderdaad veel figuren gaan rijden. Ik zou persoonlijk wel opletten hoe klein je de voltes en wendingen maakt. Een paard dat zijn evenwicht niet goed kan bewaren en 'gedwongen' wordt om zo kort te wenden zal juist nog meer gaan rennen in een wanhopige poging om niet 'om te vallen'. Daarin dus een balans zoeken tussen kort genoeg zodat hij af moet remmen en niet zo kort dat het te moeilijk voor hem wordt. Vooral opletten dat je op jouw tempo gaat lichtrijden, dus iets onder zijn tempo.

Daarnaast kun je ook nog wat meer kijken naar wat je zelf doet. Hier wel eens meegemaakt dat de ene ruiter het paard prima kon rijden, normaal tempo etc., maar dat bij een andere ruiter hetzelfde paard ook ging rennen/vluchten etc. We hebben daar samen goed naar gekeken en het rijtechnische stuk van beide ruiters vergeleken. Toen bleek dat ruiter nr. 2 gespannen werd en het een soort oneindige cirkel was waarbij het rennende paard spanning opriep waardoor het paard nog harder ging rennen waardoor de ruiter nog meer spanning op ging bouwen etc... Zeker als je al weet/verwacht dat hij gaat rennen kun je er van tevoren (ook onbewust!) gespannen van worden. Deze ruiter ging klemmen met haar bovenbenen. Dat paard raakte ook soort van in paniek als je te hard aan de teugels ging 'trekken' en ging dan dus nog harder rennen. Wat bij haar dus goed hielp was zelf heel bewust ontspannen en gewoon licht contact houden met de teugels. Regelmatig ophoudingen maken door je hand te sluiten, dus niet terugwerken met je handen.

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:38

Regelmatig op de rem zetten! En super veel overgangen rijden!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:58

Elke tip die gegeven word hier valt of staat met het karakter van het paard. Als je mijn merries op de rem trekt heb je oorlog, ga je veel overgangen maken worden ze nog heter.

Mijn instructrice zegt altijd, me moet het hun probleem maken, niet het jouwe. Van daaruit zou ik adviseren om met de voltes aan de gang te gaan. Blijf hierbij bewust van jezelf, klein en traag lichtrijden en let op een rustige ademhaling.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:43

ik heb een vergelijkbaar probleem. mijn nieuwe fjord is erg pittig. ze is daarenboven ook verkeerd gereden: sterrenkijken en op een kleine volte 'trekken' om af te remmen. De rem is dus niet geïnstalleerd. Ik ben haar rustig aan longeren. Vandaag liep ze voor het eerst stukjes ontspannen. Ik merk wel dat ze het longeren een beetje beu begint te worden, dus ga ik binnenkort terug opstappen. Ik ben er redelijk zeker van dat ze er niet (meer) vandoor zal gaan. Wat als ze dat toch doet? Hoe zet haar dan best terug stil? Zelf denk ik dat ze toch een volte zal opsturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:48

Wat uitstekend werkt is wat bij Linda Tellington de balansteugel heet. Een 'touwtje om de hals', je werkt in op de boeg, waar veulens van mama leren om halt te houden.
Je kunt het principe via grondwerk inoefenen, en het is een van de eerste dingen die bij een groen paard doe. (=Opstijgen, voorwaats, een paar keer halt via bekken kantelen en een seintje met de balansteugel en afstijgen.)

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:43

Die voltes volhouden! elke keer als die harder gaat dan jij wil volte. blijf op de volte tot je hem weer onder je hebt lukt het niet? neem hem maar terug naar de draf LET WEL OP ook in draf moet die op jou tempo! Hij MAG niet vanuit middendraf aangaloperen maar uit een normale arbeids draf. ga dan weer aangaloperen zodra die te hard gaat volte maar wees daar conseuqent in gaat die bij A harder ga dan niet op de volte bij C. als die harder gaat gelijk volte desnoods word het een hele lelijke volte maakt niets uit hij moet leren dat hij zodra hij harder gaat gelijk omgedraaid word. maar ga ook niet te lang galoperen gaat het 1 rondje goed? neem hem dan terug en beloon hm desnoods probeer je het kwatier later nog een keer maar goed = goed

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:57

Bij beestjes die ik gereden heb was het vaak een balans/kracht probleem. Wat hierbij hielp was rechtrichten en zoveel mogelijk van de teugels afblijven. Hoe meer je terugwerkt hoe meer er tegenin wordt gegaan door harder te lopen en hoe minder je ze correct een volte op kan sturen zonder aan de binnenteugel te gaan hangen (en daarmee ze ook meteen nog meer op de voorhand te laten vallen). Blijf zo rustig mogelijk lichtrijden, ga vooral niet hangen en probeer veel overgangen te rijden. Dit kan zowel schakelen zijn als hele gangen terug en vooruit. Als je teruggaat naar stap zoek dan eerst opnieuw de ontspanning en laat het paard op jou wachten. Gaat hij te vroeg weg, kleine ophouding geven op de buitenteugel. Probeer elke keer weer de ontspanning op te zoeken, door terug te gaan naar de gang waarin het wel lukt. Niet te grote stukken willen draven als daar juist het probleem ligt. Maar wel het paard niet teveel tegenwerken door maar te blijven trekken, dat werkt eigenlijk altijd averechts.
Veel succes! :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:52

alvast bedankt voor de tips. het is vooral een balans probleem, balans weg tempo omhoog.
galopperen onder het zadel ga ik voorlopig nog niet doen. eerst ga ik aan de longe haar balans nog verbeteren. in het begin kon ze niet/amper galopperen, nu lukt het toch al één rondje. ik longeer haar in galop niet op een kleine volte, maar doe dan nagenoeg de ganse piste.
ik ga vooral kleine stukjes draven/stappen, en heel goed op het tempo proberen letten.