Hoe vullen jullie een half uur of uur als je zelf rijdt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:46

smurffie schreef:
Langer dan 40 minuten red ik eigenlijk ook nooit (ook in les niet) dan is ze geestelijk op en heb je niks meer aan de training. Het moet wel opgeslagen worden.

:j

Ligt ook wel een beetje aan je paard natuurlijk. Ik heb een vuurpaard. Concentratieboog type goudvis.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:50

Heb niet alles gelezen dus is mss al gezegd, maar ik probeer alles na mijn les te noteren.. vaak ben je toch nog kleine dingen vergeten, vooral 'doelen' die je in de les stelt. Op die manier kan je niet alleen beter de tijd vullen, maar voel je je ook veel meer voldaan na het rijden omdat je in een bepaalde richting werkt. Je kan bv ook je lessen eens filmen en daar dan op bouwen :)

edit: voor mij vooral handig omdat ik vaak slechts om de 2 à 3 weken les (mijn trainer woont zeer ver) en dan kan je wel eens een extra geheugensteuntje gebruiken

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:11

Ik krijg makkelijk een uurtje vol. Ik ben sowieso al wel twintig minuten bezig met losrijden in stap, draf en galop. Alles lekker lang en laag en heel veel figuren, overgangen en buigen. Daarna ongeveer een minuutje of tien á vijftien wat meer oppakken (mijn 'tussenlengte' qua teugels als het ware) en ook aan die teugellengte veel overgangen en figuren. Dan pak ik een serieuzer blok galop mee met wat meer verzamelen. De laatste tien minuten zijn het meest intensief, teugels weer iets verder opgepakt en het achterbeen goed activeren & stukken schouderbinnen en schoudervoor oefenen. Als laatste een klein stukje galop op die lengte en dan uitgaloperen en uitdraven.

Afhankelijk van het weer ga ik graag een kwartiertje buiten uitstappen (met nog een stukje draf) en dan zijn we wel echt klaar, anders doe ik dit gewoon in de bak (maar wel minder lang).

Maar ik heb wel echt een paard dat graag bezig is en deze duur qua arbeid goed en fijn aan kan. Het is nogal een doorzetter (positief en negatief) dus het duurt even voordat ze in haar koppie echt 'moe' is, al kan ze dan lichamelijk nog een uurtje of twee door. Daarbij is galop voor haar minder 'intensief stuk v/h werk' maar juist meer 'OMG ik mag galopperen kijk mij gaan, wheee ~'. Ik zeg er ook heel eerlijk bij dat op dagen dat ze alles na een half uur gewoon naar wens heeft gedaan ik dan ook stop, net als dat ik geen uren door ga douwen als het een keertje niet lukt. Dan zoek ik iets op dat altijd goed gaat, beloon ik en gaan we uitdraven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:18

Ik rij tussen 20 min en een uur in de bak. Helemaal afhankelijk van wat we doen.
Soms is het gewoon basic in 3 gangen op beide handen met wat grote voltes en slangevoltes en klaar.
Soms train ik wat intensiever, oefeningen bevestigen, tussendoor wel veel stappen. Dan zit ik tussen de 3 kwartier en een uur.
Ik begin altijd met een goede warming up in stap. Veel linksom en rechtsom buigen. Daarna wat draf en galop. Met name galop, soms doe ik maar weinig draf. Gaat het goed, is het dan ook klaar.
Of dat is juist ook de warming up en ga ik na een rondje met lange teugel wat meer aan de verzameling en de oefeningen werken. Ik sluit altijd weer af zoals ik begonnen ben. Wat lager, uitgalopperen of draven. En uitstappen doe ik vaak buiten.

Met een buitenrit ga ik gemiddeld tegen de 2 uur.

Lowara

Re: Hoe vullen jullie een half uur of uur als je zelf rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:22

Ik geef eerlijk toe dat ik werkelijk nooit een uur volmaak als ik zelf rijdt :=
meestal 20 minuten tot een minuut of 40 denk ik? Ik stap een minuut of 5 in en stap twee rondjes uit, maar daartussen doe ik gewoon mijn ding.
De ene keer zijn dat reguliere figuren en overgangen, de andere meer zijwaarts en schouderbinnenwaarts.
Ik pak dat allemaal nooit standaard tegelijk mee, liever een keer oefenen en mijn paard er met het koppie bijhouden dan dat ze al weet wat we gaan doen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:23

Koper schreef:
smurffie schreef:
Langer dan 40 minuten red ik eigenlijk ook nooit (ook in les niet) dan is ze geestelijk op en heb je niks meer aan de training. Het moet wel opgeslagen worden.

:j

Ligt ook wel een beetje aan je paard natuurlijk. Ik heb een vuurpaard. Concentratieboog type goudvis.

Precies dit! M'n springlessen zijn erg intensief en duren een half uur (wat precies goed is), dressuur- en crosslessen een uur. Zo'n crossles houdt ze heel goed vol (beter nog: die duren haar te kort), want dat is spelen en dat vindt ze prachtig! Maar dressuurlessen? Daar is haar concentratie na een half uur echt weg, dus meestal ben ik er dan wel klaar mee. Ik merk dat ze dan echt niets meer oppikt en begint met zeuren.

Dat is dus hetzelfde met zelf thuis trainen: ik werk eigenlijk alleen maar los als ik dressuur en dan is ze na 20-30 minuten meestal klaar. Buitenritten duren vaak veeeeel langer, maar dat is alleen maar genieten. Thuis springen duurt ook meestal vrij kort: als ze de oefening die ik voor haar heb staan snapt dan is het goed. Heb hier trouwens ook niet genoeg materiaal om een heel parcours te bouwen, dus dat scheelt. :j

Moet trouwens zeggen dat het ook heel erg samenhangt met m'n eigen concentratieboog hoor. :')
Laatst bijgewerkt door Bunn op 31-05-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:24

Ik probeer wel een paar keer in de week een uur te rijden, puur omdat als ik elke dag 20 minuutjes rijdt hij het op wedstrijd niet gaan redden om los te rijden én dan nog twee proeven te lopen. Ik begin altijd met losstappen met veel voltes. Dan aan een lang teugeltje draven met veel voltes, slangevoltes en van hand veranderen. Daarna beide kanten om galloperen met weer veel voltes. Dan weer rondje stappen aan de lange teugel en daarna pak ik hem wat meer op, zijgangen en oefeningen die in de proeven staan oefenen, verzamelen en verruimen. Als ik daarmee klaar ben en hij voelt nog heel fris stap ik nog een keer een rondje aan de lange teugel en pak ik hem nog een keer op of ik stap hem uit en hij is klaar.
Maar goed, net als gisteren liep hij na 20 minuten top fijn en dan stap ik ook gewoon af of we rijden nog een stukje door het bos om wel wat aan zijn conditie te doen maar niet weer alle oefeningen te doen. Want als hij na 20 minuten helemaal fijn loopt en goed zijn best heeft gedaan, ga ik hem niet nog eens 40 minuten extra achter zijn broek aanzitten met allerlei oefeningen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:20

Ik train eigenlijk altijd vrij kort. 20 tot 25 minuten gemiddeld.
Dat is instappen met lange teugel, instappen met teugels op maat (en ondertussen de bovenlijn rekken en wat LB). Lang en laag indraven en dan ben ik ongeveer 10 a 15 minuten verder. Vervolgens pak ik ze op en rijd ik een kleine 10 minuten in wedstrijdhouding en rijd ik wat oefeningen. Tenslotte lekker narijden.

De oefeningen van de wedstrijd rijd ik eigenlijk zo min mogelijk. Maar ik gebruik de oefeningen (zoals SB) natuurlijk wel om te rekken.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:05

Ik doe er ongeveer een uur over om mijn paard los te rijden.
Stappen, draven en galopperen, lang en laag, links- en rechtsom, niets bijzonders.
Vervolgens laat ik mijn paard afwisselend links en rechts inbuigen, check ik of mijn paard aan het been is en of hij terug wil komen en check ik of hij goed reageert op de eenzijdige kuithulp.
Daarna pak ik mijn paard op en werk ik 10 min. aan de oefeningen die mijn instructeur mij heeft meegegeven. Hierna stap ik mijn paard ongeveer een half uur uit.

xBlackRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:52

Ik ben iemand die nogal wisselt in hoe lang onze training duurt. Op dagen dat ik zelf heel veel inspiratie heb en mijn paard het lekker oppakt kunnen we makkelijk een uur volmaken. Als 1 van ons een slechte dag heeft, kunnen we ook met een half uurtje klaar zijn. Ik streef altijd naar 3 kwartier. Als je daar 10 minuten warming up en 10 minuten cooling down afhaalt kom je uit op 25 minuten 'werk'. Daarvan gaat ook minimaal 10 minuten op aan het testen van lengtebuiging etc. en reactie op hulpen. Ik vind dat zelf een goede duur, omdat we genoeg tijd hebben om ook tussendoor een paar rondjes te stappen en het lang genoeg is om toch conditie en bespiering op te bouwen.

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:15

Ik heb eigenlijk nooit echt een tijd in me hoofd hoelang ik wil rijden. Ik stop op het hoogte punt wanneer ik ergens op aan het oefenen bent. Zo weet je paard/pony ook dat hij/zij het goed heeft gedaan.

Wat ik doe om de tijd te vullen is in het begin mijn pony echt goed los te rijden dan praat ik over slangenvoltes, gebrokenlijnen, 10 meter voltes etc. Zo wordt je paardje erg los! Dit herhaal ik meestal op beide kanten. Daarna ga ik naar het werk van verzamelen dan rij ik keertwendingen tot aan wissels. (Voor verzameld rijden zijn er uiteraad ook andere oefeningen) Daarna rij ik hem voorwaarts want sommige paarden worden van het verzameld rijden nogal "heet", dus middengalop tot aan middenstap. Eigenlijk probeer ik wanneer ik een stuk of vijf oefeningen op dezelfde hand heb gereden het op de andere hand te herhalen. Je zal merken dat het echt je tijd zult vullen.

En natuurlijk het uitstappen :).

Ik hoop dat je er wat aan hebt!