Zelf rustig blijven op je paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 06:19

Ik vind dat er best al goede tips gegeven zijn, echter mis ik volgens mij nog iets heel belangrijks, namelijk ga rijden! Natuurlijk moet je werken aan ontspanning van zowel jou als je paard maar wat ik toch wel heel veel zie is dat wat sensibelere paarden in de steek gelaten worden door de ruiter (in de zin dat de ruiter veel te afwachtend is en het paard teveel zelf laat uitzoeken). Deze paarden worden daar onzeker van wat het aantal schrikreacties echt drastisch verhoogt. Als je bijvoorbeeld aan het rijden bent en je voelt dat je paard wat tegen je binnenbeen inkomt omdat hij aan de buitenkant iets ziet, reageer daar direct op. Maak hem meteen weer recht, sta niet toe dat hij naar binnen komt en zet vervolgens een oefening in. Maar ga vooral niet afwachten tot hij daadwerkelijk wegspringt. In de meeste gevallen komt de schrikreactie niet helemaal uit het niets maar gebeurt er net van te voren al iets waar niet adequaat op gereageerd wordt.
Dus ja, werk aan ontspanning, werk aan vertrouwen, maar werk ook aan het vlugger worden in je rijden en rijd een beetje pro-actief. Daarmee geef je je paard zekerheid en ook dat zorgt voor vertrouwen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:05

Ben t helemaal eens met 0000! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:14

dushishoeve schreef:
Ga voordat je gaat rijden je bedenken wat je deze training wilt doen. Denk bvb aan bepaalde oefeningen, een doel op het eind van te training etc. Dan weet je nl wat je gaat doen als je gaat rijden. Zo zijn je gedachten daarbij en niet bij het paard. Dus focus je op 1 doel per training en zorg dat je deze behaald hebt op het eind van je training. En een rennerig paard moet je vooral niet teveel van aantrekken, niet trekken aan je teugels maar laat hem eerder los en stuur deze vervolgens de volte op waarbij jij een aantal keeren diep in en uit ademt. Je paard komt vanzelf terug. Wat je ook kunt doen is je paard dan juist door laten galopperen en er gewoon een oefening van maken , je paard wilt rennen, nou dan gaat die maar rennen, maar dan wel zoals jij dat wilt. Focus je daarbij dus op een galop oefening en laat je paard deze uitvoeren. Zo leert hij dat hij er niet onderuit komt door te gaan weg rennen. Een goede oefening indien je paard gaat rennen is bijvoorbeeld een keer goed been bij geven. Dan zal je paard raar staan te kijken. Indien hij op je been reageert en nog meer naar voor gaat , hem belonen, proberen weer terug te nemen, weer belonen, weer naar voren, en dan terug naar draf. Ze leren dat snel af als je daar consequent mee bezig bent. Succes.

helemaal me eens, van te voren richten op wat je gaat doen, kijk ook of je de hulpen er bij hebt zo dat je aan de slag kunt gaan . Succes

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:36

Niet in paniek raken als iets niet lukt..
Oké paniek is een groot woord, maar let niet teveel op jezelf en probeer eerst vooral te genieten en ontspanning op te zoeken, lukt dit niet zoals je wilt? jammer, maar er is altijd wel iets goeds te vinden tijdens het rijden waar je toch trots op kan zijn.

Ik kan het niet goed omschrijven, maar voor mij werkt het!

>> Every day may not be good, but there's something good in every day <<
Dé spreuk voor mij haha

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:51

Ik ree ook met oordopjes en muziek in ik verloor gauw mijn geduld zodra hij niet deed wat ik wilde en het op een rennen zette zodra ik muziek in me oren deed was ik gefocust op de muziek en ging het ritje vanzelf

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:21

Ik lees dit een beetje laat omdat ik net terugben van vakantie maar dit soort topics vind ik altijd interessant.

Er zijn al veel goede tips gegeven (zoals blijven ademen) én je hebt Centered Riding les wat je ook veel kan helpen :)

Mocht je het nog interessant vinden ik geef 29 juni een workshop (met praktijkoefeningen) zonder paard voor ruiters met (faal)angst.
Nou zeg ik niet dat jij bang bent maar misschien dat je toch wat zou hebben aan de onderwerpen die ik daar bespreek :)

Op mijn site is meer info te vinden (onderwerpen workshop bij nieuws en agenda)

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:18

Ik ken je probleem, vreselijk irritant. Op andere paarden begin ik ook met neuriën zoals al eerder gezegd is hier. Maar merk dat dit op mijn eigen paard niet helpt. Die kan er op de een of ander manier niet tegen en dan word ze juist vervelend. Ik heb er in stap vooral last van omdat ik dan nog niet zo intensief bezig ben. Maar heb er in draf de ene keer meer last van dan de andere keer. Want mijn paard is erg snel geïrriteerd en kan door bepaalde omstandigheden de eerste paar rondjes heel mooi springen. Als ze dit doet heb ik heel snel de neiging aan de teugels te trekken of boos te worden, maar heb gemerkt dat dit niks helpt. Hierdoor hoor en zie ik eigenlijk niet meer wat er om me heel gebeurt en hoort en ziet mijn paard dit dus ook niet. Ik negeer dit nu maar ben er wel op verdacht wanneer ze begint met bokken, omdat ze het ook nog wel eens durft te doen als ze al 5 rondjes braaf heeft gelopen. Op deze manier hou ik altijd mijn aandacht bij mijn paard en niet wat er om mij heen gebeurt. Ik ben hierdoor ook veel rustiger geworden.

Dus ik hoop dat mijn tips je een beetje kunnen helpen! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:39

Ik doe alsof.... Alsof ik vereslijk kalm ben, alsof mijn paard kalm is, alsof er niets engs te bespeuren is, alsof... en dat scheelt een hoop.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:55

Zelf heb ik dit ook een tijd gehad. Ik heb het met mijn instructrice besproken en elke keer als ze zag dat ik stresste, zei ze dat ik in stap moest en zei ze dat het supergoed ging, dat ik me nergens zorgen over moest maken! Dat heeft me erg geholpen! :)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:45

Ook ik heb hier last van gehad maar sinds ik met muziek in m'n oren rij gaat het helemaal super. Zingen vind ik ook heel goed werken, je moet een beetje uitproberen wat het beste bij jou past.

dithleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:07

Hey,
Veel figuren rijden misschien? Dat helpt bij het paard waar ik op rijd ook, dan gaat die niet zelr wat bedenken :p en als die echt te hard gaat in galop, trek haar op de volte?
Misschien dat dit kan helpen maar elke paard is anders dus ik weet niet of dit voor die van jou ook zou kunnen helpen :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:21

Zingen wordt die van mij juist zenuwachtig van. Waarschijnlijk omdat ze dan de spanning aan m'n stem hoort oid? Alhoewel ik al lang niet meer gestrest op het paard heb gezeten. Oordopjes helpen mij wel! Zit dan compleet in m'n eigen wereld, en vaak als ik zelf niet eens door heb dat er iets 'engs' is, heeft mijn pony het ook niet eens door :)
Ben benieuwd of het zal helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:38

De tip: diep in- en uitademen komt vaak voorbij, maar wat je vervolgens ziet is dat mensen hun longen met zoveel mogelijk lucht vullen en dan met veel geblaas/gesnuif de lucht er weer uitduwen. Dat is geen ontspannen ademhaling en het is ook niet gezond omdat dat in feite een vorm van hyperventilatie is.

Als je ontspannen wilt ademhalen, blijf dan helemaal van je longen en je adem af maar focus in plaats daarvan alleen op je buik: laat alle buikspieren los tot je buik helemaal dik en slap voelt. Vervolgens blijf je aan je buik denken terwijl je ademhaalt; die moet steeds los en ontspannen blijven, dus niet samenknijpen om je longen te vergroten of leeg te persen maar gewoon los. Dan begin je vanuit je buik adem te halen; tijdens het ademen worden je longen niet meer groter of kleiner, alleen je buik dijt uit en wordt dan weer gewoon dik en slap. Klink het heel erg elegant en dat is het ook niet, maar door die buikademhaling leg je je focus op een ontspannen manier laag in je lichaam waardoor je zwaartepunt 'zakt' en je ook niet de kans krijgt om allemaal rampgedachten te bedenken want je bent je gewoon bewust van de beweging van je buik, meer niet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 07:19

Weet niet of de tip al gegeven is maar je paard rechtrichten dmv grondwerk/ rijden/longeren helpt je paard minder rennerig te zijn.."rennen" is vaak een balansprobleem..
Verder zijn er al een hoop tips gegeven ..suc6!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:13

Topic komt ineens weer tot leven, haha. Het gaat inmiddels al een stuk beter, maar tips kunnen absoluut geen kwaad!

dithleyy, die van mij doet het niet omdat ze zich verveelt, het is bij haar een combinatie van snel angstig zijn en geen balans hebben. Ik rijd wel veel figuren, maar wel voorzichtig, want zodra ze haar balans kwijt is begint het riedeltje weer opnieuw.

xyzutu2, dankjewel! In de les leer ik dat ik me inderdaad niet op 'longademhaling' moet focussen, maar hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Ga ik eens proberen.

pol1, het klopt helemaal wat je zegt. Het is bij haar een groot stuk balansprobleem, wanneer ze haar balans kwijt raakt, raakt ze in paniek en ik dan dus ook. In de les zijn we er ohz mee bezig en doordeweeks pakken we ook kaptoomwerk en dubbele lijnen/lange teugelen mee met af en toe een lesje er tussendoor, werkt inderdaad top voor haar, alleen nu ik zelf nog! :D

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:23

Wat goed dat je je bewust bent van het feit dat er dingen nog net even anders moeten gaan om de samenwerking tussen jou en het paard soepel te laten verlopen. Dat is de eerste stap. Daarnaast is alles wat dit paard je gaat leren over hoe je met haar om moet gaan en haar het beste kan rijden je heel veel leren over voornamelijk jezelf.

Mijn tips voor jou zijn dingen die al veel gezegd zijn, maar dan net even vanaf een andere invalshoek.
1. Begin met drie dingen voor jezelf duidelijk maken. Jij bepaalt het tempo, jij bepaalt de richting en jij bepaalt wanneer wat gebeurd. Denk niet over hoe of wat en het hoeft niet perfect te zijn, als het paard maar consequent behandeld wordt binnen die drie regels. Dus loopt het stiekem weer wat onder je vandaan, neem je het paard weer terug naar het tempo waarin je hem hebt. Paard vind afwenden moeilijk en loopt liever rechtdoor, dan ga je volhouden om hem toch af te laten wenden. Tijdens het handhaven van deze regels is het belangrijk niet ongeduldig of boos te worden, alleen consequent te zijn.
2. Creeer een duidelijke structuur in het rijden voor je paard. Dit houdt in dat je elke keer dat je rijdt dezelfde opbouw fases doorgaat. Denk bv; losstappen lange teugel, losstappen op contact, simpel draven (waarbij je oplet dat het paard dus niet stiekem weer het tempo overneemt of net niet meer lekker die bocht door wilt gaan, het mag pas op jou hulpen reageren (imo willen sensibelle paarden nog wel eens de leiding over nemen bij gebrek aan leiding, dus wees duidelijk voor haar), weer wat stappen, weer draven en natuurlijk ondertussen figuren en overgangen rijden. Het maakt mij niet uit wat je doet, maar het makkelijkste is bv de structuur van je les te volgen. (schrijf na je les ook eens in een boekje waar je aan hebt gewerkt, wat je de komende week gaat doen/ oefenen. Dan kan je daar een houvast aan hebben.)
Het voordeel van structuur is dat zowel het paard als jij in een ritme gaan komen en als je uiteindelijk op vreemd terrein gaat rijden of wedstrijdjes gaat doen hoef je niet opeens te bedenken ''wat moet ik nu doen of welke oefeningen moet ik allemaal oefenen'' je hebt je basis structuur en meer dan dat hoef je dan niet te doen.
3. let op de spanning in je schouders. Rol ze een keertje naar achter/ naar voren tijdens het rijden, trek ze op en laat ze weer zakken. In spanning willen we onze adem hoog houden en onze schouders vast zetten, dit wil mij altijd goed helpen.
4. probeer je ademhaling naar je buik te brengen, laat voor je gevoel al je energie naar beneden stromen en voel het paard onder je
5. (glim)lach. Geniet. Ook al gaat het soms niet perfect, je hebt een paard waar je lekker op kunt rijden, mee bezig kan zijn en samen mee aan het leren ben. Probeer de frustraties los te laten, de spanning van je af te laten glijden en omarm de rust die je gaat ontvangen
6. denk aan je ritme tijdens galop (als je al zover bent). Je wilt graag een constant ritme hebben zonder dat het paard stiekem harder of zachter gaat (ook hier gelden weer de bovengenoemde 3 regels). Een handig hulpmiddel is om tijdens je galop ''maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag'' te zeggen/ denken waarbij elke dag een galopsprong is en dit te herhalen. Hierdoor ga je beter aanvoelen of elke galopsprong hetzelfde ritme heeft
7. verder ook erg eens met 0000, anticipeer op je paard, probeer hem voor te zijn. Dus als hij spanning opbouwt in die hoek gelijk met je hulpen het paard helpen alsnog goed de hoek door te komen, op een rustige, rijtechnische manier. merk je dat het paard je bit wilt vastpakken gelijk je hand naar voren. Het liefst dus voordat hij inderdaad gaat trekken/ rennen. Als je op dat kleine moment daarvoor al loslaat heeft hij niks om vast te pakken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:26

Zodra je merkt dat je zelf spanning opbouwt, even gaan stappen met lange teugel en tot rust komen.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:31

Probeer zelf de regie te houden, bedenk vooraf wat je wil bereiken deze training en leg je focus daar op.
En op t moment dat er toch spanning ontstaat rijd dan een oefening die zowel jij als je paard goed beheersen en dan kom je vanzelf weer tot rust. En vanuit daar kun je dan weer verder trainen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:51

Ik reageer even in dit topic, want ik ben er paar dagen geleden afgevallen omdat mijn bijrijdfriesje in galop ervandoor schoot door de dazen, ik was hier niet op verdacht, zij gleed uit en ik lag ernaast.
Ik ben een ruiter die nieuwe dingen best wel spannend vind en ik ken dit paard nog niet zo lang. Ook ben ik bekend met moeite met stress hebben en paard rijden is dan juist mijn ontspanning

Omdat twikke uitgleed en een bocht maakte lag ik ernaast. Maar hoe kan ik het beste omgaan als het paard gaat rennen. Dit kwam dit keer door de dazen en kan dus best vaker gebeuren. Ik ben dus niet bang om weer op haar te stappen, maar wel als ze weer gaat rennen. Ik heb slechte balans door lyme, dus dat maakt het ook lastiger.

dus kort samen gevat
Paard gaat rennen, bokt niet
reactie op dazen
ruiter heeft verleden met angst en slechte balans

Ik krijg nog geen les maar gaat binnenkort wel komen.
denk dat dat ook wel gaat helpen. voor de rest is het een heel braaf paard.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:02

eloya; veel terug lezen van wat er in dit topic al gezegd is. De oefeningen die voor de topic starter gelden kunnen jou ook goed van pas komen. Hierin staan ook suggesties wat je kan doen als je paard ongewild begint te rennen

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:46

1 ding is belangrijk zodra je gespannen of iets bent stappen! als jij gespannen of gefrustreerd bent moet je eerst de rust terug vinden

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:04

Lagoldy schreef:
1 ding is belangrijk zodra je gespannen of iets bent stappen! als jij gespannen of gefrustreerd bent moet je eerst de rust terug vinden

Ben ik het niet helemaal mee eens, op deze manier leert je paard dat er ook daadwerkelijk iets "ergs" aan de hand is zodra jij spant. Als je het rijdend op kan weten te lossen zonder gevaarlijke situaties te veroorzaken zou dat mijn eerste keus zijn.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:03

Eloya schreef:
Ik reageer even in dit topic, want ik ben er paar dagen geleden afgevallen omdat mijn bijrijdfriesje in galop ervandoor schoot door de dazen, ik was hier niet op verdacht, zij gleed uit en ik lag ernaast.
Ik ben een ruiter die nieuwe dingen best wel spannend vind en ik ken dit paard nog niet zo lang. Ook ben ik bekend met moeite met stress hebben en paard rijden is dan juist mijn ontspanning

Omdat twikke uitgleed en een bocht maakte lag ik ernaast. Maar hoe kan ik het beste omgaan als het paard gaat rennen. Dit kwam dit keer door de dazen en kan dus best vaker gebeuren. Ik ben dus niet bang om weer op haar te stappen, maar wel als ze weer gaat rennen. Ik heb slechte balans door lyme, dus dat maakt het ook lastiger.

dus kort samen gevat
Paard gaat rennen, bokt niet
reactie op dazen
ruiter heeft verleden met angst en slechte balans

Ik krijg nog geen les maar gaat binnenkort wel komen.
denk dat dat ook wel gaat helpen. voor de rest is het een heel braaf paard.

belangrijk is om eerst de oorzaak van het rennen weg te nemen. Je zegt dat het paard gaat rennen door de dazen. Misschien een spray gebruiken tegen de dazen of rijden met een vliegendeken? Of zet het paard het ook om andere redenen op een rennen? Als je achter de oorzaak komt en dit kan oplossen dan zul je minder bang zijn dat je paard er vandoor gaat, hij heeft er dan geen reden meer voor. Als je paard er toch van door gaat, praat dan tegen hem. Laat weten dat je zijn gedrag begrijpt, maar ga niet in zijn angst mee. Wordt niet boos, maar laat weten dat het jou niks doet (dus zelf niet ook in paniek raken). Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je zult zien dat het helpt.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:13

horse94 schreef:
belangrijk is om eerst de oorzaak van het rennen weg te nemen. Je zegt dat het paard gaat rennen door de dazen. Misschien een spray gebruiken tegen de dazen of rijden met een vliegendeken? Of zet het paard het ook om andere redenen op een rennen? Als je achter de oorzaak komt en dit kan oplossen dan zul je minder bang zijn dat je paard er vandoor gaat, hij heeft er dan geen reden meer voor. Als je paard er toch van door gaat, praat dan tegen hem. Laat weten dat je zijn gedrag begrijpt, maar ga niet in zijn angst mee. Wordt niet boos, maar laat weten dat het jou niks doet (dus zelf niet ook in paniek raken). Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je zult zien dat het helpt.

Het blijkt idd niet de dazen te zijn, ik had nu spray gebruikt en toen gebeurde onderstaande. quote even uit ander topic
Citaat:
Oke... mn vorige val was dus NIET door de dazen zoals ik dacht...

Twikke flipte hem net compleet, zat er nog geen 10 minuten op, gewoon ontspannen. Voel haar ineens aanspannen. en ze ging weg in de meest harde rengalop ooit. ben ik verlichte zit gaan zitten, schietgebedje, armen om haar hals en manen vast. constant rustig tegen haar pratend Hoo maar meisje, het is goed, hooo maar meisje. En maar hopen hopen dat het goed zou gaan.

Had ik haar terug, verplaats ik mijn gewicht weer rustig naar achteren, ik voelde haar weer aanspannen, riep tegen de rest "gaat ze weer" en ja hoor ging ze weer. Haar weer uit laten rennen. In de hoek gezet en eraf gesprongen. Aan de longeerlijn gedaan en ook daar flipte ze hem paar keer in de galop.

Mijn vriendin zij je moet eigenlijk wel goed afsluiten, ik zei ik ga er niet weer op,(zij is haar draver gewend die ook snoeihard maar gecontroleerd galloppeerd) dus zij wou er wel op. oke prima, ze zat net, 2 rondjes stap en hop daar ging ze weer. ik de bak in, geruststellen. teugels pakken en zij er weer af.

We keken elkaar aan en zeiden gelijk ZADEL ERAF NU, dit paard heeft pijn, anders doet ze dit niet.
Ik heb al eerder gedacht dat haar zadel niet goed was, hoorde het kraken aan de voorkant en als het kraakte deed twikke oren plat.
Zonder zadel deed ze weer rustig, ze was compleet bezweet en aan het pompen.

Eigenaresse het gemeld en die laat er nu naar kijken door da.
Ik ben niet heel vaak bang, maar dit was echt heel eng, vooral de bochten
Enerverend avondje zo :')

Bovenstaande rennen was echt: hoofd omhoog, bit vast, nek erop, rug wegdrukken en gaan, maar echt heel heel hard.

Op de een of andere manier ben ik dus rustig gebleven op haar en idd ook gepraat. ook niet boos geworden op de grond. Maar vind het wel eng.
DA heeft niets gevonden en eigenaresse gaat het passende oude zadel weer gebruiken.
Maar ik durf nu niet weer als eerste op haar. heb er de 2/3 dagen erna nachtmerries over gehad en zag het steeds weer voormij. Als ik was gevallen was het goed maar dan ook goed misgegaan