Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
dushishoeve schreef:Ga voordat je gaat rijden je bedenken wat je deze training wilt doen. Denk bvb aan bepaalde oefeningen, een doel op het eind van te training etc. Dan weet je nl wat je gaat doen als je gaat rijden. Zo zijn je gedachten daarbij en niet bij het paard. Dus focus je op 1 doel per training en zorg dat je deze behaald hebt op het eind van je training. En een rennerig paard moet je vooral niet teveel van aantrekken, niet trekken aan je teugels maar laat hem eerder los en stuur deze vervolgens de volte op waarbij jij een aantal keeren diep in en uit ademt. Je paard komt vanzelf terug. Wat je ook kunt doen is je paard dan juist door laten galopperen en er gewoon een oefening van maken , je paard wilt rennen, nou dan gaat die maar rennen, maar dan wel zoals jij dat wilt. Focus je daarbij dus op een galop oefening en laat je paard deze uitvoeren. Zo leert hij dat hij er niet onderuit komt door te gaan weg rennen. Een goede oefening indien je paard gaat rennen is bijvoorbeeld een keer goed been bij geven. Dan zal je paard raar staan te kijken. Indien hij op je been reageert en nog meer naar voor gaat , hem belonen, proberen weer terug te nemen, weer belonen, weer naar voren, en dan terug naar draf. Ze leren dat snel af als je daar consequent mee bezig bent. Succes.
Lagoldy schreef:1 ding is belangrijk zodra je gespannen of iets bent stappen! als jij gespannen of gefrustreerd bent moet je eerst de rust terug vinden
Eloya schreef:Ik reageer even in dit topic, want ik ben er paar dagen geleden afgevallen omdat mijn bijrijdfriesje in galop ervandoor schoot door de dazen, ik was hier niet op verdacht, zij gleed uit en ik lag ernaast.
Ik ben een ruiter die nieuwe dingen best wel spannend vind en ik ken dit paard nog niet zo lang. Ook ben ik bekend met moeite met stress hebben en paard rijden is dan juist mijn ontspanning
Omdat twikke uitgleed en een bocht maakte lag ik ernaast. Maar hoe kan ik het beste omgaan als het paard gaat rennen. Dit kwam dit keer door de dazen en kan dus best vaker gebeuren. Ik ben dus niet bang om weer op haar te stappen, maar wel als ze weer gaat rennen. Ik heb slechte balans door lyme, dus dat maakt het ook lastiger.
dus kort samen gevat
Paard gaat rennen, bokt niet
reactie op dazen
ruiter heeft verleden met angst en slechte balans
Ik krijg nog geen les maar gaat binnenkort wel komen.
denk dat dat ook wel gaat helpen. voor de rest is het een heel braaf paard.
horse94 schreef:belangrijk is om eerst de oorzaak van het rennen weg te nemen. Je zegt dat het paard gaat rennen door de dazen. Misschien een spray gebruiken tegen de dazen of rijden met een vliegendeken? Of zet het paard het ook om andere redenen op een rennen? Als je achter de oorzaak komt en dit kan oplossen dan zul je minder bang zijn dat je paard er vandoor gaat, hij heeft er dan geen reden meer voor. Als je paard er toch van door gaat, praat dan tegen hem. Laat weten dat je zijn gedrag begrijpt, maar ga niet in zijn angst mee. Wordt niet boos, maar laat weten dat het jou niks doet (dus zelf niet ook in paniek raken). Is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je zult zien dat het helpt.
Citaat:Oke... mn vorige val was dus NIET door de dazen zoals ik dacht...
Twikke flipte hem net compleet, zat er nog geen 10 minuten op, gewoon ontspannen. Voel haar ineens aanspannen. en ze ging weg in de meest harde rengalop ooit. ben ik verlichte zit gaan zitten, schietgebedje, armen om haar hals en manen vast. constant rustig tegen haar pratend Hoo maar meisje, het is goed, hooo maar meisje. En maar hopen hopen dat het goed zou gaan.
Had ik haar terug, verplaats ik mijn gewicht weer rustig naar achteren, ik voelde haar weer aanspannen, riep tegen de rest "gaat ze weer" en ja hoor ging ze weer. Haar weer uit laten rennen. In de hoek gezet en eraf gesprongen. Aan de longeerlijn gedaan en ook daar flipte ze hem paar keer in de galop.
Mijn vriendin zij je moet eigenlijk wel goed afsluiten, ik zei ik ga er niet weer op,(zij is haar draver gewend die ook snoeihard maar gecontroleerd galloppeerd) dus zij wou er wel op. oke prima, ze zat net, 2 rondjes stap en hop daar ging ze weer. ik de bak in, geruststellen. teugels pakken en zij er weer af.
We keken elkaar aan en zeiden gelijk ZADEL ERAF NU, dit paard heeft pijn, anders doet ze dit niet.
Ik heb al eerder gedacht dat haar zadel niet goed was, hoorde het kraken aan de voorkant en als het kraakte deed twikke oren plat.
Zonder zadel deed ze weer rustig, ze was compleet bezweet en aan het pompen.
Eigenaresse het gemeld en die laat er nu naar kijken door da.
Ik ben niet heel vaak bang, maar dit was echt heel eng, vooral de bochten
Enerverend avondje zo