paard gaat er vandoor

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:53

Ik zou even een aantal lessen nemen met je paard. Blijkbaar neemt hij je niet erg serieus namelijk.
Aan de hand mee het bos in ben ik niet zo'n fan van, als ze dan gaan rennen ben je ze sowieso kwijt.
Hoe handig ben je zelf met rijden TS? Zit je er ontspannen op, kukel je niet voorover op het moment dat je paard begint te versnellen?

En wanneer je weer naar buiten gaat zou ik er voorlopig een slof aan hangen. Gewoon los laten hangen totdat je 'm echt nodig hebt. Jouw veiligheid gaat echt voor op het comfort van je paard. Maar belangrijkste is gewoon les, je paard leren aanvoelen, leren om de leiding te nemen en te houden en leren hoe je hem voor moet zijn.

Wat voor buitenritten rij jij met hem en hoe reed de vorige eigenaar met hem? Is hij gewend om harder te werken dan dat hij nu doet?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 07:59

Een paard wat jarenlang bitloos is gereden, kan heel negatief reageren op bit, juist met contact en bij willen renben, hard in mond trekken, dan kunnen ze, nog meer vluchtgedrag vertonen en dus keihard naar huis gaan..

En daar komt bij, dat t nieuwe omgeving is, waar paard nog geen vertrouwen heeft en in ruiter ook niet..

Dat bij elkaar opgeteld, ben ik nietverbaasd, op deze gebeurtenis.

Ik denk dat mensen goed moeten overwegen wat ze willen, en juiste combinatie zoeken, en dat paard kopen.

succes...

Ik weet ook wel oplossingen, maar dan zal ik paard en ruiter eerst moeten zien, en dan kan ik juiste oplossingen geven....

Want elk paard en elk persoon is anders, en reageren ook anders.

Dus een oplossing zoeken die bij t gevoel van zowel men en paard past!

Waaslander

Re: paard gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 08:13

paard stond reeds een jaar stil bij vorige eigenaar dus heb hier rijden weer langzaam opgepakt, eerst tochtjes van een half uurtje in stap, daarna tochtjes met beetje draf in, daarna met beetje draf en galop. de Tochten die ik nu doe zijn meestal 1,5 uur grootste deel in stap soms stukje draf van 10 minuten en eens 200 meter galop, uitschieter was tocht van 3 uur maar dan vooral in stap. nu had ik heel uurtje gereden en dit was de eerste keer dat hij naar huis rende toen we rustig stapten, daarvoor is hij enkel een paar keer weggerend vanuit galop, dacht toen omdat zijn evenwicht nog niet zo goed was gezien geen bespiering na een jaar stilstaan. Zijn gangen zitten zacht, in galop zit ik dus mooi stil (zeker rengalop, hoe sneller een paard gaat hoe minder je het voelt :-)) . Als hij er vandoor gaat probeer ik niet aan de teugels te trekken maar gewoon te wachten tot hij weer kalm is omdat ik weet dat hij toch niet naar het bit luistert en ik het dan alleen erger maak. de one rein stop vind ik heel beangstigend vanuit zo een snelheid....dan lig je er toch ook af als die vanuit rengalop zo ineens stopt?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:19

Waarom niet een maandje ofzo ergens op pension zetten om elkaar wat beter te leren kennen? Uit jouw verhaal proef ik dat je nu een beetje je vertrouwen in je paard kwijt bent? Dan kun je daar, in een bak dat rustig weer opbouwen. Soms zijn er ook anderen in de buurt die ergens een handje mee kunnen helpen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 08:55

estja schreef:
Waarom niet een maandje ofzo ergens op pension zetten om elkaar wat beter te leren kennen? Uit jouw verhaal proef ik dat je nu een beetje je vertrouwen in je paard kwijt bent? Dan kun je daar, in een bak dat rustig weer opbouwen. Soms zijn er ook anderen in de buurt die ergens een handje mee kunnen helpen.

ben ik aan het overwegen.... vandaag of morgen weet ik of er een plaatsje vrij is hier in de buurt en dan denk ik er over na om dit te doen voor enkele maandjes. Ken er mensen die mij willen helpen. Vroeg mij alleen af of dit niet verwarrend is voor het paardje omdat hij hier net zo zijn routine kent en al gehecht is aan zijn maatjes

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:56

mrie schreef:
In de bak werken is dikke vette onzin. Je leert ook niet autorijden in de speeltuin, lekker veilig.
Gooi er tijdelijk een huplteugeltje aan, bijvoorbeeld een martingaal. Hij moet maar bewijzen dat hij die niet meer nodig heeft.
Wat jij moet gaan leren is zijn streken voor zijn. Er is altijd iets wat een paard doet als aankondiging, het hoofd wat omhoog gaat, omkijken, gevoel van ontploffen, trekken aan het bit, het kan vanalles zijn. Er is iets waar aan je kunt lezen dat het fout gaat lopen. Dat is het moment om in te grijpen. En wat is dat dan ingrijpen, nou bijvoorbeeld even een oefeningetje wijken doen, of een paar stapjes achteruit. Je moet zorgen dat je beest afgeleid is. Lukt het niet dan zet je je geheime wapen, de martingaal in. Als je hem daarmee wel kan laten stoppen geef hem dan niet op zijn fluit, maar omdraaien en vrolijk je weg vervolgen. Doen asof er niets gebeurt is.
Ik verwacht afgaande op je verhaal dat je tinker je aan het ringeloren is (slim beest) Dus als je hem een keer of drie voor bent geweest dat je probleem dan over is, probeer maar.

En een hulpteugel is nog onzinniger.
Misschien eerst proberen uit te vinden wat de reden is dat het paard zo deed. Gewoon uittesten is eenvoudig te zeggen, maar ook een van de meest bekende fouten net zoals de veel genoemde oorzaken koppigheid en dominantie.
Het karakter van het paard blijft hetzelfde. Ook als iemand anders er mee werkt blijft het karakter hetzelfde. Toch is er een verschil in wat het paard doet bij verschillende personen.
Dus of het heeft te maken met wat jij doet (en een hulpteugel zal hier niets oplossen, hooguit verstoppen) of het paard verschiet ergens van (waarbij de hulpteugel ook het probleem niet weg neemt), of het paard heeft lichamelijke problemen (en inderdaad niet helpt een hulpteugel ook niet).

Het enige wat een hulpteugel kan is het probleem verduisteren zodat het minder opvalt. Of door de gebruikte kracht te versterken of door de kracht van het paard tegen zich zelf te gebruiken.

Kortom een hulpteugel kan het probleem verminderen maar niet de oorzaak. Meestal zal het probleem dan ook slechts tijdelijk verminderen omdat de oorzaak blijft bestaan.

In geval van bit is de kans groot dat het bit de oorzaak is, zeker als het paard daarvoor bitloos gereden is. Het paard is dan namelijk niet gewend aan de constante pijn die de meeste bitten geven en kunnen heel snel naar huis willen omdat ze weten dat dan de pijn stopt. En de ene keer kunnen ze de pijn langer verdragen dan de andere keer waardoor het maar af en toe gebeurt dat het paard zo reageert.

Zoek dus de echte oorzaak in plaats van het paard zomaar te proberen te veranderen met of zonder hulpteugel. En inderdaad dat is mogelijk om het gedrag te veranderen zelfs in geval van pijn en ook zeker bij andere oorzaken, maar daar haal je dus niet de oorzaak mee weg.

Zolang het paard en probleem heeft zal die dat af en toe op een of andere manier uiten. Je kan 1 manier afleren maar dan komt er waarschijnlijk een andere. Pas als alle oorzaken zijn weg genomen kan je een probleempje paard krijgen dat nooit enig probleem geeft. Dat dit mogelijk is kan ik met zekerheid vertellen.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 11-05-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:05

one rein stop?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:09

Zeker nuttig mits het met relatief lichte druk kan en er geen bit in zit. Anders werkt dit zeer pijnlijk in. Maar mits juist aangeleerd zodat het paard reageert op een voorbereidend commando zodat je niet effectief 1 teugel moet staan trekken, is dit zeker een goede methode als de oorzaak geen pijn is natuurlijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:35

Jensvi ik lees alleen maar aannames in je post.
Die hulpteugel is om de controle terug te krijgen en meer niet. Jij krijgt van mij het zelfde advies als joyciee. Ga nou eens een keer niet blind als je het woord hulpteugel leest. Dat ding hoeft tochh niet tot st juttemis gebruikt te wordenen is secundair aan de oplossing . Hoezo is de kans groot dat het aan het bit ligt? Er staat in dit topic niets wat dat staaft. Helemaal niets.
Dus voor je het advies van een ander afkraakt eerst zelf goed lezen en je argumenten onderbouwen. Het is aan TS om te besluiten welk advies hij/zij wel bruikbaar vind en welk niet

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:42

Misschien samen met iemand naar buiten? Ik weet niet of hij bij de vorige eigenaar alleen ging, maar sommige paarden hebben er veel moeite mee om alleen naar buiten te gaan en willen dan ook nog wel eens proberen naar huis te rennen, zeker in een nieuwe omgeving

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 14:30

ik heb het zachtste bit genomen van de winkel een dubbel gebroken trensje. Tanden zijn ook gevijld en wolfstanden getrokken (was nog niet gebeurd). Paard doet ook spontaan mond open als hij bit ziet dus ik vermoed dat het bit wel ok is
bitloos is momenteel nog niet veilig genoeg zoals ik eerder al hebt getypt, zeker in het bos hier, kan mij zomaar onder een boom trekken omdat hij een sappig blaadje of zo ziet
Gezien ik op moment van op hol slaan met losse teugel stapte sluit ik ook uit dat hij weg wou om geen getrek in de mond te hebben.
Wat ik wel nog ga doen is een zadelpasser laten komen, paard was mager en zonder spieren dus leen nu een zadel tot hij wat op gewicht is (is nu wel het geval) en ik een eigen zadel kan kopen. Het geleende zadel heeft wel een vrije ruggengraad en schuift niet dus is zeker niet slecht in mijn ogen
paard is altijd gewend geweest om alleen op pad te gaan, wel meer in de velden en niet zo vaak in bos als hier. merk wel dat hij dat spannender vindt omdat hij geen overzicht heeft (komen er wandelaars vanachter de volgende boom?)
ik kan zeker al iets met de gegeven adviezen, bedankt om zo veel te antwoorden
mag ik nog even vragen wat een martingaal precies doet, kan die dan niet meer op hol slaan? heb niet de indruk dat zijn hoofd heel erg in de lucht gaat

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:34

mrie schreef:
Jensvi ik lees alleen maar aannames in je post.
Die hulpteugel is om de controle terug te krijgen en meer niet. Jij krijgt van mij het zelfde advies als joyciee. Ga nou eens een keer niet blind als je het woord hulpteugel leest. Dat ding hoeft tochh niet tot st juttemis gebruikt te wordenen is secundair aan de oplossing . Hoezo is de kans groot dat het aan het bit ligt? Er staat in dit topic niets wat dat staaft. Helemaal niets.
Dus voor je het advies van een ander afkraakt eerst zelf goed lezen en je argumenten onderbouwen. Het is aan TS om te besluiten welk advies hij/zij wel bruikbaar vind en welk niet

Ze geeft aan dat het op de stem wel redelijk gaat, maar op bit niet.

Ik geef toe dat een hulpteugel helpt bij het terug krijgen van controle. Als je mijn post goed laat zal je dat zien. Je zal ook zien dat dat niet de oplossing is omdat het niet de oorzaak aanpakt. De eerste hulpteugel die de kennis van de mens of de technieken van de mens of de pijn weg neemt moet ik nog tegen komen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:06

Waaslander schreef:
ik heb het zachtste bit genomen van de winkel een dubbel gebroken trensje. Tanden zijn ook gevijld en wolfstanden getrokken (was nog niet gebeurd). Paard doet ook spontaan mond open als hij bit ziet dus ik vermoed dat het bit wel ok is
bitloos is momenteel nog niet veilig genoeg zoals ik eerder al hebt getypt, zeker in het bos hier, kan mij zomaar onder een boom trekken omdat hij een sappig blaadje of zo ziet
Gezien ik op moment van op hol slaan met losse teugel stapte sluit ik ook uit dat hij weg wou om geen getrek in de mond te hebben.
Wat ik wel nog ga doen is een zadelpasser laten komen, paard was mager en zonder spieren dus leen nu een zadel tot hij wat op gewicht is (is nu wel het geval) en ik een eigen zadel kan kopen. Het geleende zadel heeft wel een vrije ruggengraad en schuift niet dus is zeker niet slecht in mijn ogen
paard is altijd gewend geweest om alleen op pad te gaan, wel meer in de velden en niet zo vaak in bos als hier. merk wel dat hij dat spannender vindt omdat hij geen overzicht heeft (komen er wandelaars vanachter de volgende boom?)
mag ik nog even vragen wat een martingaal precies doet, kan die dan niet meer op hol slaan? heb niet de indruk dat zijn hoofd heel erg in de lucht gaat

Leuk te lezen dat je je paard lichamelijk laat checken op de belangrijkste punten. Het bit is dan waarschijnlijk hier niet het probleem dus kan je inderdaad trainings gericht beginnen.
Is je paard normaal eerder zwaar aan de hulpen?
Het kan helpen om je paard als je thuis bent niet onmiddellijk af te zadelen, maar nog wat oefeningetjes te doen of een blokje maken terwijl je voorbij de wei of stalling loopt.
Verder gaat consequent bezig blijven met het paard zo licht mogelijk op de hulpen te laten reageren.

Die 2 dingen zullen je al een eindje op weg helpen. Wees zeker dat je de release van druk geeft op het juiste moment.
Verder kan je als hij wil versnellen elke keer het paard laten stoppen en een paar passen achteruit vragen. Als je dit consequent doet zal het paard snel begrijpen dat het langer duurt voor hij thuis is als hij sneller wilt dan jij aangeeft.

Verder kan je als hij ineens versnelt vanuit stap, nadat je hem hebt vertraagd, terug gaan naar de plaats waar hij ineens versnelde en vanaf daar terug stappen richting huis.

Als je dergelijke dingen doet zal het paard er snel voor kiezen jou aangeving van snelheid te volgen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 15:42

jensvl schreef:
Waaslander schreef:

Leuk te lezen dat je je paard lichamelijk laat checken op de belangrijkste punten. Het bit is dan waarschijnlijk hier niet het probleem dus kan je inderdaad trainings gericht beginnen.
Is je paard normaal eerder zwaar aan de hulpen?
Het kan helpen om je paard als je thuis bent niet onmiddellijk af te zadelen, maar nog wat oefeningetjes te doen of een blokje maken terwijl je voorbij de wei of stalling loopt.
Verder gaat consequent bezig blijven met het paard zo licht mogelijk op de hulpen te laten reageren.

Die 2 dingen zullen je al een eindje op weg helpen. Wees zeker dat je de release van druk geeft op het juiste moment.
Verder kan je als hij wil versnellen elke keer het paard laten stoppen en een paar passen achteruit vragen. Als je dit consequent doet zal het paard snel begrijpen dat het langer duurt voor hij thuis is als hij sneller wilt dan jij aangeeft.

Verder kan je als hij ineens versnelt vanuit stap, nadat je hem hebt vertraagd, terug gaan naar de plaats waar hij ineens versnelde en vanaf daar terug stappen richting huis.

Als je dergelijke dingen doet zal het paard er snel voor kiezen jou aangeving van snelheid te volgen.

thanks voor de tips! paard is heel goed aan de hulpen om sneller te gaan maar slecht om trager te gaan. oefenen op tempowisselingen zal inderdaad de boodschap zijn, de keren dat hij wegrende vanuit galop ben ik inderdaad teruggegaan en zelfde traject paar keer overgedaan, eerst in stap, dan in draf en dan in kleine stukjes galop. Helaas heeft hij de laatste keer gewonnen gezien ik een hersenschudding had en ik er dus niet meer op kon om hem terug het bos in te sturen. Baal er echt van dat hij nu het laatste woord had maar ja kon ik niks aan doen en vrees dat hij dit onthouden zal hebben. Hij heeft mij toen ook compleet verrast door van rustig stappen ineens in rengalop te gaan (dus zonder eerst te draven). Had geen kans om hem terug te nemen :(

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:23

De martingaal moet zo afgesteld staan dat de ringen tot net iets lager dan het bit kunnen komen. Als je dan aan de teugel trekt werkt het bit wat meer in op de lagen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:12

Dan is het inderdaad moeilijker.
Het is dan misschien ook beter om de eerste tijd regelmatig aan de hand een wandeling te maken. Waarschijnlijk kan je voorlopig toch niet meer rijden met de hersenschudding. Maar als aan de hand wandelen wel gaat valt dat alleen maar aan te moedigen.
Bovendien kan je misschien tijdens het leiden werken aan de lichtheid van je paard zodat hij op zeer weinig druk aan de hand versnelt en vertraagd. Als je het paard aan de hand sensibiliseert zal dat onder het zadel ook makkelijker gaan en zal het paard sneller terug te nemen zijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:52

mrie schreef:
Dieuwertje92 schreef:
Ik zou in eerste instantie je dier eens gewoon leren kennen, hulpteugel kan altijd nog als het een 'probleem' blijft. Je hebt het in dit geval gewoon over het niet kennen van elkaar dus een verkeerde inschatting gemaakt: rijden met een losse teugel, hij schrok en weg was ie.. Waarom een hulpteugel uberhaupt gebruiken, mag een paard dan niet even wennen aan een nieuwe omgeving, eigenaar en manier van rijden? Onderschat sowieso de tijd niet die een paard nodig heeft om gewoon te raken met de nieuwe omstandigheden.

Nee, dat mag hij niet. Of dat mag hij wel, maar hij zal andere methodes moeten bedenken want dit is domweg gevaarlijk, irritant, dominant en niet de bedoeling.

Citaat:
Hoe gaat het met een ander paard erbij? Probeer eens achter een rustig paard rijden (dat geeft hem steun) en dan kan je hem als het nodig is op de kont van het andere paard remmen.

Ik vind dit geen goed advies, je wilt een paard wat zelfstandig mee naar buiten kan geen plakker of hanger waardoor je altijd met een ander mee moet en niet de keuze hebt om alleen te gaan.

Amen op het eerste stuk...

Ik heb meegelopen bij een trainster dus een paar tientallen paarden zien komen en gaan. Gek genoeg heb ik bij al die paarden nooit het gevoel gehad dat ze zoveel "wentijd" nodig hadden. Gingen allemaal na 2-3 maanden ofwel zadelmak ofwel heropgevoed onder het zadel terug buiten.

Mijn eigen paard was de 1e dag gestressed en dan weer compleet op het gemak.

Zulk gedrag sta ik niet toe. Elk gedrag dat mij in gevaar kan brengen sta ik niet toe. Als hij zo moet "wennen" kun je er niet zonder risico eens iemand anders opzetten of mee op wedstrijd gaan. Nee bedankt.

Dit probleem is deels ook een deel opvoeding, dus als je een bak kan regelen zou ik dat zeker doen! En dan kilometers maken, elkaar leren vertrouwen en leren een goede leider te zijn. Met een goede, consequente en zelfzekere ruiter doen de meeste paarden niet zulke trucjes (al kunnen ze altijd eens schrikken ;). De mijne schrok zich daarstraks dood van een opvliegende eend en wou ook gaan rennen, op de moment dat ik voelde dat ze wou gaan meteen ingegrepen en ze is flink bij mij gebleven)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:59

En zo heeft iedereen zijn/haar manier. Het is aan TS uit te vogelen welke manier haar aanspreekt en vooral wat bij paard en haar past. Mijn dochter heeft tijdelijk ook met Pelham (alleen in het bos) gereden omdat het gewoon gevaarlijk werd anders en altijd met iemand erbij. Iets waar we totaal tegen waren maar noodzakelijk was. Nu gaan ze zonder zadel en alleen, ze kan nu lezen en schrijven met haar K(oe)winy.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:51

Het is ook vooral aan ts om te bepalen of ze een goede relatie met het paard wil, gebaseerd op waar respect vanwege vertrouwen of dat ze liever de persoon is die het paard gehoorzaamd vanwege angst voor pijn.
Het kan beide een met het tweede ga je momenteel sneller zijn, maar als je het eerste doet ga je binnen enkele weken hetzelfde resultaat halen, alleen zal het paard het dan doen uit waar respect. Hierdoor zullen bovendien toekomstige problemen beter voorkomen en sneller verbeterd worden.
Maar zoals gezegd is het aan de ts.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 12:37

denk dat ik ga kiezen voor een combinatie van beiden. dus werken aan de relatie maar ook bijvoorbeeld een pelham bit met twee teugels ofwel een slofteugel aandoen voor in noodsituaties
ben gisteren met hem aan de hand gaan stappen met touwhalster en vaak doen halthouden, paar pasjes achteruit, beetje gehoorzaamheid dus. voor verder grondwerk ga ik mij moeten inlezen, heb ik geen ervaring mee. Ik denk eventueel aan het boek 101 horsemanship oefeningen. Over op stal zetten ben ik nog niet uit, ben vaak thuis en dan ga ik hier zeker 4 keer per dag bij hem, dat zou ik niet meer kunnen en dat zou ik missen. Piste op wandelafstand ga ik niet vinden vrees ik maar ik probeer de afstand straks eens uit

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:47

Ik moedig het zeker aan om je te verdiepen in grondwerk. Op stal zetten zou ik ook niet doen omdat je daar zelf niet van leert (als je een opleidingsstal bedoelt). Dan kan je beter eens iemand laten komen om je ter plaatse te helpen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 13:24

jensvl schreef:
Ik moedig het zeker aan om je te verdiepen in grondwerk. Op stal zetten zou ik ook niet doen omdat je daar zelf niet van leert (als je een opleidingsstal bedoelt). Dan kan je beter eens iemand laten komen om je ter plaatse te helpen.

zou ideaal zijn maar ja zonder piste.... heb enkel een zandpaddock van ongeveer 20 op 11 meter, daar kan je niet veel mee, allé voor grondwerk wel natuurlijk

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:37

Dat is voor het rijden inderdaad een moeilijkheid.