Eerste trainingfoto's met mijn nieuwe aanwinst!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4464
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:05

Mijn advies: zoek eens een andere interesse voor wat frisse wind :) Deze instructrice kent het paard al erg lang, maar daardoor kan ze 'blind' geworden zijn voor bepaalde aspecten, of juist teveel op één ding gaan focussen. Door een nieuwe instructrice te zoeken, kunnen je ogen weer geopend worden en kan je weer hele nieuwe trainingsmanieren zien :)

Het ziet eruit als een leuk paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:06

Dat is natuurlijk net hoe jij het ervaart. De mensen hier boven proberen je niet de grond in te boren naar mijn idee maar met tips verder te helpen. Je zou ook eens kunnen kijken of er misschien een kern van waarheid in zit. Ook je instructie/vorige eigenaar heeft niet de wijsheid in pacht, zelf nadenken wat die slof doet met je paard. Je hebt een mooi paard, echt waar, als je haar heel houdt komen jullie er wel.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:07

M_hartje_M schreef:
Heel gaaf paard!

Ik denk dat de tips van bokt je sowieso niet zullen helpen. Vanaf foto's tips geven is gewoon heel moeilijk en met goede instructie zal je er sowieso wel komen.

Het is net je nieuwe aanwinst dus misschien is het ook wel een kwestie van de juiste 'knopjes' vinden :)

Succes!!!

edit: kleine toevoeging. Op bokt is volgensmij iedereen allergisch voor zoiets als een slofteugel of andere hulpmiddeltjes. De volgende keer als je foto's plaatst gewoon niet meer met slof, bespaar je voor jezelf de frustratie en het commentaar :)
Ik reed mn pony ook vaak met mexicaans hoofdstel maar voor foto's vaak met een gewoon hoofdstel


Daar ben ik het niet mee eens... Ik heb via Bokt juist heel heel HEEL erg veel geleerd, en daarin ook echt mijn rijden verbeterd. Waarom? Foto's plaatsen, leren kijken, leren waar ik op moet letten, en vervolgens leren voelen. Dus dat je via bokt niet geholpen zou kunnen worden naar aanleiding van foto's is absoluut niet zo. Hier zit het tegendeel daarvan namelijk. :j

Edit; Simpel voorbeeld, even de foto van TS gebruikt. :)
Kijken;
Afbeelding
Op het eerste gezicht ziet dit er natuurlijk heel goed uit maar er zijn heel veel dingen die ook niet goed zijn. Hoe kan je hier van leren? Zelf eens je eigen foto beoordelen. Wat is er goed? Wat is er niet goed? Stel ik ben TS; Mijn paard komt al ver onder de massa met het achterbeen en de tact is goed. Alleen haar neus is achter de LL, dus deze moet ik er meer uit gaan rijden. (hoe ga je dit doen?) Ik zit niet volledig op mijn billen, dit kan komen omdat ik wat naar beneden kijk. (wat ga je hier mee doen?) Ik til mijn handen netjes, maar de lijn elleboog - pols - teugel - mond is niet recht, hier zit een knik in. (wat ga je hier aan doen?)

Hier leer je van omdat je zelf antwoord kan geven op de vragen. Plaats je een topic als dit op bokt, vind ik het altijd leuk en handig om te lezen wat iemand er zelf van vind. Waarom? Je weet dan of iemand zich bewust is van zijn/haar rijtechnische problemen, en er echt voor open staat hier wat mee te doen. Na denken over dat soort dingen hoort niet alleen bij een instructrice maar ook bij de ruiter. Zo een foto van je zelf beoordelen is een hele mooie gelegenheid om eens te peilen wat je zelf nou echt vind van het totaalplaatje.
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 09-05-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:08

Mariett schreef:
Mijn advies: zoek eens een andere interesse voor wat frisse wind :) Deze instructrice kent het paard al erg lang, maar daardoor kan ze 'blind' geworden zijn voor bepaalde aspecten, of juist teveel op één ding gaan focussen. Door een nieuwe instructrice te zoeken, kunnen je ogen weer geopend worden en kan je weer hele nieuwe trainingsmanieren zien :)

Het ziet eruit als een leuk paard :)



Dit vind ik een heel goed advies, want dat gebeurt heel makkelijk als je een dier al lang kent.

Michelletjuh

Berichten: 266
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:08

Ik snap dat je het niet leuk vind om er commentaar op te krijgen. Je bent immers trots op je nieuwe aanwinst en wilt dit graag laten zien! Begrijpelijk. :j Maar het blijft bokt.. Zoiets als slofgebruik blijft dan niet onopgemerkt. Ik vind dat sommige reacties ook niet echt motiverend zijn en dat is jammer.
Is het juist niet een uitdaging om dit paard helemaal zonder slof te rijden en hem zo voor elkaar te krijgen samen met je instructrice? Dat zou toch het mooiste zijn voor jou en je paard! :)

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:09

M_hartje_M schreef:
Heel gaaf paard!

Ik denk dat de tips van bokt je sowieso niet zullen helpen. Vanaf foto's tips geven is gewoon heel moeilijk en met goede instructie zal je er sowieso wel komen.

Het is net je nieuwe aanwinst dus misschien is het ook wel een kwestie van de juiste 'knopjes' vinden :)

Succes!!!

edit: kleine toevoeging. Op bokt is volgensmij iedereen allergisch voor zoiets als een slofteugel of andere hulpmiddeltjes. De volgende keer als je foto's plaatst gewoon niet meer met slof, bespaar je voor jezelf de frustratie en het commentaar :)
Ik reed mn pony ook vaak met mexicaans hoofdstel maar voor foto's vaak met een gewoon hoofdstel


Echt belachelijk dat er dan meteen gedacht wordt aan rugproblemen.... Mijn vorige paard had dat en dan ga je heel iets anders zien hahaha... Zoals onregelmatigheid in het beenwerk en flegmatiek lopen.

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:10

Michelletjuh schreef:
Ik snap dat je het niet leuk vind om er commentaar op te krijgen. Je bent immers trots op je nieuwe aanwinst en wilt dit graag laten zien! Begrijpelijk. :j Maar het blijft bokt.. Zoiets als slofgebruik blijft dan niet onopgemerkt. Ik vind dat sommige reacties ook niet echt motiverend zijn en dat is jammer.
Is het juist niet een uitdaging om dit paard helemaal zonder slof te rijden en hem zo voor elkaar te krijgen samen met je instructrice? Dat zou toch het mooiste zijn voor jou en je paard! :)


Ja tuurlijk dat wil ik ook en dat zal vast goedkomen!

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:12

Ts, mensen vragen alleen of je aan alles hebt gedacht, om rugproblemen uit te sluiten, het is denk ik niet zo aanvallend bedoelt als jij denkt.

Heb je mijn bericht gelezen? De tip over een keer een andere instructie proberen vind ik ook goed, al is het maar voor een paar keer om het uit te roberen.

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:18

marijkiiii schreef:
Ts, mensen vragen alleen of je aan alles hebt gedacht, om rugproblemen uit te sluiten, het is denk ik niet zo aanvallend bedoelt als jij denkt.

Heb je mijn bericht gelezen? De tip over een keer een andere instructie proberen vind ik ook goed, al is het maar voor een paar keer om het uit te roberen.


Ik zie geen enkel verband met het feit dat het dier dan rugproblemen zou hebben! Kom op zeg......
Typ eens in op Google: Grand Prix dressuur. En dan kijk je naar de ruggen van die paarden. Wel gek, hoe ze het dan tot de Grand Prix geschopt hebben.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:20

Niet elk paard op GP niveau loopt ook goed. Je wil niet weten hoeveel paarden op dat niveau slecht lopen.
Er zijn nog weinig die correct lopen (zeker weinig op de klassieke manier waarbij het om het paard draait en niet om hoe de hals staat)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:22

Prachtig paard, dat ten eerste. Ten tweede zie ik een paard dat de rug vastzet. Daardoor kan hij niet goed ondertreden met de achterbenen. Mijn tip: gewoon alleen maar voorwaarts neerwaarts rijden, nog even geen oprichting vragen totdat het achterbeen er weer goed onder zit.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:22

Heb je een duidelijk beeld van hoe een paard 'goed' loopt? Want als ik naar de foto kijk waar je paard aan het uitstrekken is. Dan vraag ik me af waar je dan zo blij van wordt. Het paard gooit alleen z'n voorbenen naar voren, en doet achter maar weinig (kleine pas). Dit is niet het beeld dat je zou willen hebben bij een goed uitstrekkend paard.

Daarom vraag ik me af hoeveel kennis en ervaring je zelf hebt, en of een instructrice die je met een slof laat rijden, en je niet bijbrengt hoe een paard echt goed loopt, wel toegevoegde waarde heeft.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:22

Soms moet je zelf eens je ogen openen... Een slof gebruiken omdat "ze altijd zo gereden is" en dan wel tips vragen voor een beter achterhand gebruik... Dan weet je imo idd totaal niet waar je mee bezig bent. En ja, deze manier van rijden is vragen om rugproblemen, hoe je het ook draait of keert...

En bekijk dit topic als de schop onder je kont om op een gezonde manier veel verder te geraken met je paard... Het zou zonde zijn dat je door anderen niet lang zou kunnen genieten van dit paard...

Hoe lang gaan de huidige gp- paarden mee? GP ga jij met dit paard niet halen en dan is het de vraag of je over een jaar of twee terug de fondsen hebt om een duur paard aan te kopen als deze op is? Want dat kunnen topruiters wel, is het ene paard op dan staat de volgende al klaar...

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:25

maximuss schreef:
Soms moet je zelf eens je ogen openen... Een slof gebruiken omdat "ze altijd zo gereden is" en dan wel tips vragen voor een beter achterhand gebruik... Dan weet je imo idd totaal niet waar je mee bezig bent. En ja, deze manier van rijden is vragen om rugproblemen, hoe je het ook draait of keert...

En bekijk dit topic als de schop onder je kont om op een gezonde manier veel verder te geraken met je paard... Het zou zonde zijn dat je door anderen niet lang zou kunnen genieten van dit paard...

Hoe lang gaan de huidige gp- paarden mee? GP ga jij met dit paard niet halen en dan is het de vraag of je over een jaar of twee terug de fondsen hebt om een duur paard aan te kopen als deze op is? Want dat kunnen topruiters wel, is het ene paard op dan staat de volgende al klaar...


Mwah, gelukkig kun jij niet in andermans portemonnee kijken en dat is maar goed ook.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:26

Je vraagt hier advies met foto's en vervolgens mag niemand wat zeggen?

Je paard loopt gewoon niet fijn zo en als hij nog geen rugproblemen heeft, gaat hij die wel krijgen.

Heel veel mensen hebben slecht les. Nu vindt je jouw instructrice kundig, maar als je zelf leert dat dit niet goed is, kom je erachter dat dit niet oke is.

Als een instructrice slof adviseert weet ze dus al niet hoe je een paard correct traint, zo simpel is het gewoon.

Ik geef zelf les en in het begin is het vooral het lijf trainen en van het hoofd afblijven. Als het lijf goed loopt, komt dat hoofd echt vanzelf zonder dwingen, getrek etc.

Nu ga je nooit een beter achterbeen krijgen. Helaas zie ik in de sport heel veel slechte achterbenen, slecht ruggebruik, ook op GP niveau, dus het is redelijke geaccepteerd, maar niet goed!

Ga heel veel slangevolte's rijden van 15m doorsnee bijv. Rij grote voltes op de binnen hoefslag en ga die kleiner en groter maken. Rij veel overgangen, ook op je volte bijv.
Je kan ook ruiten rijden en klavertjes 4. Alles in stap, draf en galop. Wees eerst tevreden met 1 goede pas en vraag niet meteen uren door. Pas als je 1 goede pas kan bevestigen, kunnen er meerdere volgen.

Buiten dat moet je een trainer zoeken die ook goed op je houding en hulpen let. Als je niet fijn zit, werk je je paard al tegen. Hoe beter je zit, hoe makkelijker voor je paard.
Bij hulpen is het belangrijk dat je niet teveel en te verwarrend bent. Als je nu heel veel doet en je gaat steeds meer doen, is het einde zoek. Op het gevraagde wil je een reactie en dat moet je weer belonen door ontspanning. Dan snapt een paard je boodschap en kun je een stapje verder.

Dat het paard voorheen verkeerd is gereden, kun jij niks aan doen. Als hij goedgekeurd is en pas 10, kun je nog heel veel samen leren en verbeteren.
Blijf je zo doorgaan, blijf je tegen dingen aanlopen. Het rijden zal soms zelfs vervelend zijn, als het zo blijft gaan.
Ik ben weleens met mensen opnieuw begonnen, omdat ze naar de M moeten en een paard zo loopt en het paard nog amper kan wijken, ze niet het paard goed door het lijf hebben lopen en dus geen steek verder kunnen. Rijden wordt een strijd, paard zit vaak vast etc etc

Je kan die tijd besparen door het probleem nu aan te pakken ipv over 2jr met een nieuw topic vol ellende.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:27

Mariett schreef:
Mijn advies: zoek eens een andere interesse voor wat frisse wind :) Deze instructrice kent het paard al erg lang, maar daardoor kan ze 'blind' geworden zijn voor bepaalde aspecten, of juist teveel op één ding gaan focussen. Door een nieuwe instructrice te zoeken, kunnen je ogen weer geopend worden en kan je weer hele nieuwe trainingsmanieren zien :)


Dit is wat ik ook dacht. Omdat een paard op een bepaalde manier altijd zo is getraind wil nog niet zeggen dat het dan ook goed is. Of de juiste manier is. Paard wat op dat niveau is getraind moet ook op eigen benen kunnen lopen en niet in een slof gaan hangen. Omdat de vorige eigenaar het ook altijd maar zo deed wil niet zeggen dat het bij jou dan ook maar zo moet. Het paard lijkt me slim genoeg om daar weer trucjes voor te leren en of dat de juist zijn is maar afwachten. Probeer eens wat anders, voor het paard wellicht een hele welkome afwisseling.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:29

noorbeek1234 schreef:
Mwah, gelukkig kun jij niet in andermans portemonnee kijken en dat is maar goed ook.


:') Jeetje.
Mag ik vragen waarom je een topic op HAW plaatst als je geen commentaar wilt?

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:31

Ik geef je een advies waar geen enkele vorm van aanval over rugproblemen en slofgebruik in voorkomt. Als jij daar al geen reactie op wil geven snap ik niet waarom je om advies gevraagd hebt.

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:31

Eerst: proficiat met je nieuwe paard. Erg mooi dier hoor! En je voelt dat je erg blij met haar bent. Dat is leuk om lezen! Ik ben ook overtuigd dat je enkel het beste voor haar wil.

Maar, ik kan me met de opmerkingen van sommigen hier wel vinden.
Je vraagt naar tips voor een actiever achterbeen maar dat ga je met het gebruik van een aangespannen slof (zoals op sommige foto's) nou net niet bereiken. De laatste foto van de uitgestrekte draf is ook een voorbeeldfoto van hoe het niet hoort! Daar doet het achterbeen helemaal niet mee.
Mss is de tip van een andere instructrice nou net wat je met dit paardje nodig hebt.

Ik wens je nog veel plezier en geluk met haar!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:31

Ik zou haar veel voorwaarts neerwaarts rijden en dan wel met het neusje eruit zodat ze de rugspieren gaat gebruiken. Je zou ook aan de hand, bijvoorbeeld voor het rijden, enkele strekoefeningen kunnen doen zodat ze de rugspier wat gaat verlengen om makkelijker te kunnen ontspannen. Als ze dan eenmaal een ontspannen ruggebruik heeft is het ook makkelijker om de achterhand te activeren.
Veel succes met deze knapperd!
Laatst bijgewerkt door amies100 op 09-05-16 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:32

Waar halen jullie vandaan dat dit paard altijd met slof gereden is? Dat is niet zo. Het leek hun alleen voor nu even beter omdat ze soms sterk is! Denken jullie dat ik die slof voor altijd ga gebruiken? Nee!

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:33

marijkiiii schreef:
Ik geef je een advies waar geen enkele vorm van aanval over rugproblemen en slofgebruik in voorkomt. Als jij daar al geen reactie op wil geven snap ik niet waarom je om advies gevraagd hebt.


Nee jij niet inderdaad, maar doordat sommigen hier zitten af te katten las ik er even overheen, sorry. Dankjewel voor je tips.

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:33

Ts, ook al wil je blijkbaar alleen OOO en AAAAA horen op je nieuwe paard, zo werkt het niet altijd. Ik vind het een mooi maar niet prettig ogend paard. Slof eraan zou je voor je eigen veiligheid misschien een paar keer kunnen doen maar niet omdat iemand het zegt dat het zo hoort. Je kunt zelf nadenken en alleen omdat je instructrice GP is, het paard blijkbaar tot Z2 is afgericht wil dat nog lang niet zeggen dat het dier goed loopt. Wees gewoon eens eigenwijs en ga een half jaar terug naar de basis, zoek een andere instructeur, iemand die vooral goed jonge paarden kan begeleiden en ga vanaf de basis weer naar boven. Ook dan kun je in een jaar bwv spreken Z starten. Als een paard in de training de slof nodig heeft dan is er iets heel erg fout gegaan in het begin van de africhting, GP amazone of niet.

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:34

Lukasje schreef:
Eerst: proficiat met je nieuwe paard. Erg mooi dier hoor! En je voelt dat je erg blij met haar bent. Dat is leuk om lezen! Ik ben ook overtuigd dat je enkel het beste voor haar wil.

Maar, ik kan me met de opmerkingen van sommigen hier wel vinden.
Je vraagt naar tips voor een actiever achterbeen maar dat ga je met het gebruik van een aangespannen slof (zoals op sommige foto's) nou net niet bereiken. De laatste foto van de uitgestrekte draf is ook een voorbeeldfoto van hoe het niet hoort! Daar doet het achterbeen helemaal niet mee.
Mss is de tip van een andere instructrice nou net wat je met dit paardje nodig hebt.

Ik wens je nog veel plezier en geluk met haar!


Dankjewel!

noorbeek1234
Berichten: 289
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 13:37

bigone schreef:
Ts, ook al wil je blijkbaar alleen OOO en AAAAA horen op je nieuwe paard, zo werkt het niet altijd. Ik vind het een mooi maar niet prettig ogend paard. Slof eraan zou je voor je eigen veiligheid misschien een paar keer kunnen doen maar niet omdat iemand het zegt dat het zo hoort. Je kunt zelf nadenken en alleen omdat je instructrice GP is, het paard blijkbaar tot Z2 is afgericht wil dat nog lang niet zeggen dat het dier goed loopt. Wees gewoon eens eigenwijs en ga een half jaar terug naar de basis, zoek een andere instructeur, iemand die vooral goed jonge paarden kan begeleiden en ga vanaf de basis weer naar boven. Ook dan kun je in een jaar bwv spreken Z starten. Als een paard in de training de slof nodig heeft dan is er iets heel erg fout gegaan in het begin van de africhting, GP amazone of niet.


De slof is ook alleen maar even voor eigen veiligheid. Maar ik heb nooit gezegd dat ze altijd met slof gereden is. Helemaal niet zelfs!!

Dit zijn foto's met de vorige eigenaresse


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding