Paard gaat in protest?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:54

Even nuanceren, kissing spines wordt niet veroorzaakt door verkeerd rijden. Het is een aandoening waarbij het bot van de ruggenwervels meestal aan de bovenkant verdikt is of zelfs in een haakvorm is gegroeid. Loopt het paard met weggedrukte rug raken de wervels elkaar en dat doet pijn. Als de bijrijder zich alleen op hoofd/hals houding heeft gericht en het paard idd in de krul getrokken heeft zonder de rest van het lijf goed mee te nemen heeft hij hier flink pijn van gehad. Anders lijkt het op een lang teugeltje in het bos rijden eerder het moment waarop het paard de rug wegdrukt en dus pijn ervaart. Dat hij in het bos minder reactie geeft is logisch. Paard loopt voornamelijk rechtuit. Maar vanwege het protest met aandraven denk ik dat als het Ks is dat het achter de lendenen zit en dan maakt ruggebruik al minder verschil in pijnbeleving.

Maar goed, de enige manier om erachter te komen is foto's maken. Als ik jou was zou ik trouwens gelijk om een volledig kreupelheidsonderzoek vragen. Stel dat het geen Ks is dan kan je gelijk verder zoeken zonder dat je eerst een nieuwe afspraak moet maken en zo aan de gang blijft. Een goede kliniek heeft daar trouwens ook een thermografie in zitten. Mocht er allemaal niets uitkomen is de volgende stap het controleren van de nieren, lever en als het een merrie is ook de eierstokken en baarmoeder. Problemen in die gebieden kunnen zich nl ook goed vertalen naar bokken, staken etc.

Het goede nieuws is wel dat je voorlopig niets aan je zadel hoeft te doen :$ . Eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.

Meer weet ik op dit moment even niet. Heel veel succes in ieder geval. Ik blijf even volgen, ben wel benieuwd hoe dit afloopt.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:56

Zou het geen artrose kunnen zijn?

Mijn Quarab ging ook in protest, en aangezien hij dat nooit eerder deed, heb ik de veearts erbij gehaald en die bevestigde, na foto' s te hebben gemaakt, artrose linksvoor in de kogel.
Dat verklaarde dat rijden in de bak niet lekker ging.
Nu rijden we alleen nog maar buiten in het bos, en gelukkig gaat dat hartstikke goed.

En praat me er niet van om een goed zadel te vinden voor een rongeribte Arabier, heb dat probleem zelf ook gehad.
Goede ervaring met de Massimo Trail en Kent & Masters.

eszy

Re: Paard gaat in protest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:11

Ik weet na uitleg van de osteopaat dat mijn zadel ook echt niet goed ligt. Daarna heb ik nog zeker 10 zadels gepast maar niks ligt echt goed. Bijna allemaal (ook mijn eigen) zijn te lang. En anders klapperen ze wel, of liggen juist naar achter.

Bedankt allemaal voor de uitleg. Ik heb nog nooit te maken gehad met kissing spines dus dat is allemaal nieuw voor mij. Het zou wel kunnen verklaren waarom hij uit zichzelf nageeflijk gaat lopen. En misschien heeft de ondergrond er ook wel mee te maken dat het buiten rijden makkelijker gaat. Buiten rij ik vooral op harde ondergrond.

Maar laat ik er voor alsnog maar vanuit gaan dat het net zo goed iets anders kan zijn :)

ittheclown

Re: Paard gaat in protest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:37

hoe gaat het nu met je paardje Ts ? Stille meelezer hier

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 13:20

ittheclown schreef:
hoe gaat het nu met je paardje Ts ? Stille meelezer hier

Sorry,ik lees het nu pas.
Ik ben bij de dierenarts geweest en er zijn rugfoto's gemaakt. Z'n rug ziet er prima uit. Geen kissing spines.
Aanvullend is er bloedonderzoek gedaan en daaruit kwam een iets verhoogde spierwaarde en een wat laag eiwit gehalte. Niet ernstig gelukkig.
Dierenarts had het idee dat ie niet lekker in z'n vel zat. En dat dit in combinatie met die verhoogde spierwaarden zorgde voor problemen.
Ik mag nu vier weken niet rijden en moet myoplast bijvoeren. Daarnaast moet ik longeren om z'n rugspieren weer sterker te maken. In de hoop dat het probleem oplost..
Ben nu alleen op zoek naar de beste methode om z'n rugspieren te trainen vanaf de grond.