Rechterbeen/enkel eigen leven,oa geen druk op de beugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 08:13

Anoniem schreef:
ik wil best een filmpje laten maken maar rijd eigenlijk altijd alleen.
als ik wat heb, zal ik een pb sturen.(gooi t niet online).

Caira ik woon heeeeel ver van schoorl af.

Ik heb wel les hoor, hele fijne ook. Centered riding. Dus we zijn ermee bezig.
Wat ik met buitenrit wel regelmatig doe is dan ff de beugels uit en een stuk stappen met mijn ogen dicht.
(waar t veilig is, goed bospad).
Dan voel ik soms wel goed wat er gebeurt.
Nadeel is gewoon echt zodra die beugels weer aangaan, gaat t weer mis.

Krijg ook veel tips per pb over andere beugels of schoenen/laarzen.
Dat heb ik in de afgelopen jaren allemaal geprobeerd...

Mis je dan ook niet een stuk balans? Doordat je wat hebt ga je compenseren met je lijf
Sport je nog naast het paardrijden? En hoe gaat het zonder zadel? Ik heb dan geen last van mijn enkel maar bij mij is het mijn rug ik zit beter zonder of op een zadel met ruimte. De dressuurzadels van tegenwoordig zijn een ware crime, behalve mij wintec zadel.

Misschien kan je wel naar Schoorl (of Bergen/Egmond) toe, mooi gebied voor een vakantie en stallen genoeg :P

PS : Ik spaar voor een gangenpaard. Mijn jongste paard is bijna 18 dus over een jaar of 10 hoop ik er eentje te kunnen kopen. Tenzij ik morgen de loterij win en anders nog ff geduld en met mijn kont op de wagen :Z

Anoniem

Re: Rechterbeen/enkel eigen leven,oa geen druk op de beugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:52

Ik doe pilates en fitness naast paardrijden. En daarnaast regelmatig thuis nog (buikspier)oefeningen.
Mijn balans zonder zadel is best goed. Ik rijd ook vaak met een barebackpad en zit dan erg ontspannen.

Er gebeurt echt wat voelbaars zodra die beugel onder mn voet zit. Dan doet t 'iets'in mijn lichaam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:55

Ik heb besloten om voorlopig even alleen met de barebackpad te rijden...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:02

Hoi hoi, ik heb dit probleem ook...Echter loop ik bij de bekkenfysio,ik heb bekken instabiliteit,bij mij komt er waarschijnlijk een zenuw klem te zitten tijdens paardrijden.

Mijn rechter been gaat zijn eigen leven leiden met paardrijden, erg vervelend maar lijk er dan geen controle meer over te hebben.

Ik heb dan ook een uitstulping, mn bekken staan iets scheef en dan de bekkeninstabiliteit. Ik moet naar spine & joy center.

Misschien ff contact met bekkenfysio opnemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:39

Ik doe wel braaf oefeningen..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:42

Ik heb ook oefeningen, maar die helpen niet voldoende helaas. Hoe is het nu met jou, helpt het rijden met bbp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:56

Bbp gaat goed ja maargoed, daar zitten geen beugels aan en rijd ik niet licht in draf.
Daar lijkt t mis te gaan.
Heb m'n beugels een gat langer gemaakt wat in stap wel lijkt te helpen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:43

En een bekkenfysio? Bij mij lijkt het erop dat er een zenuw klem zit, heb je het niet met andere dingen, dat je merkt dat spier spanning anders is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:46

Nee eigenlijk niet. Ik doe pilates en fitness en heb dan, even als voorbeeld, geen last.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 06:15

Oke, maar een x langs fysio kan geen kwaad natuurlijk ;) bij mij zei de fysio dat er tijdens het lichtrijden Veel druk op spieren/zenuwen komt... succes

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 06:34

Ondanks dat je al vele tips over beugel gehad hebt, heb je wel eens met korf beugels gereden? Helpt waarschijnlijk niet tegen het missende gevoel maar wel tegen het onstabiel zitten in mijn geval. Je kan je voet verder in de beugel zetten waardoor je stabieler kan rijden. Ik heb mn enkel uit de kom gehad en heb de eerste maanden na mn ongeluk altijd met korf beugels gereden. Ik mis die dingen echt nu ik weer in manegelessen rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:30

Ja heb heel lang, járen, met korfbeugels gereden en had t toen ook.
Maar misschien veerden die teveel.
Wil wel weer korfbeugels terug hebben.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:00

Ik kom ook even binnengevallen, Ik had hetzelfde alleen op links.

Ik ben naar de orthomanuele therapie geweest, daar hebben ze heel mijn ruggengraat rechtgezet en mijn bekken rechtgemaakt. Het kost wat maar dan heb je ook wat!
Rugklachten na het paardrijden zijn opeens verdwenen en ohoh wat een verschil zeg!

Voor vragen over die behandeling kun je ze altijd stellen, ik moet over 2 weken weer terug voor de tweede behandeling.
Ik weet natuurlijk niet of het bij iedereen werkt, maar het is denk ik sowieso het proberen waard.

Ik heb al heel mijn leven scoliose en daardoor zakte ik weg naar een kant, linksom vergat ik steeds mijn buitenteugel bij te houden. Maar ik kon het er gewoonweg niet bijhouden omdat ik al het gevoel had dat deze 'strak' stond. Meteen na de behandeling weer gaan rijden en je zag direct het verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:26

Ik ga deze week of volgende week naar de chiropractor, dat heeft mij ook altijd goed geholpen en is alweer wat jaar terug..

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:46

Ben ik ook geweest, had bij mij helaas geen nut...
Als het niet helpt, kijk dan eens naar orthomanuele therapie !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:35

Klein blij moment..

Gisteren pijnloos gereden. Ja,mijn been zwabberde nog wat, maar toch..

Had mijn verende beugels geruild voor normale.
En een seatsaver op t zadel.

EllenCesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:27

Fijn dat het gisteren beter ging!
Door de normale beugels kan je in elk geval weer steun zoeken op de beugels. De Centered Riding instructeur kan een enkel release doen, is misschien al gebeurd.
Ook naar de grond "groeien" zodat je de stabiliteit op je beugel opzoekt en daarbij veel staan in je beugels zou kunnen helpen.

HybridFit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:22

Hoi,

Ik denk dat het belangrijk is om eerst eens goed naar je lichaam te kijken en hoe deze functioneert in het dagelijks leven. Daarnaast eens kijken hoe je houding op het paard is in elke gang. Hier door kan je er achter komen waar nou precies je disbalans vandaan komt. Dan kan je dit gaan op trainen zodat je sterker wordt, meer mobiliteit krijgt in een gewricht en meer balans krijgt in je bekken en romp. Als dit allemaal weer in balans is, kan je een balanstraining op het paard gaan doen om ook tijdens het paardrijden te leren ontspannen en aanspannen op de juiste momenten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:33

en met zadel, maar zonder beugels ? Zo rijd ik eigenlijk nog het liefste (voordeel aan een gangenpaard haha, ik laat die gewoon niet draven als ik teveel last heb). Zadel geeft voldoende steun en mijn benen doen dan ineens wel wat ze moeten, met beugels is mijn houding ineens lang zo goed niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:43

Ik heb een gedeeltelijke verlamming van 1 been door een ongeluk. En dus ook een "wiebel enkel"met rijden.
Ik rij ook het liefst zonder zadel (barebackpad) of met een boomloos ghost zadel met bovenbeen wrong dus zoals een stock zadel.

Met wedstrijden/cross etc rij ik nu met beugels zonder vering (voorheen GPG) met een breder voetbed (5 cm denk ik uit mijn hoofd) en ik heb de beugel van mijn wiebel been een half gaatje korter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:04

jokari schreef:
en met zadel, maar zonder beugels ? Zo rijd ik eigenlijk nog het liefste (voordeel aan een gangenpaard haha, ik laat die gewoon niet draven als ik teveel last heb). Zadel geeft voldoende steun en mijn benen doen dan ineens wel wat ze moeten, met beugels is mijn houding ineens lang zo goed niet.

dan zit ik goed. Ik vermoed écht dat de oorsprong in mijn enkel zit, waardoor ik ga compenseren..