lovemario schreef:ik vind het echt knap dat mensen zeggen dat de basis er niet in zit. dit paard is op een zeer correcte wijze beleerd met veel professionele hulp.
hij heeft een korte dikke nek, misschien dat het er wel mee te maken heeft.
helemaal terug naar de basis ben ik al een poos mee bezig. niet te veel willen en proberen hem te laten zakken. maar na de ander half jaar dat ik hem nu rij zit er geen verbetering in. de eigenaresse is er ook al jaren mee bezig geweest ( 10 jaar ongeveer). het zit er nou eenmaal niet in. ook aan de longe doet hij dit niet.
Het lastige is dat dit paard ooit geleerd is dat het oke is om de hals hoog te dragen zonder deze altijd naar beneden te laten vallen. Er is geen voorwaarts/neerwaartse drang bij het paard. Hooguit een voorwaarts/opwaartse drang. Maar die moet je altijd weer afwisselen met voorwaarts/neerwaarts en dat kan nu dus niet. De spieren zijn niet lang getraind (dat doe je met voorwaarts/neerwaarts) maar alleen maar kort (voorwaarts/opwaarts). De spieren moeten dus verlengd gaan worden. De stap voorwaarts neerwaarts is toen met inrijden overgeslagen. Er had nooit contact opgenomen mogen worden als het paard niet zelf de hals laat vallen. Nu is het echt terug naar enkel op een geheel losse teugel rijden en alles belonen waarin het paard de hals naar beneden beweegt. Liefst zonder ruiter, want onbelast zal het paard dit eerder doen als met ruiter op de rug. Net zo lang tot het paard uit zichzelf met de neus over de grond gaat. Daarin de hals gaan verlengen, als die spieren dan langer zijn kan je het meenemen naar onder het zadel.