halsstrekken lukt niet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:56

lovemario schreef:
ik vind het echt knap dat mensen zeggen dat de basis er niet in zit. dit paard is op een zeer correcte wijze beleerd met veel professionele hulp.

hij heeft een korte dikke nek, misschien dat het er wel mee te maken heeft.

helemaal terug naar de basis ben ik al een poos mee bezig. niet te veel willen en proberen hem te laten zakken. maar na de ander half jaar dat ik hem nu rij zit er geen verbetering in. de eigenaresse is er ook al jaren mee bezig geweest ( 10 jaar ongeveer). het zit er nou eenmaal niet in. ook aan de longe doet hij dit niet.

Het lastige is dat dit paard ooit geleerd is dat het oke is om de hals hoog te dragen zonder deze altijd naar beneden te laten vallen. Er is geen voorwaarts/neerwaartse drang bij het paard. Hooguit een voorwaarts/opwaartse drang. Maar die moet je altijd weer afwisselen met voorwaarts/neerwaarts en dat kan nu dus niet. De spieren zijn niet lang getraind (dat doe je met voorwaarts/neerwaarts) maar alleen maar kort (voorwaarts/opwaarts). De spieren moeten dus verlengd gaan worden. De stap voorwaarts neerwaarts is toen met inrijden overgeslagen. Er had nooit contact opgenomen mogen worden als het paard niet zelf de hals laat vallen. Nu is het echt terug naar enkel op een geheel losse teugel rijden en alles belonen waarin het paard de hals naar beneden beweegt. Liefst zonder ruiter, want onbelast zal het paard dit eerder doen als met ruiter op de rug. Net zo lang tot het paard uit zichzelf met de neus over de grond gaat. Daarin de hals gaan verlengen, als die spieren dan langer zijn kan je het meenemen naar onder het zadel.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:59

Ik zeg ook: kijk eens op YouTube : art2ride, wil feaber :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:07

tarek schreef:

Die gebruikt ook behoorlijk de inwerking van de hand hoor, als ik die mensen zie rijden met de armen zo extreem hoog.... Weer een aftakking van de klassieke leer erbij.
Zoals Angela en FSCA hier posten, de basis klopt niet.
Ik vind t jammer dat ik geen antwoord krijg op m'n vraag of er met hulpteugel gewerkt is.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:48

knollentuin schreef:
tarek schreef:

Die gebruikt ook behoorlijk de inwerking van de hand hoor, als ik die mensen zie rijden met de armen zo extreem hoog....

Dat is alleen op de momenten dat het paard omhoog komt, om contact te houden. Hij roept zelf ook dat dat niet is wat het uiteindelijke beeld moet worden. Zodra het paard merkt dat hij daar niets mee opschiet en het contact weer wil volgen naar beneden gaat hij weer mee naar beneden.

knollentuin

Re: halsstrekken lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:51

Hmmm dat zie ik "volgers" hier in de regio anders opvolgen vrees ik...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:53

lovemario HOE word het paard gelongeerd?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:34

Of ... so be it. Zorgen dat je het compenseert met andere dingen en hopen dat je niet te veel wordt afgestraft - als ik het goed begrijp is tot borsthoogte ondertussen voldoende, dus misschien moet je je er maar niet te druk over maken als hij verder fijn loopt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:33

Er kunnen heel veel oorzaken zijn waarom hij niet halsstrekt, zowel lichamelijk als door zijn bouw. Pre's hebben vaak een vrij korte, sterk bespierde hals en als ze eenmaal bovenin lopen ( al jaren dus), is het uitschuiven van de hals ( en uitwaaieren van de schoft) moeilijker geworden omdat de spieren etc. wat strakker zijn geworden.
Als je rustig balkjes met hem draaft, hoe loopt hij dan? Dit kan je zowel aan de longe als onder het zadel bekijken.

Lichamelijk kan het ook mis zijn in zijn kaakgewricht ( dat dat te vast zit waardoor hij zijn onderkaak niet lekker kan laten zakken) of in zijn laatste halswervels ( daar zitten vaak toch wat beschadigingen aan en die waren voorheen nauwelijks op foto of echo te zien). Wanneer is hij voor het laatst op de fot gezet ( zijn rug dan)?

Verder zou ik foto's van recht opzij van het rijden zowel van de linkerkant als van de rechterkant willen zien, of nog liever een stukje film, dan is er toch beter te beoordelen wat er te zien is en wat je eventueel eraan kan verbeteren.

Hoe is hij verder met poetsen? Kan je overal stevig met een rubberen rosborstel borstelen of zijn er plekken waar hij aangeeft dat hij dat niet helemaal lekker vindt? Is hij met opzadelen en aansingelen rustig ( of zelfs een soort van gelaten)?

Voor wat betreft het longeren zou je eens kunnen kijken of longeren met een lang afgestelde gogue wat helpt om hem te leren dat laag lopen fijn kan zijn. Ergens klopt er toch iets niet want anders zou hij je hand wel volgen en ook verder dan boeghoogte.

Hoe is hij trouwens met het verruimen van de stap en de draf? Doet hij dat wel netjes met zowel voorbenen als achterbenen? Soms voelt het heel spectaculair, maar is het in werkelijkheid toch anders dan je denkt.

Succes ermee hoor, ik hoop dat je nog lang van hem kan genieten met rijden.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 14:17

Jet schreef:
Er kunnen heel veel oorzaken zijn waarom hij niet halsstrekt, zowel lichamelijk als door zijn bouw. Pre's hebben vaak een vrij korte, sterk bespierde hals en als ze eenmaal bovenin lopen ( al jaren dus), is het uitschuiven van de hals ( en uitwaaieren van de schoft) moeilijker geworden omdat de spieren etc. wat strakker zijn geworden.
Als je rustig balkjes met hem draaft, hoe loopt hij dan? Dit kan je zowel aan de longe als onder het zadel bekijken.

Lichamelijk kan het ook mis zijn in zijn kaakgewricht ( dat dat te vast zit waardoor hij zijn onderkaak niet lekker kan laten zakken) of in zijn laatste halswervels ( daar zitten vaak toch wat beschadigingen aan en die waren voorheen nauwelijks op foto of echo te zien). Wanneer is hij voor het laatst op de fot gezet ( zijn rug dan)?

Verder zou ik foto's van recht opzij van het rijden zowel van de linkerkant als van de rechterkant willen zien, of nog liever een stukje film, dan is er toch beter te beoordelen wat er te zien is en wat je eventueel eraan kan verbeteren.

Hoe is hij verder met poetsen? Kan je overal stevig met een rubberen rosborstel borstelen of zijn er plekken waar hij aangeeft dat hij dat niet helemaal lekker vindt? Is hij met opzadelen en aansingelen rustig ( of zelfs een soort van gelaten)?

Voor wat betreft het longeren zou je eens kunnen kijken of longeren met een lang afgestelde gogue wat helpt om hem te leren dat laag lopen fijn kan zijn. Ergens klopt er toch iets niet want anders zou hij je hand wel volgen en ook verder dan boeghoogte.

Hoe is hij trouwens met het verruimen van de stap en de draf? Doet hij dat wel netjes met zowel voorbenen als achterbenen? Soms voelt het heel spectaculair, maar is het in werkelijkheid toch anders dan je denkt.

Succes ermee hoor, ik hoop dat je nog lang van hem kan genieten met rijden.

hij heeft inderdaad een erg korte en behoorlijke stevige hals. dit heeft natuurlijk zeker zijn nadelen.
ik loop regelmatig balkjes met hem. dit vind hij ook erg leuk ( iets te leuk haha ) hij word dan erg sterk en dan is de ontspanning erg ver te zoeken. dit komt wel weer terug hoor, maar zodra hij over de balkjes mag word hij erg vrolijk.

ik mag hem overal stevig poetsen. hij vind dat ook echt heerlijk.
ik heb helaas geen gogue. heb er wel mee gewerkt en vind ze ook wel fijn. helaas ben ik nu niet in de positie ( financieel) om dure dingen aan te schaffen.
verruimen in stap is wat lastig, maar in draf en galop zijn dat wel zijn sterkste punten. ook regelmatig 8en op gescoord op concour.
hij is in meende 4 jaar geleden voor het laatst op de foto gezet, en voordat ik hem ging rijden is er een masseur/ fysio bij geweest. deze vond het echt een wonder dat hij zo los is na een poos stil staan ( heeft een jaar stil gestaan)

ik heb geen recente foto's maar kan kijken of ik wat kan laten maken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:38

Mooi dat je met poetsen nergens last van hebt bij hem, met opzadelen. afzadelen, deken op- en afdoen dus waarschijnlijk ook niet.
Misschien als je wat vaker over balkjes laat lopen dat het "normaler" wordt en dat hij dan ook minder sterk wordt. Dit kan je aan de longeerlijk ook heel goed doen.
Eigenlijk bedoelde ik geen gogue maar een chambon. Die zijn trouwens ook best wel zelf te maken. Ik heb ze wel gemaakt van een stuk oude longeerlijn. Een stuk met de lus genomen, daar een ringetje aan genaaid. Ook nog een ringetje op zo'n 20 cm. afstand genaaid. Een volgend stukje van de longeerlijn heb ik gebruik voor achter de oren, daar ook twee ringetjes aan gemaakt. Twee stukken van oude sporenriempjes om het geheel achter de oren aan het kopstuk van het hoofdstel vast te maken. Een touw van voldoende lengte dat door de ring van het stuk tussen de benen door beide ringen van het zelfgemaakte kopstuk naar het bit kan gaan. Aan dat touw twee clipjes en klaar ben je. Maar goed, dan heb je wat ringetjes, een longeerlijn en een stuk touw met twee clipjes nodig.

Afbeelding

Dit is een voorbeeld van een gogue, maar zo kan je ook zelf een chambon maken.
In 4 jaar tijd kan er wel wat veranderd zijn in zijn lijf, waardoor er nu misschien wel meer te zien is op de foto's. Weet je ook waarvan de foto's zijn gemaakt?

Wat doet hij als je zijn rug rustig omhoog vraagt als je er naast staat? ( met een kriebeltje onder zijn buik op de plek van de singel?) En als je zijn hoofd links naar boeghoogte vraagt en rechts, links naar zijn voorknie en rechts? Links naar zijn linkervoorhoef en rechts naar zijn rechtervoorhoef? Gaat dat beide kanten op even soepel of merk je daar verschil in? Juist deze specifieke dingen kunnen aangeven welke spieren eventueel niet lekker meewerken, wat weer kan aangeven waarom hij niet kan zakken.

Het lastige is trouwens dat juryleden heel vaak kijken naar een flitsend voorbeen, maar niet zien of de achterhand goed meekomt en of het dus wel een correcte middendraf of uitgestrekte draf is. Punten zeggen dan dus niet altijd alles, dat is gewoonweg heel vervelend. Het zou veel fijner zijn als een minder spectaculair uitziende draf, maar wel correct gereden beter beloond zou worden dan een prachtig uitzwaaiend voorbeen waarbij de achterhand achter blijft of meer stuwt i.p.v. draagt. Punten zeggen me daarom niet alles of een paard echt goed gereden wordt/is of niet...
Ben toch erg benieuwd naar foto's!
Laatst bijgewerkt door Jet op 30-04-16 15:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:47

Het volgen van de hand kan heel lastig zijn met dit type paard met een wat zwaardere kortere hals is ook mijn ervaring.
Bij mijn jonge Lusitano heb ik het gelijk vanaf het begin mee gepakt, na elk stukje meer oprichting ook gelijk weer een stukje laag en op lengte.
Hij doet dit in tegenstelling tot veel andere lusitano's en PRE's vanaf het begin al vrij makkelijk, maar ik houd het ook wel heel consequent bij.

Wat het beste werkt is wat lager en ronder instellen, daar echt na laten geven, stukje uitschuiven, weer na laten geven en controleren, dan weer een stukje en zo verder tot je bent waar je ze wilt hebben, maar steeds blijven controleren en dan pas weer een stukje langer laten worden.

Afbeelding