Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
evania6wendy schreef:Nee ik houd ze just ontspannen en als ze omhoog wil met zijn hoofd ondersteun ik hem. En ik weet dat het niet het allerbest is alleen ik ben heel trots op hem dat ie eindelijk zo relax liep zonder kneepjes of wat dan ook! We werken zeker ook met aan de achterhand enz.
En ik rijd met normale handen gewoon normaal als zie zich gaat ontspannen voelt ie dat de druk die er was weg gaat en dat dan een belooning is.
aeolusnr1 schreef:Leren lopen als je nog maar amper al kan stappen, ..... ????????
Je bent helemaal verkeerd bezig, zoek goede instructie en leer correct paardrijden.
Kneepjes zoals jij het hier noemt is trekken, is zagen, is niet de manier om iets te vragen.
volgens je profiel ben je 13j dus nog wel heel erg jong, eigenlijk te jong om dit correct te leren.
In je profiel zeg je dat je een shet hebt en ook nog een ouder 22j oud paardje, en de vraag is dan ook wel of jouw paardje nog in staat zal zijn om het gevraagde uit te gaan voeren.
allemaal dingen die enkel tijdens een les paardrijden bekeken kunnen worden, dus les met een goede instructie.
Welshponyfan schreef:aeolusnr1 schreef:Leren lopen als je nog maar amper al kan stappen, ..... ????????
Je bent helemaal verkeerd bezig, zoek goede instructie en leer correct paardrijden.
Kneepjes zoals jij het hier noemt is trekken, is zagen, is niet de manier om iets te vragen.
volgens je profiel ben je 13j dus nog wel heel erg jong, eigenlijk te jong om dit correct te leren.
In je profiel zeg je dat je een shet hebt en ook nog een ouder 22j oud paardje, en de vraag is dan ook wel of jouw paardje nog in staat zal zijn om het gevraagde uit te gaan voeren.
allemaal dingen die enkel tijdens een les paardrijden bekeken kunnen worden, dus les met een goede instructie.
Allereerst, dit vind ik een onzin reactie. En dan met name het dikgedrukte stukje. Ik ben ook 13, maar ik kan mijn pony/paard ook gewoon zonder kneepjes/getrek/gezaag maar ontspannen nageeflijk aan het lopen krijgen. Niet omdat ik zelf zo goed ben, maar leeftijd maakt hierin niet uit.![]()
Ts, je instructeur/instructrice kan je het allerbest helpen. Vraag om hulp, probeer niet zelf maar wat![]()
Ik kan wel een paar tips geven, maar ik ken jou en je pony niet. Ik zal het niet te lang maken![]()
Begin op de volte. Ga oefenen met stelling. Voltes kleiner maken, voltes groter maken, en dat soort oefeningen. Je paard moet lekker los in zn lijf worden. Ontspanning is belangrijk. Als dit alles prima gaat, ga je verder.
Zoals jij beschrijft geef je links een kneepje en rechts, en zo door. Je paard gaat hierdoor niet makkelijk nageven. En dat is juist wat we willen. In plaats van kneepjes zorg je dat je gelijke druk op beide teugels hebt. Hoeft niet veel druk, zorg dat je in het zelfde tempo blijft. Als ze langzamer gaat, geef je been. Maar je houd dezelfde druk. Gebeurd er niets? Gebruik iets meer druk. Je handen niet wijd gaan zetten, maar netjes naast elkaar. Je moet hem van achter naar voor rijden. Zodra je merkt dat je pony ook maar iets nageeft, meteen ontspannen in je hand! Hij hoeft nog niet eens rond te lopen. En zo kun je dat steeds meer gaan uitwerken door veel te oefenen.
Ik zie vaak mensen op concoursen, die geven ook veel kneepjes. Resultaat: Zodra ze stoppen met kneepjes gebruiken, gaat het hoofd van het paard weer omhoog. Met druk, als je paard dan ook volledig nageeft, blijft hij meestal in zn houding, mooi ontspannen zonder dat je hoeft te trekken. En dat is juist wat je (als het goed is) wil bereiken.
Veel succes!
Celiien schreef:Schei uit zeg. TS moet helemaal niet aan druk willen beginnen als haar paard een sterrenkijker is en niet actief is. Eerst maar eens het paard over de rug laten lopen en dat her beestje z'n rug durft te gebruiken. Daarna Dat motortje laten draaien door schakelen, en inderdaad voltes wn figuren. totaal niet denken aan druk geven. Druk is niet nodig. Paard gaat vanzelf je hand op zoeken.
Drifter schreef:evania6wendy schreef:Nee ik houd ze just ontspannen en als ze omhoog wil met zijn hoofd ondersteun ik hem. En ik weet dat het niet het allerbest is alleen ik ben heel trots op hem dat ie eindelijk zo relax liep zonder kneepjes of wat dan ook! We werken zeker ook met aan de achterhand enz.
En ik rijd met normale handen gewoon normaal als zie zich gaat ontspannen voelt ie dat de druk die er was weg gaat en dat dan een belooning is.
Dit is ook heel moeilijk dus wat ik zeg is geen aanval ok? Ben het ook met de eerdere opmerking eens dat je heel netjes zit trouwens!
Je handen voelen voor jou ontspannen, maar zien er niet zo uit, ze zijn gesloten en strak. Je zegt ook, ik heb ze ontspannen en zodra mijn pony ontspant valt de druk weg. Dan heb je dus altijd druk op de teugels, en bij druk heb je je handen min of meer gesloten.
Heel lastig om te leren aanvoelen, want dat is het, en dat is dus ook niet van internet te leren. Het is echt een kwestie van hele goede uitleg terwijl je rijdt, en dat het kwartje dan valt. een 'ahhhh dus dat bedoelen ze!' moment.
Je bedoelt het goed en je wil het graag, en je probeert het het beste te doen voor je pony, dat is hartstikke goed! Maar echt, een goede instructie gaat je zoveel verder helpen!
Celiien schreef:Hoe ondersteun je hem?
Druk moet je helemaal niet aan willen beginnen nog. Eerst lang en laag over de rug. Dan activiteit, schakelen, en dan komt vanzelf de nageeflijkheid. Zo ga je alleen maar de krul in met je paard, en dat kan schadelijk zijn. Paard moet zakken vanuit de schoft, niet zoals je vaak ziet een knik maken in de nek.
Welshponyfan schreef:Celiien schreef:Schei uit zeg. TS moet helemaal niet aan druk willen beginnen als haar paard een sterrenkijker is en niet actief is. Eerst maar eens het paard over de rug laten lopen en dat her beestje z'n rug durft te gebruiken. Daarna Dat motortje laten draaien door schakelen, en inderdaad voltes wn figuren. totaal niet denken aan druk geven. Druk is niet nodig. Paard gaat vanzelf je hand op zoeken.
Sorry, zou je het uit willen leggen?
Welshponyfan schreef:aeolusnr1 schreef:Leren lopen als je nog maar amper al kan stappen, ..... ????????
Allereerst, dit vind ik een onzin reactie. En dan met name het dikgedrukte stukje. Ik ben ook 13, maar ik kan mijn pony/paard ook gewoon zonder kneepjes/getrek/gezaag maar ontspannen nageeflijk aan het lopen krijgen. Niet omdat ik zelf zo goed ben, maar leeftijd maakt hierin niet uit.![]()
Ts, je instructeur/instructrice kan je het allerbest helpen. Vraag om hulp, probeer niet zelf maar wat![]()
Ik kan wel een paar tips geven, maar ik ken jou en je pony niet. Ik zal het niet te lang maken![]()
Begin op de volte. Ga oefenen met stelling. Voltes kleiner maken, voltes groter maken, en dat soort oefeningen. Je paard moet lekker los in zn lijf worden. Ontspanning is belangrijk. Als dit alles prima gaat, ga je verder.
Zoals jij beschrijft geef je links een kneepje en rechts, en zo door. Je paard gaat hierdoor niet makkelijk nageven. En nageeflijkheid is juist wat we willen. In plaats van kneepjes zorg je dat je gelijke druk op beide teugels hebt. Hoeft niet veel druk, zorg dat je in het zelfde tempo blijft. Als ze langzamer gaat, geef je been. Maar je houd dezelfde druk. Gebeurd er niets? Gebruik iets meer druk. Je handen niet wijd gaan zetten, maar netjes naast elkaar. Je moet hem van achter naar voor rijden. Zodra je merkt dat je pony ook maar iets nageeft, meteen ontspannen in je hand! Hij hoeft nog niet eens rond te lopen. En zo kun je dat steeds meer gaan uitwerken door veel te oefenen.
Ik zie vaak mensen op concoursen, die geven ook veel kneepjes. Resultaat: Zodra ze stoppen met kneepjes gebruiken, gaat het hoofd van het paard weer omhoog. Met druk, als je paard dan ook volledig nageeft, blijft hij meestal in zn houding, mooi ontspannen zonder dat je hoeft te trekken. En dat is juist wat je (als het goed is) wil bereiken.
Veel succes!
Edit; ik heb net het filmpje gekeken. In het filmpje geeft je pony niet na. Ik kan nog wel tips n.a.v. het filmpje geven. Buitenteugel eraan maar niet te kort, binnenteugel ontspannen. als ie nageeft,rijdt hem dan richting halsstrekken. Natuurlijk ook weer niet te laag, maar dat ie lekker over zn rug loopt, want dat zie ik in het filmpje niet.
Deze hele reactie is niet aanvallend bedoeld, alleen als tips! Alleen om je te helpen
AlwaysH schreef:Welshpony zegt toch dat het juist niet moet, omdat je paard dan nageeft door druk en niet door ontspanning?
Citaat:In plaats van kneepjes zorg je dat je gelijke druk op beide teugels hebt. Hoeft niet veel druk, zorg dat je in het zelfde tempo blijft. Als ze langzamer gaat, geef je been. Maar je houd dezelfde druk. Gebeurd er niets? Gebruik iets meer druk. Je handen niet wijd gaan zetten, maar netjes naas
Celiien schreef:Ook dat moet je mog niet willen. Lekker lang laag beginnen. 'Goed teugelcontact' komt later, als het paard de hand durft te volgen, mee te zakken en te zoeken.
Weidebloem schreef:Celiien schreef:Hoe ondersteun je hem?
Druk moet je helemaal niet aan willen beginnen nog. Eerst lang en laag over de rug. Dan activiteit, schakelen, en dan komt vanzelf de nageeflijkheid. Zo ga je alleen maar de krul in met je paard, en dat kan schadelijk zijn. Paard moet zakken vanuit de schoft, niet zoals je vaak ziet een knik maken in de nek.
Goede tip! Ben het er helemaal mee eens. TS, lukt het je om je paard de hals te laten strekken? Begin hiermee en zorg dat je paardje actief blijft lopen met licht teugelcontact. Je zult merken dat dit al een hele uitdaging is, maar als je het een aantal keer doet en je paard je hand goed blijft volgen, kan je vanuit hier langzaam de teugels korter maken en zorgen dat het paard je hand blijft volgen. Dus niet dat hij gelijk weer met zijn hoofd de lucht in gaat. Blijf lekker schakelen. Goed aan het been houden en activiteit zijn uitgangspunt. Veel succes!
Welshponyfan schreef:Dat stukje uit het filmpje ben ik het inderdaad mee eens, ja![]()
Celiien; In mijn edit staat ook dat het goed is om lang en laag te rijden, goed over de rug.
Overigens, Je had ook kunnen zeggen dat je het niet met mij eens bent, ipv. schei uit, luister niet naar Welshponyfan, etc. Had iets vriendelijker overgekomen