Bokkende merrie.. hoe nu verder?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:38

nuvel schreef:
@Shenavallee Dat zie ik dus helemaal niet. Ze word naar mijn idee heter omdat ze wil. Ze trekt naar de sprong, heeft haar oren en koppie erop en wil harder gaan naar de sprong. Dat bedoelde ik met heter. Als ze mag springen heeft ze ook geen problemen want dat vind ze blijkbaar leuk.

Edit vragen beantwoord en typfouten.

Dat herken ik van een paard dat ik jaren geleden trainde. Ik had steeds het gevoel dat er iets niet bij hem klopte, maar zodra hij een sprong zag leek het of hij alle pijn even vergeten was en enthousiast werd (zelfde als die van jou: onderhand naar de sprong toe trekken en gaan met die banaan). Het zat me niet lekker en daarom sprong ik niet meer. Na grondige controle bleek hij zware artrose te hebben...

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:40

Ja ik ook.. Ik heb een paard gehad dat blind was aan 1 oog vroeger. Moest ze slechter gaan zien door de ouderdom, zou ze dus in paniek kunnen raken als ik haar sneller wil laten lopen in het donker. Nu ik erover nadenkt loopt ze bijna constant op de ruin als ze de wei in moet en wil ze zich niet verzetten als ik haar om wil laten draaien op het donkere stuk waar ik stond op te zadelen.

Het andere paard stond aan de andere kant van het hek en als ik of het andere meisje op een afstand achter haar door wilde lopen raakte ze ook wat paniekerig oren naar achter en uithalen. Terwijl ze dit normaal nooi zou doen als zit ik tussen haar benen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:50

ja idd, dat wilde ik ook net vragen, zijn haar ogen in orde? Kan je dat meteen laten nakijken daar? Of door je dierenarts eerder thuis?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:50

Kun je vrij makkelijk testen door haar eens te blinddoeken. Kijken wat ze dan doet. En dan in het licht blinddoek weer af, en kijken of ze dan weer hanteerbaar is.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:54

Kun je haar niet een tijdje niet rijden en veel grondwerk doen? Dat zal vast niet kwaad kunnen.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:56

Wellicht haar ogen ook even laten checken als je toch gaat. Wellicht is haar zicht niet goed en heeft ze daar het meeste last van in schemer en donker.

edit: Ohh iedereen dacht tegelijk aan de ogen :+
Laatst bijgewerkt door nikkietjuh op 18-04-16 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:56

Oke, heb de kliniek al weer terug gebeld. De artsen waren visites rijden dus ze ging me als ze terug waren laten terug bellen. Dan kunnen we nog eens overleggen met zijn drie. Ze kunnen namelijk met de echo ook aan huis komen en voor haar ogen ook. Röntgen weet ik niet of ze dat thuis kunnen maar gok van niet.

Ik doe dagelijks aan grondwerk en dat levert dus niet veel meer op. Zelfs met vangen op de wei heeft ze daar nog steeds schijt aan. Ondanks dat we verder een hele goede en sterke band hebben.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:58

Ik hoop dat ze morgen al thuis langs kunnen komen. Dan kunnen we de ogen al uitsluiten. Dan kunnen ze al een echo maken van de rug of misschien is woensdag middag nog beter in combinatie met degene die me les zou gaan geven. Moesten ze dan niks vinden kunnen ze aansluitend is kijken hoe ze loopt..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:23

Super dat je snel een afspraak hebt kunnen maken!
Weet niet wat het zou kunnen zijn maar dat verschil met licht, en slecht licht/schemer geeft te denken. Zou ik zeker meenemen in onderzoek.

Maak een lijstje, in dit topic heb je al zoveel beschreven.

Verder:
Zou het kunnen zijn dat jijzelf bij buitenrijden meer ontspannen bent?
En omdat ze buiten heel anders is, jouw insteek ook heel anders is.

Duim voor het onderzoek
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 18-04-16 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Re: Bokkende merrie.. hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:32

Heb je misschien een filmpje?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 10:36

Nee die heb ik niet, helaas.

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:00

Sluit ook maagproblemen uit, mijn ruin was niet meer te rijden toen hij last van zijn maag had. Alleen als je been gaf staakte hij en begon met bokken. Nu met onbeperkt hooi is hij superbraaf.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:08

Ik denk toch, als ik het zo lees, dat het een machtsspel is geworden
van je merrie :) Buiten is leuk, bak kan ze onderuit komen door te
gaan bokken. Zou haar goed laten doorrijden door iemand die wel het lef heeft
door te tikken, tot het moment dat ze het gehoorzaamt in de bak.
Wel wanneer je zeker weet dat ze niets mankeert.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:24

Gister de dierenarts gesproken. Hij komt vrijdag enten en dan toch nog even kijken naar haar rug en maag. Ik moest de les vandaag gewoon rijden van hem. Dan kijken hoe dat zou gaan. Ik zat er 5 minuten op en het gebok was al weer begonnen. Ik moest er een tikje op de hals geven. Daarop kwamen natuurlijk bokken. Dat werden er een stuk of drie a vier, ik raakte uit evenwicht en viel.

Niks aan de hand. Toen heeft ze ons even geholpen aan de longeerlijn. Na een rondje of 20/30 mochten we weer los. Dat ging goed. Nog even gereden maar ik heb een schildklier ziekte dus ben redelijk snel vermoeid. Na goed doorgereden te hebben nog een galopje. Daar ging het bij mij mis. Ik sprong aan en daar verloor ik 1 beugel. Ik probeerde hem te zoeken maar vond hem niet. Toen maar gewoon geluisterd naar de lesgeefster . Ondanks dat verloor ik ook mijn tweede beugel. Mijn merrie is als de dood voor losse beugels dus die proberen te kalmeren maar we gingen steeds harder. Uiteindelijk dus weer gevallen in een hoek. Heb me flink bezeerd. Het was mijn eigen fout. Toen ik mijn tweede beugel kwijt was geraakt raakten we beide in paniek.

Ben er terug opgegaan, nog vijf minuten verder gereden maar had te veel pijn. Al met al ging het gelijk na de eerste val veel beter. ook als ik mijn been had aangelegd of een klein tikje gaf. Ik had ravi steeds verder de macht over mij gegeven en dat is natuurlijk niet zo handig bij een dominante merrie. Ze kent het klappen van de zweep natuurlijk.

Nu zit ik binnen nog steeds met pijn maar niks gebroken. Mijn bekken kan niet zoveel hebben. Nu hou ik een beetje rust met regelmatig beweegmomenten tussendoor. Morgen maar even een kort rustig bosritje maken :')

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:36

Wil niet het goed of fout noemen....maar het lijkt me dat jij zelf mag leren waar je grens ligt.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:46

Sorry ik heb niet alles doorgelezen maar wil toch even reageren.

Het bokken komt me namelijk bekend voor. Wij schoven het gedrag van onze merrie ook heel lang op karakter want ze heeft nu eenmaal een flinke persoonlijkheid.

Uiteindelijk de hele rug/bekken op de foto en echo gezet.
Bij haar bleek het probleem in het SI gewricht te zitten.
Ze is ingespoten en we zitten nu nog in de opbouwfase. Het gaat iig een stuk beter dan voor de spuit.
Ze had dus echt wel degelijk een lichamelijk probleem.

Ik hoop dat je een oorzaak vindt voor het gedrag van jouw merrie.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 19:56

Natuurlijk mag dat. Ik wou het alleen toch nog proberen te doen. Luisteren naar mijn lichaam is niet mijn sterkste punt. Nu heb ik dat moeten bekopen met een val en heb ik mijn lesje geleerd. :o

Het is niet altijd makkelijk om je zwaktes aan te geven. Ik heb wel gezegd dat ik sneller moe ben als andere. Maar zij kan niet ruiken wanneer dat is als ik dat niet aangeef. Dat is mijn schuld. Nu hebben we afgesproken om voortaan nog maar 30 minuten te lessen. :)

Mijn merrie word vrijdag al even bekeken en gaat daarna nog steeds volgende week naar de kliniek. Maar zoals ik al eerder zei denk ik niet dat het iets lichamelijks is.

Ik heb eerst steeds laten zien dat ik het niet accepteerde van haar. Soms bokte ze dan wel eens 1 a 2 keer om te proberen. Maar langzaam aan ben ik steeds meer gaan accepteren van haar tot het uit de hand begon te lopen. Toen werd ik bang en werd het bokken steeds meer, erger en hoger.

Nu door haar gewoon recht te stellen, minder been te geven en veel overgangen te rijden werd ze steeds beter voor het been en heeft na die eerste val geen enkele keer meer gebokt. Het was alleen een beetje jammer dat ik de boel op het einde verprutste. :o

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:44

Bar schreef:
Sorry ik heb niet alles doorgelezen maar wil toch even reageren.

Het bokken komt me namelijk bekend voor. Wij schoven het gedrag van onze merrie ook heel lang op karakter want ze heeft nu eenmaal een flinke persoonlijkheid.

Uiteindelijk de hele rug/bekken op de foto en echo gezet.
Bij haar bleek het probleem in het SI gewricht te zitten.
Ze is ingespoten en we zitten nu nog in de opbouwfase. Het gaat iig een stuk beter dan voor de spuit.
Ze had dus echt wel degelijk een lichamelijk probleem.

Ik hoop dat je een oorzaak vindt voor het gedrag van jouw merrie.

Bovenstaande is dus ook op mijn merrie van toepassing. Enige verschil bij die van mij was dat zij in de omgang een echte merrie is maar onder het zadel heel erg meewerkend maar wel gevoelig. Wij dachten eerst dat het het zadel of rug zou zijn. Maar bleek ook SI gewricht.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:09

Goed dat je haar iig ook medisch laat checken! Een tijdje terug was er een bokker met een paard die ook steeds bokte in de bak ( met name in 1 specifieke hoek), bleek uiteindelijk artrose in de achterbenen te zijn. Ook door pijn dus. Fijn dat het nu door anders rijden na 1e val wel beter ging, maar zou voor je doorgaat toch echt alles idd uitsluiten qua medisch. Maar het feit dat ze erg dominant is, en je zelf ook aangeeft dat je grenzen hebt laten verslappen zal zeker ook mee spelen.

Hoop dat jullie er samen uit komen, dus ik blijf dit topic even volgen :)

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:26

Ik heb ook een merrie. Precies hetzelfde verhaal als bar: pittige dame en veel mensen gooiden het op dominant gedrag, etc. Osteo, goede paardentrainer, gewone dierenarts erbij gehad maar iedereen zei hetzelfde. Uiteindelijk heb ik haar helemaal door de medische molen laten halen, ze blijkt ook artrose in si te hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:32

Los van al de medische vragen rond je paard, zou ik veel meer om mezelf denken en niet op zo'n gevaarlijk paard stappen met jouw achtergrond van bekkenbreuken en verdere klachten. Daarnaast roep je het haast over jezelf af door niet in te gaan op haar gedrag en de strijd aan te gaan door been te blijven geven terwijl zij er boos op reageert. Ook mentaal werkt dit dus niet met haar, waarom dan doorgaan met iets wat niet werkt? Als er medisch niets gevonden wordt, probeer dan eens een ander signaal voor versnelling samen af te spreken (aan te leren) en houdt je been stil. Je wilt je paard toch niet "breken" en haar dwingen tot iets, je wilt een veilige samenwerking en daarvoor heb je haar blijde medewerking nodig!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:51

Josien, ik denk dat je alles verkeerd interpreteert. Ik dwing haar niet als ik haar had gedwongen dan had ik van de week niet met mijn handen in het haar gezeten.

Ik denk juist altijd in oplossingen die voor ons beide leuk zijn. Je gaat mij niet vertellen dat er een paard is die een schop in ze pens, een spoorprik of een tik op zijn reet leuk vind. Als je dat denkt koop je beter een fiets of ga je nooit op een paard zitten.

Dan het risico: ik bepaal hoe ver ik ga.. Wat ik redelijk vind. Ik moet mezelf en mijn merrie wel een eerlijke kans geven. Ik kan mijn fouten niet verbeteren als ik er niet op ga zitten en het anders en beter kan proberen. Ik moet haar reactie daarop kunnen zien.

Ik sla haar echt niet af of wat voor beeld iemand zich in zijn hoofd wil halen. Ik heb juist gister gewerkt aan een hulp geven die ze wel accepteert. Eentje waar zij zich bij op haar gemak voelt en waar ze dmv overgangen steeds beter op gaat leren te reageren. Zodat we met een kleine en fijne hulp elkaar begrijpen.

Edit: Gister werkte dit voor ons. Ik heb tijdens de overgang voorwaarts geen bokken meer gehad, geen oren plat in haar nek. Ik vond haar juist geconcentreerder op mij dan ooit ter voren. Wat echt heel fijn was voor ons beide.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:08

Hi Nuvel

Klinkt of jullie op de goede weg zijn. Ik heb nog een heel kleine tip. Als het nu zo lekker gaat heb je snel de neiging nog even een stukje meer te doen. Bijv de galop nog even meepakken. Ik ken het want dat zou ik in mn enthousiasme ook gedaan hebben. Mijn tip is om zeker nu in het begin als ze eenmaal lekker loopt en goed op je been reageert en niet bokt te stoppen. Ook al zou dat na bijv 20 minuutjes les al zijn. Zo vergroot je het vertrouwen in elkaar en beloon je haar direct voor haar goede gedrag.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:31

Misschien je eens verdiepen in de Clinton Anderson methode. Longeren voor respect. Zijn veel filmpjes op youtube over te vinden. Het is een strenge methode waar ik mij sinds kort wat in verdiep. Toch heb ik door het longeren voor respect bij mijn nieuwe merrie erg veel kunnen bereiken.