xLes schreef:Geryon schreef:Waar je nu mee bezig moet gaan TS is hem goed aan je hulpen zetten, gewoon hup hup! Als hij dat niet is, is er ook geen goede aanleuning.
Dus, goed aan de hulpen zetten en lekker actief rijden (wat minder lief zijn dus), aan een contactteugel waarop je hem nageeflijk vraagt en hier en daar licht begrenst zodat ie niet heel hard gaat lopen. Dus, richting voorwaarts-neerwaarts. Ipv alleen neerwaarts. Want daar komt hij inderdaad niet verder mee.
Nog iets, het kan gebeuren dat ie vrij hoog gaat lopen in z'n hoofdhouding, maar dat is zeker in het begin niet erg. Neerwaarts én voorwaarts is moeilijk. Maar nu je hem lekker ontspannen hebt lopen, is het tijd om vanuit het voorwaartse te gaan rijden.
Zo heb ik het ook uitgelegd gekregen van mijn nieuwe instructrice.
TS, ik heb exact hetzelfde paard hier staan. Niet zo lekker aan het been, wat traag. Krulde zich vooraan op in een houding waar ze niet uitkwam zodat ze lekker op haar voorhand kon knallen, pakte je haar korter ging ze gewoon achter de loodlijn lopen. Tempowissels ed met hopen gereden, hielp niks.
Nieuwe instructrice rijdt volgens de Duitse methode en had iets van tja daar gaan we wat aan veranderen. Minder lief rijden en tempo erin! Vanvoor niks vragen, enkel licht contact houden en dan komt ze zelf wel.
Dus paard goed voorwaarts gezet en gehouden. Vond ze in het begin errug lastig. Ze duwde tegen mijn hand, kwam vooraan helemaal uit haar houding en liep als een jonkie. Gewoon licht contact onderhouden, beetje stelling gevraagd en wauw, op het einde had ik een heel ander paard! Ze kwam uit zichzelf weer nageeflijk en trok eindelijk een beetje die achterhand erbij - nog niet zoveel als ik uiteindelijk wil, maar dat ze die al iets gebruikte is zowat een wonder.
Dus ik zou zeker eerst aan het voorwaartse gaan werken, zet hem maar goed vooruit zodat hij actiever word en trek je even van de voorkant niets aan, die komt vanzelf wel
Klinkt inderdaad hetzelfde. Hoe heb je haar goed voorwaarts gekregen? Welke oefeningen? Draafde ze bij jou ook soms aan met een huppeltje?
Op mijn vorige stal had ik trouwens een instructrice die zei dat hij in een luchtbel zit en ik moet proberen hem daar uit te krijgen. Doormiddel van tempo wisselingen en hoogte punten op te zoeken tot waarbij hij bijna wou aangalopperen omdat hij het lastig vond. Maar al snel moest ik ook oprichten op de manier als ik in mijn eerste post omschreven heb.