Oprichting, bekken kantelen en rug bol maken.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:59

xLes schreef:
Geryon schreef:
Waar je nu mee bezig moet gaan TS is hem goed aan je hulpen zetten, gewoon hup hup! Als hij dat niet is, is er ook geen goede aanleuning.
Dus, goed aan de hulpen zetten en lekker actief rijden (wat minder lief zijn dus), aan een contactteugel waarop je hem nageeflijk vraagt en hier en daar licht begrenst zodat ie niet heel hard gaat lopen. Dus, richting voorwaarts-neerwaarts. Ipv alleen neerwaarts. Want daar komt hij inderdaad niet verder mee.

Nog iets, het kan gebeuren dat ie vrij hoog gaat lopen in z'n hoofdhouding, maar dat is zeker in het begin niet erg. Neerwaarts én voorwaarts is moeilijk. Maar nu je hem lekker ontspannen hebt lopen, is het tijd om vanuit het voorwaartse te gaan rijden.

Zo heb ik het ook uitgelegd gekregen van mijn nieuwe instructrice.

TS, ik heb exact hetzelfde paard hier staan. Niet zo lekker aan het been, wat traag. Krulde zich vooraan op in een houding waar ze niet uitkwam zodat ze lekker op haar voorhand kon knallen, pakte je haar korter ging ze gewoon achter de loodlijn lopen. Tempowissels ed met hopen gereden, hielp niks.
Nieuwe instructrice rijdt volgens de Duitse methode en had iets van tja daar gaan we wat aan veranderen. Minder lief rijden en tempo erin! Vanvoor niks vragen, enkel licht contact houden en dan komt ze zelf wel.
Dus paard goed voorwaarts gezet en gehouden. Vond ze in het begin errug lastig. Ze duwde tegen mijn hand, kwam vooraan helemaal uit haar houding en liep als een jonkie. Gewoon licht contact onderhouden, beetje stelling gevraagd en wauw, op het einde had ik een heel ander paard! Ze kwam uit zichzelf weer nageeflijk en trok eindelijk een beetje die achterhand erbij - nog niet zoveel als ik uiteindelijk wil, maar dat ze die al iets gebruikte is zowat een wonder.

Dus ik zou zeker eerst aan het voorwaartse gaan werken, zet hem maar goed vooruit zodat hij actiever word en trek je even van de voorkant niets aan, die komt vanzelf wel :)

Klinkt inderdaad hetzelfde. Hoe heb je haar goed voorwaarts gekregen? Welke oefeningen? Draafde ze bij jou ook soms aan met een huppeltje?

Op mijn vorige stal had ik trouwens een instructrice die zei dat hij in een luchtbel zit en ik moet proberen hem daar uit te krijgen. Doormiddel van tempo wisselingen en hoogte punten op te zoeken tot waarbij hij bijna wou aangalopperen omdat hij het lastig vond. Maar al snel moest ik ook oprichten op de manier als ik in mijn eerste post omschreven heb.

Anoniem

Re: Oprichting, bekken kantelen en rug bol maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:03

Paard aan je hulpen maken door consequent te zijn. Been-geen reactie=tikje achter het been. Ga schakelen binnen de overgang, midden stap, middendraf en dan in draf vooral korte stukjes, 3 passen weg, 3 passen terug. Maak schijn overgangen; langzamer lichtrijden tot hij bijna stapt en dan wegrijden. En er moet goed voorwaartse reactie komen. geen reactie is tikje erbij. En vooral in deze fase niet teveel aan het hoofd willen zitten, als je namelijk teveel aan de voorkant gaat oen, zet je hem weer op de rem, dat wil je ook niet.

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:05

0000 schreef:
Mee eens. Ze mag (moet) ook zeker consequent zijn, ook een jong paard moet luisteren. Echter moet je hetgeen je vraagt, aanpassen aan het vermogen van paard en ruiter. Consequent zijn hoeft niet gelijk te staan aan meteen veel meer oprichting vragen bijvoorbeeld en dat lijkt vanuit dit verhaal wel wat instructie TS probeert wijs te maken. Natuurlijk kom je er niet met tralalala rondjes rijden. Maar er zit nog heel veel tussen dat, en hem bij de kop pakken en er achter onder meppen.

Eline91 schreef:
Je kan pas aan de oprichting werken als je paard echt goed aan je hulpen is en een voldoende sterke achterhand heeft. Daarvoor zal je hem eerst moeten leren om voorwaarts te gaan denken :)

Er is trouwens een groot verschil tussen consequent zijn en overdreven veeleisend zijn. Vraag je iets wat je paard al kan (zoals voorwaarts), en doet hij het niet, dan moet je consequent zijn.
Vraag je iets wat je paard niet kan, dan mag je hem niet straffen als het niet lukt. Dan Het heeft geen zin om zijn kop omhoog te rukken en zijn ribben uit zijn lijf te schoppen, als de oprichting nog niet bevestigd is zal dat alleen maar voor spanning en frustratie zorgen.

Je slaat toch ook niet op een kleuter omdat hij nog niet kan lezen? Eerst aanleren, dan pas resultaat verwachten.

Zo denk ik er ook over. Ik mag inderdaad wel wat consequenter zijn met het aan het been zijn. Maar het oprichten kan ik nog niet van hem verwachten en zeker niet afdwingen. Hij snapt dat nog niet eens en kan dat nog niet eens als hij niet eens voorwaarts is. Ik zal ook gewoon vragen aan mijn instructrice of we hier eerst aan kunnen werken voortaan. Dan komt dat oprichten later wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:07

Een paard kan pas oprichten als hij actief is en achter meer kan dragen. Zolang hij nog niet goed aan het been is, mist die activiteit en gaat dragen loopt lukken ;)

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:08

Peelie schreef:
Ik vind de foto's er helemaal niet slecht uit zien hoor.

Hij is nog wat lang, maar hoe oud is het paard?

Dankjewel! Hij is inmiddels 6 jaar. Ik heb hem als 4 jarige zadelmak gekocht.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:09

als ik je openingspost lees dan is je paard niet goed vwnw. hij loopt wel lag maar niet voorwaarts en daardoor geen zweefmoment. hier wordt je paard niet sterker van. het is voorwaarts ----- neerwaarts. je rijd het paard eerst voorwaarts. je zorgt voor tempo controle. van hieruit ga je de onspanning vragen. als je paard niet tactmatig is kan hij ook niet ontspannen. dan raad ik je aan hier op te focussen door hem eventueel met een chambon te longeren. dan eerst heb goed voorwaarts te vragen en aan de hulpen. daarna de chambon eraan om het neerwaarts te krijgen. je paard gaat wel is waar langzamer maar moet de zelfde activiteit behouden.

een tip: werk kort met je paard. 15 tot 25 minuten max. stop voordat hij moe wordt. hierdoor krijgt je paard maar plezier in het werk. beloon hem uitbundig als hij wat goed doet, juichen en aanmoedigen, duw er snoep in. dit stimuleert je paard. ik vind het al heel goed dat je naar je paard luistert. ga altijd bij jezelf te rade wat jij fout/beter kan doen. je paard communiceert met je over wat hij aankan. focus voornamelijk op de draf. de gallop krijg je er vanzelf bij.
houdt te allen tijde je hulpen kort maar duidelijk. dus kort been. geen reactive kort zweep. tijdens het longeren, kort stem geen reactie, kort zweep. doe het ongeveer 6 a 7 weken en je paard is een stuk sterker en dan kun je beginnen emt korte stukken oppakken.

zo heeft het bij de mijne in ieder geval gewerkt.

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:13

Joolien schreef:
Een paard kan pas oprichten als hij actief is en achter meer kan dragen. Zolang hij nog niet goed aan het been is, mist die activiteit en gaat dragen loopt lukken ;)

Joolien schreef:
Paard aan je hulpen maken door consequent te zijn. Been-geen reactie=tikje achter het been. Ga schakelen binnen de overgang, midden stap, middendraf en dan in draf vooral korte stukjes, 3 passen weg, 3 passen terug. Maak schijn overgangen; langzamer lichtrijden tot hij bijna stapt en dan wegrijden. En er moet goed voorwaartse reactie komen. geen reactie is tikje erbij. En vooral in deze fase niet teveel aan het hoofd willen zitten, als je namelijk teveel aan de voorkant gaat oen, zet je hem weer op de rem, dat wil je ook niet.

Dankjewel. Ga ik aan werken. Met een tikje vertraagd hij juist nog meer omdat hij dan wilt gaan bokken, hoe kan ik dat oplossen? Ik ben best al even bezig met tempo wisselingen maar hij is niet veel beter aan de hulpen geworden. Ik ga wel proberen korte stukjes te doen, dat heb ik nog niet gedaan omdat het ook een stuk lastiger is voor mij haha. Ik moet aardig werken om hem te laten vertragen en weer actief te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:18

ZIPTUG schreef:
Joolien schreef:

Joolien schreef:

Dankjewel. Ga ik aan werken. Met een tikje vertraagd hij juist nog meer omdat hij dan wilt gaan bokken, hoe kan ik dat oplossen? Ik ben best al even bezig met tempo wisselingen maar hij is niet veel beter aan de hulpen geworden. Ik ga wel proberen korte stukjes te doen, dat heb ik nog niet gedaan omdat het ook een stuk lastiger is voor mij haha. Ik moet aardig werken om hem te laten vertragen en weer actief te krijgen.

Komt hij ook tegen je been in als je meer been geeft? Wat als je hem een keer een schop geeft? Klinkt zielig, maar is even puur de hulp een keer groter maken. Handen naar voren en reactie vragen. Ook al springt hij vanuit stap in galop, je wil een voorwaartse reactie.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:18

ZIPTUG schreef:
Zo denk ik er ook over. Ik mag inderdaad wel wat consequenter zijn met het aan het been zijn. Maar het oprichten kan ik nog niet van hem verwachten en zeker niet afdwingen. Hij snapt dat nog niet eens en kan dat nog niet eens als hij niet eens voorwaarts is. Ik zal ook gewoon vragen aan mijn instructrice of we hier eerst aan kunnen werken voortaan. Dan komt dat oprichten later wel!

Inderdaad :) Je moet eerst zorgen voor een goede fundering, dan pas kan je gaan bouwen. Als je een huis bouwt in los zand stort het vroeg of laat toch weer in.

Ik heb hier een pony lopen die net het tegenovergestelde doet als jouw paard. Hij maakt uit zichzelf veel front en loopt het liefste strekkend de baan door, terwijl hij daar eigenlijk fysiek nog lang niet klaar voor is. Het ziet eruit als oprichting, maar eigenlijk zit er enorm veel spanning op en zet hij zijn hele lijf vast. Dat is niet waar je naartoe wil natuurlijk, maar dat is wel het resultaat dat je krijgt jaren het hoofd omhoog rukken en voorwaarts schoppen.
Met hem moest ik eerst naar de basis, controle krijgen over het tempo en een lage hoofd-halshouding. Hetzelfde als wat jullie nou aan het doen zijn dus ;) Pas als die basis goed voor elkaar is kunnen we zelfs nog maar gaan denken aan oprichting.

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:23

DarkoFoitzik schreef:
als ik je openingspost lees dan is je paard niet goed vwnw. hij loopt wel lag maar niet voorwaarts en daardoor geen zweefmoment. hier wordt je paard niet sterker van. het is voorwaarts ----- neerwaarts. je rijd het paard eerst voorwaarts. je zorgt voor tempo controle. van hieruit ga je de onspanning vragen. als je paard niet tactmatig is kan hij ook niet ontspannen. dan raad ik je aan hier op te focussen door hem eventueel met een chambon te longeren. dan eerst heb goed voorwaarts te vragen en aan de hulpen. daarna de chambon eraan om het neerwaarts te krijgen. je paard gaat wel is waar langzamer maar moet de zelfde activiteit behouden.

een tip: werk kort met je paard. 15 tot 25 minuten max. stop voordat hij moe wordt. hierdoor krijgt je paard maar plezier in het werk. beloon hem uitbundig als hij wat goed doet, juichen en aanmoedigen, duw er snoep in. dit stimuleert je paard. ik vind het al heel goed dat je naar je paard luistert. ga altijd bij jezelf te rade wat jij fout/beter kan doen. je paard communiceert met je over wat hij aankan. focus voornamelijk op de draf. de gallop krijg je er vanzelf bij.
houdt te allen tijde je hulpen kort maar duidelijk. dus kort been. geen reactive kort zweep. tijdens het longeren, kort stem geen reactie, kort zweep. doe het ongeveer 6 a 7 weken en je paard is een stuk sterker en dan kun je beginnen emt korte stukken oppakken.

zo heeft het bij de mijne in ieder geval gewerkt.

Zoals je zegt klinkt het inderdaad heel logisch en precies zoals het is. Ik ga weer hard aan het werk met de tips die ik hier heb gekregen. Ook aan de longe. Ik heb wel een elastiek maar geen chambon, maakt dat veel uit? Kan ik beter een chambon kopen? Over het elastiek was ik zelf niet heel tevreden. Ik lees ook dat ik bij geen reactie zweep moet geven, hij vertraagd dan juist en wilt bokken of gaat bokken... Moet ik dan gewoon doorzetten en nog een tik geven tot hij voorwaarts reageerd?

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:28

Joolien schreef:
Komt hij ook tegen je been in als je meer been geeft? Wat als je hem een keer een schop geeft? Klinkt zielig, maar is even puur de hulp een keer groter maken. Handen naar voren en reactie vragen. Ook al springt hij vanuit stap in galop, je wil een voorwaartse reactie.

Op het been reageerd hij vrij weinig, ook als ik een schop geef. Waar ik bij mijn andere paard mijn been maar hoef aan te leggen of hij gaat, kan ik bij hem een schop geven en krijg ik minimaal reactie. Eerder zovan, HUH?

Maar als ik het zo lees van mezelf, heb ik denk zelf gewoon een stuk overgeslagen bij het inrijden. Instructrices weten dat ik wedstrijden wil gaan rijden en proberen waarschijnlijk gewoon zo snel mogelijk de wedstrijdhouding aan te leren en weten misschien niet eens dat wij dat stuk eigenlijk een beetje hebben overgeslagen. Al hoe wel, iemand zou dat toch ook moeten kunnen zien?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:31

een elastiek kan. het voordeel van een chambon is dat het bit niet vast wordt gezet. het paard voelt druk achter de oren zodat hij juist naar het bit gaat strekken. dit heeft met vertrouwen naar de hand te maken. daarom verkies ik altijd ene chambon dan een hulpmiddel dat direct aan het bit gaat.

wat betreft bokken zijn er een aantal mogelijkheden. het kan een uiting van pijn zijn. als ene paard iets heeft waardoor hij niet kan versnellen of dragen zijn hij dit moeten aangeven. dit kan een verklaring zijn.

het kan ook dat hij geen of weinig respect voor je heeft. dan laat hij merken da thij het niet wilt door een bok te geven en dan fijn door te draven. sluit eerst alle fysieke problemen uit voordat je verder gaat. het kan ook simpel weg een gebrek aan kracht zijn.

om het voor je paar dinteressanter te maken kun je veel afwisselen. een keer blakjes lopen, een keer springen, een keer naa rbuiten, een keer dressuur, een keer longeren. dit door de week afwisselen. dan merk je dat je paard mental fijner wordt.

en vooral, heel veel geduld. dit is niet iets dat binnen twee weken lukt. om een paard in de basis goed voor erlkaar te hebben heb je ongeveer 1 jaar nodig!!! jaar 2 is dan richting verzameling. hij moet eerst sterker worden en dat heeft nu eenmaal tijd nodig.

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:34

Eline91 schreef:
ZIPTUG schreef:

Inderdaad :) Je moet eerst zorgen voor een goede fundering, dan pas kan je gaan bouwen. Als je een huis bouwt in los zand stort het vroeg of laat toch weer in.

Ik heb hier een pony lopen die net het tegenovergestelde doet als jouw paard. Hij maakt uit zichzelf veel front en loopt het liefste strekkend de baan door, terwijl hij daar eigenlijk fysiek nog lang niet klaar voor is. Het ziet eruit als oprichting, maar eigenlijk zit er enorm veel spanning op en zet hij zijn hele lijf vast. Dat is niet waar je naartoe wil natuurlijk, maar dat is wel het resultaat dat je krijgt jaren het hoofd omhoog rukken en voorwaarts schoppen.
Met hem moest ik eerst naar de basis, controle krijgen over het tempo en een lage hoofd-halshouding. Hetzelfde als wat jullie nou aan het doen zijn dus ;) Pas als die basis goed voor elkaar is kunnen we zelfs nog maar gaan denken aan oprichting.

De fundering mist inderdaad. Ben blij dat ik een bericht heb geplaatst, het word zo een stuk duidelijker voor mij!

Ik zal willen dat hij is die front er op zet en meer gaat strekken haha. Dit gebeurd minimaal, maar is zo fijn! Dit is een keer gebeurd toen de instructrice met de longeer zweep er achter aan ging. Toen voelde het zo fijn, hij liep eindelijk even op eigen benen. Ook in de buitenbak loopt hij sneller op eigen benen, alleen ik rijd daar amper omdat hij daar dus zo erg op eigen benen loopt dat hij wel is met een flinke bokken partij kado kan komen.

Ik ga lekker aan het werk met tempo controle de komende tijd. Bedankt iedereen! Dan ga ik nu langzaam even van mijn mobieltje af haha. Ik zal dit weekend proberen een filmpje te maken dat maakt het allemaal nog een stuk duidelijker natuurlijk. :)

ZIPTUG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:37

DarkoFoitzik schreef:
een elastiek kan. het voordeel van een chambon is dat het bit niet vast wordt gezet. het paard voelt druk achter de oren zodat hij juist naar het bit gaat strekken. dit heeft met vertrouwen naar de hand te maken. daarom verkies ik altijd ene chambon dan een hulpmiddel dat direct aan het bit gaat.

wat betreft bokken zijn er een aantal mogelijkheden. het kan een uiting van pijn zijn. als ene paard iets heeft waardoor hij niet kan versnellen of dragen zijn hij dit moeten aangeven. dit kan een verklaring zijn.

het kan ook dat hij geen of weinig respect voor je heeft. dan laat hij merken da thij het niet wilt door een bok te geven en dan fijn door te draven. sluit eerst alle fysieke problemen uit voordat je verder gaat. het kan ook simpel weg een gebrek aan kracht zijn.

om het voor je paar dinteressanter te maken kun je veel afwisselen. een keer blakjes lopen, een keer springen, een keer naa rbuiten, een keer dressuur, een keer longeren. dit door de week afwisselen. dan merk je dat je paard mental fijner wordt.

en vooral, heel veel geduld. dit is niet iets dat binnen twee weken lukt. om een paard in de basis goed voor erlkaar te hebben heb je ongeveer 1 jaar nodig!!! jaar 2 is dan richting verzameling. hij moet eerst sterker worden en dat heeft nu eenmaal tijd nodig.

Heel duidelijk. Dankjewel! Ik hou jullie op de hoogte.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:39

In verband met het hulpje en het niet aan het been willen zijn... Heb je hem al eens na laten kijken voor de zekerheid? Mijn vorige paard zat wat vast in de lendenen en kon daardoor niet aan het been zijn. Die vertraagde ook bij veel druk. Nadat zijn lendenen door de osteopaat losgemaakt waren, was het trage als sneeuw voor de zon verdwenen :-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:55

Ts, waar woon je?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:07

Vind dat je een heel leuk paard hebt En de foto s zien er echt niet slecht uit

Ik had een heel ander beeld verwacht zo afgaand van je bericht ( een paard wat compleet uit elkaar liep)

Ik zou dat wedstrijd willen rijden gwn even uit je hoofd zetten en eerst maar eens gehoorzaam op je been hulp zien te krijgen

Ben benieuwd naar je filmpje

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:10

Even los van alle andere tips, met de sideways game van parelli (te vinden op YouTube) oefen je met buikspieren aanspannen en bekken kantelen. Pak dit wekelijks een aantal keer mee en het word voor je paard ohz ook makkelijker. Tip van mijn ostheo.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:24

Ohh ik lees hier mijn eigen paard, behalve dat ik absoluut niet bezig ben met oprichting of niet. Mijn merrie was kats lui aan t been, hoe meer been hoe meer ze opbolde en met een tikje kreeg ik een wapper terug.

Heel saai en heel kinderachtig, de enige oplossing is gas, tot ze in de hand komen. Dus been, geen goede reactie? Net zolang herhalen (dus gewoon simpel kuitdruk, niet schoppen of slaan, want je wilt reactie op kuit) tot het wel de gewenste reactie is en ze in de hand komen. Bij mij was dat de eerste keer dus in een hoog tempo galop pas. Belonen, terugnemen op je ademhaling en houding en opnieuw voorwaarts vragen. Geen voltes, alleen lange lijnen.

Het 'huppeltje' met aandraven is dat luie achterbeen, hij moet leren een grote pas te maken met achter in plaats van vanuit zijn voorbenen te gaan rennen.

Inmiddels zijn we een stapje verder, kan ik vanuit mijn been een dribbeltje vragen, waarmee dus de achterhand onder komt en ze vanzelf in een meer "omhoog" gaat lopen.

Naast dit werken onder het zadel gaat zij geregeld aan de longe, omdat je daar zelf beter het achterbeen kunt activeren en kunt zien wanneer de schoft omhoog komt. Dit wordt afgewisseld met dubbele lijnen en enkele longe met bijzettouwtje.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:54

Maak je ook buitenritten? Je kunt ook met stap- en draftraining en lange rechte stukken kracht op bouwen. Is ook mentaal goed voor het paard. Verder heb je al de juiste adviezen gekregen.
Volg altijd je gevoel ;) en laat je niet van de wijs brengen door mensen die met truukjes en kneepjes werken. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:44

Ik heb ook de foto's gezien nu en inderdaad, valt me reuze mee! Had hem véél meer uit elkaar en op de kop verwacht.
Het lijkt geen kleintje ook, denk eraan dat die grote veel tijd nodig hebben om netjes in balans te komen. Verder is het gevaar van paarden die makkelijk groot en spectaculair bewegen altijd dat mensen vergeten dat je ze eerst klein en vlug moet maken. Het is voor sommige instructeurs best lastig om uit te gaan leggen dat je eerst terug moet naar de basis, dat je paard eigenlijk eerst simpeler moet gaan lopen (en hoe beter het paard, hoe lastiger dat verhaal wordt) en zeker als er wedstrijdambities zijn. Niet dat ik TS daar op aankijk, in tegendeel, ik vind haar heel verstandig en bewust bezig zijn maar denk eraan dat instructeurs er ook vaak op 'afgestraft' worden als ze te veel met hetzelfde 'saaie' basiswerk bezig zijn.

Verder leer ik het voorwaarts toch echt door vooral heel duidelijk te zijn. Niet willen aandraven betekent weg in middengalop. En dan hand gewoon naar voren weg, echt ruimte geven en naar voren. Geen rondjes jakkeren maar wel naar voren rijden tot je voelt dat je paard naar voren begint te denken. Dat mag best één of twee keer even héél streng, zeker als ik lees dat hij al dreigt bokken naar de zweep want dat is gewoon echt een no-go. Er wordt met jonge paarden soms teveel 'netjes' gereden, dan is het allemaal lief en vriendelijk en eigenlijk hoeven ze dan net niet echt te lopen. Voor paarden die uit zichzelf makkelijk in balans lopen en los blijven niet perse verschrikkelijk, maar juist paarden die wat minder makkelijk in balans los op 4 benen blijven worden op die manier toch vaak een beetje lui, traag en zoeken de makkelijke uitweg. Geeft niets, niet al te ingewikkeld om op te lossen en als ie eenmaal weer begrijpt dat ie echt moet lopen, vinden ze dat vaak nog leuk ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:28

ZIPTUG schreef:
Dankjewel. Ga ik aan werken. Met een tikje vertraagd hij juist nog meer omdat hij dan wilt gaan bokken, hoe kan ik dat oplossen?

Doortikken tot hij niet meer bokt en braaf voorwaarts gaat. Dat kan heel lastig zijn hoor dat besef ik wel, maar zodra jij ophoudt met het voorwaarts vragen mbv de zweep omdat hij bokt, dan bevestig jij zijn gedrag. Dus tik bok nog een tik bok nog twee tikken etc net zolang hij voorwaarts gaat. (Na eerst been te hebben gebruikt). Als het jou niet lukt, vraag dan iemand met een longeerzweep erachter aan. Hij moet eerst leren voorwaarts te reageren op jouw hulpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:31

Jennyxx schreef:
In verband met het hulpje en het niet aan het been willen zijn... Heb je hem al eens na laten kijken voor de zekerheid? Mijn vorige paard zat wat vast in de lendenen en kon daardoor niet aan het been zijn. Die vertraagde ook bij veel druk. Nadat zijn lendenen door de osteopaat losgemaakt waren, was het trage als sneeuw voor de zon verdwenen :-)

Dat is ook geen rare suggestie. Een huppeltje bij het aandraven kan rijtechnisch zijn maar kan ook komen doordat hij zijn rug niet fijn kan geven, omdat het zadel niet goed past o.i.d. Dus overtuig je er wel van dat alles wat dat betreft goed zit.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:41

Kwam deze toevallig tegen op facebook net :) Zoals je ziet komt verzameling en oprichting pas helemaal op het einde.

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:51

Ja, dat luchtbelgevoel heb ik hier ook soms.

Ik heb ze nog niet zo voorwaarts als moet, nog maar 1 les van deze instructrice gehad ;). Maar elke keer dat ze vertraagde moest ik been geven. Reageerde ze niet, dan een tikje met de zweep. Heel consequent dezelfde handelingen als ze terugkwam in tempo. In het begin dus veel been en tikjes moeten geven omdat ze continu terugkwam in tempo maar tegen het einde kreeg ze het door. Is wel een verdomd slimme merrie.
Had ze het erg moeilijk mee, toen ik wat simpele stelling aannam ging ze ook continu over in galop. Gewoon elke keer rustig teruggepakt en weer vooruit gereden. Bij haar moet het effenaf een gewoonte worden na een tijd om uit zichzelf een deftig tempo aan te nemen en dan kunnen we gaan verderwerken met het tempo te variëren en haar zo meer op de achterhand te krijgen. Maar eerst dus gewoon actief leren draven, taktmatig want ze is nu (door revalidatie) zo zwak dat ze bij inspanning geen takt meer houd en een beetje onzuiver loopt (geen medisch probleem, dacht ik eerst, platen laten trekken maar alles was ok).

Zij heeft dat huppeltje niet gedaan, zij sprong liever aan in galop (was voor haar makkelijker dan actief draven). Ik heb vroeger wel een paard gereden dat dat deed, dat was toen omdat hij nog volledig op de voorhand liep en dat huppeltje maakte hij volgens mijn trainster om de voorhand te verlichten om te kunnen aandraven. Is vanzelf weggegaan toen hij meer op de achterhand liep ;)

Ik rijd ook kort trouwens, een halfuurtje met wat stappen tussendoor. Voor haar is het actief rijden na járen te mogen luieren erg intensief en ik wil niet haar grenzen overgaan. Als het paard te moe wordt om nog lekker voorwaarts te kunnen gaan, ben je te ver. Anderzijds ben ik ook hartpatiënt en het voorwaarts rijden met mijn luierd is voor mij óók heel intensief. We werken en zweten dus altijd met 2!
Ik wil met haar ook vaker lange rechte stukjen gaan buitenrijden. Ze is buiten veel actiever en daar kan ik haar makkelijker aan het been krijgen. Eenmaal ze daar het principe door heeft zal ze het ook in de piste sneller begrijpen.