rijden van 3-jarige

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:50

Net drie? Rustig beginnen aan de dubbele longe met een kaptoom. Nergens vastzetten, op eigen benen lopen. Commando's aanleren, leren dat er dingen over-achter-onder-langs benen e.d. kunnen gaan, zodat er geen paniekreacties gaan komen als je er OVER 2 JAAR voor het eerst opklimt.
Licht sleepwerk is erg fijn voor de spieren in de rug en de broek, als je de eerste basis aan de lijnen en wat basisconditie erop hebt zitten.
Beter om de dag 20 minuutjes, dan 1x per week. Dat langzaam uitbreiden. Heel langzaam.
Er zijn genoeg redenen om nog niet op een drie-jarige te gaan zitten. Daar is veel over te vinden op internet, zoek maar eens op skelet paard en groeischijven paard. Erg belangrijke info als je met een jong paard aan de slag gaat. Een drie-jarige kan je best wat mee doen, maar nog niet erop. Werk fijn met je jonkie aan vertrouwen en basis vanaf de grond. Dan ga je heel lang met je paard doen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:51

Ik rijd mijn paard ook een Fries nu 7 maar 4 keer in de week soms 5 en dan max en dan maar een half uurtje. Dit omdat hij nu pas begint met uitzwaren. Dus ik zou het zeker rustig aan pakken 2 keer bezig gaan 1 keer rijden 1 keer longeren. Dit gewoon max 10 a 15 minuten dat is echt wel genoeg. En dit heel langzaam uit gaan bouwen.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:00

Jetta schreef:
Net drie? Rustig beginnen aan de dubbele longe met een kaptoom. Nergens vastzetten, op eigen benen lopen. Commando's aanleren, leren dat er dingen over-achter-onder-langs benen e.d. kunnen gaan, zodat er geen paniekreacties gaan komen als je er OVER 2 JAAR voor het eerst opklimt.
Licht sleepwerk is erg fijn voor de spieren in de rug en de broek, als je de eerste basis aan de lijnen en wat basisconditie erop hebt zitten.
Beter om de dag 20 minuutjes, dan 1x per week. Dat langzaam uitbreiden. Heel langzaam.
Er zijn genoeg redenen om nog niet op een drie-jarige te gaan zitten. Daar is veel over te vinden op internet, zoek maar eens op skelet paard en groeischijven paard. Erg belangrijke info als je met een jong paard aan de slag gaat. Een drie-jarige kan je best wat mee doen, maar nog niet erop. Werk fijn met je jonkie aan vertrouwen en basis vanaf de grond. Dan ga je heel lang met je paard doen.

hier sluit ik mij bij aan...
Zelf gewerkt op stal wijdewormer met de friezen hengsten.. pas vanaf 5 deden ze licht werk... eerst mochten ze groeien.. maar goed ieder moet het zelf weten...
veel grondwerk doet een paard ook onwijs goed.. vertrouwen opbouwen (er op zitten kan altijd nog.. maar goed eigen keuze natuurlijk :))

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:07

Fijn dat zoveel mensen reageren! En vooral op een vriendelijke manier!
Dubbele lijnen ken ikzelf helaas niet , dan zou ik eens iemand moeten laten komen want zelf aan prutsen doe ik niet.
Ik weet wel dat ik erop ga , onder begeleiding van mijn lesgeefster die zelf ook internationaal rijd en niets anders doet , heb al heel veel hulp gehad van haar dus ik vertrouw haar er ook wel mee.
Heb ook speciaal lang gespaard en een nieuw zadel laten opmeten zodat het zeker goed ligt op hem en altijd aanpasbaar is (wow-zadel) :)

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:08

DBiancaL schreef:
Jetta schreef:

hier sluit ik mij bij aan...
Zelf gewerkt op stal wijdewormer met de friezen hengsten.. pas vanaf 5 deden ze licht werk... eerst mochten ze groeien.. maar goed ieder moet het zelf weten...
veel grondwerk doet een paard ook onwijs goed.. vertrouwen opbouwen (er op zitten kan altijd nog.. maar goed eigen keuze natuurlijk :))

Grondwerk doen we al heel lang , en heeft inderdaad heel veel gedaan! Zowel aan zijn eigen zelfvertrouwen als aan onze band :)

Anoniem

Re: rijden van 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:10

Ik neem aan dat ie van het voorjaar 3 is geworden of wordt?
Na het zadelmak maken rijd ik ze altijd eventjes door (week of 3) en dan vakantie op t land en daarna weer oppakken. Gemiddeld 2/3 keer per week 15/20 min rijden en de rest vrij of een aantal dagen rijden wisselen met longeren. :)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:27

Ik rij nu zelf een erg jonge Fries, ik vind dat je er niet op moet gaan voor dat ze 3.5 zijn, een Fries is nou eenmaal wat langzamer in alles. En wat ook geen oud nieuws is is dat Friezen nou eenmaal slechte knieën hebben. Mag ik vragen waarom je er nu al op wilt? Leg er eens langzaam een zadeltje op en laat hem eerst wennen aan een bit in de mond. Ga dan lekker met hem naar buiten. Met hoofdstel en zadel, maar jij ernaast. Tegen de tijd dat hij daarmee helemaal bevestigd is, dan zou ik er pas opklimmen. Geef hem nog even tijd om lekker door te groeien. Ik bedoel het trouwens niet poedersuiker hoor, maar ik vraag me af waarom je niet nog even met hem wacht.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 15:29

Ja klopt bobje , hij is komende maand 3 :)

En ja jasmijn ik ben hier goed van op de hoogte. Ik doe gewoon alles in samenspraak met mijn lefgeefster. Hij is het bit al gewend omdat we normaal in augustus naar de keuring gingen maar die heb ik een jaar uitgesteld.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:37

Met 3 jaar zadelmak maken en daarna weer lekker met rust laten tot hij 4 jaar is.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:41

Leuk! fijn dat je het serieus neemt en hulp vraagt!
Ik ben momenteel ook met een jonkie aan de gang. Alleen geen fries.
Afgelopen nazomer is hij beleerd voor de kar en ohz. Heeft nu 3 maanden stil gestaan (en hard gegroeid) en zijn nu net weer begonnen met rijden
Super braaf alleen echt weinig conditie.

Kijk goed naar je paar en hoe hij reageert en hersteld van de werkzaamheden. Meer advies kan ik je niet geven. ik denk dat je schema prima is om mee te beginnen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:19

bigone schreef:
pillow schreef:
Conditie en spieren bouw je het best op door 1 dag goed te werken, zeker een half uur en dan 2 dagen niks. enz.

Meen je dit serieus??? Dus jonkie half uur flink aan de bak en dan twee dagen met spierpijn laten staan??? Tja, niet mijn manier.

Een gezond paard krijgt heus geen spierpijn van een half uur werken. Met 10 minuten bouw je echt niks op.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:36

pillow schreef:
bigone schreef:
Meen je dit serieus??? Dus jonkie half uur flink aan de bak en dan twee dagen met spierpijn laten staan??? Tja, niet mijn manier.

Een gezond paard krijgt heus geen spierpijn van een half uur werken. Met 10 minuten bouw je echt niks op.

Een jong dier krijgt weldegelijk spierpijn van een halfuur goed en hard werken.. Ga dan 10 minuten hard aan de bak.
Vergelijk het eens met jezelf. Jij kan ook geen halfuur bootcampen op vol niveau als je net 3 jaar alleen maar hebt hoeven luieren. En trust me ik spreek uit ervaring. De spierpijn voel je dan nog na een week.
Wees eerlijk tegen jezelf en het paard, bouw het op.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:41

pillow schreef:
bigone schreef:

Een jong dier krijgt weldegelijk spierpijn van een halfuur goed en hard werken.. Ga dan 10 minuten hard aan de bak.
Vergelijk het eens met jezelf. Jij kan ook geen halfuur bootcampen op vol niveau als je net 3 jaar alleen maar hebt hoeven luieren. En trust me ik spreek uit ervaring. De spierpijn voel je dan nog na een week.
Wees eerlijk tegen jezelf en het paard, bouw het op.

Amen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:43

Jetta schreef:

Geen woord aan toe te voegen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:43

Een lesgeefster die hoog in de sport rijdt. Knap hoor van haar en ze kan je vast veel leren. Maar dat zijn nu eenmaal wel vaak de mensen die de paarden veel te vroeg inrijden en niet altijd de vriendelijkste methodes hanteren. Veel paarden komen zo vroeg in de oneindige blessure rondes terecht. Als je lang en prettig met je paard wil gaan samenwerken, ga je er zeker voor het 5e levensjaar niet op zitten. Gewoon niet goed voor een paard. En al helemaal niet voor laatrijpe paarden en heel grote paarden. Ik wens je veel.succes en geduld met je jonge paard.