Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jetta schreef:Net drie? Rustig beginnen aan de dubbele longe met een kaptoom. Nergens vastzetten, op eigen benen lopen. Commando's aanleren, leren dat er dingen over-achter-onder-langs benen e.d. kunnen gaan, zodat er geen paniekreacties gaan komen als je er OVER 2 JAAR voor het eerst opklimt.
Licht sleepwerk is erg fijn voor de spieren in de rug en de broek, als je de eerste basis aan de lijnen en wat basisconditie erop hebt zitten.
Beter om de dag 20 minuutjes, dan 1x per week. Dat langzaam uitbreiden. Heel langzaam.
Er zijn genoeg redenen om nog niet op een drie-jarige te gaan zitten. Daar is veel over te vinden op internet, zoek maar eens op skelet paard en groeischijven paard. Erg belangrijke info als je met een jong paard aan de slag gaat. Een drie-jarige kan je best wat mee doen, maar nog niet erop. Werk fijn met je jonkie aan vertrouwen en basis vanaf de grond. Dan ga je heel lang met je paard doen.
DBiancaL schreef:Jetta schreef:Net drie? Rustig beginnen aan de dubbele longe met een kaptoom. Nergens vastzetten, op eigen benen lopen. Commando's aanleren, leren dat er dingen over-achter-onder-langs benen e.d. kunnen gaan, zodat er geen paniekreacties gaan komen als je er OVER 2 JAAR voor het eerst opklimt.
Licht sleepwerk is erg fijn voor de spieren in de rug en de broek, als je de eerste basis aan de lijnen en wat basisconditie erop hebt zitten.
Beter om de dag 20 minuutjes, dan 1x per week. Dat langzaam uitbreiden. Heel langzaam.
Er zijn genoeg redenen om nog niet op een drie-jarige te gaan zitten. Daar is veel over te vinden op internet, zoek maar eens op skelet paard en groeischijven paard. Erg belangrijke info als je met een jong paard aan de slag gaat. Een drie-jarige kan je best wat mee doen, maar nog niet erop. Werk fijn met je jonkie aan vertrouwen en basis vanaf de grond. Dan ga je heel lang met je paard doen.
hier sluit ik mij bij aan...
Zelf gewerkt op stal wijdewormer met de friezen hengsten.. pas vanaf 5 deden ze licht werk... eerst mochten ze groeien.. maar goed ieder moet het zelf weten...
veel grondwerk doet een paard ook onwijs goed.. vertrouwen opbouwen (er op zitten kan altijd nog.. maar goed eigen keuze natuurlijk
bigone schreef:pillow schreef:Conditie en spieren bouw je het best op door 1 dag goed te werken, zeker een half uur en dan 2 dagen niks. enz.
Meen je dit serieus??? Dus jonkie half uur flink aan de bak en dan twee dagen met spierpijn laten staan??? Tja, niet mijn manier.
pillow schreef:bigone schreef:Meen je dit serieus??? Dus jonkie half uur flink aan de bak en dan twee dagen met spierpijn laten staan??? Tja, niet mijn manier.
Een gezond paard krijgt heus geen spierpijn van een half uur werken. Met 10 minuten bouw je echt niks op.
pillow schreef:bigone schreef:
Een gezond paard krijgt heus geen spierpijn van een half uur werken. Met 10 minuten bouw je echt niks op.
Een jong dier krijgt weldegelijk spierpijn van een halfuur goed en hard werken.. Ga dan 10 minuten hard aan de bak.
Vergelijk het eens met jezelf. Jij kan ook geen halfuur bootcampen op vol niveau als je net 3 jaar alleen maar hebt hoeven luieren. En trust me ik spreek uit ervaring. De spierpijn voel je dan nog na een week.
Wees eerlijk tegen jezelf en het paard, bouw het op.
Jetta schreef:Net drie? Rustig beginnen aan de dubbele longe met een kaptoom. Nergens vastzetten, op eigen benen lopen. Commando's aanleren, leren dat er dingen over-achter-onder-langs benen e.d. kunnen gaan, zodat er geen paniekreacties gaan komen als je er OVER 2 JAAR voor het eerst opklimt.