Paard staakt. Tips gevraagd!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:27

Kaatje_S schreef:
Wat een vervelend probleem!

Helaas ook ervaring met een stakende IJslander...
Reageert ze echt helemaal niet?

Die van mij werd namelijk wel nijdig, en als ik boos werd, werd hij nog bozer. Het was bij hem niks lichamelijks (helemaal nagekeken door zeer deskundig persoon), maar zat dus 'tussen de oren'. Ook binnen zijn stamboom wel een beetje een bekend probleem.
Wat bij hem uiteindelijk hielp was vooral geen spanning in mijn lijf zien te krijgen! Dit krijg je al als je bv been geeft (zeker als je daarbij ook nog gefrustreerd raakt). Ik kon hem het beste weer vooruit krijgen door hem wat uit zijn balans te halen d.m.v. teugels en mijn gewicht verplaatsen en gedoseerd met het zweepje wat bij kriebelen.

Doet ze het ook wanneer je met een ander paard rijdt? Of bv iemand op de fiets mee waaraan ze zich kan optrekken? Bij mij hielp lessen ook veel, iemand die meekijkt vanaf de grond.

Hoop dat je het op kan lossen!

Wat jij nu beschrijft komt heeeeeeelll dicht in de buurt van mijn verzorgpaardje.
Volgens de eigenaresse zit het ook tussen de oren.
Haar tuig past voor zover ik in kan schatten goed.
Als ik met een ander paard rijdt dan is er niks aan de hand.
Buiten is ze nog iets zelfverzekerder dan in de bak, want laatst heb ik haar een heel ritje voorop kunnen laten lopen zonder staken.
En ook als er iemand op de fiets bij is, is er weinig tot niks aan de hand.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:33

Anne. schreef:
Hier ook een Anne met een stakende IJslander ;) Gigantisch frustrerend, maar wij zijn inmiddels weer de goede kant op aan het gaan.
Ik heb haar eerst lichamelijk helemaal door laten lichten; osteopaat, zadelmaker, tandarts, dierenarts, bloedprikken en deze mensen konden allemaal niets concluderen wat zou kunnen wijzen op pijn wat dit gedrag veroorzaakt. Vervolgens zijn wij op cursus geweest waarbij ik wederom door de trainer heb laten checken of ik niks raars deed, of mijn paard niks raars deed met haar lichaam.. maar wederom niets.

Ik ben nu heel erg bezig om alles heel leuk en afwisselend voor haar te houden (fietsen, longeren, wandelen, grondwerk zowel in de bak als buiten) en bij al die dingen staat één ding centraal; voorwaarts gaan op mijn stemhulp. Inmiddels heb ik haar zo ver dat ze in 9/10 gevallen ook reageert op mijn stem als ze staakt.Onder het zadel gebruik ik nu absoluut geen beenhulpen en tot ze echt weer goed voorwaarts is ook nauwelijks teugelhulpen. Voor nu gewoon lekker terug naar de basis; voorwaarts!
Dat lijkt voor mijn paard iig te werken en we gaan stukje bij beetje de goede kant weer op :j

Ja dat afwisselen probeer ik nu ook.
En ik probeer haar zelfvertrouwen op te bouwen door met een ander paard erbij in de bak te werken.
Op deze manier hoop ik ook een beetje het voorwaarts erin te krijgen en haar werklust naar boven te krijgen.
Eerst mocht ik ook met een stalgenootje het bos in met de paardjes, maar dat mag nu sinds een week of 2 geleden niet meer en dus zit ik echt aan die bak vast (wat ze dus het vreselijkst vind om in te werken, afgezien van een beetje grondwerk).

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:50

Hier hetzelfde, maar denk dat hij (Haflingerruin van 16 jaar) het wel expres doet. Op de grond ook niets respect.
Na lang werken gaat het weer beter, maar nu liggen we ook weeral een half jaar stil (gebroken elleboog) en kan ik wéér opnieuw beginnen.
Begin het zo wel stilaan beu te worden...