Een half jaar aan het werk met Noa

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:34

different1 schreef:
Ik zou dit paard niet zozeer voorwaartser rijden, maar wel proberen de hals iets meer te laten zakken.

Neerwaarts zonder eerst voorwaarts te zijn is een totaal zinloze oefening, en mocht dit paard inderdaad zoals jij zegt last van de voorbenen hebben, is dat de manier om het te verergeren!

@TS het huppeltje is een taktfout en dat betekent meestal dat ie iets moeilijk vind/nog niet aan kan. Dit zal verdwijnen naar mate het paard sterker en rechter wordt. Probeer net zoveel te vragen dat het huppeltje nog niet optreedt. Linksom en rechtsom goed los te maken door veel af te wisselen van hand (8-jes zijn hiervoor heel fijn, maar waarschijnlijk lastig in een manegeles) en daarin veel schakelen. Dn worden ze sterker en krijgen ze balans. Als de balans er is, het voorwaartse/activiteit (let op, niet rennerig!), dan kun je stukjes neerwaarts mee gaan pakken. Dit is geen kwestie van 1 of 2 lessen, dit is een kwestie van maanden.

different1

Re: Een half jaar aan het werk met Noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:03

Ik heb het niet over neus over de grond laag, maar gewoon iets lager zodat de rug-schoft wat kan rekken en de buikspieren meer kunnen aanspannen, waardoor hij meer ruimte in de schouder zal krijgen.
Een paard op de voorhand laten denderen is idd de manier om een paard z'n voorbenen te verpesten ja, en dit paard loopt snel zat, hij moet meer ruimte pakken.
En ja, ik denk dat dit lastig word door zijn manier van lopen (en wellicht wat pijnlijke voeten/benen)

Dat "aan willen galoperen" is idd een huppeltje/tactfout, en ik herken dat van een van mijn vorige paarden, en dat is idd omdat die buiging lastig is voor het paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:14

Okay, dan heb ik je verkeerd begrepen. Zitten op bokt veel stofzuiger stand fans, zonder dat er eerst aan de voorwaarden voor het correct neerwaarst wordt voldaan.
Sneller hoeft ie inderdaad niet, wel veel actiever en reatiever aan het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:34

Zouden die overgangen en het schakelen ook effect hebben op het sterker worden van de achterhand en daardoor ook op het ontlasten van de voorbenen?

Ik wil er maar al te graag met hem aan werken maar helaas zijn er nog een boel ruiters die dat niet doen...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:22

Schakelen is zeker goed voor het sterker maken van de achterhand. Ik zou vnl hele korte stukjes schakelen (paar passen weg en weer een paar passen terug) en om het hem makkelijker te maken, bij voorkeur op de volte. Op de volte is het makkelijker zijn balans te houden en makkelijker om hem recht te houden.
Probeer het schakelen echt van achteruit te laten komen, niet dat hij lang wordt en uit elkaar valt. Aan de voorkant hetzelfde houden, niet weggeven (maar zeker ook niet terugwerken uiteraard!) Houdt hem op de volte met je buitenteugel en buiten been, zodat je de binnenkant makkelijk kan houden en het binnenbeen door kan treden. Ook dit zal niet van vandaag op morgen lukken, maar oefening baart kunst *D
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:39

oji schreef:
Schakelen is zeker goed voor het sterker maken van de achterhand. Ik zou vnl hele korte stukjes schakelen (paar passen weg en weer een paar passen terug) en om het hem makkelijker te maken, bij voorkeur op de volte. Op de volte is het makkelijker zijn balans te houden en makkelijker om hem recht te houden.
Probeer het schakelen echt van achteruit te laten komen, niet dat hij lang wordt en uit elkaar valt. Aan de voorkant hetzelfde houden, niet weggeven (maar zeker ook niet terugwerken uiteraard!) Houdt hem op de volte met je buitenteugel en buiten been, zodat je de binnenkant makkelijk kan houden en het binnenbeen door kan treden. Ook dit zal niet van vandaag op morgen lukken, maar oefening baart kunst *D
Succes!

Dankje! :D Mijn instructeur oefent soms ook die paar pasjes draf met ons. Dan proberen we ze wat meer aan elkaar te laten stappen en "kietelen" we de achterhand een beetje met onze zweep waardoor je hem met het achterbeen af en toe al een "huppeltje" voelt maken. Uiteindelijk drijven we ze dan in draf waar je die achterhand echt eerst voelt komen, en dan als ze net in draf zitten ze alweer terug laten komen. En dat alles aan elkaar, ze mogen niet uit elkaar vallen. Zo ongeveer? :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:01

Een dribbeltje vragen in stap kan ook heel behulpzaam zijn, maar vaak heb je daar alleen de eerste drafpassen echt profijt van. Ik bedoelde meer schakelen in de draf, paar pasjes verruimen en paar pasjes meer sluiten, maar wel in draf blijven. Kan ook in galop, maar dat is weer een stapje moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:52

oji schreef:
Een dribbeltje vragen in stap kan ook heel behulpzaam zijn, maar vaak heb je daar alleen de eerste drafpassen echt profijt van. Ik bedoelde meer schakelen in de draf, paar pasjes verruimen en paar pasjes meer sluiten, maar wel in draf blijven. Kan ook in galop, maar dat is weer een stapje moeilijker.

Dankje voor het advies! :) Langzaam en wat meer aan elkaar draven vindt hij ook nog moeilijk. Hij wordt dan heel gespannen en dat merk je in zijn hele lichaam. Daar gaan we dan gewoon aan werken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:54

Verder niemand meer? :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:02

Leuk paard heb je daar!
Weet je dr afstamming?

Ik zie dat je je handen soms ongelijk hebt, dan heb je je binnenhand iets hoger dan je buitenhand.
Probeer je teugels wat korter te maken, en wat al eerder is gezegd, veel schakelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:19

Ess_Ramona schreef:
Leuk paard heb je daar!
Weet je dr afstamming?

Ik zie dat je je handen soms ongelijk hebt, dan heb je je binnenhand iets hoger dan je buitenhand.
Probeer je teugels wat korter te maken, en wat al eerder is gezegd, veel schakelen!

Waarom teugels korter? Noa is nu 5 en ik zie liever dat hij nog wat meer lengte heeft en wat ruimte heeft dan dat ik hem al helemaal bij elkaar pak. Waarom zou jij de teugels korter maken? (Niet onbeleefd bedoeld of wat dan ook, gewoon nieuwsgierig)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:26

Resistance schreef:
Ess_Ramona schreef:
Leuk paard heb je daar!
Weet je dr afstamming?

Waarom teugels korter? Noa is nu 5 en ik zie liever dat hij nog wat meer lengte heeft en wat ruimte heeft dan dat ik hem al helemaal bij elkaar pak. Waarom zou jij de teugels korter maken? (Niet onbeleefd bedoeld of wat dan ook, gewoon nieuwsgierig)

Omdat je je handen best dicht bij je hebt, en als je ze lager zou doen heb je ze op je schoot.
Als je je teugels korter pakt kun je je handen wat meer naar voren plaatsen zonder dat je de lengte teveel verliest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:11

Ess_Ramona schreef:
Resistance schreef:

Omdat je je handen best dicht bij je hebt, en als je ze lager zou doen heb je ze op je schoot.
Als je je teugels korter pakt kun je je handen wat meer naar voren plaatsen zonder dat je de lengte teveel verliest.

Zo dicht bij mijn lichaam heb ik ze toch niet? Ik probeer nu juist mijn armen aan mijn lichaam te sluiten. Als ik mijn handen naar voren zou doen zouden mijn hele armen naar voren zitten. Misschien zie je dat niet op de foto's maar ik ben ook erg klein, misschien dat het daarom lijkt alsof ik mijn handen dicht bij mijn lichaam heb?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:32

Resistance schreef:
Zo dicht bij mijn lichaam heb ik ze toch niet? Ik probeer nu juist mijn armen aan mijn lichaam te sluiten. Als ik mijn handen naar voren zou doen zouden mijn hele armen naar voren zitten. Misschien zie je dat niet op de foto's maar ik ben ook erg klein, misschien dat het daarom lijkt alsof ik mijn handen dicht bij mijn lichaam heb?

Voor het goede is dat precies wat zou moeten, je hele armen naar voren. De meest vriendelijk hand/arm houding, waar je het beste klein kunt inwerken, is handen vlak voor of boven de schoft, vlak naast elkaar, maar belangrijker ellenbogen VOOR het lichaam.
Omdat je je armen probeert aan te sluiten zitten je ellenbogen naast of zelfs soms achter je lichaam. Daar door wordt de hoek in je ellenboog te scherp en is je bovenarm voor het goede te strak.

Maar goed, dat geldt voor het ideaal plaatje. Strikt genomen zou ik ook zeggen, teugels korter, armen naar voren en handen bij elkaar. Maar ik denk niet dat jou dat op dit moment het meeste zal helpen. Nu zal het teugels korter pakken waarschijnlijk niet resulteren in armen meer naar voren, maar paard strakker pakken. Om met je armen mooi stil voor te kunnen zijn, moet je stil achter je paard kunnen zitten en je mee laten nemen. Daarvoor moet je paard actiever en meer aan het been. Dus dat zou het eerste zijn waar ik aan zou werken. Je kunt niet alles in 1 keer aanpakken...stapje voor stapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:46

oji schreef:
Resistance schreef:

Voor het goede is dat precies wat zou moeten, je hele armen naar voren. De meest vriendelijk hand/arm houding, waar je het beste klein kunt inwerken, is handen vlak voor of boven de schoft, vlak naast elkaar, maar belangrijker ellenbogen VOOR het lichaam.
Omdat je je armen probeert aan te sluiten zitten je ellenbogen naast of zelfs soms achter je lichaam. Daar door wordt de hoek in je ellenboog te scherp en is je bovenarm voor het goede te strak.

Maar goed, dat geldt voor het ideaal plaatje. Strikt genomen zou ik ook zeggen, teugels korter, armen naar voren en handen bij elkaar. Maar ik denk niet dat jou dat op dit moment het meeste zal helpen. Nu zal het teugels korter pakken waarschijnlijk niet resulteren in armen meer naar voren, maar paard strakker pakken. Om met je armen mooi stil voor te kunnen zijn, moet je stil achter je paard kunnen zitten en je mee laten nemen. Daarvoor moet je paard actiever en meer aan het been. Dus dat zou het eerste zijn waar ik aan zou werken. Je kunt niet alles in 1 keer aanpakken...stapje voor stapje.

Bedankt voor het advies! :) Nu snap ik het inderdaad. Ik ga er gewoon hard aan werken, uiteindelijk moet het gewoon allemaal goed gaan. Er zijn hier wel echt fijne tips gegeven, daar heb ik veel aan.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:58

Leuk plaatje hoor!
Even terugkomend ook op de handen: Ik had ook vaak dat ik mijn handen vastzette waardoor het paard alleen maar in verzet kwam, mede doordat ik mijn handen te dicht bij me hield en dus naar benede drukte. Veel geoefend met handen meer voor je houden (ook dichter bij elkaar) en meegeven zodra het paard ontspant.
Wat ik heel erg merkte is zodra ik mijn handen wat hoger boven de hals zette ipv laag en dicht bij het zadel, is dat het paard zijn hoofd meer ging dragen. Als ik mijn handen te laag had ging hij steun zoeken op mijn teugels, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Misschien helpt dit ook bij jullie :)

Veel plezier nog samen!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:00

@Marit-P: en paard dat zijn hoofd hoger gaat dragen omdat jij je handen hoger houdt, loopt in een valse oprichting. Die is getild. Ziet er misschien aardig uit, maar is niks, paard gebruikt de verkeerde spieren en zal zijn rug wegdrukken. Handen dienen altijd dusdanig geplaatst te zijn dat er een rechte lijn van het bit naar de ellenboog is, geen knik omhoog of omlaag. Een correcte oprichting komt van achteruit, nooit vanaf de voorkant.

Lumkea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:31

Mij valt ook het constante drijven heel erg op. Momenteel vraag je de hele tijd om sneller te gaan en je paard hoeft niet te reageren. Hierdoor geef je heel verwarrende signalen. Ik heb zelf een heel lui paard dat mij echt afstraft als ik niet consequent ben. Daardoor heb ik echt geleerd om in stappen te werken. Ik leg eerst zacht mijn been aan, wanneer ik geen reactie krijg dan geef ik een duidelijkere hulp met mijn been en wanneer ik dan nog geen reactie krijg dan krijgt hij een tikje van de zweep. Door dit toe te passen hoef ik nu maar heel af en toe mijn zweep nog eens te gebruiken en krijg ik over het algemeen een mooie reactie op mijn been.

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:04

@oji: ben ik met je eens! Ik bedoel ook niet zodanig je handen hoger plaatsen dat het paard ook zijn hoofd omhoog doet, maar op zo'n manier plaatsen dat hij zelf zijn hoofd draagt en dus niet meer gaat hangen. Dus niet perse dat het paard zijn hoofd hoger draagt, maar zelf draagt en dus niet dmv jouw handen.

Wat ik dus bedoelde is dat wanneer je je handen te laag houd, je het paard meer 'uitlokt' om te gaan hangen.
Het zal natuurlijk ook per paard verschillen in welke mate hij daarop reageert.

En inderdaad het belangrijkste: Altijd het paard van achter naar voor rijden :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:25

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

massen9886

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:55

Resistance schreef:
different1 schreef:
Leuk paard, knap om in zo'n drukke bak te rijden.
Je handen zouden meer bij elkaar mogen, maar dat had je zelf al door.

Wat betreft afstamming, dit is geen tuigpaard hoor.
Eerder iets van nrps.
Zijn beweging is ook niet tuigtypisch, ik denk eerder dat dit paard wat last heeft van zijn voorbenen.
Hij tilt ze hoog op maar zet ze amper naar voren, en daarnaast viel het mij op dat hij aan wil galoperen in de hoek, dit deed mijn (luie) paard met artrose ook.

Ik zou dit paard niet zozeer voorwaartser rijden, maar wel proberen de hals iets meer te laten zakken.
Dit zal moeilijk zijn ivm veel verschillende ruiters, maar wellicht kun jij het wel afentoe voor elkaar krijgen.
Vind verder dat je netjes rijd, zeker met t gegeven dat dit een manege paard is.

Dankjewel voor het compliment! :)

Dat huppeltje is geen aangaloperen maar als hij op de linkerhand rijdt en naar links buigt (of ik hem probeer te laten buigen) maakt hij soms een "huppeltje" aan het begin. Misschien dat dit een spierpijntje is of iets dergelijks? Bij veel andere ruiters loopt hij helemaal uit elkaar en bij mij en nog een paar ruiters loopt hij wat meer bij elkaar (ik weet niet of dit de goede verwoording is, correct me if i'm wrong), en misschien dat hij er daardoor moeite mee heeft als het opeens wel moet. Misschien probeert hij eronder uit te komen? Of misschien zit er iets vast?

En kan Artrose al op zo'n jonge leeftijd? Hij is net 5.

Ik probeer inderdaad ook om hem niet te kort te rijden in zijn hals. Laag rijden vind ik nog wel lastig aangezien hij ook nog niet zoveel evenwicht heeft. Ik probeer het uiteraard wel, in stap lukt het soms al.

Ook is de overgang van draf naar stap nog wat moeilijk. Hij raakt dan een beetje gespannen. Ik probeer dan net zolang langzaam door te draven (wel actief) totdat hij weer ontspant en laat hem daarna pas in stap gaan.

Wat een leukerd! En zo'n drukke bak pfoe, met z'n twee vind ik al veel... Daarin ben ik dan ook klein beetje verwend sorry haha.

Wat betreft het evenwicht, probeer vaak volte te sluiten en te openen dat helpt om de balans te zoeken. Grote 8 rijden met goede stelling helpt hier ook goed bij en natuurlijk wijken. Zo ben ik ook bezig met mijn draver en dat gaat met sprongen vooruit.

Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:39

Dankjewel! :) Zo'n grote 8 is inderdaad een goede oefening, aangezien hij het ook nog moeilijk vindt om van stelling te veranderen. Hij wordt dan heel snel gespannen. Ik ga ermee aan het werk! :)

petra31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:33

Resistance schreef:
Ess_Ramona schreef:
Leuk paard heb je daar!
Weet je dr afstamming?

Toevallig 2 weken terug priveles van Brandon gehad met Noa en toen moest ik ook de teugels korter pakken, maar mijn armen meer ontspannen laten afhangen (handen iets lager zodat ze echt een lijn met de mond vormden) en naar voren. Daarnaast vooral in het begin regelmatig een tikje moeten geven en stiller blijven zitten totdat hij actief genoeg liep (zonder sporen, hij moet gewoon op de kleinste aanwijzing reageren). Je voelt het gelijk als hij actief wordt want dan zweeft hij een beetje in zijn passen, heel gaaf gevoel :-) Overigens ziet Jos ook liever dat ik de teugels iets (!) te lang houdt dan te kort omdat Noa anders teveel in elkaar gaat lopen en hij juist wil dat hij wat meer gaat zakken zodat hij echt over zijn rug kan lopen. Bij twijfel dus liever nog iets te lang dan te kort ;-)

Vermoed dat Noa vooral trager wordt en afstompt omdat hij nu regelmatig 3 uur per dag moet lopen en bijna iedereen er met sporen op zit terwijl ze alleen maar de 3 basisgangen aan hem vragen. Overigens is hij wel super vooruit gegaan in het aanspringen van de galop en begrijpt hij nu ook de bedoeling van een paar passen achterwaarts. Voltes blijft hij wel moeilijk vinden. Vermoed dat hij last heeft van zijn lijf en ik denk dat hij af en toe ook last heeft van zijn gebit want pas bleef hij zijn hoofd omhoog gooien, mond open zetten en kwijlen, zelfs als ik de teugels helemaal los liet. Week daarna was dat weer over (gelukkig).

Succes met trainen verder. Vooral het 2e filmpje ziet er netjes uit hoor! Zie je waarschijnlijk volgende week zaterdag. Kom ik naar je kijken :-) (wilde ook op Noa gaan starten, maar ik hoor dat Pandour sinds deze week ook weer terug is, dus misschien pak ik die wel. Is tenslotte mijn oude liefde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:52

petra31 schreef:
Resistance schreef:

Toevallig 2 weken terug priveles van Brandon gehad met Noa en toen moest ik ook de teugels korter pakken, maar mijn armen meer ontspannen laten afhangen (handen iets lager zodat ze echt een lijn met de mond vormden) en naar voren. Daarnaast vooral in het begin regelmatig een tikje moeten geven en stiller blijven zitten totdat hij actief genoeg liep (zonder sporen, hij moet gewoon op de kleinste aanwijzing reageren). Je voelt het gelijk als hij actief wordt want dan zweeft hij een beetje in zijn passen, heel gaaf gevoel :-) Overigens ziet Jos ook liever dat ik de teugels iets (!) te lang houdt dan te kort omdat Noa anders teveel in elkaar gaat lopen en hij juist wil dat hij wat meer gaat zakken zodat hij echt over zijn rug kan lopen. Bij twijfel dus liever nog iets te lang dan te kort ;-)

Vermoed dat Noa vooral trager wordt en afstompt omdat hij nu regelmatig 3 uur per dag moet lopen en bijna iedereen er met sporen op zit terwijl ze alleen maar de 3 basisgangen aan hem vragen. Overigens is hij wel super vooruit gegaan in het aanspringen van de galop en begrijpt hij nu ook de bedoeling van een paar passen achterwaarts. Voltes blijft hij wel moeilijk vinden. Vermoed dat hij last heeft van zijn lijf en ik denk dat hij af en toe ook last heeft van zijn gebit want pas bleef hij zijn hoofd omhoog gooien, mond open zetten en kwijlen, zelfs als ik de teugels helemaal los liet. Week daarna was dat weer over (gelukkig).

Succes met trainen verder. Vooral het 2e filmpje ziet er netjes uit hoor! Zie je waarschijnlijk volgende week zaterdag. Kom ik naar je kijken :-) (wilde ook op Noa gaan starten, maar ik hoor dat Pandour sinds deze week ook weer terug is, dus misschien pak ik die wel. Is tenslotte mijn oude liefde)

Dat van die voltes is inderdaad nog lastig. Hij wil ook nog steeds heel snel naar binnen vallen maar begint steeds beter op mijn been te reageren. Ik moet van Jordy en Jos ook veel van stap in galop oefenen wat echt heel goed gaat. Als ik van Jordy les heb gaat het sowieso altijd op magische wijze beter afgelopen zaterdag ging het beter dan ooit met mij op Noa. Nog veel beter dan op deze filmpjes ook.

Ik heb trouwens inderdaad ook al gewerkt met armen meer voor mijn lichaam houden en niet zoveel drijven, wat al goed gaat. Ik merk dat hij dan uiteindelijk ook veel beter gaat reageren. We komen er wel! :)

Leuk dat Pandour terug is! Ik rijd nog maar 2/3 jaar op de paarden dus ik heb hem nooit meegemaakt, maar fijn dat je je oude liefde terughebt! :) Ik hoop stiekem nog steeds op Flashpoint ooit weer terug, daar had ik ook meteen zo'n enorme klik mee.

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:31

Leuk paard!
Ik vind dat je haar netjes rijdt.
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven, veel schakelen en vooral zelf lekker ontspannen.
Knap dat je je zo kan concentreren in zo'n volle bak. Vroeger reden wij op de manege ook met twaalf in een les, als ik daar nu naar kijk krijg ik echt rillingen. Momenteel rijden wij maximaal met 6, stukje rustiger. :P
Veel oefenen en genieten, dan komt het helemaal goed.
Succes! *\o/*