Resistance schreef:
Waarom teugels korter? Noa is nu 5 en ik zie liever dat hij nog wat meer lengte heeft en wat ruimte heeft dan dat ik hem al helemaal bij elkaar pak. Waarom zou jij de teugels korter maken? (Niet onbeleefd bedoeld of wat dan ook, gewoon nieuwsgierig)
Toevallig 2 weken terug priveles van Brandon gehad met Noa en toen moest ik ook de teugels korter pakken, maar mijn armen meer ontspannen laten afhangen (handen iets lager zodat ze echt een lijn met de mond vormden) en naar voren. Daarnaast vooral in het begin regelmatig een tikje moeten geven en stiller blijven zitten totdat hij actief genoeg liep (zonder sporen, hij moet gewoon op de kleinste aanwijzing reageren). Je voelt het gelijk als hij actief wordt want dan zweeft hij een beetje in zijn passen, heel gaaf gevoel

Overigens ziet Jos ook liever dat ik de teugels iets (!) te lang houdt dan te kort omdat Noa anders teveel in elkaar gaat lopen en hij juist wil dat hij wat meer gaat zakken zodat hij echt over zijn rug kan lopen. Bij twijfel dus liever nog iets te lang dan te kort
Vermoed dat Noa vooral trager wordt en afstompt omdat hij nu regelmatig 3 uur per dag moet lopen en bijna iedereen er met sporen op zit terwijl ze alleen maar de 3 basisgangen aan hem vragen. Overigens is hij wel super vooruit gegaan in het aanspringen van de galop en begrijpt hij nu ook de bedoeling van een paar passen achterwaarts. Voltes blijft hij wel moeilijk vinden. Vermoed dat hij last heeft van zijn lijf en ik denk dat hij af en toe ook last heeft van zijn gebit want pas bleef hij zijn hoofd omhoog gooien, mond open zetten en kwijlen, zelfs als ik de teugels helemaal los liet. Week daarna was dat weer over (gelukkig).
Succes met trainen verder. Vooral het 2e filmpje ziet er netjes uit hoor! Zie je waarschijnlijk volgende week zaterdag. Kom ik naar je kijken

(wilde ook op Noa gaan starten, maar ik hoor dat Pandour sinds deze week ook weer terug is, dus misschien pak ik die wel. Is tenslotte mijn oude liefde)