Paard raakt gespannen door elke vorm van druk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:47

Kan het niet zo zijn dat ze bij de vorige eigenaar een hele nare/traumatische dekking mee heeft gemaakt?
In sommige situaties kan een natuurlijke dekking heel traumatisch zijn voor de merrie, denk aan bijvoorbeeld een te groot en zwaar paard er boven op. en omdat jou benen precies op dezelfde plek liggen als dat de benen van de hengst terecht komen kan dat haar heel erg beangstigen.
Weet je toevallig of er een hengst bij is geweest?

IsabelHx

Re: Paard raakt gespannen door elke vorm van druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:58

Ik weet het niet zeker.
Op internet staat bij haar stamboom niet dat ze veulentjes heeft gehad. Maar ze is pas op haar 6e naar NL gehaald, dus ik schat de kans vrij groot.
Heb zelf nog helemaal niet aan zo iets gedacht, maar zou heel goed mogelijk kunnen zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:01

als de veulens ingeschreven zijn bij het stamboek zouden ze erbij moeten staan op internet lijkt me, dat is bij de lusitano's in ieder geval wel zo

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:04

Als je hebt uitgedoktert of het al dan geen medisch probleem is.
Er zijn paarden waar je alleen maar hoeft te denken dat je dat wil en hij doet het al.
Zaak is dan dat jij en je paard zich op elkaar gaan afstemmen.
Dat begint bij ontspanning van jou, je leren ontspannen en dan piepkleine stapjes maken in je gedachten, niet teveel willen.
Dus ontspannen bv door CR oefeningen. Als je voelt dat het paard ontspannen is die x afstappen.
De volgende rijsessie, start je weer zo en bij totale ontspanning denk aan stap.

Kijk hoe lang je het uitsmeert en hoeveel tijd je nodig hebt om vanuit afstemming en diep contact met je paard verder kan.

IsabelHx

Re: Paard raakt gespannen door elke vorm van druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:39

Ondertussen ben ik weer langzaam aan het rijden aan het opbouwen (helaas kon ik vandaag gelijk weer afzadelen toen mijn hoofdstel kapot ging :') )
Ik merk zeker verschil met rijden, ze is meer ontspannen en haar nek is ook niet na 10 minuten helemaal nat van het zweet. Natuurlijk is ze nog steeds een heethoofd maar dat is haar karakter.
Ik merk bij mezelf dat ik nu zelf ook beter kan reageren op haar gedrag omdat ik nu weet dat het niet meer lichamelijk is maar gewoon jongigheid en onbalans. Hierdoor kan ik zelfverzekerder tijdens het rijden waardoor ik beter ontspan en Flora daardoor ook!

Bedankt voor iedereens reacties!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:03

Nouvel schreef:
iets kan ook vast zitten door val, verkeerd zadel, verkeerde training, stress, etc...
dus als het verholpen is en je oorzaken zijn weg zal het ook goed blijven als het goed is, dus daarop maar hopen in jouw geval!

Of door spanning van buitenaf. TS adem je zelf wel goed door, en zijn je billen, bovenbenen en bovenarmen ontspannen als je rijdt?

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:40

Koper schreef:
Nouvel schreef:
iets kan ook vast zitten door val, verkeerd zadel, verkeerde training, stress, etc...
dus als het verholpen is en je oorzaken zijn weg zal het ook goed blijven als het goed is, dus daarop maar hopen in jouw geval!

Of door spanning van buitenaf. TS adem je zelf wel goed door, en zijn je billen, bovenbenen en bovenarmen ontspannen als je rijdt?

Ik vind zelf vanwel haha. Maar ik merkte wel aan mezelf dat ik nog al onzeker/gespannen werd van het idee niet te weten wat de oorzaak was van haar spanning. Omdat mijn vorige paard zeer plots overleden is was ik best bang dat ik haar pijn deed, en met een PRE spiegel onder je is dat gewoon niet zo'n combi!