Houding om aan te galopperen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:35

troi schreef:
Ambertjeluna schreef:
Inderdaad ze gaat eerst sneller draven en dan pas galopperen. Maar hierop geen negatief commentaar aub
Ze is mijn eerste eigen paardje en ik heb haar nog maar van december en ik heb nog maar 3 keer kunnen rijden door haar veulentje maar nu ga ik het rijden weer oppakken ( ze is ook als geen rijpaard gebruikt door de vorige eigenaar)

Relax joh! De mensen bedoelen het goed. En vergeet ook niet dat mensen iets alleen maar goed herkennen als ze het zelf hebben ervaren, maw de kans is heel groot dat ze het zelf ook zo deden en alleen maar met jou willen delen hoe ze het zelf hebben opgelost.

Helemaal waar! Geldt ook wat betreft mijn tip! En ik moet hier altijd nog aan denken met rijden :j nu heb ik het ontzettende geluk dat mijn eigen paard het ontzettend leuk vindt om te galopperen, dus ik hoef maar iets m'n been aan te leggen en ze gaat al, maar dit was echt heeeel anders in vergelijking met mijn laatste verzorgpaard! Moest zo hard doordrukken dat mijn houding er precies hetzelfde uit ging zien als de jouwe, en dat werkte vervolgens alleen nog maar meer tegen :+ was echt een ontzettend lui paard dat...

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 08:23

bedankt iedereen *\o/*
Ik ga gelijk vanmiddag eens wat oefenen

aeolusnr1

Re: Houding om aan te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:55

de opmerkingen die de anderen al maakten zijn helemaal juist, je zit niet goed.
Maar kan deels ook door de hoogdrachtige toestand met zo'n dikke buik is correct zitten niet echt mogelijk.
Maar als je het echt wil verbeteren, ga dan niet op jezelf oefenen, maar oefen dat tijdens een intensieve privéles, zelf kan je onmogelijk dit gaan verbeteren, je ziet het namelijk zelf niet, en weet niet hoe het zou moeten aanvoelen.
Een nieuwe houding aanleren is altijd lastig, je bent het niet gewend en tracht dus steeds weer naar de oude (slechte) houding weer over te gaan.
Neem dus les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 01:06

Je beugels zitten juist te lang voor een springzadel. Waarschijnlijk is je zit nog niet onafhankelijk en heb je echt de steun van het zadel/stijgbeugels nodig om te zitten, helemaal niks mis mee maar je maakt het jezelf met lange beugels wel erg lastig natuurlijk!
Dus beugels 2 gaten korter en gebruik maken van de steun die je daaruit krijgt. Springzadels zijn niet gemaakt voor een dressuurzit, maar je moet wel alsnog 1 lijn hebben van schouder-heup-hak. Nu kan dat niet omdat je dan niet meer bij de wrong komt met je knie.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 08:17

aeolusnr1 schreef:
de opmerkingen die de anderen al maakten zijn helemaal juist, je zit niet goed.
Maar kan deels ook door de hoogdrachtige toestand met zo'n dikke buik is correct zitten niet echt mogelijk.
Maar als je het echt wil verbeteren, ga dan niet op jezelf oefenen, maar oefen dat tijdens een intensieve privéles, zelf kan je onmogelijk dit gaan verbeteren, je ziet het namelijk zelf niet, en weet niet hoe het zou moeten aanvoelen.
Een nieuwe houding aanleren is altijd lastig, je bent het niet gewend en tracht dus steeds weer naar de oude (slechte) houding weer over te gaan.
Neem dus les.

In de vakantie ga ik privé les nemen voor mijn houding

Bizzybijtje schreef:
Je beugels zitten juist te lang voor een springzadel. Waarschijnlijk is je zit nog niet onafhankelijk en heb je echt de steun van het zadel/stijgbeugels nodig om te zitten, helemaal niks mis mee maar je maakt het jezelf met lange beugels wel erg lastig natuurlijk!
Dus beugels 2 gaten korter en gebruik maken van de steun die je daaruit krijgt. Springzadels zijn niet gemaakt voor een dressuurzit, maar je moet wel alsnog 1 lijn hebben van schouder-heup-hak. Nu kan dat niet omdat je dan niet meer bij de wrong komt met je knie.

Dat Springzadel is nu niet belangrijk ik rijd daar toch niet meer. Dat was gewoon een voorlopig zadel :j

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:02

Gisteren heb ik privéles gevolgd en die zei dat mijn houding goed was terwijl ik op foto's zie dat soms ik nog altijd in stoelzit zit -O- maar ik heb er op gelet en op sommige foto's zie je dat ik redelijk goed zit
Wat is jullie mening ?
( ik kan geen les volgen met men eigen paard daarom een manegepaardje )

De slechte houding:
Afbeelding

Nog cava:
Afbeelding

Redelijk goede houding:
Afbeelding

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:12

Wat wij in de les altijd deden is om bij de klok verlichte zit aan te nemen. Kan natuurlijk ieder vast punt zijn, en dan zoals eerder is gezegd rustig vanuit de heupen gaan zitten, zonder de benen te verplaatsen. Die moeten op dezelfde plaats blijven. En dit dan gewoon een aantal keer herhalen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:37

Nu ik de foto's eens herbekijk, zijn mijn stijgbeugels niet wat te kort?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:38

Ik denk dat je gemakkelijk 4 gaatjes langer kan. Nu zit je in springhouding.
Nadeel is dat je dan niet bij de kniewrongen komt en minder steun hebt,maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:51

Je trekt je rug erg hol. Je zit echt op je voorkant in plaats van op je kont. Probeer je bekken eens zodanig te kantelen dat je op je kont zit en je rug boller te maken (probeer maar eens uit op een stoel ofzo).

Als je dat doet kun je je benen ook fijner af laten hangen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:54

Ik heb hetzelfde probleem en probeer daar nu ook aan te werken. Bij mij zitten mijn stijgbeugels best kort omdat ik dat gewent ben en ik zie dat dat bij jou idd hetzelfde geval is ;)

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:59

Hoi,
Ik heb de laatste tijd veel extra lessen genomen voor de galop, en ik denk dat jij misschien hetzelfde probleem hebt als ik had.
Volgens mijn instructrice deed ik teveel mooeite voor de galop ze zei: 'een paard heeft ons als ruiter echt niet nodig om te galopperen.'
Ik deed dus veel te veel mijn best om mijn pony naar de galop te krijgen door aan te sporen en onbewust verschillende spieren aan te spannen zoals mijn bilspieren aanspannen zodat ze harder gaat en dan dus naar de galop gaat. Terwijl je eigenlijk alleen maar rustig je buitenbeen iets naar achter moet schuiven en wat meer je handen moet meegeven, dus het sneller gaan helemaal vergeten en gewoon een normale overgang rijden.
Als dit ook jou probleem is, probeer dan zoveel mogelijk je benen te ontspannen en rustig te gaan zitten tijdens het aangalopperen, heeft voor mij een enorm verschil gemaakt!

Sorry, ik kan het niet echt duidelijk uitleggen en weet ook niet zeker of dit het probleem is.
Laatst bijgewerkt door xLeonietje op 30-03-16 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:59

Ik zie idd geen probleem in de lengte van je stijgbeugels, dat zou prima kunnen. Voor dressuur is het wellicht handig om ze een paar gaten langer te doen, maar het grootste probleem is je rug. Probeer je rug recht te maken(waarschijnlijk voor jouw gevoel bol) en probeer op je kont te gaan zitten ipv op je doos. Zorg dat als je stapt je zitbeenknobbels voelt en van daaruit meebeweegt met de bewegingen van je paard!
Succes! ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:00

Je hebt inderdaad een holle rug. Herkenbaar; die heb ik ook en zal altijd mijn aandachtspunt blijven.
Ik blijf erbij dat je beugels niet langer hoeven: zowel het bruine zadel, het zwarte zadel, als het zadel op je lespaard zijn spring- veelzijdigheidszadels, Hierbij hoort je been wat minder recht naar beneden af te hangen dan bij een dressuurzadel met dressuurzit. Wel is het belangrijk om je holle rug te corrigeren. Wat Aleeneh ook aangeeft: kantel je bekken, zodat je (voor je gevoel) meer op je staartbotje gaat zitten, ipv op je schaambeen. Tip om je been langer te houden, zonder in stoelzit te belanden, is om niet zozeer op je voeten/hakken te letten, maar om je knie naar beneden af te laten hangen; dan volgt je onderbeen vanzelf. (En ja; dit zul je in begin voelen aan de voorste spieraanhechting van je lies; die moet namelijk rekken!)
En: wanneer je zit verbetert, volgt als vanzelf de duidelijkheid waarmee je hulpen doorkomen. Dan hoef je waarschijnlijk minder moeite te doen om je paard in galop "te knijpen".... Succes!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:20

Ik heb een beetje het idee dat je bij de overgang naar de galop wat meer probeert te staan om jezelf lichter te maken, maar omdat je been al zover naar voren ligt, moet jij je bovenlichaam helemaal naar voren zwaaien om nog in balans te blijven. Kan dat kloppen?

Daarnaast is "rechtop zitten" makkelijker gezegd dan gedaan. Een goede oefening om het goede gevoel te krijgen is te staan in je beugels en dan door je knieën in het zadel te zakken zonder dat je enkels van plaats veranderen. Als het goed is, zit je dan boven je enkels en heb je een beetje het idee dat je in het zadel knielt. Tijdens het Licht rijden duw je jezelf zeg maar in je knieën en blijven je enkels dus mooi op hun plek. In theorie althans :+

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 22:47

Ik vraag me ook af: na iedere keer dat ik gereden heb heb ik ook spierpijn aan mijn lies, komt dat door mijn houding?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:03

Dat kan..... Die spiergroep heet niet voor niets de "ruiterspier" :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 02:56

Ik vraag me af in hoeverre je op dat manegepaard fijn kunt zitten: hele hoop Brol onder het zadel en het lijkt me niet goed te liggen. Stoelzit is wat minder en idd stijgbeugels mogen langer maar ik vrees dat je op dit zadel dan helemaal verloren zit.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:42

Je houding is al verbeterd ten opzichte van de je openingspost. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat je op een ander paard/ ander zadel zit en dat je straks op je eigen paard direct terugvalt..

Maar in ieder geval na aanleiding van de laatste foto's: je beenhouding is al veel beter, veel verder naar achter. Nu is je rug inderdaad, zoals al eerder genoemd, hol. Wat bij mij werkt is om dit eerst op te lossen vanuit je bekken. Ga eens voor je gevoel in een enorme luie houding zitten, maar probeer je bovenlichaam hier niet bij te bewegen, je druk als het waren je bekken naar je navel. (Moeilijk uit te leggen).. De tweede stap, wat bij mij werkte, was om trots te gaan zitten op je paard! Borst vooruit, schouders naar achter en laat maar zien dat jij kan rijden! Door die houding verloor ik mijn evenwicht als ik iets naar voren zat, waardoor ikzelf mijn bovenlichaam al naar achter bracht :)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:38

maximuss schreef:
Ik vraag me af in hoeverre je op dat manegepaard fijn kunt zitten: hele hoop Brol onder het zadel en het lijkt me niet goed te liggen. Stoelzit is wat minder en idd stijgbeugels mogen langer maar ik vrees dat je op dit zadel dan helemaal verloren zit.

Al die brol is wel speciaal gemaakt voor dat paard :Y)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:47

Ambertjeluna schreef:
maximuss schreef:

Speciaal gemaakt voor dat paard?
Hoort het zadel niet gewoon speciaal gemaakt te worden voor dat/ieder paard? :+

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 21:59

Joanieke schreef:
Ambertjeluna schreef:

Speciaal gemaakt voor dat paard?
Hoort het zadel niet gewoon speciaal gemaakt te worden voor dat/ieder paard? :+

Er staat onder het zadel, over het zadel heb ik niks over gezegt :j
Maar dat is nu wel erg off-topic

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:00

Het zadel is ook veel te groot voor je. Daar ga niet lekker in kunnen zitten vrees ik.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:01

Tja volgende keerde een ander paardje danmaar

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:02

Nee, maar je stopt er spul onder om het zadel beter te laten liggen, omdat die waarschijnlijk niet goed ligt.. En dit is niet off-topic eigenlijk, want een goed passend zadel kan ook voor een betere houding zorgen :)