Paard gaat stilstaan

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:20

Weet je echt zeker dat het zadel goed ligt? Mijn paard vertoont ook staakgedrag (in de bak) wat hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit een zadel wat hem niet lekker ligt. Mijn paard blijkt daar erg gevoelig op te zijn en signaleert direct dat het hem niet lekker ligt.

Bij aanschaf stond hij stil om aan te geven dat mijn zadel niet lekker lag. Die is vervolgens aangepast en na anderhalf jaar en meerdere pasconsults op zoek naar het ideale zadel, stond hij ineens weer stil bij het gekozen (leen)zadel. Nu weer het oude zadel er op, nog een beetje vertrouwen opbouwen, maar hij heeft niet meer stil gestaan.

Het bevriezen lijkt een logische optie maar sluit een op het oog goed passend zadel wat hem toch niet lekker ligt, ook niet uit ;)

Gini

Re: Paard gaat stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:44

MD >> RT-V

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:55

Het paard heeft geen knie die op slot slaat?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 11:40

Roodvos schreef:
Het paard heeft geen knie die op slot slaat?

Voor zover ik weet niet. Zit er zelf op, en dat voel ik niet. Kan wel iemand vragen om op te letten als hij stilstaat.
Maar verder heeft hij nooit zijn knie op slot..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:49

Kermis schreef:
tot dat je mijn paard heb die zich dus totaal niks aantrekt van een lel, hoe hard ook. En aangezien ik mijn paard liever niet verrot ram is dat dus geen oplossing!! Been there done that! Met slaan los je niks op en bereik je niks, hoogstens bereik je dat je paard totaal geen respect meer voor je hebt!

Dit verschilt per paard, hoor. Een paard dat stil gaat staan en niet reageert op je been heeft al geen respect voor je :+ Anders liep ie wel. Dat stadium ben je dus al lang voorbij..

Jouw oplossing van stil blijven zitten en wachten kan werken... tot je een flerk hebt die vervolgens gaat trappen naar je been, of gaat bokken om je er af te krijgen.. de sloot indreigt te lopen.. Het is maar net wat ze aan signalen van de ruiter ontvangen wat 'werkt'.

Elk paard heeft een andere aanpak nodig, voor de een is stilstaan, voor een ander is dat een flinke lel, voor weer een ander iemand met een longeerzweep, Nummer vier heeft even ene andere ruiter nodig en zo zijn er nog wel wat oplossingen die mogelijk werken. Ligt geheel aan het paard.

Lieve broodjes worden niet gebakken.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:39

Sammie schreef:
Kermis schreef:
tot dat je mijn paard heb die zich dus totaal niks aantrekt van een lel, hoe hard ook. En aangezien ik mijn paard liever niet verrot ram is dat dus geen oplossing!! Been there done that! Met slaan los je niks op en bereik je niks, hoogstens bereik je dat je paard totaal geen respect meer voor je hebt!

Dit verschilt per paard, hoor. Een paard dat stil gaat staan en niet reageert op je been heeft al geen respect voor je :+ Anders liep ie wel. Dat stadium ben je dus al lang voorbij..

Jouw oplossing van stil blijven zitten en wachten kan werken... tot je een flerk hebt die vervolgens gaat trappen naar je been, of gaat bokken om je er af te krijgen.. de sloot indreigt te lopen.. Het is maar net wat ze aan signalen van de ruiter ontvangen wat 'werkt'.

Elk paard heeft een andere aanpak nodig, voor de een is stilstaan, voor een ander is dat een flinke lel, voor weer een ander iemand met een longeerzweep, Nummer vier heeft even ene andere ruiter nodig en zo zijn er nog wel wat oplossingen die mogelijk werken. Ligt geheel aan het paard.

Lieve broodjes worden niet gebakken.

Iedereen heeft zijn eigen manier en ja ik ben tegen slaan. Althans soms mag je wel even duidelijk maken wat de bedoeling is maar je paard maar voorruit rossen nee dat is niet mijn stijl. Heb t geprobeerd maar mijn paard raakt daar alleen maar nog meer op slot van en doet dan helemaal niks meer.

Ik zeg toch niet dat mijn manier de enigste juiste is? Of wel? Ik snap dat je je mening wilt geven maar nu laat je het zo blijken alsof ik zet dat mijn manier de enigste juiste is terwijl ik alleen mijn ervaring deel.

Verschillende paarden verschillende manieren:) En bij mijn paard heeft dit gewerkt aan TS de keus welke aanpak ze gebruikt. En mijn paard heeft genoeg respect voor me alleen een paard blijft een dier. En die zoeken wel eens grenzen op. En soms is hij wel eens dwars. Maar over het algemeen is het een hartsikke lief eerlijk dier waar heel fijn mee te werken is. Hij is nog maar 5. En ik ga met veel plezier alleen op buiten rit en het stilstaan hebben we al dik een jaar achter wege gelaten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:46

Omdat je je mening/ervaring ook zo opschrijft. Jij geeft toch heel duidelijk aan dat jij dit geen oplossing vind. Been there done that. Vervolgens los je volgens jou met slaan niks op en je bereikt er ook niks mee.

Dan geef ik gewoon aan dat er meerdere wegen zijn naar Rome. Sommige paarden hebben geen lel nodig, andere wel.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:57

Sammie schreef:
Omdat je je mening/ervaring ook zo opschrijft. Jij geeft toch heel duidelijk aan dat jij dit geen oplossing vind. Been there done that. Vervolgens los je volgens jou met slaan niks op en je bereikt er ook niks mee.

Dan geef ik gewoon aan dat er meerdere wegen zijn naar Rome. Sommige paarden hebben geen lel nodig, andere wel.

Als jij dat graag aan wilt geven prima toch :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:08

Lijkt mij wel ja :)

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:07

Zadel na laten kijken dit kan het probleem zijn

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:05

marga1 schreef:
Zadel na laten kijken dit kan het probleem zijn

Dat is wel de bedoeling. Maar ik heb geen bakken met geld, en ben aan het sparen daarvoor. Ben ook al aan het kijken naar verschillende zadelmakers etc, maar dat gaat niet zo snel.

Verder ben ik nog niet met de tips bezig gegaan. Na maandag heb ik hem 2x gelongeerd, en vandaag heeft mijn vriendin hem gereden omdat ik niet helemaal lekker ben, en die reed er zo mee weg. Maar in de bak heeft hij het maar 2x gedaan. Dus ik zou binnenkort wel weer kijken als we buitenrijden .. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:24

Hoe kundig ben jij? Geef je niet geheel onbewust de hulp om halt te houden? En dat hij dan weigert om te lopen omdat hij het niet meer begrijpt?

Mijn paard heb ik ook zo scherp aan de hulpen gehad dat ze voor mijn geval ook opeens grapjes uit haalde. Alleen dat was mijn eigen onkunde.. Scherp aan de hulpen krijgen lukte mij wel maar er mee omgaan niet.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 16:34

WiancaR schreef:
Hoe kundig ben jij? Geef je niet geheel onbewust de hulp om halt te houden? En dat hij dan weigert om te lopen omdat hij het niet meer begrijpt?

Mijn paard heb ik ook zo scherp aan de hulpen gehad dat ze voor mijn geval ook opeens grapjes uit haalde. Alleen dat was mijn eigen onkunde.. Scherp aan de hulpen krijgen lukte mij wel maar er mee omgaan niet.

Daar kan het misschien ook aan liggen jaa. Want toen in het bosje, moest ik hem inhouden om de bocht te maken. Maar dat kan het misschien ook wel zijn! :). Misschien dat ik daar ook aan moet gaan denken.

Maar hij deed het ook in de bak, had lange teugel en stapte op..

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:41

Ik ben ook een voorstander van vertrouwen geven en tegelijk duidelijk zijn. Mijn stakend paard motiveer ik met zachte aanhoudende beenhulpen, dat werkt bij haar het beste. Nog een tip voor jou: ga je paard niet aaien als hij stilstaat. Dat is verwarrend: je beloont hem als hij stilstaat, dat is toch niet de bedoeling?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:53

Is er iets fout gegaan met beleren bij de vorige eigenaar? Die van mij was bij het beleren ook heel erg van het stilstaan dus was er iemand vanaf de grond met een longeerzweep. Alleen bij hem kwam na stilstaan steigeren dus hij moest gewoon vooruit.

Hoe lang is hij onder het zadel? Dan is niet duidelijk. Hij is bij de eigenaar vóór je instructrice beleerd, maar hij is al 10, dus is hij lang van hen geweest of laat beleerd? Ik zou wat stapjes terug doen en naar de basis gaan en goeie instructie. Van dat uitproberen of uittesten geloof ik niet zo veel, paarden denken niet op die manier

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 11:11

@EvelienKiss
Wat moet ik dan doen? Gewoon zitten, praten en been geven?

@Batlow
Ik zie net inderdaad dat ik dat in de OP heb gezet. Maar eerlijk gezegd weet ik dat niet. Mijn instructrice heeft het daar niet echt over gehad, en ik heb daar ook niet naar gevraagd eerlijk gezegd :'). Ik nam gewoon aan dat hun hem hebben ingereden, maar dat weet ik echt niet :o. Dat had ik er niet neer moeten zetten..
En naar de basis en instructie zoeken. Ja leuk.. Maar hij is na 10 minuten al zeiknat van het zweet, en ik ga het hem nog niet aandoen om een halfuur een les te gaan laten lopen. Snapje? Ik wil eerst dat hij makkelijk een halfuur kan gaan lopen :)
En terug naar de basis. Het enige wat ik nu aan het doen ben; Is gewoon rijden. Beetje loswerken in stap, draf en galop, en dan is het klaar. Soms pak ik hem nog iets op, maar dan is hij ook echt wel moe. En ik longeer hem ook, afwisselend met balkjes etc.
Ik vraag geen moeilijke dingen. Ik rij gewoon wat figuren. Verzamelen, wijken etc pak ik nog niet mee. Soms wat verruimen, om hem scherp te houden :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:00

Wat ik soms doe is inderdaad zachte, korte, herhalende beenhulpen geven: kleine aansporingen totdat ze maar de minste beweging geeft.Het is voor het paard waarschijnlijk irritant, maar niet pijnlijk. Niet praten, dat is extra ruis.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:18

Ik heb het ook niet ove een half uur afpoeieren... Heb ik ook nooit gezegd. Ga wat meer terug, zoek iemand die ervaring heeft met beleren en grondwerk, daar is helemaal geen hard werk voor nodig, maar wel geduld

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:28

Joolien schreef:
Ja laten we vooral een paard even flink aanpakken. Dat lijkt me hier niet de gewenste keuze.
Het lijkt alsof dit paard bevriest. dat is een manier om met stress om te gaan. Ik zou dit paard niet keihard slaan, maar eens met een gedragsdeskundige kijken naar zijn gedrag.

:j :j

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:33

Ik wil toch graag ook even inspringen :) Dit paard deed dit bij de vorige eigenaar ook al. Het is geen probleem die bij haar ontstaan is. Liep daar eerder zowel onder het zadel als voor de kar. (daarna tijd stil gestaan)

Om deze reden vermoed ik dat het niet met haar rijvaardigheid of zadel te maken heeft.

Groetjes een bekende

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:34

Die van mij deed dit ook in het begin, met buitenritten alleen dan. Was in haar geval pure angst. Bevriezen dus. Ik stapte steeds af, werd niet boos, negeerde het zelfs een beetje, en ging een stuk aan de hand lopen.
Nooit omdraaien! altijd vooruit blijven denken (en lopen :P ) Veel positieve ervaringen opdoen.

Heeft toch wel een rit of 7, 8 geduurd (en flinke stukken lopen) maar daarna deed ze het nooit meer.
Ik heb het nooit in de binnenbak gehad, dus daar kan ik je geen raad over geven.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 00:05

EvelienKiss schreef:
Wat ik soms doe is inderdaad zachte, korte, herhalende beenhulpen geven: kleine aansporingen totdat ze maar de minste beweging geeft.Het is voor het paard waarschijnlijk irritant, maar niet pijnlijk. Niet praten, dat is extra ruis.

Oke dankje! :). En dan gewoon bij een stap of iets, goed belonen? Neem aan van wel toch? Haha

@nikysa90
Ja inderdaad. Als ik er af ben is alles prima. Dan loop ik en aantal meter en dan kunnen we door, haha :')

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:38

Sow ik schrik van de reacties in de eerste posts van 'geef 'm maar een flinke lel'. Slaan is never nooit een oplossing! Slaan is een teken van onmacht, het niet weten en onkunde.
Een paard doet nooit iets zonder reden, niet omdat hij geen zin heeft of om ons te pesten.
Een paard kan om verschillende redenen zoiets doen: Hij snapt niet wat je bedoeld, het is aangeleerd gedrag of het paard heeft lichamelijk ongemak.
Ik heb een klein vermoeden, en dat is toch lichamelijk ongemak.
Ik heb even een vraag, doet het paard het op momenten dat hij met zijn hoofd vrij loopt, dus niet naar beneden voorwaarts neerwaarts gereden wordt? Het zou namelijk kunnen dat er ergens iets niet lekker zit in zijn lijf. Als hij het vooral doet als hij met zijn hoofd wat hoger loopt denk ik aan zijn rug. Ook al is hij uitgebreid gekeurd, ze zien echt niet alles op zo'n keuring. Het kan best zijn dat hij doordat er lang niet veel mee gedaan is dat er in de weke delen in de bovenlijn pijn zit, wat hij vooral voelt als hij zijn buikspieren niet aanspant en zijn rug bol maakt. Dat het er op zo'n moment even inschiet zeg maar (met gewicht en een zadel op zijn rug) en dat hij daarom even geen stap meer wil zetten.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:43

astridklomp schreef:
Sow ik schrik van de reacties in de eerste posts van 'geef 'm maar een flinke lel'. Slaan is never nooit een oplossing! Slaan is een teken van onmacht, het niet weten en onkunde.
Een paard doet nooit iets zonder reden, niet omdat hij geen zin heeft of om ons te pesten.
Een paard kan om verschillende redenen zoiets doen: Hij snapt niet wat je bedoeld, het is aangeleerd gedrag of het paard heeft lichamelijk ongemak.
Ik heb even een vraag, doet het paard het op momenten dat hij met zijn hoofd vrij loopt, dus niet naar beneden voorwaarts neerwaarts gereden wordt? Het zou namelijk kunnen dat er ergens iets niet lekker zit in zijn lijf. Als hij het vooral doet als hij met zijn hoofd wat hoger loopt denk ik aan zijn rug. Ook al is hij uitgebreid gekeurd, ze zien echt niet alles op zo'n keuring. Het kan best zijn dat hij doordat er lang niet veel mee gedaan is dat er in de weke delen in de bovenlijn pijn zit, wat hij vooral voelt als hij zijn buikspieren niet aanspant en zijn rug bol maakt. Dat het er op zo'n moment even inschiet zeg maar (met gewicht en een zadel op zijn rug) en dat hij daarom even geen stap meer wil zetten.

Dankje voor je reactie!

Ik ben aan het oefenen met voorwaarts-neerwaarts, maar dat vind hij erg moeilijk. Dus dat is iets waar ik zelf in de bak mee aan het oefenen ben. Buiten vraag ik niks van hem, qua hoofd/hals houding. Na een tijd zakt hij zelf (in de bak en buiten), zonder dat ik iets doe (naast voorwaarts rijden, bochtjes etc in de bak dus).
Dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Want in het begin loopt hij altijd met zijn hoofd (te) hoog, en buiten ook. en na een tijd zakt hij dus. Dus ik denk dat dat niet het probleem is.
Verder durf ik niet te zeggen hoe hij precies liep op buitenrit.. Dat weet ik niet meer :o.
Daar zal ik op letten als hij t weer doet :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:45

Je zegt hier zelf dat het paard in het begin, met zijn hoofd hoog loopt en nadien wel weer een beetje zakt na een tijdje gewerkt te hebben.
Maar je hebt er zelf als ruiter blijkbaar geen zeggenschap over, dus is het wel degelijk een probleem dat op dat moment zeker bestaat.
Jij als ruiter bepaald hoe het paard staat en loopt , waar en wanneer het paard zijn voeten verzet, buiging of geen buiging, ....... voorwaarts of achterwaarts met of zonder stelling.
Er is dus nog werk aan de winkel.
Het probleem zit voor het grootste deel altijd bij de ruiter, dus niet bij het paard.

xPearl schreef:
astridklomp schreef:

Dankje voor je reactie!

Ik ben aan het oefenen met voorwaarts-neerwaarts, maar dat vind hij erg moeilijk. Dus dat is iets waar ik zelf in de bak mee aan het oefenen ben. Buiten vraag ik niks van hem, qua hoofd/hals houding. Na een tijd zakt hij zelf (in de bak en buiten), zonder dat ik iets doe (naast voorwaarts rijden, bochtjes etc in de bak dus).
Dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Want in het begin loopt hij altijd met zijn hoofd (te) hoog, en buiten ook. en na een tijd zakt hij dus. Dus ik denk dat dat niet het probleem is.
Verder durf ik niet te zeggen hoe hij precies liep op buitenrit.. Dat weet ik niet meer :o.
Daar zal ik op letten als hij t weer doet :)