Cursus : Hoe laad je een lastig paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:03

Voor een heel groot paard is zo'n trailer ook niet echt heel groot.
Ik had ook een 1,5 trailer voor een paard van 1.75, deed hij zijn kop omhoog kon hij er zo overheen kijken. Scheve mond

Gisteren moest ik mijn trailermakke 3,5 jarige ook een paar keer aanhalen. Eerste keer stapte hij naast de klep, verdacht hem er al van dat hij dat expres deed, maar 1 keertje mag.
Daarna deed hij precies hetzelfde, mijn moeder stond er achter en gelijk een tik op zijn kont (ja, moeders, stoer hoor! slaan op een dikke wollen deken) en daarna liep hij er weer netjes in.
Maar ja, probeer je hem een beetje te lijmen en haalt nog eens een keer of 3/4 aan dan heeft hij je al in de tang. En wordt het veel moeilijker de volgende keer. Heb ook het idee dat het soms net even moeilijk inschatten is of een paard bang of dwars is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:12

Pipo schreef:
Wat ik trouwens niet begrijp, als je paard zo moeilijk te laden is, waarom ga je dan op een soort van voetbalveld staan met zoveel ruimte om hem te laden. Dan krijg je hem er nooit in!
!

Als je dat niet begrijpt, moet je misschien het topic iets beter doorlezen want daar staat precies waarom we het juist op een parkeerplaats doen, maar ik wil het speciaal voor de moeilijke lezers nog wel een keer uitleggen.

Mijn vriendin is gaan starten en wil nu ook buitendeurs gaan starten, dat betekend dus dat ze niet altijd de mogelijkheid heeft om de trailer bij de deuren van de stal te zetten (zoals we altijd doen) dat betekend dus dat we constant een uur moeten vechten poeslief moeten doen, omdat hij op geen enkele mogelijkheid op een open vlakte de trailer ingaat ?

De redens ? Hij is laatst bij de clinic (staat ook in mijn topic !!!) er letterlijk ingeslagen door mensen van de clinic, daardoor heeft hij er nu een angst voor, logisch. Slecht chauffeur ? Nee.. haar moeder rijd altijd en die is taxi chauffeur dus crossen zit er al niet bij. En daarbij mijn paard is een keer met 80 km de bocht door gegaan (hele scherpe bocht) waarbij ik zijn trailer op 2 wielen zag gaan, en die loopt nog steeds als een lammetje achter me aan.

Over de blinddoek, dit is een tijdelijke oplossing, we gaan ook niet elke week op buitenwedstrijd, zolang hij op zijn baasje vertrouwd, wat is er dan zielig aan Verward

En even over de trailer zelf, het is een 2-paardstrailer, vrijwel 1 van de grootste, geen 1,5 paards

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:24

Ik vind de foto's erg vaag.
Een paard links van de begeleider een begeleider die er totaal niet uiziet alsof ze er zo ff oploopt.
Weet niet hoe ik het moet zeggen, totaal nergens iets consequents te bespeuren.

Blindoeken zie ik persoonlijk ook alleen als laatste redmiddel, dus niet als je thuis gaat oefenen.

En verder zou ik me ook afvragen waarom hij er niet opgaat.
99 van de 100 keer ligt het echt aan de chauffer.
Ga voor de fun zelf maar eens in een trailer staan, het lijkt al vlug of je met 100 door een bocht vliegt of dat de rem met een knal ingetrapt word.

Verder heb ik honderden jonge paarden geladen, recht uit de opfok en nooit geen problemen ondervonden.
Wat lokken met een emmer brokjes was ons enige hulpmiddel. Lachen
Denk toch dat het aan de manier van houding ligt, of de rijstijl omdat het paard weet wat er gaat komen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:27

ShannaY, ik vind dat je erg aanvallend reageert. Je opent een topic en je hebt altijd voorstanders en tegenstanders. Niet iedereen praat je naar de mond. Ik vind het dus raar dat je zo reageert.

Ik vind zelf dat er nog een tussenweg is tussen de trailer bij de deuren van de stal zetten of zoals jullie het nu hebben gedaan. Had dan op zijn minst genoeg mensen aan de zijkanten van de klep geplaatst. Stapje voor stapje een stukje verder dan bij de deuren dicht bij stal. Nu is het gelijk een enorme uitdaging om er neit in te gaan.

Daarnaast, als het paard er de vorige keer in is geslagen... dan snap ik niet dat je dat hebt toegestaan. Het is immers jouw beestje en jij moet het beschermen.

Ik zeg niet dat het zielig is, ik vind het geen oplossing en ik vind het gevaarlijk. Als je voorlopig nog niet op wedstrijd moet dan kan je misschien beter proberen om vaker te oefenen zodat je het straks toch nog zonder blinddoek kan doen.

Succes.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:30

RK, laden met brokjes werkt heel goed met paarden uit de opfok omdat die vaak alleen maar als tractatie wat biks krijgen. Dat is niet vergelijkbaar met een paard wat elke dag biks krijgt. Bolivia was bijvoorbeeld na een jaar trainen te laden binnen 10 minuten (ik begon met een uur). Nu staat ze in een rusthuis en als ze nu op de trailer moet, dan pak ik een emmertje biks en staat ze er binnen 10 seconden op.

Ik heb zelf met haar heel veel geduld gehad: lang touw aan halster, touw om voorste balk heenslaan en druk erop houden. Elke keer dat ze naar voren ging: druk eraf en een hapje peen. Uiteindelijk liep ze er dan in.

Nadat ze een jaar bij een fokker op de wei had gestaan die 30 paarden moest laden om ze naar een andere wei te brengen, liep ze erin met een klapje op de dr kont (met de hand) en de woorden: KOM OP MERRIE.

(Die had haar er dus ook een keer ingeslagen en dit had gewerkt, zij liep mij dus duidelijk altijd te dollen).

Als ik nu een zware stem opzet en op haar kont een klapje geeft, lijkt ze er ook zo in te lopen.

Blinddoek voor een keer in nood vind ik oké. Ik zou met thuis oefenen gewoon zonder blinddoek oefenen want dit gaat een keer mis. Stel dat hij zich lostrekt en hij rent geblinddoekt over het terrein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:31

Kleintje schreef:
ShannaY, ik vind dat je erg aanvallend reageert. Je opent een topic en je hebt altijd voorstanders en tegenstanders. Niet iedereen praat je naar de mond. Ik vind het dus raar dat je zo reageert.

Ik vind zelf dat er nog een tussenweg is tussen de trailer bij de deuren van de stal zetten of zoals jullie het nu hebben gedaan. Had dan op zijn minst genoeg mensen aan de zijkanten van de klep geplaatst. Stapje voor stapje een stukje verder dan bij de deuren dicht bij stal. Nu is het gelijk een enorme uitdaging om er neit in te gaan.

Daarnaast, als het paard er de vorige keer in is geslagen... dan snap ik niet dat je dat hebt toegestaan. Het is immers jouw beestje en jij moet het beschermen.

Ik zeg niet dat het zielig is, ik vind het geen oplossing en ik vind het gevaarlijk. Als je voorlopig nog niet op wedstrijd moet dan kan je misschien beter proberen om vaker te oefenen zodat je het straks toch nog zonder blinddoek kan doen.

Succes.

Ten eerste, ik val niemand aan, dus laten we dat er maar buiten houden. Daarbij is het niet MIJN paard, maar het paard van mijn vriendin. En we hebben met 4 man aan elke zijkant gaan staan, probeer dan maar eens een paard van 1.85 en ongeveer 1000 kilo tegen te houden met 4 mensen ? Knappe werkje staal wie dat kan tegenhouden, je bent niks tegen zo'n paard. Ik vind het harstikke gevaarlijk om de trailer steeds iets verder weg te zetten van de deur, wat als hij losbreekt ? Hij kan nergens heen, maar hij rent toch, gevolg komt hij tussen een trailer en een muur vast te zitten (is mijn paard ook gebeurd, alleen niet bij mij) daar is mijn paard nu zijn hele leven voor getekend. Het is zoals ik al aangaf ook niet mijn paard, als dit hun oplossing so be it ?
Het paard maakt geen probleem van de blinddoek en zijn baasje ook niet, alleen hier ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:33

runningkawa schreef:
Verder heb ik honderden jonge paarden geladen, recht uit de opfok en nooit geen problemen ondervonden.
Wat lokken met een emmer brokjes was ons enige hulpmiddel. Lachen

Tja, als elk paard daarin zou trappen, dan zou het laden van een paard volledig verholpen zijn...

Zoals al aangegeven word, misschien trappen jonge paarden daarin (deze is overigens ook 5) maar de mijne trapt daar ook niet in (als hij ooit zou weigeren voor een trailer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:35

Manon 2 schreef:
Ik heb zelf met haar heel veel geduld gehad: lang touw aan halster, touw om voorste balk heenslaan en druk erop houden. Elke keer dat ze naar voren ging: druk eraf en een hapje peen. Uiteindelijk liep ze er dan in.
?

En dat vind ik dus gevaarlijk !
Een paard is veel en veel sterker dan een balk of jij, gevolg hij trekt heel de trailer in elkaar, dit is dwinger ook daar hou ik niet van. Als we druk zetten, gaat hij (logisch) terugtrekken omdat hij er niet in wil, trekken aan een touw als hij er niet in wil vind ik zowiezo tegengas geven.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:37

ShannaY... je kunt de trailer ook in het midden van een bak zetten, of een afgesloten terrein, mocht ie dan gaan rennen geen probleem.
Mijn paard laad makkelijker met 2 mensen dan met 4. En de chauffeur is heel belangrijk want dat was de reden dat hij steeds moeilijker ging laden in het begin. Nu weet ik uit ervaring precies hoe de huidige chauffeur rijdt en die rijdt toppie! Ik heb ook idd in de trailer gezeten en je voelt echt van alles Lachen

Druk = niet trekken, maar hetzelfde gewicht erin leggen als het paard. En bij het minste geringste vertoon van voorwaarts, druk eraf = beloning.
Je kunt een touwhalster onder het halster doen met laden dan heb je iets meer te vertellen en dan in de trailer vastzetten aan het gewone halster.
Beetje yo-yo game doen en niet opgeven, de eerste keer kan het 3 uur duren, de tweede keer een uur en de derde keer misschien 5 minuten.

Als het paard een favoriete kant heeft om naast de trailer te gaan dan zet je een kant langs een muur, of op wedstrijd naast een andere trailer...
Laatst bijgewerkt door orri op 13-01-04 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:40

Citaat:
RK, laden met brokjes werkt heel goed met paarden uit de opfok omdat die vaak alleen maar als tractatie wat biks krijgen. Dat is niet vergelijkbaar met een paard wat elke dag biks krijgt. Bolivia was bijvoorbeeld na een jaar trainen te laden binnen 10 minuten (ik begon met een uur). Nu staat ze in een rusthuis en als ze nu op de trailer moet, dan pak ik een emmertje biks en staat ze er binnen 10 seconden op

Voeren jullie paarden in de winter niet bij dan?
Wij hier wel Lachen
Dus ook die paarden waren elke dag brokken gewend.

Maar nogmaals heeft het meer met houding te maken.

En je zegt mijn 5 jarig paard trapt daar niet in.
De mijne ook niet, maar die waagt het niet eens om stil te gaan staan.
Want na een peer laden, is het wel lik op stuk bij zeuren.
Bij de eerste paar keer uiteraard niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-04 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:40

Het gevaar van touwtje om de voorbalk slaan of achter zijn kont langs of welke manier van druk ook is dat paarden ndan vaak ineens naar binnenspringen als de druk te groot is en tja dan heb je dus wel een groot probleem als jij net even iets later bent dan het paard wat dus 9 van de 10 keer zo is.
Heb zelf ook menig keer gezien op wedstrijden op de manege of waar dan ook dat paarden gedwongen werden met een lijn achterlangs en dat paarden dan zo hevig in verzet gaan dat ze omhoog komen en door de druk op hun achterhand achterover klappen nou denk dat je dan als eigenaar ook niet blij bent plus dat je paard de volgende keer het helemaal vertikt om ook maar 1 stap op de klep te zetten.
Nou lekker vriendelijk is dit allemaal en het gebeurd zo vreselijk vaak dat mensen deze streken nog steeds uithalen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:41

Ik had het ook niet over net iets verder van de deur, maar iets verder van de stal. Tuurlijk niet de kans geven om klem te zetten. Maar dan kan je wel vanaf een rechte lijn doorlopen.

Je kan best met 4 man zijn geweest, maar dan maak je het ook spannender dan dat het is. Daarnaast zie ik op de foto's niet steeds mensen langs de kant van de laadklep staan. Tuurlijk kan je hem niet tegenhouden, maar dat kan je nooit als een paard echt weg wil, dan kan je net zo goed het paardrijden opgeven. Het gaat erom dat er iemand even druk kan zetten op zijn lichaam als hij dreigt naast de klep te stappen en weg te draaien.

Maar goed, waar bemoeien wij ons mee... als je toch geen raad of advies wil, dan vraag ik me echt af waarom dit topic is geplaatst, maar dat is mijn mening!
Succes ermee!

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:43

orri schreef:

Als het paard een favoriete kant heeft om naast de trailer te gaan dan zet je een kant langs een muur, of op wedstrijd naast een andere trailer...

lijkt me niet fijn als het paard met zijn been tussen de muur en klep komt.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:43

Trailer training is belangrijk... misschien soms nog meer voor eigenaren dan voor het paard...

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:44

wat ik gehoord heb, wat zou kunnen helpen is, de trailer in de wei en het paard er gewoon bij, los dan, dan heeft hij de tijd om te kijken wat het is, en dan zet je voor in de trailer wat lekkers. wel even de auto er voor laten anders kiept hij om.succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:44

orri schreef:
ShannaY... je kunt de trailer ook in het midden van een bak zetten, of een afgesloten terrein, mocht ie dan gaan rennen geen probleem.
Mijn paard laad makkelijker met 2 mensen dan met 4. En de chauffeur is heel belangrijk want dat was de reden dat hij steeds moeilijker ging laden in het begin. Nu weet ik uit ervaring precies hoe de huidige chauffeur rijdt en die rijdt toppie! Ik heb ook idd in de trailer gezeten en je voelt echt van alles Lachen

Jullie hebben allemaal gelijk over het laden hoor, het kan ook op andere manieren, maar het is niet MIJN paard, dus ik heb er vrijwel niks over te zeggen, ik zag ze ook stuten en zuchten en doen, geduld verliezen, en wat ik op dat moment ook zei, was toch niet goed. Ik zei nog, zal ik Bob er in zetten (zijn maatjes) misschien loopt hij er dan wel in (mijn paard wandeld er zo in) maar dat was ook niet goed want blablabla.

Iedereen heeft een andere manier van laden, en elke paard is anders, dus bij het ene paard werkt zus, en bij het andere paard zo. Als hun het zo doen, en het werkt, waarom niet ? Hun paard.. hun risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:47

Kleintje schreef:
Ik had het ook niet over net iets verder van de deur, maar iets verder van de stal. Tuurlijk niet de kans geven om klem te zetten. Maar dan kan je wel vanaf een rechte lijn doorlopen.

Dan kan hij toch nog vast komen te leggen, of er naast rennen Verward

Citaat:
Je kan best met 4 man zijn geweest, maar dan maak je het ook spannender dan dat het is. Daarnaast zie ik op de foto's niet steeds mensen langs de kant van de laadklep staan. Tuurlijk kan je hem niet tegenhouden, maar dat kan je nooit als een paard echt weg wil, dan kan je net zo goed het paardrijden opgeven. Het gaat erom dat er iemand even druk kan zetten op zijn lichaam als hij dreigt naast de klep te stappen en weg te draaien.

Je kunt bij de foto's lezen dat ik er maar eentje van de honderd hebt geplaatst, denk je dat ik ga liegen over iemand anders zijn paard ? Prima *LOL* En over druk tegen zijn lichaam ? Denk je nu echt dat hij dat voelt ? Hij is nogmaals 1.85 en heeft een tank van een lichaam.

Citaat:
Maar goed, waar bemoeien wij ons mee... als je toch geen raad of advies wil, dan vraag ik me echt af waarom dit topic is geplaatst, maar dat is mijn mening!
Succes ermee!

Pffff

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:47

orri"]
[quote="perlee"][quote="orri schreef:

lijkt me niet fijn als het paard met zijn been tussen de muur en klep komt.
[/quote]

Zolang het paard niet in paniek is, zal het dat soort dingen niet snel uithalen. Overigens komt mijn paard niet eens in de buurt van muur op de klep. Maar mijn paard had dan ook geen moeite met de klep, alleen met het in de trailer gaan.
[/quote]

Nee maar als het in verzet gaat op de klep en hij loopt ongecontroleerd achteruit dan is de kans altijd aanwezig.
Vel lastig te laden paarden gaan slingerend de klep op en tja wie zijn wij dan om hun tegen te houden om per ongeluk naast de klep te komen

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:48

Bij mijn paard werkt het haast averechts om er een paard naast te zetten, hij laadt dan niet sneller Lachen heb het weleens geprobeert, overigens kan hij zonder moeite naast een ander paard op de trailer staan.

Perlee: met favoriete kant, duidde ik al aan dat ik op paarden doel die als 'verzet' hebben het langs de trailer te lopen en er niet op.
Ik denk dat ieder voor zich weet of het wel of niet verstandig is met zijn of haar paard. Vind ik... maar als er nog ooit iemand het lef heeft om te roepen tegen iemand met een lastig te laden paard, dat ze hem wel even breken voor die persoon of dat de eigenaar het paard kapot moet slaan, ..... ik heb zo een hekel aan die mensen....
Laatst bijgewerkt door orri op 13-01-04 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:50

Wat ook wel eens wil helpen is zachtjes met de haren van een bezem tegen zijn achterhand aan drukken dus niet hard maar net dat hij het voel.
Is net iets meer stimulans en abolsuut ongevaarlijk en vriendelijk.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:52

perlee schreef:
Wat ook wel eens wil helpen is zachtjes met de haren van een bezem tegen zijn achterhand aan drukken dus niet hard maar net dat hij het voel.

Juist.

En als je dat bij mijn paard zou doen dan vliegt ie juist achteruit Haha!
Dat is in feite al te veel druk... iemand had ook eens het 'briljante idee' om er iets druk achter op te geven met de balk (ik zag het niet anders want ik liep met het paard, anders had ik wel 'niet doen idioot' geroepen) en die had dus een huppeltje in zijn maag... plus gekneusde rib.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:59

mijn ervaring is dat je iemand vanaf een forum op deze manier niet kan beinvloeden dames, dus waarom zoveel moeite. iedereen moet van zijn fouten leren, net als jullie allemaal gedaan hebben. vooral bij het inladen van een paard geldt dat iedereen zijn eigen manier moet vinden, vind ik.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 13-01-04 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:59

orri"]
[quote="perlee schreef:

Juist.

En als je dat bij mijn paard zou doen dan vliegt ie juist achteruit Haha!
Dat is in feite al te veel druk... iemand had ook eens het 'briljante idee' om er iets druk achter op te geven met de balk (ik zag het niet anders want ik liep met het paard, anders had ik wel 'niet doen idioot' geroepen) en die had dus een huppeltje in zijn maag... plus gekneusde rib.
[/quote]

Dat is ook zo maar het mooie hiervan is dat er geen permanente druk op staat wat bij een lijn 9 van de 10 keer wel het geval is.
Vind eht vriendelijker dan er met een zweep achteraan gaan lopen en hem daar mee aan tikken.
En tja dat jouw paard slaat dat kan maar niet elk paard doet dat.
Het is per paard verschillend en elke eigenaar kent zijn eigen paard het beste en weet dus ook wat het beste voor zijn paard is.

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:01

SuperPepeijn schreef:
mijn ervaring is dat je iemand vanaf een forum op deze manier niet kan beinvloeden dames, dus waarom zoveel moeite. iedereen moet van zijn fouten leren, net als jullie allemaal gedaan hebben. vooral bij het inladen van een paard geldt dat iedereen zijn eigen manier moet vinden, vind ik.

Ja ga helemaal met je mee in deze.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:02

Ik ben juist zonder trailer begonnen. In de bak aan het halster, tussen nauwe doorgangen door, onder een zeil door, over een plank heen noem het allemaal maar op. Toen ben ik die oefeningen bij de trailer gaan doen, over de klep heen, tussen de trailer en mij door etc etc. En als laatste voor me uit de trailer insturen.