Paard loopt niet lekker o.h. zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:24

Vierkante wollen deken (het type voor op bed, niet op paard, dus zonder singels) dubbelvouwen en klaar ben je...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:25

Casarell schreef:
Ik zou eerst foto's van de wervels laten maken, voordat je de osteopaat erop los laat.
Paard geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is.
Andiamo is van Animo en die staan bekend om moeilijk, maar zeker niet gemeen.. ze eisen alleen dat je ze met respect behandeld..!

Dat je paard lang en laag wilt lopen is super, maar wat gebeurt er als je hem wat hoger insteld?
Krijg je dan meer protest? Of juist minder?

Als ik hem meer oppak, dan krijg ik een stuk minder protest. Vooral in stap ging het zeker na verloop van tijd goed. In draf kreeg ik hem ook gewoon ingesteld, alleen schudde hij soms flink of een stukje protest maar kan hem daarna gewoon weer goed bij me houden, maar die momenten tussendoor zitten niet lekker. Hij is januari vorig jaar beleerd en tot december en daarna stil gestaan. Moet zeggen dat hij natuurlijk nooit zo lang heeft stil gestaan. Maar daarvoor kon hij makkelijk 2 weken stil staan en kon ik zo het bos in gaan om een lekker ritje te maken.

edit: met foto's maken wacht ik even, want dit heeft hij hiervoor nooit gedaan. Vorige week liep hij onder het zadel wel goed
Laatst bijgewerkt door Batlow op 24-02-16 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:26

Sizzle schreef:
Aan welke singelstoten maak je het zadel vast?
Een springzadel heeft meestal een korter naar achter gelegd kopijzer dat de schouder meer vrijheid geeft. Daarnaast wordt deze meestal niet via de boompunt aangesingeld.
Een dressuurzadel heeft meestal een langer ijzer dat langs de schouder omlaag loopt. Bij de K&M heb je een bevestiging direct boven het kopijzer, maar ook 1 ernaast. Zorg dat je die tweede neemt.
Ook kun je testen of de lange boomtakken storend zijn voor je paard. Dan die je er 1 maat te wijd ijzer in en dan met schapenvel eronder. Is het protest dan weg dan is je paard gevoelig op de schouder.

Ik zal daar morgen is naar kijken. Er zitten inderdaad 2 ringen en kan me even niet voor de geest halen aan welke ze vast zitten. Is idd een heel ander singel systeem en daar heb ik nog even niet aan gedacht.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:27

different1 schreef:
Heel eerlijk heb ik, nav 2 paarden en op maat gemaakte zadels, een iets andere mening over jouw zadelpasser.
Zeker, ze is goed opgeleid enz maar ook zij kan fouten maken.
En nogmaals, een paard kan met een goed passend zadel lopen als een natte krant en bijv.met een zadel wat achter niet aansluit de sterren van de hemel lopen.

Heb je je vorige zadel verkocht? Kun je niet voor 1 keer een ander (type) zadel lenen van een stalgenoot?

Maar als het paard de sterren van de hemel loopt met een slecht passend zadel, dat zit je paard toch niet goed in elkaar lijkt me? Dan is het gewenning door het slecht passen? Lijkt me nou niet super voor de rug, als je met een slecht passend zadel blijft rijden?
Laatst bijgewerkt door Batlow op 24-02-16 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:28

En hoe schud hij zijn hoofd dan?
Van boven naar beneden, of van links naar rechts?
Heb je er een filmpje van?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:29

Casarell schreef:
En hoe schud hij zijn hoofd dan?
Van boven naar beneden, of van links naar rechts?
Heb je er een filmpje van?

Van links naar rechts het vaakst en af en toe van beneden naar boven. Vrijdag stap ik weer op, dan zal ik het laten filmen

Edit: ik kijk even voor een oud filmpje

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:32

Tussen een slecht passend zadel en een op het oog minder passend zadel zit een verschil.
Sommige paarden kunnen bijv.niet goed tegen de druk achter op de rug van lange/brede kussens, terwijl andere paarden totaal niet tegen bijv.franse kussens kunnen.
Daarbij is er een behoorlijk verschil tussen een spring en dressuurzadel, o.a het kopijzer maar ook de kussens zijn vaak net wat anders(platter en minder lang)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:34

Als ik het zo lees lijkt het erop dat je paard zijn spieren los wilt schudden.
Spierpijn (door bv een spierverkramping of blokkade in een spier) is ook logisch als hij na een lange tijd weer aan de gang gaat.
Maar ik ben benieuwd naar het filmpje.. :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:35

0000 schreef:
Vierkante wollen deken (het type voor op bed, niet op paard, dus zonder singels) dubbelvouwen en klaar ben je...

Ook dat heb ik niet... :( Ik kan evt wel weer een bontje lenen van iemand anders, maar as vrijdag stap ik er eerst weer op om te kijken hoe hij dan is. Zaterdag les en dan kan de instructrice haar mening geven, hoe zij het ziet en dan maandag de osteopaat.

In ieder geval iedereen bedankt voor het reageren en de tips

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:36

Casarell schreef:
Als ik het zo lees lijkt het erop dat je paard zijn spieren los wilt schudden.
Spierpijn (door bv een spierverkramping of blokkade in een spier) is ook logisch als hij na een lange tijd weer aan de gang gaat.
Maar ik ben benieuwd naar het filmpje.. :o

Geen oud filmpje kunnen vinden met iets wat er op lijkt. Vrijdag zal ik het laten filmen en het filmpje sturen. Het is dat hij vorige week wel weer super liep en lekker een half uurtje heb gereden. Af en toe wat kop geschud maar vandaag weer extremer. Hij bokte dan aan het begin 1 keer even flink, maar daarna bleef het bij wat lichte protest stukjes maar ook weer niet extreem. Moeilijk uit te leggen, je moet het eigenlijk echt zien en voelen :+

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:37

Als je een goede osteo hebt, zou ik daar op wachten. Hoofdschudden kan komen uit een blokkade hoog in de hals en of de schouder. Een gevoelig si wijst daar ook op. Dat ivm een andere balans vanwege het type zadel (dressuur ipv spring) kan problemen geven. Intussen lekker vanaf de grond werken of rechtuit met een los teugeltje.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:38

An_J schreef:
Als je een goede osteo hebt, zou ik daar op wachten. Hoofdschudden kan komen uit een blokkade hoog in de hals en of de schouder. Een gevoelig si wijst daar ook op. Dat ivm een andere balans vanwege het type zadel (dressuur ipv spring) kan problemen geven. Intussen lekker vanaf de grond werken of rechtuit met een los teugeltje.

Ook met een los teugeltje doet hij dit, als ik hem op het begin licht al wat op pak en hem lang en laag laat lopen, dan loopt hij een stuk rustiger. Tijdens het uitstappen vandaag overigens weer niet aan de losse teugel, alleen bij en instappen en tussendoor

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:42

Is hij niet gewoon aan het puberen/uitproberen?
Heb bij mijn eigen paard een aantal weken met bareback pad gereden ivb geen passend zadel.
toen mijn zadel eenmaal goed lag begon mn paard te bokken en klieren, heb toen doorgereden en vind ze het allemaal prima. Dat bokken was toen ik voor het eerst sinds 1,5 maand weer met zadel reed.

Het kan zijn dat het paard nog aan het zadel moet wennen. Ander zadel geeft op andere plekken druk

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:48

thijs_1996 schreef:
Is hij niet gewoon aan het puberen/uitproberen?
Heb bij mijn eigen paard een aantal weken met bareback pad gereden ivb geen passend zadel.
toen mijn zadel eenmaal goed lag begon mn paard te bokken en klieren, heb toen doorgereden en vind ze het allemaal prima. Dat bokken was toen ik voor het eerst sinds 1,5 maand weer met zadel reed.

Het kan zijn dat het paard nog aan het zadel moet wennen. Ander zadel geeft op andere plekken druk

Begin ik nu ook meer aan te denken, dat hij er aan moet wennen. Zeker na dan weer 5 dagen rust en weer opstappen. Vorige week dan 2 dagen achter elkaar gereden en dat ging dan weer prima.

Ik kijk sowieso deze week nog even aan, vrijdag weer kijken hoe hij oh zadel is en zaterdag les.

Rooompie

Re: Paard loopt niet lekker o.h. zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:52

Ik zit eerder te denken aan een aanleuning probleem, als het zadel en verder tuig goed ligt en medische rugproblemen niet zijn geconstateerd. Een paard in onbalans kan zich in vele dingen uiten, o.a hoofdschudden. Zoek een instructie die goed is in rechtrichten aan de hand, en erna rechtrichten onder het zadel. Wellicht kan je paard jou dan veel beter dragen en is het zomaar mogelijk dat het hoofdschudden verminderd of weg is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:53

puberen uitproberen terwijl het paard niet eens is behandeld? En er vast staat dat het oude cadel voor kneuzingen heeft gezorgd?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:54

Tulandro schreef:
puberen uitproberen terwijl het paard niet eens is behandeld? En er vast staat dat het oude cadel voor kneuzingen heeft gezorgd?

Passer heeft niet gezegd dat ik beter niet kon rijden tot hij behandeld was. Dat ze er zaten er een keer laten controleren verstandig zou zijn, dus komt de osteo langs.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:56

Rooompie schreef:
Ik zit eerder te denken aan een aanleuning probleem, als het zadel en verder tuig goed ligt en medische rugproblemen niet zijn geconstateerd. Een paard in onbalans kan zich in vele dingen uiten, o.a hoofdschudden. Zoek een instructie die goed is in rechtrichten aan de hand, en erna rechtrichten onder het zadel. Wellicht kan je paard jou dan veel beter dragen en is het zomaar mogelijk dat het hoofdschudden verminderd of weg is.

Hoofdschudden deed hij daarvoor ookal en is inderdaad gezegd dat hij dit doet omdat hij het nog wat lastig vindt wat misschien inderdaad onbalans kan zijn, alleen is het kopschudden wat extremer dan daarvoor dus daarom verdenk ik voor nu dat het iets anders is..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 10:09

Gisteren is er een filmpje gemaakt bij het net opstappen, instappen en stukje draven. Voor diegene die echt verstand hebben en er wat over kunnen zeggen wil ik heb filmpje graag sturen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:22

Dat wat je beschrijft duidt op verzet.
Voor wat ik uit je reacties kan opmaken is je paard niet goed beleerd.
Je wilt meer van je paard dan dat hij mentaal al aankan.

Mijn advies:
Opnieuw zadelmak maken en de eerste fase van het beleren overnieuw doen, onder begeleiding van iemand die écht weet hoe dat gedaan moet worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 10:24

Simpelman schreef:
Dat wat je beschrijft duidt op verzet.
Voor wat ik uit je reacties kan opmaken is je paard niet goed beleerd.
Je wilt meer van je paard dan dat hij mentaal al aankan.

Mijn advies:
Opnieuw zadelmak maken en de eerste fase van het beleren overnieuw doen, onder begeleiding van iemand die écht weet hoe dat gedaan moet worden.

Nee hoor, mijn paard heeft hiervoor prima gelopen. Was het perfecte paardje dus dat lijkt me stug. Mijn paard is beleerd onder echte professionele begeleiding, dus daar was geen gebrek aan ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:31

Vorig jaar begon mijn jonge merrie (toen 4 jaar en met een hoop andere problemen)ook met haar hoofd te schudden tijdens het rijden. Omdat ik dacht aan problemen met wisselen ben ik, in eerste instantie tijdelijk, overgestapt naar bitloos, side pull.
Paard ging hier meteen fijn op lopen, hoofdschudden was voorbij.
Ik gebruik dit hoofdstel nog omdat het voor haar goed werkt.

Ben niet anti-bit, maar kijk naar het paard wat het beste werkt.

In de mond van een jong paard kan snel veel veranderen controle kan op het ene moment goed zijn, een paar weken later heeft het een dop of zeer tandvlees door het wisselen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 10:38

Kan het straks proberen met de micklem, maar ben bang dat het toch aan het zadel ligt... Dat hij of flink moet wennen aan een dressuur zadel ipv spring zadel. Ook hing hij tussen 2 boommaten in en is voor nu de smallere er in gedaan, gaan ook nog het kopijzer naar 1 groter verwisselen om te kijken hoe hij dan reageert

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:43

Ik zou foto's Laren maken voordat je een osteo laat komen.

Mijn vorige paard heeft ook zoiets gehad.
Liep opeens niet helemaal lekker ohz, t begon met dat hij m'n hand niet meer wilde volgen en beetje met xm hoofd te schudden, dat terwijl hij juist altijd m'n hand zo mooi aannam. Toen was t volgens de zadelmaker ook m'n zadel, was veel te krap, dus moest een nieuw zadel komen. Ook ben ik er toen mega vanaf gevallen omdat hij zo giga hoog bokte, maar dat was puber gedrag. Mijn gevoel zei wat anders... Omdat t paard mega gegroeid was in korte tijd ervoor gekozen m eerst ff rust te geven en op t land te zetten voor 2 mnd. Ondertussen kon ik me verdiepen in verschillende zadels, en had een keuze gemaakt. Zadelmaker laten komen maar t voelde niet ok. Naar de kliniek gegaan, had hij een gat in een wervel in z'n rug, iets wat bijna nooit voorkomt. Klinisch was hij ok! Alleen op de foto zag je t, en gelukkig luisterde de da naar mijn gevoel en ging hij toch foto,s maken. Ik ben heel erg blij dat ik niet eerst naar de osteo ben gegaan, moet er niet aan denken dat ze eraan getrokken had terwijl z'n wervel kapot was.

Ik ben echt een voorstander van een osteo, wel 1 die ook da is, maar pas als je zeker weet dat z'n wervels ok zijn.

Ik denk dat je paard je iets duidelijk wil maken, luister ernaar en ga zoeken wat t is, het kan ook iets simpels zijn maar hij verteld je duidelijk iets.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:31

Vandaag les gehad, hij liep vandaag erg goed, weer bijna als een zonnestraaltje. Het zadel lijkt dus wel te passen maar waarschijnlijk heeft hij er wel wat moeite mee. Hoop dat de osteopaat wat vindt en hem ook kan helpen weer wat soepeler te worden!

Bedankt voor de tips iedereen.