Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Casarell schreef:Ik zou eerst foto's van de wervels laten maken, voordat je de osteopaat erop los laat.
Paard geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is.
Andiamo is van Animo en die staan bekend om moeilijk, maar zeker niet gemeen.. ze eisen alleen dat je ze met respect behandeld..!
Dat je paard lang en laag wilt lopen is super, maar wat gebeurt er als je hem wat hoger insteld?
Krijg je dan meer protest? Of juist minder?
Sizzle schreef:Aan welke singelstoten maak je het zadel vast?
Een springzadel heeft meestal een korter naar achter gelegd kopijzer dat de schouder meer vrijheid geeft. Daarnaast wordt deze meestal niet via de boompunt aangesingeld.
Een dressuurzadel heeft meestal een langer ijzer dat langs de schouder omlaag loopt. Bij de K&M heb je een bevestiging direct boven het kopijzer, maar ook 1 ernaast. Zorg dat je die tweede neemt.
Ook kun je testen of de lange boomtakken storend zijn voor je paard. Dan die je er 1 maat te wijd ijzer in en dan met schapenvel eronder. Is het protest dan weg dan is je paard gevoelig op de schouder.
different1 schreef:Heel eerlijk heb ik, nav 2 paarden en op maat gemaakte zadels, een iets andere mening over jouw zadelpasser.
Zeker, ze is goed opgeleid enz maar ook zij kan fouten maken.
En nogmaals, een paard kan met een goed passend zadel lopen als een natte krant en bijv.met een zadel wat achter niet aansluit de sterren van de hemel lopen.
Heb je je vorige zadel verkocht? Kun je niet voor 1 keer een ander (type) zadel lenen van een stalgenoot?
0000 schreef:Vierkante wollen deken (het type voor op bed, niet op paard, dus zonder singels) dubbelvouwen en klaar ben je...
Casarell schreef:Als ik het zo lees lijkt het erop dat je paard zijn spieren los wilt schudden.
Spierpijn (door bv een spierverkramping of blokkade in een spier) is ook logisch als hij na een lange tijd weer aan de gang gaat.
Maar ik ben benieuwd naar het filmpje..
An_J schreef:Als je een goede osteo hebt, zou ik daar op wachten. Hoofdschudden kan komen uit een blokkade hoog in de hals en of de schouder. Een gevoelig si wijst daar ook op. Dat ivm een andere balans vanwege het type zadel (dressuur ipv spring) kan problemen geven. Intussen lekker vanaf de grond werken of rechtuit met een los teugeltje.
thijs_1996 schreef:Is hij niet gewoon aan het puberen/uitproberen?
Heb bij mijn eigen paard een aantal weken met bareback pad gereden ivb geen passend zadel.
toen mijn zadel eenmaal goed lag begon mn paard te bokken en klieren, heb toen doorgereden en vind ze het allemaal prima. Dat bokken was toen ik voor het eerst sinds 1,5 maand weer met zadel reed.
Het kan zijn dat het paard nog aan het zadel moet wennen. Ander zadel geeft op andere plekken druk
Tulandro schreef:puberen uitproberen terwijl het paard niet eens is behandeld? En er vast staat dat het oude cadel voor kneuzingen heeft gezorgd?
Rooompie schreef:Ik zit eerder te denken aan een aanleuning probleem, als het zadel en verder tuig goed ligt en medische rugproblemen niet zijn geconstateerd. Een paard in onbalans kan zich in vele dingen uiten, o.a hoofdschudden. Zoek een instructie die goed is in rechtrichten aan de hand, en erna rechtrichten onder het zadel. Wellicht kan je paard jou dan veel beter dragen en is het zomaar mogelijk dat het hoofdschudden verminderd of weg is.
Simpelman schreef:Dat wat je beschrijft duidt op verzet.
Voor wat ik uit je reacties kan opmaken is je paard niet goed beleerd.
Je wilt meer van je paard dan dat hij mentaal al aankan.
Mijn advies:
Opnieuw zadelmak maken en de eerste fase van het beleren overnieuw doen, onder begeleiding van iemand die écht weet hoe dat gedaan moet worden.