Pony speelt voor duikboot

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 10:38

san4nie schreef:
Aangezien het rijtechnisch oplossen voor zo'n klein meiske echt lastig is, ben ik zelf van mening dat je ze soms best even mag helpen met een hulpteugeltje.
Misschien een touwtje/ bijzet oid vanaf de ringetjes voor aan het zadel naar het bit? Werkt wel bij pony's die ineens met een zwaai hun hoofd omlaag doen. In jouw geval bestaat natuurlijk wel de kans dat de pony daar ook gewoon lekker in blijft hangen. Maar wie weet kun je het eens proberen.

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad al zo'n graasriempje (loopt van kopstuk naar ringetjes zadel) om in ieder geval wat kracht weg te nemen. Het is nu echt een spelletje voor de pony, wat ik wel op een constructieve en goede manier wil oplossen, dus vandaar ook dat ik in dit topic om aanvullingen vraag.

We zitten wel op de goede weg, maar het zal een tijdje kosten om het geheel af te leren. En ik heb al een aantal tips voorbij zien komen wat we tijdens het rijden gewoon mee kunnen pakken.
Een hulpteugel is in deze eigenlijk lastig, want de pony is geen sterrenkijker of uitbreker en daar zijn de meeste hulpteugels voor gemaakt :')

Kinke

Re: Pony speelt voor duikboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:51

ik weet niet wat ze precies doet om de pony van draf naar stap te krijgen? Al eens geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen door kindje het meebewegen te vertragen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:53

@Kinke we bereiden de oefening nu goed voor. Geef ruim een half rondje van tevoren al aan waar ze ongeveer moeten gaan stappen. Geef wel letters aan als "doel". Zo kan ze zich goed focussen. Qua overgang doet ze het zoals geleerd, doorzitten, ophouding en stemhulp. Probeer vooral diep te zitten. De oefening maakt ze nu met wat buitenstelling, dat gaat redelijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:04

Graasteugel eraan. Ben niet zeker of het ding 'officieel' zo heet, maar ik bedoel een soort stootteugel alleen dan bevestigd aan de voorkant van het zadel en het kopstuk van het hoofdstel. Beperkt de pony niet in bewegingsvrijheid met uitzondering van het ver omlaag gooien van het hoofd (uiteraard niet zo strak bevestigen dat het hoofd helemaal niet meer omlaag kan). Zie je vaker bij kleine kinderen die simpelweg nog onvoldoende handig zijn om te voorkomen dat de pony bijvoorbeeld het gras induikt. Rijtechnisch oplossen is uiteraard de bedoeling uiteindelijk maar daarvoor is ze gewoon echt nog te jong en te klein naar mijn mening. Eerst maar eens leren zitten, balans vinden en dan spelenderwijs wordt het steeds meer rijden. Vergis je niet in de kracht van zo'n pony, als ze de teugels een keer goed vasthoudt en pony trekt door ligt ze er zo voorover vanaf.

Zie nu dat het al genoemd was. Had het topic laatst al zien langskomen maar kon er niet meer opkomen hoe het ding nou heette.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:22

probeer het voor de gein eens anders, dus niet gewoon doorzitten maar het tempo vertragen doordat ze zelf langzamer gaat bewegen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:36

Als de pony bij het meisje gaat hangen, is het een optie om haar dan met zo´n lange teugel te laten rijden dat hij niet meer op haar handen kán hangen? En misschien dat ze dan door middel van overgangen zijn hoofd wat hoger krijgt, zodat ze de teugels op den duur wat korter kan nemen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:36

Al ze voor de kar lopen moeten ze duwen en met rijden dragen,
zeker als hij het sinds hij voor de kar staat doet dan weet je waar de oorzaak vandaan komt.
Het is lastig voor een kind dat op te lossen en jij bent te groot om het op te lossen onder het zadel,
Wat je wel kan doen is het oplossen door middel van handwerk, dus de rijtechnische dingen aan de hand leren, de pony sterker maken in de achter hand,
Ik zou er zeker geen touwtje oid aan hangen, dat maakt het erger en help je het kind en de pony al helemaal niet mee,
Ik zou in elk geval het bit er uit halen als het kind er op rijd, want het bit voegt helemaal niks toe op dit moment, wanneer de pony weer beter draagt en zijn hoofd niet meer zo naar beneden gooit kun je weer aan een bit denken, nu werkt het alleen in je nadeel en is pijnlijk voor de pony

Sas1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:58

Ik heb ervaring met marathonwagen en rijden.
Mijn paard duikt ook in de kar om op te vangen.
Ik zou langzaam gaan draven en bij duiken naar voren naar middendraf en opnieuw proberen en pas stappen als de pony niet duikt en dan belonen
midgie schreef:
Al ze voor de kar lopen moeten ze duwen en met rijden dragen,
zeker als hij het sinds hij voor de kar staat doet dan weet je waar de oorzaak vandaan komt.
Het is lastig voor een kind dat op te lossen en jij bent te groot om het op te lossen onder het zadel,
Wat je wel kan doen is het oplossen door middel van handwerk, dus de rijtechnische dingen aan de hand leren, de pony sterker maken in de achter hand,
Ik zou er zeker geen touwtje oid aan hangen, dat maakt het erger en help je het kind en de pony al helemaal niet mee,
Ik zou in elk geval het bit er uit halen als het kind er op rijd, want het bit voegt helemaal niks toe op dit moment, wanneer de pony weer beter draagt en zijn hoofd niet meer zo naar beneden gooit kun je weer aan een bit denken, nu werkt het alleen in je nadeel en is pijnlijk voor de pony

[/quote]
Caesar schreef:
De situatie is als volgt:

Pony: 6 jaar, 1.20m
Amazone: 7 jaar

Pony is super braaf onder het zadel, fijn te rijden ook voor de kleintjes. Is scherp op de beenhulpen en stuurt fijn mee.

Het enige nadeel:
Pony gaat regelmatig op de lange zijde en met name in de overgang naar stap terug gigantisch hangen.
Heeft dit nooit gedaan, maar is na het beleren voor de kar dit gedrag gaan ontwikkelen.

Ik ben op zoek naar tips om dit vervelende probleem op te lossen. Buiten het feit dat ik dit ongewenst vind, is het voor de amazone ook vervelend.

Er hebben nu regelmatig oudere meiden op gereden, en die krijgen het er wel uit maar ook voor hen hard werken, dus laat staan zo'n kleine meid.

We hebben het volgende geprobeerd en overigens wisselen we dit nog steeds af:
* Aan de longe eerst oefenen met overgangen. Als dat goed gaat, mogen ze los
* Geen lange zijdes rijden, dus veel afwenden, voltes, korte lijn van hand veranderen
* Vooruit rijden
* Vooral niet terugtrekken. Nu laat ze de teugels vieren zodat ze zelf niet uit het zadel getrokken wordt, maar je blijft bezig

Er hangt nu een grasriempje aan om te voorkomen dat de pony echt met z'n neus over de grond gaat. Dat maakt het wel rustiger rijden, maar de overgangen blijven echt een probleem.

Zelf zit ik aan een bitloos hoofdstel te denken, maar als ze overgangen terug nu al niet gaan, wil ik dat liever niet riskeren.

Wie heeft de gouden tip voor ondeugende duikbootjes?