Sporen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:33

Sporen zijn geen leermiddel, maar een verfijning van hulpen die het paard reeds kent.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:29

Dorine92 schreef:
jensvl schreef:
Het paardje is vijf en doet al zijgangen in draf, wat behoorlijk belastend is

Vind ik beetje overdreven. Een vijfjarig paard mag M lopen, een lesjarige Z. Wijken zit al in de L1 dus is helemaal niet raar dat een vijfjarige beetje opzij moet voor t been

Het is niet omdat het toegelaten is, dat het ook goed is voor het paard. Niet voor niets dat de meeste paarden tegenwoordig rond hun 15 jaar gedaan hebben.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 16:49

Ho hooo, dit was niet mijn bedoeling van het topic :) Ik zal het eens uitleggen.

Omdat ik dit van iemand anders hoorde, dat hij daar beter liep met sporen, zette mij aan het denken. Als ik jullie reacties lees doen jullie alsof ik als een 1 of ander iemand zonder verstand de sporen er nu altijd in duw. Ik heb nog geen enkele keer met sporen op deze pony gereden en ben dit ook nog niet van plan. Het was puur een informatief vraagje wat jullie zouden doen en waarom, met de bedoeling om heeel misschien een keer een spoortje te pakken als jullie dit allemaal zouden aanraden.

Wat er ook wordt gezegd is dat er al veel te veel fouten in zitten, qua hulpen. Wij hebben hem echter niet ingereden en toen hij bij ons kwam was dit al het geval, dat hij niet altijd goed voor het been was. Hier zijn wij heel nadrukkelijk op aan het oefenen, ook tijdens de les, om hem actief voor het been te krijgen. Die sporen gaat dus verder helemaal niet over het actief zijn of niet, wat ik lees in een reactie.

Daarbij hoef ik niet volgende week te kunnen wijken, wat sommige denken. Daar heb ik nog heel erg lang de tijd voor ;) Het was puur een vraagje omdat hij blijkbaar wel zijgangen heeft gedaan en bij de vorige eigenaar ook wijken (hoorde ik, dus niet zeker! ) Het gaat dus niet om een pony die het totaal nog niet kent en alles nog opnieuw moet leren. Hij is nog wel jong en het moet beter bevestigd worden. Hier zijn we in de les ook mee bezig, omdat de fout zeker niet alleen bij hem ligt, maar ook bij mij.

Misschien nu iets duidelijker, dat dit topic puur een vraag was en kijken wat ik er mee moest, en zeker niet om nu voortaan sporen te gebruiken terwijl hij nog helemaal niets kent.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:50

Hoe behandel je het dan in de les??